Pony wil niet vast staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

helenahof

Pony wil niet vast staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:50

Hallo,
Ik ben 3 weken niet rijden ( door kreupelheid ) weer begonnen rijd nu weer een weekje.
Het rijden zelf gaat goed.
Alleen het opzadelen niet.
Ik had haar zaterdag opgezadelt aan een ring die aan het hok zit.
Ze begon erg te trekken en hangen en begon te steigeren e.d.
Toen hield iemand haar vast en lag het zadel er op.
Bij het afzadelen deed ze het zelfde maar dan meer. ( ik had het gevoel dat ze ook een beetje bang was )
Ze had het klipje van het halstertouw kapot getrokken en liep dus los in de tuin.
We kregen haar zo weer met wat biks enzo.

Wij dachten dan maken we 2 palen in de wei zodat ze als ze ooit weer los komt niet de weg op kan.
Ze was ook gewend om tussen 2 touwen....
Ik poetste haar ( ging opzich wel goed )
na het hoeven uit krabben zette ze een stapje naar achter en kwam er spanning op het touw.
Ze begon weer te steigeren.
Ik stelde haar gerust en weer evn poetsen.
Ik lag het dekje er op en toen ik aan kwam met het zadel en het er oplag
deed ze het zelfde maar dan heel heftig. ( er stond wel iemand bij )
Ze heeft de palen kapot getrokken.
( ze zaten erg ver in de grond en ze waren erg dik & stevig )

Ze had het trouwens bij ons wel eens eerder gehad dat ze dat deed voor de kreupelheid.

Groetjes Thessa

lovebinky

Re: Pony wil niet vast staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:11

heeft ze niet last van haar rug?
dat het zadel misschien niet zo lekker ligt op haar rug?

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:17

lovebinky schreef:

Ze heeft er geen last van we hebben 2 maand geleden net een nieuw zadel gekocht en op maat laten maken.
Ze heeft daarvoor wel een zadel gehad die niet paste,
maar dat is al weer beter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:18

helenahof schreef:
lovebinky schreef:

Ze heeft er geen last van we hebben 2 maand geleden net een nieuw zadel gekocht en op maat laten maken.
Ze heeft daarvoor wel een zadel gehad die niet paste,
maar dat is al weer beter.

En gelooft je pony dat ook? Zoveel verschil zit er niet in het uiterlijk tussen 2 zadels van hetzelfde type. Om dat te leren moet ze kunnen nadenken over hoe dit zadel aanvoelt en dat kan ze niet als ze defensief is/zich aan het lostrekken is omdat het oude zadel pijn deed.

Pony kan je trouwens pas vastzetten als die het wijken voor druk goed beheerst. Anders zal ze zich blijven lostrekken, immers het elke keer loskomen heeft haar geleerd dat trekken de oplossing is voor de druk om haar hoofd als ze spanning op het touw zet.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 07:20

Ik weet niet of het wel pijn is..
Daarvoor heeft ze het wel goed gedaan.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:32

Edit

over heen gelezen :+

ben het eens met Tamary

nelboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:00

je kan haar in de wei proberen op te zadelen. als het met angst te maken heeft.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:52

R0oszs schreef:
Edit

over heen gelezen :+

ben het eens met Tamary

Ze heeft het de eerste tijd wel goed gedaan alleen de laatste week..

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:01

Mijn paard heeft ook in 2 jaar tijd geloof ik 2x gehangen, maar verder nooit problemen. Totdat ik haar liet schrikken tijdens het wassen en ze zich lostrok. Vervolgens bleef ze proberen, niet heel extreem dus Sandy en ik waren snel genoeg om het te corrigeren, maar onze verzorgster niet. Wij hebben voor de stal een stukje afgezet met schriklint (was eigenlijk al) ter grote van een stal. Daar staat ze nu los en dan kan ik haar gewoon poetsen en opzadelen. Ze kan nu ook weer vast staan als dat moet, ze is het gelukkig weer vergeten.
Het zou inderdaad kunnen dat de pony het zadel associeert met de pijn van vroeger. Hij dacht: Ohh, 3 weken geen zadel op mijn rug, eindelijk luisteren ze naar mij en doen ze dat pijnlijke ding weg. En nu is het er weer en laat ik weten dat ik het er niet mee eens ben. Denk dat dit met veel geduld en beloning, wanneer ze braaf is, wel weer goed komt.
Misschien ook een fysiotherapeut ofzo langs laten komen. Misschien ligt het zadel nu wel goed, maar heeft het zadel wel schade aan de rugspieren toegebracht. En is het niet alleen de associatie met een pijnlijk zadel, maar doet het zadel ook nog altijd pijn, omdat het om pijnlijke spieren drukt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:16

mcsjelle heeft wel een goed punt. na laten kijken of er iets verkeerd is met de rugspieren.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:10

mcsjelle schreef:
Mijn paard heeft ook in 2 jaar tijd geloof ik 2x gehangen, maar verder nooit problemen. Totdat ik haar liet schrikken tijdens het wassen en ze zich lostrok. Vervolgens bleef ze proberen, niet heel extreem dus Sandy en ik waren snel genoeg om het te corrigeren, maar onze verzorgster niet. Wij hebben voor de stal een stukje afgezet met schriklint (was eigenlijk al) ter grote van een stal. Daar staat ze nu los en dan kan ik haar gewoon poetsen en opzadelen. Ze kan nu ook weer vast staan als dat moet, ze is het gelukkig weer vergeten.
Het zou inderdaad kunnen dat de pony het zadel associeert met de pijn van vroeger. Hij dacht: Ohh, 3 weken geen zadel op mijn rug, eindelijk luisteren ze naar mij en doen ze dat pijnlijke ding weg. En nu is het er weer en laat ik weten dat ik het er niet mee eens ben. Denk dat dit met veel geduld en beloning, wanneer ze braaf is, wel weer goed komt.
Misschien ook een fysiotherapeut ofzo langs laten komen. Misschien ligt het zadel nu wel goed, maar heeft het zadel wel schade aan de rugspieren toegebracht. En is het niet alleen de associatie met een pijnlijk zadel, maar doet het zadel ook nog altijd pijn, omdat het om pijnlijke spieren drukt.

Heb jij haar nu wel weer gewoon vast?
Mijn pony is trouwens ook hengstig dus ze heeft niet z'n goed zin ....

Annemijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:13

miss alleen het touw door de ring halen? en dan het eind vast houden. (natuurlijk wel terug op haar plaats halen als ze gaat hangen) Dan bezeerd ze zich iig niet ;)