pony opeens onhandelbaar op de weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m0niiek_

pony opeens onhandelbaar op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:33

hoi ik ben Moniek en heb sinds 2007 mijn pony genaamd sunflower.
ze heeft heel haar leven op de manege gestaan en is daar ook geboren ze is nu 12 jaar.
ze is ook vaak op de weg geweest en was dus gewoon verkeersmak.
toen we haar hadden gekocht kon ik ook gewoon op de weg rijden, wel al met meer moeite want ze schrok
van meer dingen maar het ging nog.
vanaf de eerste zomer hebben we haar op wei gezet met het paard van mijn nicht waar ze dus dag en nacht bij stond.
en sinds ze met zijn 2e staan kan ik niet meer op de weg gaan rijden alleen.
ze schrikt gewoon van alles, het lijkt wel of ze niet meer zonder dat andere paard kan.
ik heb al schriktraining geprobeerd in de rijbak maar dan is ze nergens bang voor ze loopt zo over plastic heen en noem maar op,
en als ze op de weg komt is ze er wel hartstikke bang voor..

ik vraag me af of sommige mensen hier eerdere ervaringen mee hebben gehad en mij kunnen helpen,
ik wil weer heel graag alleen op de weg kunnen rijden met mijn pony, maar op dit moment is dat niet te doen.

marsyl

Re: pony opeens onhandelbaar op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:35

Het kan zijn dat het aan jezelf ligt. Als je paard schrikt, en jij schrikt ook, is dat een bevesteging dat het eng is. Elke keer als je paard denkt dat er iets engs is, zeg jij dat het dus ook eng is!
Probeer zelf dat rustig te blijven zitten en er niets vanaan te trekken, en vooral veel oefenen. Van één of twee keer oefenen zal je paard het nog niet snappen ;)
Succes! :)

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:37

Ik heb er op het moment ook last van met mijn anders zo bomproof paard, dit komt waarschijnlijk omdat ik haar een half jaar stil heb gezet vorig jaar zomer, ze moet gewoon weer even wennen aan alles heb ik het idee.
Als ik met haar ga lopen of fietsen heeft ze er geen last van omdat ik er dan bij ben, maar als ik er op zit dan heeft ze het idee dat ze alleen is ofzo? ondanks dat ik tegen haar praat.
Doet jij pony wel gewoon als je met haar wandeld?of als er iemand mee op de fiets is dan? ik denk dat het een kwestie van veel oefenen is ( bv elke dag of om de dag naar buiten) en uitgebreid belonen als ze toch langs iets engs gaat en desnoods eerst veel buiten wandelen om te oefenen.

m0niiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:50

ja ik ga er dus al niet opzitten,
we zijn nu elke dag stukjes aan het proberen maar het is gewoon gevaarlijk hij slaat voor alles op hol en zelfs mijn vader houdt haar al bijna niet.

en we belonen haar ook als ze al even stilstaat en iets rustig wordt, maar opeens begint het dan weer.

ik hoop op nog meer tips!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:34

hmm vervelend, dat er vandoor gaan is idd niet echt veilig nee, zou het verder niet echt weten :\

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:35

Is het paard van je nicht de leidster van deze twee?
Grote kans dat ze dan deze leiding mist als je met haar de weg op gaat, en ze het idee
heeft dat ze zelf enorm op moet letten voor alle gevaren onderweg.
( Tja, en dat zijn er vele, :D )
Ze moet het gevoel krijgen dat ze met een andere leider de weg op gaat, nl jij, en dat jij alle gevaren wel zal trotsereren, zodat ze op jou vertrouwd, en zelf niet continue overal op moet letten, en in geval van gevaar wegvluchten.
Misschien eerst maar samen langs de weg lopen, en duidelijk de leiding nemen.
Succes!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:53

Heeft ze ook niet veel te veel energie? Op manege' lopen de paarden vaak meer uren dan eigen paarden. wat krijgt ze aan voer?
Wat doe jij als ze onrustig word??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:57

Hallo,Lastig voor je!
Ik zou eerst eens een paar keer gaan wandelen met het andere paard erbij.
Dan weet je meteen of jouw paard schrikkerig is van dingen uit haar omgeving, of dat ze het gewoon heel eng vindt om zonder haar maatje naar buiten te gaan.
Succes ermee!

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:48

ik zou inderdaad ook een keer met dat andere paard waar ze nu bij staat gaan wandelen :j