Even een vraagje mijn ruin van 24 jaar staat nu weer hele dagen op het land en krijgt alleen 's avonds 1 schep biks met 1 schep muesli en olie. Ik bemerk nu bij hem dat hij moeite heeft met mesten. Hij krijgt nu geen hooi of kuil meer.
Kan het zijn dat hij gebrek heeft aan hooi? en is het misschien een optie om gedroogd gras of Luzerne te gaan geven.
Dank je wel voor de antwoorden.
Aukelizzy
Geplaatst: 06-06-10 17:21
Drinkt hij wel genoeg? Het is natuurlijk een tijdje warm en droog geweest. Hoe ziet zijn mest eruit? Droog of kledderig?
Staat hij nu 24/7 op het land of s'nachts nog op stal? Als hij wel op stal staat zou ik hem zowiezo nog ruwvoer bij geven.
Amaretto27
Geplaatst: 13-06-10 14:45
Op stal waar ik sta, staat een pony van 34 jaar. Die krijg geweekte biks met luzerne. Geen kuil of hooi, omdat ze dat niet meer kan kauwen. Wel loopt ze nu overdag op het gras. Ze doet het hier heel goed op, ze geven het haar gewoon per voerbeurt, 3x daags dus in de winter, 2x daags in de zomer. En ze ziet er echt goed uit hoor, geen botje te zien. Ook krijgt ze mineralen toegevoegd.
Maar jou paard kan denk ik nog wel kauwen, dus ik zou hem gewoon smorgens en savonds wat hooi/kuil geven. Denk dat hij aan alleen gras te weinig heeft.
manubres
Geplaatst: 13-06-10 21:02
Tsja, heb eigenlijk weinig verstand van oudere paarden. Maar misschien is het toeval dat hij nu moeilijker mest en is er wat anders (lichamelijks) aan de hand. Als het niet snel beter gaat zou ik de dierenarts even raadplegen. Succes!
Gras kunnen oude paarden het beste eten, eigenlijk beter dan wat dan ook. Als er voldoende in de wei staat, mag dit dus geen problemen veroorzaken. Wat wel goed zou kunnen, dat hij bijv. een losse of ontstoken kies heeft. Is zijn gebit recent gecheckt?