Wanneer ben je er klaar voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thebign

Wanneer ben je er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 17:00

Ik ben dus nog niet zolang bezig met paardrijden, maar het is de bedoeling dat ik eens een keer in de toekomst een wedstrijd ga meedoen op de manege. Nu hoor ik van sommige mensen dat je eigenlijk altijd wel kan meedoen met een wedstrijd, maar ik wil niet helemaal afgaan als ik dan ga meedoen.

Wanneer ben je klaar voor je eerste wedstrijd? Wat moet je echt goed beheersen om een beetje leuk voor de dag te komen?

xVerax

Re: Wanneer ben je er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:45

Wat wil je voor proef gaan doen?
B of F1/F3?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:47

Je bent klaar voor een wedstrijd op het moment dat je zeker bent over de oefeningen die je moet doen. En niet bij een foutje in paniek raakt etc. Maar je moet ook willen, ik heb mijn eerste wedstrijdje op mijn 6e gereden, en als ik dat vergelijk met nu stelde het 3x niks voor, MAAR ik heb lol gehad. En daar draait het om!

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:36

xVerax schreef:
Wat wil je voor proef gaan doen?
B of F1/F3?

:P
Idd. Het hangt er alllemaal vanaf.
Ik zou als ik jou was beginnen met F1/F3. Dan ga je (denk ik) heus niet af

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:02

Als je een proef niet goed rijd ga je niet af hoor. je leert er alleen maar van en bovendien is het harstikke gezellig. gewoon meedoen joh! succes :D

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:21

Als jij zelf het idee hebt dat je er klaar voor bent ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:25

Als je alle oefeningen naar je eigen idee voldoende beheerst dan zou ik gewoon meedoen. :j

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:26

Als je lekker ontspannen en zelfverzekerd op je paard zit en alle oefeningen en gangen beheerst; gewoon meedoen :)

thebign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 00:02

Ik heb me ook nog niet echt verdiept in wedstrijden en de niveaus die er zijn. Ik weet dus nog niet echt het verschil tussen B en F.

Ik kan redelijk nu alle gangen rijden. Ligt ook een beetje op welk paard ik rijd bij de manege :) maar is het bijv dan ook belangrijk dat je hele tijd op het goede been rijd? Ik kan het wel maar dan vergeet ik weer andere dingen. Ben natuurlijk wel een man die niet teveel dingen tegelijk kan :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:44

Het lijkt mij hier te gaan om een onderlinge wedstrijd?
Dan zou ik zeggen...gewoon meedoen!!
Het is leuk om eens in een wedstrijdverband mee te rijden en op onderlinge wedstrijden gaat het vooral om het plezier en de gezelligheid!
Als je voor het echie wil gaan, een startkaart aan gaat vragen om aan officiele wedstrijden mee te doen ligt de lat wel wat hoger.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:18

Als je graag onderlinge wedstrijden wilt rijden zou je al kunnen beginnen in de F1. (Bij de FNRS)

wel moet je in bezit zijn van een ruiterpaspoort, die kun je aanvragen op je manege. Is geloof ik zelfs al verplicht, dus als het goed is heb je er al een in bezit.

De F1 en F2 zijn dressuurproeven zonder galop. Daarin komen verschillende figuren voor zoals van hand veranderen, gebroken lijn, afwenden.

De kinderen uit mijn manegelessen mogen meedoen met de wedstrijden als ze kunnen galoperen en weten wanneer zij op het goede been lichtrijden. (al is dat nog niet van belang als ze F1 of F2 rijden)

Als ik jou was zou ik eens gaan informeren bij je manege.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:10

Als je zelf vind dat je er klaar voor bent, of als je instructeur het zegt :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:50

Ik ga voor het grootste gedeelte af op mijn instructeur. Ik heb zelf wel een gevoel of ik de oefeningen beheers en goed aan elkaar kan rijden in een proef, maar de laatste loodjes en puntjes op de i worden gedaan in overleg.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:58

Als jij vind dat je er klaar voor bent, dan moet je het gewoon doen.
Maakt niet uit wat anderen ervan vinden, zolang jij er zelf maar plezier aan beleeft!
Iedereen is immers ook ooit op jouw niveau begonnen ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:01

Ik vind dat je er klaar voor bent als je netjes op je paard blijft zitten zonder dat je dat nog heel veel moeite kost.
Daarmee bedoel ik dat je in een overgang niet meer steeds hoeft na te denken om recht te blijven zitten, dat je bijna automatisch al van been verwisselt bij het van hand veranderen, dat je lichtrijden sowieso heel soepel gaat, ook als je tegelijk moet sturen.

Waarom? Die proefjes zijn helemaal niet moeilijk, stellen echt niks voor, de oefeningen kun je waarschijnlijk allemaal al. Maar er is een groot verschil tussen het rijden van deze oefeningen in een manegeles, en het (zelfstandig!) rijden van een hele proef.
Ik vind het belangrijk dat je je tijdens je proefje kan concentreren op je voorlezer, welke figuren je moet rijden (op het sturen dus) en dat je rustig blijft.
Maar dat kan alleen als je niet steeds na hoeft te denken hoe je ookal weer moet zitten, en hoe een gebrokenlijn of een volte ookalweer gereden moest worden. Dus als jij tijdens het rijden van oefeningen en overgangen netjes blijft zitten, en voor jezelf de tijd kan nemen om te kijken en te sturen, dan ben je er wat mij betreft klaar voor!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:56

Ligt eraan wat je doel is :) Als je gewoon lekker wilt rijden en eens wilt zien wat het is, dan gewoon meedoen!

Misschien is het gaan kijken bij wedstrijden ook een idee?? Dan krijg je een beetje een indruk van de gang van zaken :D

En oefen van te voren een paar keer de proefjes!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:06

wil je officieel starten of F (onderlinge) proefjes rijden? :)
dat is wel een verschil :)