Happen op zoek naar eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

Happen op zoek naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 11:41

Misschien een wat lang verhaal maar dan is de situatie ten minste duidelijk!

Sinds ongeveer 3 weken heb ik een hele lieve pony. Ze is een ontzettende knuffel, die je graag helemaal aflebbert!
Alleen de laatste paar dagen heeft ze me een paar keer met haar tanden gepakt terwijl ik haar aaide. Ze had absoluut geen kwaad in de zin, maar ik wil niet dat ze dit vaker gaat doen!

Ik denk zelf dat dit komt omdat ze bij haar vorige eigenaar belachelijk veel brokken gevoerd kreeg terwijl ze er amper op reden, en omdat ze nu dus te dik is krijgt ze geen brokken meer. Ze staat dag en nacht op weiland en krijgt hooi, maar ze is zo op zoek naar eten dat ze nu dus naar mijn handen hapt om te kijken of ik wat lekkers erin heb zitten!

Ze krijgt van mij puur als beloning af en toe een stukje brood of een half appeltje, maar toch probeert ze het continu.

Hoe leer ik haar af dat ze continu naar lekkernijen zoekt? Of is dit een teken dat ze honger heeft??

Alvast bedankt

sharon_quiz

Re: Happen op zoek naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:44

Zij moet jouw ruimte leren accepteren. In plaats van haar neus in jouw handen te duwen moet ze afstand houden. Dus zodra ze zich opdringt zet je haar naar achteren en moet ze daar gewoon blijven staan. Dit herhalen totdat zij doorheeft dat het niet de bedoeling is om bij jou zo te bedelen en nog erger, te bijten. Misschien kan je iets met deze tip. Succes ermee.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:00

Voer je dat stukje appel of brood uit de hand? Zo ja, dan zou ik daar eerst mee stoppen en alleen maar uit haar voerbak laten eten.
Verder moet je paard leren om uit jouw ruimte te blijven. Doe bijvoorbeeld je arm omhoog als ze opdringerig wordt. Daarbij zeg je niets. Stoot ze haar neus? Eigen schuld! Moet ze jouw persoonlijke ruimte maar accepteren. Of ga je met je armen wapperen en stop als ze weer uit je ruimte gaat. Begin zo klein mogelijk, en maak je bewegingen groter totdat ze voldoende ruimte neemt. In het begin zullen dit misschien grotere bewegingen zijn, maar naarmate jij dit consequent uitvoert, zul je merken dat je steeds minder nodig hebt om haar uit jouw ruimte te houden.
Succes!

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:19

@ Dune & Sharon

Ik snap de tip, alleen ik vind het juist zo heerlijk dat ze zo lekker komt kroelen... als ik dat van mijn eigen ruimte innemen ga doen, dan kan ze dat ook niet meer komen doen toch?

Verder geen idee of dit met honger te maken kan hebben of gewoon met schooien?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:22

Tuurlijk mag ze nog wel kriebelen, maar als je merkt dat ze op zoek gaat naar eten, door te happen oid, zet haar dan terug. Loop trouwens nooit zelf naar achteren!

Het lijkt me wel schooigedrag.. :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:37

Natuurlijk mogen jullie nog kroelen! Lekker toch! Vooral blijven doen! Maar wel op jouw uitnodiging. Oftewel; zij blijft uit jouw ruimte, jij stapt haar ruimte in om te knuffelen. Het gebeurt dus op jouw initiatief. Maar zodra ze onbeleefd wordt (zoals wegduwen, happen en dat soort dingen), dan moet ze direct weer uit jouw ruimte. Zij moet de stap terug maken, niet jij.
In mijn ogen is het onbeleefd gedrag, schooien dus. Tenzij ze niet genoeg te eten krijgt, maar dat lijkt me niet het geval :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:44

heeft ze wel een zoutblok nu ze geen krachtvoer meer krijgt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:00

Je geeft zelf af en toe brood of een appel als beloning. Moet ze voor die beloning ook iets doen? Zo nee, geen lekkers voeren. Belonen = belonen, maw er moet iets tegenover staan. Al is het maar voetje geven, pasje achteruit, of 2 minuten los stilstaan terwijl jij er om heen loopt.

Met name het 'af en toe' maakt dat je paard gaat bijten als ze niets bij je hebt. Dus af en toe zomaar iets geven maakt van ieder paard binnen de korste keren een bedelaar. Ze onthouden die vorige keer dat je wel wat bij je had, en verwachten dat de volgende keer dús weer.

Gedrag heeft dus niets met vorige baas, honger of wat dan ook te maken.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:47

Ibbel schreef:
Je geeft zelf af en toe brood of een appel als beloning. Moet ze voor die beloning ook iets doen? Zo nee, geen lekkers voeren. Belonen = belonen, maw er moet iets tegenover staan. Al is het maar voetje geven, pasje achteruit, of 2 minuten los stilstaan terwijl jij er om heen loopt.

Met name het 'af en toe' maakt dat je paard gaat bijten als ze niets bij je hebt. Dus af en toe zomaar iets geven maakt van ieder paard binnen de korste keren een bedelaar. Ze onthouden die vorige keer dat je wel wat bij je had, en verwachten dat de volgende keer dús weer.

Gedrag heeft dus niets met vorige baas, honger of wat dan ook te maken.

Heel erg bedankt voor deze tip, ze krijgt inderdaad soms wat als ik naar haar toe kom, gewoon omdat ze me hoi komt zeggen. Maar meestal doe ik het als ze iets goed heeft gedaan, zoals voetje geven etc.

Maar ik zal inderdaad eens stoppen met 'gewoon' lekkers geven. Het ging vandaag overigens wel redelijk dus misschien is het ook gewoon een dwarse bui af en toe...

Turbolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:51

Gwn negeren

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:58

Bedankt voor alle reacties! Het gaat nu een stuk beter nu ik haar niet meer in 'mijn eigen ruimte' laat als ik dat niet wil!