Trailer reis, wat voor 'sedatie' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Trailer reis, wat voor 'sedatie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:00

Hoi,

Ik ga in augustus met mijn pony op vakantie, maar omdat mijn pony zich best druk maakt op de trailer en we 2 uur moeten rijden, vraag ik me af of der iets is wat ik mijn pony kan geven.
Een soort rustmaker waarbij je pony nog wel gewoon op de trailer kan.

Elke keer als ik met de trailer rijd komt ze der helemaal nat vanaf, en is ze een beetje gestrest...
Daarom wil ik het voor haar wat makkelijker maken om die tijd op de trailer te staan, en zelf ben ik dan ook wat geruster omdat ik het ook niet prettig vind om 2 uur met een heel onrustig paard achter je auto te rijden.

Zoiezo wil ik het eerst 'uitproberen' om te kijken of het werkt. Ze is best moeilijk met rustmakers, een keertje bij de DA moest ze 5 spuiten voor ze pas rustiger was.

Wie o wie weet wat ik kan geven, waarbij je pony gewoon nog de trailer op kan.

Ibbel

Re: Trailer reis, wat voor 'sedatie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:04

Geen sedatie op de trailer, doodeng. Ze worden er altijd wat wiebelig van, en dat wil je niet. Kijk eerst eens wat de oorzaak is, voordat je aan symptoombestrijding gaat doen.
Is de rijstijl wel in orde? Maw, met 10 km/u een bocht om, niet optrekken in een bocht etc?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:04

Probeer natuurlijke kruiden of Bachbloesems, de rescue bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:12

Hoe vaak ga je weg met paard en trailer? En heb je al meerdere dingen geprobeerd om je paard te laten kalmeren op de trailer? Persoonlijk denk ik dat het handiger is om eerst achter de reden van dit gedrag te komen en het op te gaan lossen. Want er is gewoon iets waarvan je paard onrustig word, en in bijna alle gevallen is dit gewoon op te lossen. Dat varieert van wekelijks weggaan met de trailer om ze eraan te laten wennen, tot hulp van iemand inroepen die er verstand van heeft en het kan verhelpen. Van verdovingen worden ze idd wiebelig en een paard dat omvalt in de trailer wil je al helemaal niet hebben :n

Als jullie echt al alles geprobeerd hebben zou ik eerder iemand met verstand van homeopathie inschakelen. Misschien kan je je paard met natuurlijke kruiden etc. voorbereiden op de reis en ervoor zorgen dat ze er rustiger mee omgaat.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:19

ben het ook eens met bovenstaande reacties, lijkt me toch wat eng een paard gesedeert op de trailer. Sommige paarden reageren hier dan ook erg heftig op en hebben niet door dat hun lijf niet meewerkt en dan kan je vervelende situaties krijgen.
Heb je ook hooi in de trailer zodat hij zich niet verveelt?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:24

Ik denk dat jullie ook niet aan sederen als in "een roesje voor bv een peesscan" moeten denken. TS heeft sedatie dan ook tussen aanhalingstekens gezet om het duidelijk aan te geven.
Ze zoekt naar iets wat haar paard relaxter kan maken op de trailer, niet zo suf dat ie om kan vallen!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:26

Ibbel schreef:
Geen sedatie op de trailer, doodeng. Ze worden er altijd wat wiebelig van, en dat wil je niet. Kijk eerst eens wat de oorzaak is, voordat je aan symptoombestrijding gaat doen.
Is de rijstijl wel in orde? Maw, met 10 km/u een bocht om, niet optrekken in een bocht etc?

Nee geen sedatie, maar ik wist geen ander woord dus heb die maar gebruikt :P .
Ik bedoel dus zoiets van sjimmie zegt, iets van bach bloesem voor de innerlijke rust.
Rijstijl is inorde, alles gaat heel rustig aan.

Miss_Montana schreef:
Hoe vaak ga je weg met paard en trailer? En heb je al meerdere dingen geprobeerd om je paard te laten kalmeren op de trailer? Persoonlijk denk ik dat het handiger is om eerst achter de reden van dit gedrag te komen en het op te gaan lossen. Want er is gewoon iets waarvan je paard onrustig word, en in bijna alle gevallen is dit gewoon op te lossen. Dat varieert van wekelijks weggaan met de trailer om ze eraan te laten wennen, tot hulp van iemand inroepen die er verstand van heeft en het kan verhelpen. Van verdovingen worden ze idd wiebelig en een paard dat omvalt in de trailer wil je al helemaal niet hebben :n

Als jullie echt al alles geprobeerd hebben zou ik eerder iemand met verstand van homeopathie inschakelen. Misschien kan je je paard met natuurlijke kruiden etc. voorbereiden op de reis en ervoor zorgen dat ze er rustiger mee omgaat.

Ik ga niet vaak weg met de trailer nee.. hmm moeilijk om te omschrijven hoe ze is, maar ik zul het proberen.
Ze loopt zo de trailer op en staat er ook gewoon rustig op, maar zodra het te lang duurt gaat ze 'steigeren' , springen en schrapen.
Zodra je wegrijd en nog rustig rijd dan is ze ook nog druk maar zodra der tempo in zit staat ze rustig.
Ze kijkt vrolijk naar buiten (raampje) en is eigenlijk gewoon rustig aan de buitenkant, maar aan de binnenkant maakt ze zich zelf heel nerveus. Daar kan ik niks aan veranderen want zo is ze gewoon, ze kan zich om kleine dingen heel druk maken en maar zo ziet het er niet uit. Je ziet het alleen omdat ze dan gaat zweten.

Ik ben in totaal 8 keer met de trailer weggeweest in een jaar, waarbij ze 2 keer heel erg onrustig was.
En allebei de keren dat springen, de andere 6 keer was ze alleen onrustig met het stil staan en op tempo komen.
Zodra ze met een ander paard staat gaat het wel beter, maar maakt ze zich ook druk van binnen maar dan minder.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om met ze 2en op de trailer te staan.

Ik zoek dus iets van een bach bloesem waarbij het de innerlijke rust aanpakt zegmaar.
Ik wil niet zomaar iets gaan halen, en daarom informeer ik hier.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:28

noekje schreef:
ben het ook eens met bovenstaande reacties, lijkt me toch wat eng een paard gesedeert op de trailer. Sommige paarden reageren hier dan ook erg heftig op en hebben niet door dat hun lijf niet meewerkt en dan kan je vervelende situaties krijgen.
Heb je ook hooi in de trailer zodat hij zich niet verveelt?

Hooi heb ik er niet in, ze is er zo eentje die van de stress gaat eten , en dan niet normaal eten maar schrokken.
Of iig dat heb ik een keertje geprobeert maar ze ging zulke rare geluiden der van maken , net alsof het vast zat .
Dat ik het niet meer durf.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:28

Er was een tijdje terug iemand die een topic had geopend over BachBloesem, puur ter info. Klonk alsof diegene er verstand van had. :) (Ik niet namelijk.)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:29

Simmie schreef:
Ik denk dat jullie ook niet aan sederen als in "een roesje voor bv een peesscan" moeten denken. TS heeft sedatie dan ook tussen aanhalingstekens gezet om het duidelijk aan te geven.
Ze zoekt naar iets wat haar paard relaxter kan maken op de trailer, niet zo suf dat ie om kan vallen!

Oh ik dacht dat ze wilde dat hij om zou vallen :+ Nee maar ik zelf wel eens zo'n spuit bij de VA gehaald die licht zou sederen, maar het was een vrij paniekerig paard waar het dus een groter effect op had dan gedacht. Het is simpelweg een waarschuwing ;)

Oke nee dat snap ik. En gaat er toevallig een ander paard mee?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:57

Mijn paard stresst ook onwijs op de trailer. Als ik het deurtje onderweg opendoe om te kijken, staat hij te hinniken, te trillen en te zweten. De afgelopen weken ben ik iedere week op stap geweest en het wordt niet minder.

Ik weet ook niet wat ik kan doen. De oorzaak is me wel duidelijk want met een paard erbij in tweepaardstrailer is hij veel rustiger en trilt hij niet. Maarja, ik heb maar 1 paard en ga niet altijd samen. Daarbij mag ik geen tweepaardstrailer trekken.

ik volg dit even.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:06

Ik heb zelf ook diverse malen Bach rescue spray gebruikt, maar bij mijn paard kon ik niet echt het verschil merken, ben dus ook op zoek naar een andere oplossing om uit te proberen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:30

ik zou de chauffeur sederen :) paard wat nat de trailer uitkomt heeft dus stress onderweg, Misschien toch maar eens kritisch naar de rijstijl (laten) kijken? Vaak vind de chauffeur wel dat hij/zij rustig rijdt maar beseft zich niet dat het paard het anders beleeft.
Je kunt het testen door zelf eens (zonder paard) in de trailer te gaan staan en je laten rondrijden, of zet een emmer water in de trailer en probeer zonder te morsen een stuk te rijden, pas dan weet je of het inderdaad OK is voor je paard.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:59

Ik rij zelf met mijn trailer en dat doe ik heel rustig! En hij zweet en trilt altijd zo omdat hij niet goed alleen kan zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:08

Mijn paard was ook heeeeel nerveus op de trailer, maar dit kwam eigenlijk alleen door een onderliggend trauma.
Ben helemaal opnieuw begonnen met trailerladen en nu een jaar later, loopt mijn paard de trailer op. Ze staat rustig als we stilstaan, ze staat rustig als we rijden, ze staat rustig als er een paard naast is, maar ook als ze alleen is.
Paard is nerveus omdat het angst heeft, wat niet gek is natuurlijk, paarden zijn van nature claustrofobisch en wij duwen ze in zulk klein hokje.

Een paard dat ongeduldig wordt is vaak de schuld van de eigenaars, ik heb de fout ook gemaakt.
Ik hoorde een eng geluid en ging direct checken bij de merrie, het leek alsof ze onrustig werd en ik gaf haar een worteltje.
Totdat een vriend me erop wees dat het echt wel mijn eigen fout was.
Ik heb haar een week genegeerd, elk geluid ik hoorde, hoe raar of angstig het ook klonk. Ze kreeg net een worteltje als ze een uur stil stond op de trailer zonder lastig te worden.
En het heeft geloond, paard is zo rustig nu.

En geloof me, ik heb een merrie die hoog in het bloed staat, enorm zenuwachtig is, van alles stress kan krijgen en ook snel uit haar lood geslagen is als ze iets niet kent.

Ik heb ook verschillende poeders etc geprobeerd om haar 'kalm' te krijgen, maar gewoon het probleem aanpakken is de beste oplossing.
Het kost tijd en geduld, maar het werkt zo goed. Je doet jezelf en je paard er echt een plezier mee.
Vroeger had ik altijd stress als ze de trailer op moest, nu denk ik er zelfs over om haar mee naar Frankrijk te nemen voor een wedstrijd waar ze uren op de trailers voor moet.
Volgens mij kan je elk paard met plezier de trailer op laten gaan,als je er maar geduld voor hebt.

Edit: Als je een hooinet neemt met fijne mazen, dan kan ze zich echt niet vol eten of te snel eten. Naar mijn idee moet een paard gewoon hooi hebben op de trailer, op zen minst iets dat afleiding geeft. Zo kalmeren ze zichzelf ook vaak.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 07-06-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:09

Absoluut geen sedatie.
Zo is mijn merrie om het leven gekomen, en geloof me.. dat wil je niet meemaken. Ze verliezen hun balans en daar gaan ze..

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:20

Als ik met een paard op weg moet dat nooit eerder in de trailer heeft gestaan geef ik altijd wat tranquigel. De hoeveelheid hangt wat af van het paard zelf. Ze worden er wat suffig van en relaxed. Ik vind het ideaal, en heb nog nooit nadelige gevolgen gehad van deze methode. Je kunt eventueel ook een spuitje stresless van Primeval geven. Dit heb ik zelf nog niet eerder gebruikt maar het schijnt dat paarden hier ook rustiger van worden zonder dat ze echt versuft raken. Je kunt daar zelfs gewoon mee rijden, het wordt geadviseerd voor concoursen of een trailerrit of voor het beleren,je haalt alleen de scherpe kantjes eraf. Misschien is dat een idee voor je?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:26

de betere ruitersportzakenhebben een soort van pasta dat je kan geven voor de reis. Dit kalmeerd het paard.
Je kan natuurlijk ook op ruidenbasis werken, maar daar zal je een geruime tijd om voorhand mee moeten beginnen omdat kruiden pas gaan werken op langer termijn.
Maar zover ik weer is die pasta speciaal ontwikkeld voor paarden die wat paniekerig zijn en het is geen verdoving of desatie. Het is alleen een kalmeringspasta.
Buiten dat zou je je paardje ook eerst wat beweging kunnen geven voordat ze op de trailer gaat. Een teveel aan energie kan het stressgehalte verhogen. Ik heb ook een paard dat het verschrikkelijk vind om in een 1-paard trailer te reizen en is dat nou net wat ik heb. Dus helaas voor haar, ze zal het ermee moeten doen. Met een tweepaard hebben ze niet zo een opgesloten gevoel en zullen ze vaak wat rustiger staan. Wat ook kan helpen is om bijvoorbeeld een wereldontvanger bij je pony in de trailer te hangen en aan te zetten. Op die manier hebben ze geluiden die afleiden van het verkeer en muziek en gepraat kalmeren een paard in het algemeen!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:28

cissy schreef:
ik zou de chauffeur sederen :) paard wat nat de trailer uitkomt heeft dus stress onderweg, Misschien toch maar eens kritisch naar de rijstijl (laten) kijken? Vaak vind de chauffeur wel dat hij/zij rustig rijdt maar beseft zich niet dat het paard het anders beleeft.
Je kunt het testen door zelf eens (zonder paard) in de trailer te gaan staan en je laten rondrijden, of zet een emmer water in de trailer en probeer zonder te morsen een stuk te rijden, pas dan weet je of het inderdaad OK is voor je paard.

Toch weet ik bijna 100 % zeker dat de rijstijl in orde is, als ze met ze 2e staat is het nl geen probleem.
En ik bedoel ook niet sederen, ik weet er geen ander woord voor daarom noem ik het zo.
Zegmaar als je een examen hebt, en je word er zo gestrest van nemen mensen ook wel eens een pilletje om rustig te worden.. Zoiets bedoel ik.
Ze staat met haar oren naar voren in de trailer en kijkt ook altijd lekker naar buiten, ze ziet er echt niet onrustig uit.

Kirrr schreef:
Mijn paard was ook heeeeel nerveus op de trailer, maar dit kwam eigenlijk alleen door een onderliggend trauma.
Ben helemaal opnieuw begonnen met trailerladen en nu een jaar later, loopt mijn paard de trailer op. Ze staat rustig als we stilstaan, ze staat rustig als we rijden, ze staat rustig als er een paard naast is, maar ook als ze alleen is.
Paard is nerveus omdat het angst heeft, wat niet gek is natuurlijk, paarden zijn van nature claustrofobisch en wij duwen ze in zulk klein hokje.

Een paard dat ongeduldig wordt is vaak de schuld van de eigenaars, ik heb de fout ook gemaakt.
Ik hoorde een eng geluid en ging direct checken bij de merrie, het leek alsof ze onrustig werd en ik gaf haar een worteltje.
Totdat een vriend me erop wees dat het echt wel mijn eigen fout was.
Ik heb haar een week genegeerd, elk geluid ik hoorde, hoe raar of angstig het ook klonk. Ze kreeg net een worteltje als ze een uur stil stond op de trailer zonder lastig te worden.
En het heeft geloond, paard is zo rustig nu.

En geloof me, ik heb een merrie die hoog in het bloed staat, enorm zenuwachtig is, van alles stress kan krijgen en ook snel uit haar lood geslagen is als ze iets niet kent.

Ik heb ook verschillende poeders etc geprobeerd om haar 'kalm' te krijgen, maar gewoon het probleem aanpakken is de beste oplossing.
Het kost tijd en geduld, maar het werkt zo goed. Je doet jezelf en je paard er echt een plezier mee.
Vroeger had ik altijd stress als ze de trailer op moest, nu denk ik er zelfs over om haar mee naar Frankrijk te nemen voor een wedstrijd waar ze uren op de trailers voor moet.
Volgens mij kan je elk paard met plezier de trailer op laten gaan,als je er maar geduld voor hebt.

Edit: Als je een hooinet neemt met fijne mazen, dan kan ze zich echt niet vol eten of te snel eten. Naar mijn idee moet een paard gewoon hooi hebben op de trailer, op zen minst iets dat afleiding geeft. Zo kalmeren ze zichzelf ook vaak.

Het is niet dat ik haar kalm wil krijgen , maar meer iets wat innerlijke rust geeft.
Ik negeer der ook hoor als ze zo raar doet, of soms een schreeuw uit het raam en het is klaar.

sonova schreef:
Als ik met een paard op weg moet dat nooit eerder in de trailer heeft gestaan geef ik altijd wat tranquigel. De hoeveelheid hangt wat af van het paard zelf. Ze worden er wat suffig van en relaxed. Ik vind het ideaal, en heb nog nooit nadelige gevolgen gehad van deze methode. Je kunt eventueel ook een spuitje stresless van Primeval geven. Dit heb ik zelf nog niet eerder gebruikt maar het schijnt dat paarden hier ook rustiger van worden zonder dat ze echt versuft raken. Je kunt daar zelfs gewoon mee rijden, het wordt geadviseerd voor concoursen of een trailerrit of voor het beleren,je haalt alleen de scherpe kantjes eraf. Misschien is dat een idee voor je?

Dankjewel voor je tip, daar ga ik eens meer info over zoeken.
LecyTinker schreef:
de betere ruitersportzakenhebben een soort van pasta dat je kan geven voor de reis. Dit kalmeerd het paard.
Je kan natuurlijk ook op ruidenbasis werken, maar daar zal je een geruime tijd om voorhand mee moeten beginnen omdat kruiden pas gaan werken op langer termijn.
Maar zover ik weer is die pasta speciaal ontwikkeld voor paarden die wat paniekerig zijn en het is geen verdoving of desatie. Het is alleen een kalmeringspasta.
Buiten dat zou je je paardje ook eerst wat beweging kunnen geven voordat ze op de trailer gaat. Een teveel aan energie kan het stressgehalte verhogen. Ik heb ook een paard dat het verschrikkelijk vind om in een 1-paard trailer te reizen en is dat nou net wat ik heb. Dus helaas voor haar, ze zal het ermee moeten doen. Met een tweepaard hebben ze niet zo een opgesloten gevoel en zullen ze vaak wat rustiger staan. Wat ook kan helpen is om bijvoorbeeld een wereldontvanger bij je pony in de trailer te hangen en aan te zetten. Op die manier hebben ze geluiden die afleiden van het verkeer en muziek en gepraat kalmeren een paard in het algemeen!

Dankje wel voor je tip, en idd op een 2 paardstrailer heeft ze het veeel minder, maar helaas heb ik een anderhalf paardstrailer.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:33

Oordoppen ! desnoods vette watten erin en een orennetje erom heen (tegen het eruit gaan). Wel eerst thuis proberen.
dit heeft bij mijn paard erg rustgevend gewerkt. Mijn paard vindt de trailergeluiden en voorbijkomende vrachtwagens/lawaai dan ook vrij spannend. Een trailer zelf geeft ook rijdend veel herrie (heb er een keer in gestaan en was echt verbaasd over de herrie)

ik zou geen sedatie gebruiken. hooguit vrij verkoopbaar kalmeringsmiddel/pasta

misschien kun je hier nog handige tips uit halen?
http://www.mj-webdesign.nl/portfolio-de ... index.html

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:25

hmm, oordoppen daar heb ik nog nooit van gehoord!

Bij mijn paard is het gekomen sinds hij gesedeert op de trailer heeft gestaan. Hij moest een aantal keer naar utrecht en de laatste keer is hij zwaar gesedeert voor een long en maagscopie. Sindsdien wilde hij er niet meer op. En is het stressen en trillen en zweten erger geworden. Met een paard erbij is het geen probleem.
Mocht iemand advies hebben hoe dit minder kan worden, ik hoor het graag! Het trailer laden gaat inmiddels een stuk beter. (ik doe het niet met dwang) maar de stress wordt niet minder.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:53

Ik zat idd. laatst ook aan 'oordoppen' te denken, heb toen al zo'n oornetje gekocht en watten, ga het volgende week uitproberen als ik weer naar les toe ga. Ben in ieder geval blij dat ik een camera systeem in de trailer heb, kan ik gelijk zien of het idee dan ook werkt. Mijn paard wordt drukker qua gedrag als het drukker op de weg wordt en als we voor een rood stoplicht staan, met auto's / vrachtauto's achter de trailer is het helemaal erg, dan trapt ze naar keihard naar achteren, echt niet normaal. Zeiltje open of dicht maakt niets uit, met zeiltje dicht is ze nog hyperder.

@Vlinder32: wat voor 'vette' watten gebruik je dan? gewone watten ken ik wel

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 22:57

rakni schreef:
hmm, oordoppen daar heb ik nog nooit van gehoord!

Bij mijn paard is het gekomen sinds hij gesedeert op de trailer heeft gestaan. Hij moest een aantal keer naar utrecht en de laatste keer is hij zwaar gesedeert voor een long en maagscopie. Sindsdien wilde hij er niet meer op. En is het stressen en trillen en zweten erger geworden. Met een paard erbij is het geen probleem.
Mocht iemand advies hebben hoe dit minder kan worden, ik hoor het graag! Het trailer laden gaat inmiddels een stuk beter. (ik doe het niet met dwang) maar de stress wordt niet minder.

Nu je het daar over hebt schiet mij iets te binnen, dat rare gedrag is gekomen nadat ze die 5 spuiten sedatie had gehad !
Op de terug weg was ze nog braaf maar de 2 keren daarna begon ze met zo druk doen.
Kan het daardoor komen?

En idd wat jij zegt royallady, dat deed ze altijd wel voor een rood stoplicht dat ze onrustiger werd. Maar dat begrijp ik best, ze staat namelijk nooit stil op de trailer en wss denkt ze dan van '' he mag ik der uit ''

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:05

Ik denk dat het trappen bij het stoplicht bij mijn paard komt omdat ze de auto's die achter haar staan te wachten niet mag of zoiets. Ze vertoont dan hetzelfde gedrag als in het land, wanneer ze een paard niet mag, die te dicht bij haar in de buurt komt (kont d'r naar toe keren en trappen). gek paard ;-) Het is bij haar echter ook zo, dat als ik de motor uit doe, bijvoorbeeld bij het wachten voor een open brug (en andere auto's doen dat ook), is ze wel rustig. ik heb hoop dat het oordopding gaat werken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:06

Ik zou bij het vervoeren zeker geen sedatie gebruiken ivm omvallen oid.
tweepaards trailer en eventueel een 2e paard mee op de trailer zo niet dan in ieder geval het achterzeil dichtdoen. Dan staan de paarden wel rustiger op de trailer.