CBR verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

CBR verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:14

:wave:

Nu ik al een betere band begin te krijgen met Marene wil ik binnenkort ook op buitenrit gaan, zodat we heerlijk bij ons op de hei en in het bos kunnen ronddwalen.

In mijn manegeperiode, dus voordat ik Marene kreeg, heb ik een keer mee gedaan aan CBR-1. Hiervan zijn er in totaal 3 (Dus CBR-1, CBR-2 en CBR-3). Er werd mij altijd verteld dat het verplicht is om hieraan mee te doen, voordat je alleen naar buiten kunt met je paard.
Oke, dat zal wel kunnen, ik geloofde het altijd dus ik heb me er niet in verdiept.

Maar!

Mijn vader was afgelopen woensdag aan het werk met een collega en die vertelde dat het niet verplicht is, en dat je gewoon met je eigen paard naar buiten kunt gaan.
Het CBR-diploma geldt alleen voor als je met andere paarden op pad bent, dus van een andere manege of als je paarden huurt en je het dus kunt aangeven.

Nu begint er bij mij toch verwarring op te treden. Ik kon het niet vinden op de FNRS site en ik weet niet of er al topics over zijn (zoekfunctie doet het bij mij heel slecht). Daarom vraag ik het bij deze. :)

Alvast bedankt! :evaw:

Thats_Me

Re: CBR verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:20

Je kunt gewoon zonder ruiterbewijs (die heb je als je CBR 3 gehaald hebt) de weg op. Alleen in enkele gebieden is hij wel verplicht maar dit is minimaal in Nederland.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:23

Thats_Me schreef:
Je kunt gewoon zonder ruiterbewijs (die heb je als je CBR 3 gehaald hebt) de weg op. Alleen in enkele gebieden is hij wel verplicht maar dit is minimaal in Nederland.

Oke dat is mooi om te horen. :):)

Weet je ook welke gebieden dat zijn, of staat dat ergens op een site aangegeven?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:59

Als ik het goed heb, is CBR-1 t/m 3 "uitgevonden" door de FNRS in het leven geroepen en heeft die alle leden verplicht om volgens deze richtlijn te werken. Dus ja, de manege had gelijk vanuit hun huisregels; juridisch (wettelijk) staat het echter helemaal nergens op; je kunt er ook geen enkel recht aan ontlenen!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:31

Oke bedankt voor de informatie ikke, nu is er wat meer duidelijkheid. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:17

Het is wel verplicht in de volgende gebieden:

Is een ruiterbewijs of koetsiersbewijs verplicht om buiten te rijden?
Antwoord:
Nee, op de meeste plaatsen is dit niet verplicht. Uitzonderingen zijn: in de gemeente Leek op landgoed Nienoord, in het Arnhemse gemeentebos,de Amsterdamse waterleidingbossen, het Goois natuurreservaat en de bossen van de gemeente Soest.

D.w.z., volgens de Stichting Hippisch Toerisme.

Dus als jij vanuit Hilversum niet in het Goois natuurreservaat komt, kan je gewoon zonder ruiterbewijs buiten rijden.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:17

Bedankt voor de informatie.
Ik had trouwens nog gemaild en ik kan helaas niet zonder ruiterbewijs rijden! :(

Er kan een slotje op.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:19

Is Marena jouw eigen paard of wil je juist wel het Goois natuurreservaat in? Als het jouw eigen paard is en je rijdt niet in het Goois natuurreservaat, mag je echt wel zonder ruiterbewijs naar buiten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:25

Vanuit Hilversum heb je weinig andere opties buiten het Goois natuurreservaat. Tenzij je alleen maar over de weg wilt rijden.
En ze controleren streng daar, dus helaas zul je je ruiterbewijs moeten halen.

Of verhuizen :+

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:43

Verhuizen wordt het hem toch niet Lenneke_ :')
Ja ik moet dus wel mijn ruiterrijbewijs halen. Maar goed, het wordt wel georganiseerd bij mij op stal dus dat is wel fijn.
Ik ga waarschijnlijk over 2 weken CBR 2 rijden en in het najaar CBR 3 dus dan kan ik van de winter legaal buiten rijden.

Ik kan volgens mijn instructrice wel samen met haar naar buiten want zij heeft een bepaalde vergunning hiervoor. En ik ga sowieso nog niet alleen naar buiten. Het komt wel goed dus! :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:42

@ambrasoft maar waarom moet je hem halen dan?? Kom je in die gebieden?? Zo niet, dan is het echt niet verplicht hoor. Het ruiterbewijs is eigenlijk alleen maar een extra verzekering, maar in NL zit je paard bij je WA verzekering inbegrepen, en vaak verhaalt de verzekering van het ruiterbewijs de kosten toch weer op je eigen wa... eigenlijk onzin dus ;)
Tuurlijk is het wel handig als je verder weinig ervaring hebt met buitenrijden dat je de verkeersregels weet en waar je qua veiligheid op moet letten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:57

CC, ze zit net bij een gebied waar dat verplicht is, het Goois Natuurreservaat. Jammer, maar daar kom je er niet onder uit als je er wilt rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:59

Tja dat is dan idd lastig... of je moet steeds je paard in de trailer gaan zetten ;) maar dat is ook zo onhandg.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:50

ik rij al járen in het Goois Natuurreservaat zonder die stomme vergunning van hun :o
boswachters zeggen altijd "goedemiddag" en vragen nergens naar..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:15

Zaina schreef:
ik rij al járen in het Goois Natuurreservaat zonder die stomme vergunning van hun :o
boswachters zeggen altijd "goedemiddag" en vragen nergens naar..

Ik ben toch al heel wat keren gecontroleerd. Eerst had ik ook geen ruiterpas, maar na twee waarschuwingen toch maar aangeschaft.

Misschien ligt het eraan in welk deel je rijdt. Ik reed altijd in het Spanderswoud en de hei bij Laren. Vooral in het Spanderswoud waren ze erg fanatiek.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:18

Ik rij al jaren in de bossen bij Soest, heb ook gewoon een penning maar geen ruiterbewijs. Volgens mij is het zo dat als je L startgerechtigd bent (geweest) je ook gewoon een penning kan aanvragen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:35

ik had niks moeten zeggen! vanmorgen een boete gekregen in Laren omdat ik met pony-lief in een meertje was waar dat niet mag :(
misschien moet ik ook maar zo'n vergunning gaan aanvragen want daar begonnen ze ook al over... moet ik mijn ruiterbewijs maar eens gaan zoeken, maar waar dat ding ligt??

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:29

is er niets anders in de buurt waar je kan rijden dan? waar je geen ruiterbewijs nodig hebt. ik heb er ook geen een en ik reed altijd buiten op mn verzorgpony, maar er is bij mij nooit gecontroleerd, ookal reed ik op een strandje waar paarden niet mogen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:13

hier helaas niet, alles is van het Goois natuurreservaat

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:13

Zaina schreef:
ik had niks moeten zeggen! vanmorgen een boete gekregen in Laren omdat ik met pony-lief in een meertje was waar dat niet mag :(
misschien moet ik ook maar zo'n vergunning gaan aanvragen want daar begonnen ze ook al over... moet ik mijn ruiterbewijs maar eens gaan zoeken, maar waar dat ding ligt??

dat was zeker bij de hut van Mie, daar staan sinds kort bordjes 'verboden voor ruiters'
Wat moest je betalen?
Ik ben er gisteren ook nog geweest, om half 8 's morgens, dan slapen de boswachtertjes nog }>

Manuela17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:06

ikzelf heb geen crb certificaat

en toch rij ik buite vaak politie gezien maar nog nooit aangehoude voor controle dus zal wel neit hoeve

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:31

Nou Els , hou je vast, 60 euro :(

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:00

Zaina schreef:
Nou Els , hou je vast, 60 euro :(

valt me nog mee, als ze je op de hondenhei betrappen, kost het je 250 euro (a. zonder gele platen en b. je mag er niet komen met een paard)
maar evengoed zonde van het geld....

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:35

ja grrr