Zelf heb ik mijn 5-jarige arabier opgevoed en ingereden. Bij deze arabier kon ik vanaf het begin ind e roundpan hem op de hoefslag laten lopen met de juiste lichaamstaal van mij.
Nu ben ik bezig met een 3-jarige arabier, die een heel ander, zeer dominant, karakter heeft. In het begin liep hij alleen maar te steigeren bij het leiden aan een halster en kwam in mijn persoonlijke ruimte. Dit gaat steeds beter, is nog niet helemaal opgelost. Wanneer ik dit paard in een roundpen laat lopen, loopt hij hele kleine rondjes om me heen en respecteert mijn ruimte niet. Ik kan me groot maken of ik kan met longeer lijnen staan zwaaien, maakt niets uit. Dit maakt geen indruk. Daarom heb ik vandaag een lange longeerzweep genomen en niets met deze zweep gedaan, alleen maar naar hem gewezen. Resultaat: meneer loopt grotere rondjes en ziet me duidelijk staan. Echter zijn tempo ligt te hoog, hij is alleen maar aan het draven. Elke keer als hij in stap gaat, geef ik aan: braaf.
Uiteindelijk wil er naar toe werken, dat hij zonder longeerzweep. hebben jullie tips. Omdat hij nog jong is, ben ik niet langer dan 10 tot 15 minuten met hem bezig, naats poetsen e.d. Welke oefeningen zou ik kunnen doen in de round pen, om hem rustig te laten lopen en afstand te nemen?
Ik denk dat je het gewoon rustig moet afbouwen. Longeerzweep is inprencipe gewoon verlenging van je arm om je ruimte duidelijker aan te geven. Zodra je merkt dat je de longeerzweep nauwlijks meer nodig hebt zou je over kunnen gaan op een lange dresuur zweep en steeds afbouwen tot enkeld je arm voldoende is.