bang voor dekje en zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danique1995

bang voor dekje en zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:32

Hallo bokkers,

Ik zit ergens mee ,

De haflinger die wij op stal hebben staan die is bang voor het zadeldekje en het zadel ik heb al veel verschillende manieren geprobeerd voornamelijk met het dekje zoals :

Af laten leiden door een ander zoals aaien en tegen haar praten
Haar laten eten.
En zelfs in het land het dekje er proberen op te leggen.

Ze reageerd dan een beetje geprikkeld en draait haar achterste naar me toe.

Het hoofdstel heeft ze al omgehad en dat ging wel prima maar zodra ik haar halsklopjes geef gewoon zachtjes dan gooit ze haar oren plat in haar nek.

weten jullie hier raad mee want ik zit met mijn handen in het haar wat dit betrefd.

Groetjes.

Mariposa11

Re: bang voor dekje en zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:36

begin eens met een handdoekje, eerst gewoon aaien en dan voorzichtig met een handdoekje aaien.. Als dat goed gaat dan proberen uit te breiden door het handdoekje op dr rug te leggen en dan heel voorzichig uitbreiden,
Vergeet niet dat een paard in het wild aan gevallen wordt doordat er op de rug gesprongen wordt. Het is dus logisch dat een dier dat eng vind ;) Maar je hafje is dus nog jong?

danique1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:46

marise83 schreef:
begin eens met een handdoekje, eerst gewoon aaien en dan voorzichtig met een handdoekje aaien.. Als dat goed gaat dan proberen uit te breiden door het handdoekje op dr rug te leggen en dan heel voorzichig uitbreiden,
Vergeet niet dat een paard in het wild aan gevallen wordt doordat er op de rug gesprongen wordt. Het is dus logisch dat een dier dat eng vind ;) Maar je hafje is dus nog jong?

Ze is net 4 jaar geworden maar heeft veel menselijk contact gehad zoals borstelen en aaien enzo.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:50

maar das toch anders dan iets op dr rug leggen..
Ik bedoelde niet dat je haar moet laten wennen aan aaien op dr rug maar wel eerst gewoon aaien en dan met een handdoekje zodat de overgang niet zo groot is van hand of met iets wapperends ;) beter iets te voorzichtig dan te snel ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 00:29

Begrijp ik het goed en is de pony nog niet zadelmak?
Ze reageert zo te horen niet paniekerig maar draait meer een beetje weg. Kan je haar goed borstelen, en is ze gewend om vast te staan?
Ik zou inderdaad ook beginnen met het dekje of met een handdoek zoals Marisa zegt. Probeer het nonchelant in het spel te brengen, alsof het heel normaal is. Als ze het dekje eng vindt, breng het dan alsof het een onderdeel van jezelf is. Bijvoorbeeld door het onder je linkerarm te klemmen terwijl je haar borstelt. Ontspan jezelf en borstel gewoon net als anders. Als ze dit normaal vind draai je je lichaam af en toe onder het borstelen waardoor je met het dekje tegen haar aan komt te staan. Ga ondertussen gewoon door met borstelen. Als dit ook normaal is pak je het dekje eens anders vast (even anders vouwen bijvoorbeeld) en ga door met borstelen. Als je weer lekker aan het borstelen bent leg je het dekje vastberaden op haar rug. Ga weer gewoon door met borstelen. Zorg er wel voor dat het dekje niet kan vallen, daar kan ze van schrikken. Als je in stal borstelt en je pony vastzet dan zal het vast niet vallen, anders kun je er een singeltje omheen doen, bijvoorbeeld een dekensingel. Doe dit een paar dagen en als het normaal geworden is dan kun je hetzelfde met het zadel doen. Leg het naast je neer, doe eerst je oefening met het dekje en leg dan het zadel erop en maak het voorzichtig vast.

Dus zoek een vertrouwde situatie, geef niet teveel mogelijkheid om weg te lopen (als ze paniekerig is dan ligt dat anders) en besteed niet teveel aandacht aan het dekje zelf, dan voelen ze dat er “iets” mee is.

Vooral zelfverzekerd optreden, meestal is het de spanning van de trainer waardoor paarden zelf ook gespannen raken.

Dat met die halsklopjes begrijp ik niet helemaal. Reageert ze alleen zo met het hoofdstel om? Probeer anders eens lekker door haar manenkam te kroelen, veel paarden vinden dat veel lekkerder dan klopjes.

Succes ermee en houd je ons op de hoogte? +:)+

danique1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 17:53

Motje11 schreef:
Begrijp ik het goed en is de pony nog niet zadelmak?
Ze reageert zo te horen niet paniekerig maar draait meer een beetje weg. Kan je haar goed borstelen, en is ze gewend om vast te staan?
Ik zou inderdaad ook beginnen met het dekje of met een handdoek zoals Marisa zegt. Probeer het nonchelant in het spel te brengen, alsof het heel normaal is. Als ze het dekje eng vindt, breng het dan alsof het een onderdeel van jezelf is. Bijvoorbeeld door het onder je linkerarm te klemmen terwijl je haar borstelt. Ontspan jezelf en borstel gewoon net als anders. Als ze dit normaal vind draai je je lichaam af en toe onder het borstelen waardoor je met het dekje tegen haar aan komt te staan. Ga ondertussen gewoon door met borstelen. Als dit ook normaal is pak je het dekje eens anders vast (even anders vouwen bijvoorbeeld) en ga door met borstelen. Als je weer lekker aan het borstelen bent leg je het dekje vastberaden op haar rug. Ga weer gewoon door met borstelen. Zorg er wel voor dat het dekje niet kan vallen, daar kan ze van schrikken. Als je in stal borstelt en je pony vastzet dan zal het vast niet vallen, anders kun je er een singeltje omheen doen, bijvoorbeeld een dekensingel. Doe dit een paar dagen en als het normaal geworden is dan kun je hetzelfde met het zadel doen. Leg het naast je neer, doe eerst je oefening met het dekje en leg dan het zadel erop en maak het voorzichtig vast.

Dus zoek een vertrouwde situatie, geef niet teveel mogelijkheid om weg te lopen (als ze paniekerig is dan ligt dat anders) en besteed niet teveel aandacht aan het dekje zelf, dan voelen ze dat er “iets” mee is.

Vooral zelfverzekerd optreden, meestal is het de spanning van de trainer waardoor paarden zelf ook gespannen raken.

Dat met die halsklopjes begrijp ik niet helemaal. Reageert ze alleen zo met het hoofdstel om? Probeer anders eens lekker door haar manenkam te kroelen, veel paarden vinden dat veel lekkerder dan klopjes.

Succes ermee en houd je ons op de hoogte? +:)+

Nee ze is nog niet zadelmak daar probeer ik mee aan de gang te gaan, met halsklopjes bedoel ik niet dat ze dat doet met het hoofdstel maar alleen in het algemeen omdat ook al ze in het land staat zo gaat doen.

En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.

Groetjes.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:58

paarden vinden die klopjes ook niet prettig ;) als ze eraan gewend zijn dan laten ze het toe. Maar ze kriebelen of met de stem belonen is prettiger voor ze..;)