de kleine wil geen halster om op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

de kleine wil geen halster om op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 08:48

hey, misschien wel al een aantal dingen over gezegd maar ik zit met het volgende:

mijn kleine is nu 3,5 weken oud, begint het lopen aan het touw onder de knie te krijgen, kan een 10-tal minuutjes naast mammie vastgebonden staan, kan (relatief) mooi voetjes geven, is heel nieuwsgierig en redelijk in de hand (gaat 's nachts nog binnen met mammie).

een halster heeft ze vanaf dag 1 om gekregen. Is altijd goed gelukt, geen problemen mee. Nu als ik de halster in de stal om doe is er ook niets aan de hand, ze schrikt niet, loopt niet weg,... Alleen op de wei speelt ze de laatste dagen precies met mijn voeten.

in de voormiddag laat de boer hen buiten, zonder halster. Tegen de late namiddag ga ik dan eens kijken, de stal doen, enz. Alleen de laatste dagen wil ik de kleine dan ook haar halstertje om doen en vind ze het leuk om constant weg de rennen...

iemand een goed idee hoe ik haar het beste een halster om doe op de wei?

_Tara_

Re: de kleine wil geen halster om op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:05

Waarom wil je haar een halster om doen als ze op de wei staat?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:12

Volgens mij bedoelt TS dat als ze de paarden binnen haalt ze de kleine rakker weer een halster om wil doen om makkelijk mee te nemen.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 10:12

Zilfstar schreef:
Volgens mij bedoelt TS dat als ze de paarden binnen haalt ze de kleine rakker weer een halster om wil doen om makkelijk mee te nemen.

dat is gedeeltelijk de reden, de tweede is dat ik elke dag aan mammies sokken moet schrobben en ze dus eventjes vast moeten staan (allebei). En ik ben van mening dat de kleine elke dag een halster om moet krijgen, al was het maar voor een half uurtje -> manieren leren (dus: halster om hebben, voetjes geven, leren volgen aan het touw en leren vast gebonden staan, elke dag herhaling maar dan heel kort).

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:18

Bij mijn veulen was halster omdoen ook nooit een probleem, tot ze een maand werd. Dan vond ze zichzelf erg lollig en begon ze weg te rennen op de wei. Ik liet haar dan maar, wachtte de gekke 5 minuten af en liep dan (met moeders) naar het hek. Dan kwam ze toch maar...
Die fase was met 2 weken weer voorbij, dus veel succes!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 10:35

@Ecudes: ik heb ook zo de indruk dat het meer met mijn voeten spelen is dat ze doet, maar dat is ook de bedoeling niet hé. (ik denk dat ze nogal een karaktertje zal hebben, braaf maar heel grote speelvogel/uitprobeerder). Heb ze gisteren idd ook zo gevangen, mee met mammie in de stal en daar was het geen enkel probleem meer.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:49

welkom bij de club der eigenwijze veulens.
het is nou eenmaal zo dat ze alles zien al een spelletje, bij mij helpthet prima om teru te spelen,
halster om doen is nu ook onderdeel van het spel geworden..
werkt prima,, hij laat hem nu gewillig om doen ( is nu 3 maanden oud ) kent voetjes geven stil staan etc ook.. hij grapt alleen graag, en geef hem ongelijk op deze leeftijd ik had ook liever gespeeld dan zo een strenge baas die persee mn halster om wil doen en dan moet ik nog mee ook ?

om even terug te komen op dat ze allebij vast moeten.
het kan echt geen kwaad als het veulentje alvast gaat wennen aan 5 minuutjes alleen in stal.
mijn dwaasje staat vanaf week 2 al alleen in de stal, en ging ik al 10 minuutjesmet mama in de bak wandelen.
ze waren het er niet mee eens, maar nu kunnen ze zonder problemen rustig een uur bij elkaar weg, met laatst een uitschieter van 1,5 uur ( wel even de uier in de gaten houden natuurlijk die willen we niet onder teveel spanning hebben ) liever nu alvast wat wennen.
dan strax met afspenen in 1 keer uit elkaar,, daar krijgen we nou stal ondeugden van :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:55

je moet ze nieuwschierig maken..

ik heb er namelijk ook evaring mee!.

Ik deed gewoon liep er heen, rende hij weg! keerde ik voor dat hij weg kon rennen mn rug toe, en ging 1 stap van hem vandaan, zo blijf ik even staan, liep ik weer naar hem toe, als je zag dat hij weer weg wou lopen, keerde ik de rug toe..En dat herhalen tot je bij hem bent*of hij zelfs naar jou toe komt!*..En dan belonen met een brokje of een snoepje!..

ik heb altijd geleerd om nooit achter je paard aan te lopen maar zelf weer weg te lopen van je paard.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:04

dat is ook een goeie winia, het helpt idd niets om ze "op t jagen" zo zien hun het als je achter ze aan komt om ze te pakken zeg maar :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:10

tat_jana: Ja weetje als je ineens op een veulen afkomt is dat erg bedreigend..In de natuur is het als je na gezeten word door " iets"dat je op de vlucht moet!..

En als je, je terug trekt, dus je rug toekeert zeg je! is niet erg! kom maar!..En dan worden ze vaak ook nieuwschierig!

in dit geval is het veulen TS gewoon aan het uitdagen, en inderdaad van pak mij maar..Maar als je dat niet doet !heeft het veulen zo iets van HE!!..en dan komen ze vaak kijken..

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 12:18

ga ik vanavond proberen, en idd ook de volgende stap is stilletjes aan alleen leren zijn in de stal aangezien ik mammie op het gemak weer in het werk wil steken (een aantal minuutjes longeren om te beginnen) - kleine moet dan leren alleen zijn...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:22

cupcake1986 schreef:
ga ik vanavond proberen, en idd ook de volgende stap is stilletjes aan alleen leren zijn in de stal aangezien ik mammie op het gemak weer in het werk wil steken (een aantal minuutjes longeren om te beginnen) - kleine moet dan leren alleen zijn...

jaaah *\o/* in het begin zal je denken aaaaahh zielugh maar even doorzetten dan komt het helemaal goed :D