paard schrikt in zelfde hoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seraja

paard schrikt in zelfde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 23:38

dag dames,
Ik heb vier weken een merrie op proef van vier jaar. Het is een paardje die veel schrikt en gebruikaanwijzing heeft. Maar nu zit ik met een probleem. ik vind het niet erg als ze af en toe schrikt, maar ze begint elke keer in dezelfde hoek. Als ik al op de helft van de bak zit dan voel je dat ze helemaal gespannen raakt. Ze vliegt weg en is nu al een paar keer omhoog gegaan. Terwijl er in de andere bak meestal niks aan de hand is, ja iets schrikkerig maar niet zo achterlijk als dat. Ook buiten is ze super braaf. Hebben jullie hier ook tips voor, ik ben iemand die wel wil doorzetten, maar wordt hier een beetje angstig van. Ik rij nu constant in de andere bak, maar die is erg klein en in de winter is alleen de grote bak tot beschikking. Wie kan me tips geven dat ik toch normaal kan rijden. Ik ken haar al meer dan een jaar en weet dat ze eenkennig is. Het heeft me twee week gekost dat ik haar normaal uit de wei kan halen *D . Natuurlijk moeten we ook aan elkaar wennen en dat gaat ook steeds beter, maar het is elke keer die hoek zelfs als ik haar aan het uitstappen ben.

groetjes Seraja

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:54

Blijkbaar woont er een bakkabouter in je bak :+

Natuurlijk moeten jullie nog aan elkaar wennen, dat is logisch. Als je nu (al) wat angstig van haar wordt (wat helemaal niets zou zijn om je voor te schamen hoor!) zou ik er wel over nadenken of dat niet iets dat problemen op zou leveren voor de toekomst.
Dat ik dit schrijf is zeker niet als kritiek bedoeld, dus ik hoop ook niet dat je het zo opvat! Het kost altijd tijd om elkaar te leren kennen zoals je zelf al zegt, met een eenkennig paardje destemeer. Maar het is wel prettig dat je je veilig kunt voelen bij je eigen paard.

Heb je de mogelijkheid om haar los te laten lopen in de bak? Vindt ze die bepaalde hoek dan ook eng?
Ik zou in jou geval, als je dat nog niet geprobeerd hebt, rustig met haar aan de hand de bak verkennen en haar de tijd geven om de 'enge' hoek te bestuderen. Hoef je haar niet voor te belonen, er is niets engs aan tenslotte, maar misschien geeft het haar vertrouwen als ze de hoek grondig heeft kunnen checken op spoken en kabouters en kun je van daaruit verder werken.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:04

Ik ben ook erg benieuwd of hier wat aan te doen is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:16

bakkabouters en hoektijgers!!!

ja hoor die hebben wij ook. :D

mijn beste ervaring is toch om gewoon je paard even stil te zetten in die hoek en te laten kijken wat er is.
er kan een geluid zitten,misschien lekt er stroom of zien ze een spiegeling van iets.
paarden zijn zoveel alerter dan wij!!!

niet boos worden,dat werkt niet.
laat ze even kijken en op het moment dat je voelt dat ze ontspannen dan ga je weer verder.
ga een liedje zingen, als je paard schrikt dan schrik je zelf ook en gaat je ademhaling anders,je ademt dan oppervlakkeriger en dat voelen paarden.
ga je zingen dan blijft je ademhaling gelijk en dat werkt :D

maXcomX

Re: paard schrikt in zelfde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 03:09

Dat ben ik met ellepel eens. Voorzichtig doorbijten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:26

volg "ellepel " maar eens, is een goeie tip hoor.
Ook al lijkt het dat het paardje daar angst heeft in bijna alle gevallen is het toch eigenlijk de ruiter die de oorzaak is van dit gedrag.
Blijf rustig maar blijf consequent en eerlijk, wijkt je paardje ineens uit naar links, zet hem op dat moment onmiddelijk weer naar rechts, want hij negeert op dat moment eigenlijk je linker been.
vlugger corrigeren dus.
succes.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:43

Ik ben zelf een regelrechte schijterd en mijn merrie heeft ook van die leuke streken!! :o
Bij die struikjes zitten ook altijd trollen en kabouters en die dingen bijten schijnbaar.
Voor ik er op ga loop ik altijd eerst even een rondje door de bak, even checken hoe de pet staat.
Als er weer een kabouter huist blijf k daar met haar staan tot ze bedaard is en loop ik er nog eens langs.
Dan stap ik pas op en moet ze het zonder mij naast haar ook kunnen.
Als er nog iemand aan het rijden is laat ik haar zien dat dat andere paard r ook gewoon langsheen kan zonder dat die aangevallen word. :+ vervolgens gaan we achter het andere paard gewoon langs de kabouters. 8-)

Bij jouw paard klinkt het niet als streken, misschien moet ze eerst wat vertrouwen krijgen in zichzelf en die enge hoek.
Misschien dat je je paard, rondom voertijd, een keer in die enge hoek kunt laten eten??

lovebinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:43

wat alison_belle zegt kan je miss wel doen, dat in die hoek laten eten rond voer tijd, maar dan moet je haar eerst in die hoek proberen te krijgen.. ik denk namelijk niet dat ze dat dan wel in ene zomaar doet, zou je niet kunnen proberen, dat iemand naast haar loopt en jij er bijv. op zit? of dat jij er naast loopt zonder iemand er op ?

in ieder geval veel succes!

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:54

Ik heb het met mijn ene pony ook.
Die vind het los helemaal niet eng.
Dus ik word wel boos en rijd dat juist meer op die plek.
Als mijn zusje op die pony rijd begint ze meestal even te zingen ofzo.
zodat de pony op jou let.
Dat werkt bij ons wel...

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:25

Dames bedankt voor de reactie :). Gister heb ik haar express in de enge kabouterhoek gelongeerd, in eerste instantie was ze erg oplettend en daarna ging het supet, tot dat ze van haar eigen drol schrok die op de grond viel whahahahhaa (ik meen het). Daarna heb ik haar even gereden in de andere bak, omdat ik wil dat ze voelt dat ik niet bang ben. de tip om haar los in de bak te doen heb ik gister ook gedaan, ze stond met haar broer en ze zag dat die ook naar die hoek liep, boven wonder liep ze er zelf ook heen en je zag dat ze de boel aan het verkennen was, totdat ze iets hoorde en er als een speer vandoor schoot. De kabouter kwam waarschijnlijk te voorschijn. Het is een heel gevoelig paardje dus die tip van zingen vind ik ook iets om uit te proberen, je hoort namelijk als ik tegen haar praat en zij schrikt dat me stem omhoog schiet whahaha. Ik ga haar ook proberen eten te geven in die hoek. Nog een vraagje is het misschien een idee om eerst tijdelijk alleen in de hoek te longeren en in de andere bak te rijden? gewoon om me eigen angst ook iets te laten verdwijnen?

Bedankt dames.
Ps.Raya ik vind het helemaal niet erg dat je zo iets zegt, ik ben ook erg hard aan het nadenken of ik het wel moet doen. Maar als je haar vergelijkt met vorig jaar en nu is ze 300% veranderd alleen ze blijft een angstig en oplettend paardje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:29

Wat ook goed helpt is veel buiging vragen. Dus voordat het eng wordt stelling vragen en goed laten buigen om je binnenbeen.
Let op dat ze zich niet éven recht maakt, want dan ben je haar gelijk kwijt.
Door die buiging heb je meer te vertellen én kun je beter aanvoelen als ze "wil schrikken" - dan moet ze zich namelijk eerst recht maken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:38

Seraja schreef:
Dames bedankt voor de reactie :). Gister heb ik haar express in de enge kabouterhoek gelongeerd, in eerste instantie was ze erg oplettend en daarna ging het supet, tot dat ze van haar eigen drol schrok die op de grond viel whahahahhaa (ik meen het).

hahaha ik moet het even kwijt hoor.
Mijne ook aan de longe vandaag, het waaide nogal.
Het hoge gras langs de kant zat vol kabouters en dat maakte haar wat nerveus.
Van de spanning liet ze een scheet, spontaan stond ze ineens 7 meter verderop. _O-

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:18

Muahahahha, wat een paarden zeg XD
schrikken van hun eigen poep en scheten hahahaha :+

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:17

Dat is echt vreselijk irritant. xd
Als je zeker weet dat ze iets engs vind moet je zoiezo niet boos worden.
Als jij niks bijzonders ziet is ze je waars. een beetje aan het uittesten enzo.
En daar heeft ze nu een goed plekje voor gevonden.
Probeer gewoon door te rijden en er niet te veel aandacht aan te besteden.
Wanneer je druk bezig bent met iets anders vergeet je paard soms dat hij even "moest" schrikken. xd
Met stelling naar binnen rijden kan soms ook helpen. ;)

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:42

dag dames,
Gister heb ik haar gelongeerd in de enge hoek, en het ging super. Daarna heb ik de longeersingel en haar hoofdstel in de hoek afgedaan en heb ik haar daar beloond met iets lekkers. Ze was heel nieuwsgierig en oplettend,maar ze bleef wel bij me staan. Zou dat een teken zijn van vertrouwen?
Toen ik me om draaide en even de spullen wilde pakken, was ze daarna ook erg snel vertrokken, maar volgens mij heb ik een begin gemaakt.
Ik durf nog niet echt te rijden in die bak, dus ik denk dat ik vandaag op de volte ga rijden, om mijn angst te overwinnen, anders voelt ze dat natuurlijk en dan kan ik weer overnieuw beginnen. Of denken jullie dat ik het anders moet gaan aanpakken?

groetjes

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:51

Seraja schreef:
dag dames,
Gister heb ik haar gelongeerd in de enge hoek, en het ging super. Daarna heb ik de longeersingel en haar hoofdstel in de hoek afgedaan en heb ik haar daar beloond met iets lekkers. Ze was heel nieuwsgierig en oplettend,maar ze bleef wel bij me staan. Zou dat een teken zijn van vertrouwen?

Ja :j dat is het; een goed begin dus! +:)+ Ik ken ook zo'n gevoelig paard dat steeds in dezelfde hoek van één van de bakken opzij sprong. De eigenaresse kreeg het er niet uit. Het paard is een paar keer in die bak bereden door de instructeur en die heeft haar 'er doorheen' gereden. Het probleem is helemaal opgelost.

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:32

is inderdaad beter om eerst met haar zonder dat je erop zit in die hoek te gaan oefenen en daarna voorzichtig aan onder het zadel richting die hoek te gaan (niet te voorzichtig natuurlijk)
wel echt goed wat je al bereikt heb en uiteindelijk wanneer je echt een vertrouwensband met je op gebouwd heeft dan zal ze je sneller volgen dan in het begin!! (Y) top!

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:09

je kan met een suikerklontje langs die hoek stappen(naast je pony) telkens als ze het goed heeft gedaan geef je haar het suikeklontje. als ze net als mijn pony is heeft ze zoveel aandacht voor het suikerklontje dat ze bijna niet doorheeft dat ze daarlangs stapt, want ik had dit probleem ook met op de wei zetten.

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:39

dag dames
bedankt voor al jullie reacties, ik vond mijn meissie af en toe al zo raar stappen. Ik ben een beste tijd eruit geweest en weet niet alles even goed meer. Het blijkt dus dat ze hardstikke last van haar nek heeft. Dan doet alles natuurlijk heel erg pijn met het rijden, en ik ben iemand die altijd figuren, voltes etc. rijd. Ze ging gewoon ook in protest en daarom vloog ze extra achterlijk weg omdat ik haar omdraaide en daardoor nog meer pijn kreeg in haar nek. Ze blijft wat angstig in de hoek, dus ik rij nu in de andere bak. Ze schrikt af en toe, maar sinds ik langzaam ben begonnen om haar nek weer lekker soepel te maken gaat het eigenlijk super. Als ze een kabouter ziet kan ik haar nu goed tegen houden en gewoon door rijden. Ik ben zo blij. Het blijkt dat de vorige eigenaar haar alleen op de hoefslag heeft gereden en niet één figuur heeft laten lopen (logisch dat die nek zo pijnlijk is als ik haar om de bocht moet zetten). Ik ben met haar maar weer helemaal overnieuw begonnen en dat werpt nu ze vruchten al iets af

groetjes Seraja

IlseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:14

Je meot het opbouwen, steeds erlangs lopen met je paard. Eerst loop je ernaast. In stap draf en galop. Daarna met zadel erop, hetzelfde stap, draf, en galop. Daarna ga je erop zitten met iemand naast je, ook stal draf en galop. Als dat ook goed gaat, kan de persoon je loslaten, en dan probeer je het zelf stap draf en galop. Als het niet werk, moet je je eens afvragen waar ze zo bang voor is om in die bak te rijden. Misschien door haar verleden ofzo.

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:40

ik longeer haar al in die hoek en dan is ze wel schrikkerig, maar het gaat nu beter. In de desbetreffende hoek zijn meerdere paarden wat angstig. jaren geleden lag er een doodveulentje in de hoek misschien heeft het daar mee te maken en in de hoek staat veel bosjes en bomen en in de rest van de bak niet.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:49

Heb je een instructrice hier bij?

En een osteopaat/dierenarts/fysio voor die nek?

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:02

ja mijn instructrice helpt mij er wel bij. Maar die is er niet constant natuurlijk

groetjes

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:33

Heb t afgelopen week een paar keer gehad met mijn vierjarige merrie.

Tsja, eerst vond ze wel 10 plekken eng, dus ik op een volte en volte steeds groter maken (dan kom je steeds dichter bij het 'enge') en je moet haar niet laten stilstaan oid, gewoon er langs rijden dan maar.. En probeer dan gewoon steeds een centimeter verder door de hoek te gaan.
Verder kan het ook helpen om stelling naar binnen te vragen, zodat ze niet echt kan kijken naar de bakkabouter. Of wat het ook is ;)