combi merrie/ruin of merrie/merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

combi merrie/ruin of merrie/merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 08:48

Is er een verschil in de combi merrie/merrie of merrie/ruin?
En dan bedoel ik eigenlijk de kans op hechte vriendschap?

We hebben momenteel 1 nordsvensk merrie en 2 minishetlanderruintjes.
In het begin stond mijn haflinger ruin bij de merrie en de minies en hij en de merrie waren enorm hecht met elkaar.
Toen mijn ruin overleed, kwam er een merrie. Dat kontakt is nooit hecht geworden. Ze zochten elkaars gezelschap wel op, maar het stond niet in verhouding met het kontakt dat de merrie eerder met de ruin had.
Later heeft er tijdelijk een ruin bij ons gestaan en met die ruin was ze wel weer enorm dik bevriend.

Dus vraag ik mij af... zal een merrie eerder een hechte vriendschap sluiten met een ruin dan met een merrie, of is dit puur toeval.

Overigens is ze ook graag bij de shetten, maar neemt ze niet helemaal serieus als partners. Lijkt alsof ze hen meer als kinderen behandeld. :+

LKdressage

Re: combi merrie/ruin of merrie/merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:42

Mijn merrie heeft 2 jaar lang met een ruin samen gelopen waar ze dikke maatjes mee was. Nu staat ze sinds een jaar met een andere merrie en ook daar is ze grote vriendinnen mee, dus in mijn ogen maakt het niet uit! (bij mijn paard niet in iedergeval;))

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:45

mijn merrie staat in een groep met 6 ruinen en verder geen merrie's. Gaat harstikke goed en zijn echt 1 kudde. Wel is ze samen met een ruin de 'leider'.

Maar we hebben ook een aantal merrie's die niet zonder elkaar kunnen en een aantal ruinen die niet zonder elkaar kunnen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:47

heb tot nu toe 1 keer combi hengst/ruin gehad dat ging niet goed
en nu voor de 2de keer combi ruin merrie. en dat gaat perfect

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:50

ik heb de boel ook wat gemengd staan en merk het grote verschil in de hengstige periode zeg maar...dan is er meer onrust ,gegil en strijd om wie met wie mag \moet staan.
het kan lastig zijn als je een ruin hebt die ook echt wil dekken want als ie niet zo handig is beschadigd ie de merries wel en das minder...
Ik heb ook hengst met 2 ruinen gehad en dat ging prima. het lieft zet ik ze nu [heb er 6 staan] merries samen 3 en de mannen samen ook 3

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:56

mijn paard staat in een groep van 4 merries en 1 ruin. een extra ruin erbij gaat niet, daar komt ruzie van op leven en dood...
3 van de merries hangen echt aan elkaar, de 4de wordt 90%van de tijd getolereerd, terwijl dat er eentje is die veel afhankelijker is van de andere 3. Er mag er niet eentje van stal, of die is al bijna in paniek.
Dus merries bij elkaar het klikt of het klikt niet...

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:01

Hier 4 merries en 1 ruin. Als ik dat allemaal samenzet heeft ruintje het zwaar te verduren onder al dat vrouwen geweld. Hij loopt meestal de klappen op, dus vandaar dat hij apart staat met oudste merrie.
De andere 3 merries kunnen het super met elkaar vinden. 2 zijn zelfs dikke maatjes.
Heel vroeger toen ik nog kind was, ook een ruintje en 2 merries gehad, maar daar waren de merries ook de maatjes en ruintje viel beetje buiten de boot. Denk niet dat het perse iets met geslacht te maken heeft, maar gewoon met of er wel of geen klik is :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:03

Ik heb hier 3 merrie's staan en dat gaat prima, ze kroelen regelmatig met mekaar. Eens in de zoveel tijd zet ik ze bij een vriend van ons neer, die heeft een ruin en dat gaat ook heel goed samen.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:47

Ik heb 2 merrie's die bij 2 ruinen lopen en nog een andere merrie
Dat gaat hartstikke goed. Mijn 2 merrie's hebben wel een hechte vriendschap met de ruin van mijzelf die erbij staat. De andere die er ook bij staan zijn niet echt heel hecht met elkaar maar zijn wel gewoon lief tegen elkaar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:13

ik heb alleen ruinen bij elkaar of merries.... mijn oude ruin gaat prima met alleen ruinen óf alleen merries maar als er meer ruinen bij merries staan vecht hij zich dood om ze bij zich te houden. apart beest...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:27

Oké grappig te horen. Ik vroeg het mij gewoon af, omdat het hier zoveel verschil uitmaakte toen er een ruin bij onze silja stond of een merrie. Het ging allemaal goed hoor, maar ik merkte dat ze met de ruinen veel meer had dan met de merrie.
Kan ook aan die merrie hebben gelegen.
Aan de andere kant... misschien is onze silja een beetje mannengek :+

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:54

Volgens mij is hier geen regel voor. Vriendschap is persoonlijk; zowel bij paarden als bij mensen. :+:

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:13

Ik heb hier ook ruin met merrie gehad en dat klikte absoluut niet (merrie was doodsbang voor hem)
Nu heb ik er een andere merrie bij en dit gaat heel erg goed,ze kunnen niet zonder elkaar. (ze hinniken de heleboel bij elkaar als je er met eentje even weg bent)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:09

Ik denk dat het gewoon heel erg afhangt van de karakters van de paarden in de eerste plaats, of dat matcht en ze vriendschap willen sluiten.

Verder heb ik zelf wel gezien dat een vriendschap tussen 2 merries makkelijker is, ze hebben dezelfde behoeften en vaak ook hetzelfde hormoonritme als ze lang bij elkaar staan.
Een ruin en een merrie kan goed gaan (bij ons gaat het goed), maar er zijn wel af en toe momenten dat er communicatiestoornis is tussen beide soorten. Als de merrie hengstig is, mag de ruin van alles en heeft de ruin ook wel wat last van zijn (resterende/) hormonen. Er is dan wat meer onrust tussen de twee. is de hengstigheid over, dan is de merrie niet meer van avances gediend en de ruin snapt dat niet altijd even snel.
Ook heeft een ruin toch meer speelbehoefte dan een merrie, die overwegend zal eten. Dat betekent dat de ruin soms wil rennen en dollen, terwijl de merrie er geen zin in heeft en wil grazen en dan of boos wordt of angstig en zich opgejaagd voelt.

Mijn ervaring is dat 2 merries die elkaar mogen een stuk makkelijker samengaan dan ruin en merrie samen, maar dat het wel heel goed kan als ze beiden een modus hebben gevonden waarin ze goed met elkaar omgaan.
Onze ruin en merrie trekken veel samen op in de wei, zijn dus echt vriendjes ondanks de communicatiemisverstanden af en toe, dus gelukkig lijkt dat goed uitgepakt.

Afbeelding

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:31

Vera(merrie) en Exel(ruin) hebben altijd samen gestaan en in mijn ogen kon Vera absoluut niet met een merrie erbij, zo hadden we even een logeetje, een jaarling merrie en die heeft ze behoorlijk te pakken gehad.
Na onze verhuizing naar het westen, kwamen ze in een kudde die nu met die van mij erbij bestaat uit 4 merries en 3 ruinen. Ik hield me hart vast, want Vera bij merries kan nooit goed gaan :=
Wat schetst mijn verbazing? Madam heeft vriendschap gesloten met 1 merrie en die twee zijn echt aan elkaar geplakt, ik wist ook even niet wat ik zag, was dat mijn Vera?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:33

ik heb een merrie die kan bij alle soorten staan. ze heeft wel een bij een merrie gestaan waar ze dikke vriendinnen mee was en ook met ruinen kan ze goed bevriend zijn. alleen bij die van mij is het echt uit het oog uit het hart! was toen net verhuist van stal, kwam een week later dr goede merrie vriendin tegen, toen moest ze dr niks meer van weten terwijl die andere merrie meteen dol enthousiast kwam aanlopen. best gemeen haha.

en mijn ruintje kan ook met alles samen staan, merries ruinen hengsten, is allemaal geen probleem, die is vreselijk sociaal en kan met alles goed overweg.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:03

mijn ruin is ook met alles vriendjes, maar die had hier in de nieuwe kudde de meeste verwondingen, volgens mij liep hij gewoon her en der in de weg tijdens "gevechten"

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:04

Hier staan ze nu 2 merrie en de 2 ruinen apart.
We hebben ook een hele tijd 1 merrie met 4 ruinen gehad. Geen probleem en de merrie plakt echt aan de leidersruin vast.
Tussen mijn merrie en andere merrie is het wel okey. Maar als ze bij elkaar staan dus 2 merrie met de 2 ruinen erbij gaat het minder tussen de merrie en gaat die van mij er goed door een deur met de jongste ruin.
De 2 ruinen kunnen ook gewoon normaal met elkaar overweg. Eigelijk nog nooit veel verschil gezien wat betreft geslacht. Ruin of merrie ze moeten gewoon kwa karakter matchen.