bang van halster / hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

bang van halster / hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 16:23

Hoi allemaal,

een tijdje geleden heeft mijn paard zijn halster stuk getrokken aan zijn voerbak.
Hoe hij is blijven haken is me een raadsel, maar hij heeft het stuk getrokken.
sindsdien heb ik hem, door omstandigheden, niet meer kunnen rijden.

Als ik hem nu zijn halster wil aantrekken, is hij bang. Ik mag het hem niet aandoen terwijl dit vroeger een fluitje van een cent was.
Is dit door dat ongevalletje? Of kan het nog een andere reden hebben.

Hoe leer ik hem terug zijn halster vertrouwen?

groetjes

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: bang van halster / hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:24

waarschijnlijk komt het door dat ongeval
beste is rustig weer leren het halster te vertrouwen door hem er aan te laten snuffelen en rustig om doen als hij ontspannen is

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:33

ik ken een paardje die dit ook heeft gehad , er bleek een bloeduitstorting achter zijn oren te zitten , zo hard was het dus gegaan..misschien even daar naar kijken en tja anders veel geduld hebben..

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:47

Dit komt waarschijnlijk door het ongeval, uit het stukje kan namelijk geen andere reden bedacht worden. Je moet erg veel geduld hebben als je hem zijn halster weer wilt kunnen omdoen, dit kan wel eens een hele poos gaan duren. Eerst zou ik even kijken of er medische oorzaken zijn, als deze er niet zijn zit het waarschijnlijk in zijn hoofd. Je moet iedere keer hele kleine stapjes nemen en stoppen als het paard ontspannen is. Je krijgt snel de neiging om een stapje verder te gaan als het goed gaat, maar doe dit dus niet. Je kunt proberen om hem te aaien met het halster in je hand, en iedere keer een klein stapje verder. Hem laten wennen aan het geluid van het klikding op het halster en aaien rond de plekken waar het halster hoort te zitten. Niet met het halster voor je uit op hem af komen lopen is ook wel handig. Vooral veel geduld hebben dus!

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 17:42

ik kan er misschien nog bijzeggen dat ik vandaag een beetje heb geoefend en dat ik erin ben geslaagd om het rond zijn neus te leggen, maar achter de oren doorhalen heb ik nog niet geprobeerd

elke keer het ding rond zijn neus was, heb ik hem beloond met gras, koekje, ...

Ben ook met een positieve ervaring gestopt.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:37

kun je wel met je hand achter zijn oren komen en zijn oren bewegen zonder dat hij daar (heftig) op reageert?

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 19:10

Dat wel...

Alleen dan beweeg ik met het lange stuk van het halster, hetgeen achter zijn oren gaat, en dan reageert hij nog heftig.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:45

hoi,

vandaag weer geoefend.
zelfde als gisteren. Het ding wel rond zijn neus, maar verder omhoog schuiven, dan reageert hij schrikkerig. Aaien kan ik hem wel op die plekken.
dus geduld hebben denk ik... Voel me wel schuldig dat ik zijn halster toen niet heb uitgedaan waardoor hij is blijven hangen achter iets. |(
hopelijk heb ik dit paard niet verprutst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:49

Hij lijkt dus geen pijn te hebben achter de oren? Misschien kun je het halster met de gesp uit elkaar halen? Dan kun je de neus er door heen doen maar hoef je het kopstuk niet over haar oren heen te trekken maar leg je het kopstuk zachtjes vanaf de zijkant achter haar oren en maak je daar de gesp weer vast. Misschien verstandig om dat dan even met twee mensen te doen aangezien je soms handen te kort komt, helemaal als het rustig en voorzichtig moet.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:03

Hoi judith,

ik ben het al op die manier aan het doen.
Maar als ik die lange gesp bovenhaal, ik heb ze opgerold vast, dan gaat het nog mis.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:06

Rambobink schreef:
eerst een paar keer benaderen zonder halster en wat lekkers, dat hij het leuk vind om bij je te zijn...

mocht dat al het geval zijn zou ik naast hem gaan staan met rechterheup voor bij zijn linkerschouder en hem met je rechterhand onder zijn hoofd door bij zijn neus vastpakken (alsof je zijn halster/hoofstel aan doet) eerst even vasthouden kijken hoe hij reageert en daarna met je linkerhand gauw het halster aan doen. Gaat hij achteruit lopen probeer je vlug te zijn en gewoon mee te lopen tot hij stil gaat staan en dan weer opnieuw proberen. Probeer als hij dus achteruit gaat lopen om 'recht' achteruit te lopen zodat hij op een gegeven moment dus niet verder kan (vanwege de omheining) dan is het wat makkelijker.

Heb je dit al eens geprobeerd?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:18

Misschien kun je zo'n halster proberen die bij de keel ook een gespje heeft, dan hoef je niet het halster direct achter de oren te leggen. En.. gewoon doorzetten, geduld hebben. Ik zou wel zo snel mogelijk het halster weer omdoen, hoe langer je wacht hoe minder makkelijk het uiteindelijk gaat. Vergelijk het met van je paard afvallen, direct er weer op, anders krijg je angst..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:27

veel geduld hebben,komt wel weer goed
maak in elk geval het bovendeel van het halster los,
dus dat deel wat achter de oren langsgaat.

zelfde als wat judith zegt denk ik?

je kunt ook een nekband gebruiken en ga oefenen met een heel zacht touw waarmee je je paard aanraakt.
kun je ook goed met je handen overal op het hoofd komen en voel je geen vreemde bobbels?
paarden kunnen zich flink bezeren, en dit soort trauma's duren heel lang voor ze daar weer overheen zijn.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:53

Hoi allemaal,

het ging nog moeizaam, maar hij heeft het waar helemaal aangehad vandaag!
wel heb ik het terug afgenomen en goed beloond.
we zijn dus op de goede weg.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:26

Komt wel weer goed hoor; gewoon gedult hebben en rustig blijven oefenen.