Ervaringen Endure Vliegenspray.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Ervaringen Endure Vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 21:47

Deze spray heb ik laatst aangeschaft.
Maar ik ben benieuwd naar ervaringen. Zijn er al mensen met deze spray op buitenrit geweest en dazen tegengekomen?

Ben erg benieuwd.

bugpluisje

Re: Ervaringen Endure Vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:22

mijn ervaring met de werking van de spray betreffende vliegen kan ik je niet vertellen, wel stond mijn paard volledig onder de bulten na een eerste keer aanbrengen en was iedere aanraking van haar huid haar teveel. Heb haar zojuist volledig gewassen in de hoop dat al het spul van haar lijf af is.

Ik had er hoge verwachtingen van die helaas niet uit mogen komen daar mijn paard er dus, voor een van de of meerdere bestanddelen, allergisch voor is.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 23:25

Ai. Qua allergie heb ik idd ook al over gehoord. Mijn twee hebben geen allergische reactie erop gegeven.

Het is dus verstandig om het eerst op een klein plekje te spuiten, want wat jouw paard heeft wil je niet hebben natuurlijk.....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:28

Ik ben zeer positief over Endure. Ik gebruik het al een paar jaar en ja hier zijn in de zomer dazen genoeg. Met Endure erop hebben ze weinig tot geen last, terwijl mijn oudje er normaal helemaal onder zat. Ze gingen hier zelfs overdags naar binnen omdat het buiten niet te houden was vanwege de dazen. En ook met rijden super, zowel buiten als in de bak (waar het hier ook vergaan is van de dazen zomers ;( ).

Het is bekend dat sommige paarden niet goed reageren op Endure, het is een redelijk heftig middel. Maar de meeste paarden die Endure niet hebben kunnen zijn gebaat bij Tri-Tec (ook van Farnam). Deze is een stuk milder.

Grasshopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:29

Heb ook al eens gehoord van een paard met allergisch reactie op Endure. Ik zweer bij Bremse Bremse (er vanuit gaande dat de ideale vliegenspray nog niet is uitgevonden).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:30

ik heb het een keer gekocht,echt duur dat spul,spoot het op mijn paard,dacht nog,goh die gaat eindelijk vliegvrij zijn,en waar ik bij stond landde er hordes vliegen op haar... ^)

beest is geen dag vliegvrij geweest,en uiteindelijk heb ik het nooit meer gebruikt,veerust wat vele malen goedkoper is ,werkt dan nog beter...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:12

ik ben het nu sinds een week aan het gebruiken. Mijn ruin is heel gevoelig voor vliegen/muggen. Hij staat dan continue naar zijn buik te trappen en te zwaaien met zijn staart. Hij staat nu heel rustig in de wei, hoe dit op dazen werkt is natuurlijk ook nog even afwachten omdat die er nog niet zijn.

Hier geen allergische reactie, terwijl hij van NAF Deet allemaal bulten kreeg kan hij hier goed tegen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:44

Het is hier officieel (nog) niet toegelaten, al zijn er wegen om dat te omzeilen (wat de winkels dan ook doen die het verkopen).
Farnam (de fabrikant) heeft dat laten weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:47

Ik gebruik het nu voor het vierde jaar en ben er ontzettend tevreden op. Na de opbouwperiode spuit ik het eens in de 2 weken op mijn paard en ik zit hier echt ineen heel erg dazengebied. Geen centje pijn. Alle drie mijn paarden kunnen er goed tegen (de vorige 2 ook trouwens).
Mocht iemand dit product willen gebruiken en het paard krijgt zwellingen van Endure, dan is TriTec een goed alternatief.

Heerlijk om niet elke dag die smerige stinksprays te hoeven gebruiken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:01

Sonja, dus jij kan veilig op buitenrit zonder deken en zonder dat paardlief knettergek wordt van de dazen?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:27

hoe gebruiken jullie hem precies (aangezien op mijn fles alleen engels staat ;) )

Ik heb nu gedaan:

3 dagen achter elkaar
daarna steeds met 1 dag verlengen (dus 1 dag niet, spray, 2 dagen niet, spray, 3 dagen niet, enz).

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:29

ENDURE® SWEAT-RESISTANT FLY SPRAY FOR HORSES
DIRECTIONS FOR USE
It is a violation of Federal law to use this Product in a manner inconsistent with its labeling.

Not for use on horses intended for human consumption. Shake well before using. To protect horses from horse flies, house flies, stable flies, face flies, horn flies, deer flies, gnats, mosquitoes, lice, ticks, and deer ticks that may transmit Lyme Disease: Thoroughly brush the horse's coat prior to application to remove loose dirt and debris. For dirty horses, shampoo and rinse thoroughly. Wait until coat is completely dry before applying ENDURE SWEAT-RESISTANT FLY SPRAY FOR HORSES. Its unique water resistant formula contains a special conditioner that binds to the hair shaft so it keeps working even in moist conditions or when the horse sweats.
This Product may be applied either as a spray or as a wipe. For horse's face, always apply as a wipe using a piece of clean, absorbent cloth, toweling (Turkish) or sponge. Wear rubber glove or mitt when applying as a wipe. Spray or wipe horse's entire body while brushing against the lay of the coat to ensure adequate coverage. Avoid getting spray into horse's eyes, nose or mouth.
Application should be liberal for best results. Reapply every 5 to 7 days under normal conditions for initial applications. As protection builds, reapply every 10 to 14 days as needed. Also, reapply each time animal is washed or exposed to heavy rain.

In het kort in het Nederlands, hoe je het zou moeten doen volgens Farnam:
Voordat je het aanbrengt:
Je paard eerst goed te poetsen
Hele vieze paarden eerst wassen met shampoo, wachten totdat het paard helemaal droog is.
De fles goed schudden
Het hoofd:
Altijd met een spons of een absorberende doek aanbrengen, zelf rubberen handschoenen dragen als je het aanbrengre met een doek/spons
Het lichaam en de rest:
Spray of wrijf het, terwijl je tegen de haren in borsteld.
Niet in/op:
Ogen, mond, neus
Herhalen:
Iedere 5-7 dagen onder nomale omstandigheden, als je het op bouwd kun je volstaan met iedere 10-14 dagen herhalen.
Tevens iedere keer herhalen als het heftig geregend heeft of als je je paard gewassen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:51

Indra schreef:
Sonja, dus jij kan veilig op buitenrit zonder deken en zonder dat paardlief knettergek wordt van de dazen?

:j Geen enkel probleem. ALS er al een keer een daas landt, dan vliegt 'ie ook heel snel weer op. Er wordt echt niet meer gebeten.
Ik heb mijn paarden nu zondag voor het eerst ingespoten, toen maandag weer, toen gisteren (woensdag), nu doe ik het zaterdag, dan volgende week zaterdag, en daarna eens per 2 weken.
Zo red ik een hele zomer met drie paarden met 1 gallon (3,8 liter) waarvoor ik ongeveer 90 euro betaal als ik het zelf importeer. En dat is inclusief alles, mits ik 6 gallon of meer over laat komen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:44

Ik heb hier ook goede ervaringen mee! Echt niks werkt tegen die dazen maar dit spul wel. Ook als ze zeiknat zijn van het zweet.
Ik heb trouwens *gelukkig* nog geen daas gezien dit jaar :D, vorig jaar was het in april ofzo al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:49

Sinds vorige week vrijdag zijn ze er weer Henrieke, ik was met een groep naar buiten en het grote gemep kon weer beginnen op de bekende plaatsen waar het eigenlijk elk jaar begint. Wij hebben van 't weekeinde al weer gewassen en ingesmeerd. Ook op de weides zie ik ze al weer verschijnen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:58

Hmm, ik heb zaterdag geen last gehad en de afgelopen dagen ook niet. Nouja ik zal niet te hard schreeuwen, alleen maar beter zo :Y).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:36

Het waren bij ons ook echt de "beginplekken" zeg maar. Als je het bos inrijdt aan de kant van het station van Holten, en op het harde pad dat van Woodys naar de Canadese begraafplaats loopt. Rest van het bos hadden we nog geen last.
Zondagmiddag arriveerden de eersten op de weides.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:55

ik had er gisteren ook alweer eentje in mijn dazenval, ben benieuwd of ik er vandaag meer in heb zitten ;).

Oke, dan doe ik het dus iets te uitgebreid ;), kan ik dus gerust wat minder erop spuiten. Ik doe wel elke keer dat ik hem afgespoten heb er opnieuw spray op waar ik hem gewassen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:20

Als ik echt vaak afgespoten heb dan spuit ik een keertje vaker (eens per week ipv 2 weken), zelfde als het een periode heel veel geregend heeft en ze echt steeds doorweekt zijn geweest. Ik weet eigenlijk niet eens of het nodig is maar ik neem geen risico's.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:38

Het klinkt echt bijna te mooi om waar te zijn. :)

Zitten er bij jullie ook écht veel dazen?
Bedoel: hier kan je zomers niet dekenloos rijden. Ik moet zelf opletten dat ik hartje zomer juli-begin augustus met lange mauw rijdt en dan nog moet ik allert zijn dat die pokke beesten me niet door mijn spijkerbroek en shirt prikken :o
Paard en ik worden achtervolgd door een zwerm waar je zelfs in draf/galop niet vanaf komt :n
Ik zie nu al op tegen de échte zomer.. :=

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:57

@Nicole, en nog een graadje erger, ik waag me zomers overdags niet eens buiten, ik word al ben ik maar 3 seconden buiten al gestoken. Ik spray het dus ook lekker op mezelf :D

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:48

@ Nicole

Voordat je een hele fles aanschaf mag je eventueel met mijn fles wel even een allergietest doen op Des. Dan heb je niet hetzelfde als Bugpluisje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:10

Het is dus goed te weten dat sommige paarden allergisch erop kunnen reageren. Heb namelijk een fjord die zich al helemaal kapot schuurt van atex vliegenspray. Bremsebremse gaat daarin tegen helemaal super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:23

Nicole85 schreef:
Zitten er bij jullie ook écht veel dazen?

Zonder bescherming komen de paarden hier door de draden heen terug naar stal vanuit de weide, zo erg is het. Ik liep hier in het hoogseizoen niet voor niets met lange mouwen en met hooggesloten hals als ik een paar ritten op een dag moest rijden... Anders zat ik echt van top tot teen onder de bulten. Nu spray ik ook even een beetje op mezelf (ik kan er gelukkig tegen, een paar stalgenoten zijn er zelf allergisch voor, test dit dus voor je het ook probeert!) en ik heb ook nergens meer last van.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:56

sluit me aan bij de positieve reacties.
Hier geen paarden met een allergische reactie en na het initiele vaker spuiten is 1x per twee weken meestal genoeg. Tenzij je ze heel stevig afspuit.
Met 1 gallon en vier paarden komen we de hele zomer door.