probleem met rangorde...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

probleem met rangorde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 21:05

Mijn paardje is nogal asociaal, hij heeft namelijk altijd alleen gestaan (ook niet mijn keus maar eerst was het mijn verzorgpaard). Nu staat ie sinds twee maanden of zo in een weiland met andere paarden. Eerst vond ie de andere heel eng en had ie echt zoiets van: WAT ZIJN DAT VOOR DINGEN!!! :P Maar dat wende na een tijdje wel en hij vond zijn plekje in de groep.
Maar na een maand of zo is de hele groep omgegooid. Er zijn een stuk of tien weg en er zijn twee nieuwe. Ze staan nu met zn vieren, 2 merries en een ruin. Eerst stonden er dus nog meer bij en was er geen probleem want hij ging gewoon bij de andere staan, maar nu staat ie alleen nog maar bij die drie en wil hij daar graag bij staan want hij wil niet alleen staan, hij zoekt dus steeds toenadering maar een van de merries was in het begin hengstig dus hij werd steeds weggejaagd.... Hij werd door het hele weiland achterna gezeten en zat onder de tandafdrukken en plekken die soms behoorlijk bloede. |(
Het gaat nu iets beter want de merrie is niet hengstig meer maar hij mag er nog steeds niet bij en wordt ook nog vaak weggejaagd en af en toe gebeten. Wat kan ik hier aan doen want ik weet me echt geen raad meer. Mijn paard is heel asociaal maar ook heel onderdanig. Hij rent al heel hard weg als er een ander in de buurt komt nu. Ik snap dus niet waarom die andere ruin nog steeds achter hem aan gaat zelfs als die van mij geen toenadering zoekt. De andere ruin is per slot van rekening al de baas en die van mij staat sowieso al onderaan. Waarom doet de ruin dan en wat kan ik er aan doen...?

Help mij please!! ;(

tamary

Re: probleem met rangorde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:26

De andere ruin wil hem uit zijn territorium hebben ivm concurrentie voor 'zijn' merries. Sommige ruinen hebben dan 0 tolerantie voor een andere ruin en deze ruin mist ook nog eens de sociale vaardigheden die de agressie zouden kunnen temperen. Je zal deze groep dus hoogst waarschijnlijk in 2en moeten delen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:12

jouw paard staat dus bij 2 merries en nog een ruin?
tja,meestal geeft dat wel problemen.

sommige ruinen willen graag hun eigen "harem" hebben .dus staat er nog een ruin bij dan gaan ze lopen ruzie zoeken.
1 ruin er bij weg geeft dan rust.
meest rustige groepen bestaat uit uitsluitend ruinen of uitsluitend merries of 1 ruin met een stel merries.
jouw dier moet nog zijn sociale vaardigheden leren .
dat komt natuurlijk nog welk,mar ik denk toch dat hij rustiger staat in een uitsluitend ruinen groep of samen met wat merries.

je moet hem er wel uit halen denk ik hoor,kan hij niet in een andere groep?
zoek anders andere stalling?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:14

vind teveel wiseling in de groep net echt motiverend voor zijn nog ontwikkelende-herontdekkende sociale vaardigheden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:18

geeft idd een hoop onrust he?
heeft ie net een beetje zijn plek gevonden...word de groep weer veranderd.
zijn zat paarden die daar juist supersociaal van worden,maar die paarden die al wat onzeker worden die raken flink van streek.

kunnen ze ook flink van afvallen!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 03:07

Ik ben het eens, dat je beter de groep uit elkaar kan houden. Kan dit niet dan wil het wel eens helpen de "bijters" een muilkorf om te doen. Daarmee voorkom je niet alleen de bijtwonden, maar veranderd ook de instelling en weerbaarheid. Je moet wel blijven observeren, of dat het beter gaat. Soms is scheiding toch echt de enige oplossing.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:03

ellepel schreef:
geeft idd een hoop onrust he?
heeft ie net een beetje zijn plek gevonden...word de groep weer veranderd.
zijn zat paarden die daar juist supersociaal van worden,maar die paarden die al wat onzeker worden die raken flink van streek.

kunnen ze ook flink van afvallen!

Dat ze daar van af kunnen vallen weet ik. Ik voer hem daarom ook bij maar zijn eetlust is slecht. Ik zal jullie raad opvolgen en een andere stalling zoeken. Dat was ik anders sowieso al van plan maar ik hoopte dat er nog een andere oplossing zou zijn. Een muilkorf is trouwens geen optie want de eigenaar van het land geeft er niks om als de paarden vechten. Maar een van de merries is er vandaag uitgehaald. Volgens mij ging het iets beter maar ja, dat is dan wel een moment opname.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:08

Als een paard niet goed kan communiceren met zijn soortgenoten gaat hij dat op deze manier ook niet leren. Zoek een plek voor hem waar hij met 1 vast maatje kan staan waarmee hij het goed kan vinden. Zo'n paard in een groep is vragen om ongelukken.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:53

Je zal eventueel kunnen vragen of het niet mogelijk is om één van die merries apart met hem te kunnen zetten dan heb je gewoon 1 merie en 1 ruin samen op elk een apart weiland.
Of zet die 2 ruinen bij elkaar zonder die merrie's misschien dat ze elkaar dan gaan accepteren als er geen merries zijn

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:23

2 ruinen en 2 merries dat is om problemen vragen.
ruinen samen geen probleem, merries samen geen probleem.
Maar merries en ruinen, dan moet de groep voldoende groot zijn...
wij hebben 4 merries en er zijn 2 ruinen die er af en toe bij staan, wel elk apart. Nooit samen, want de ene jaagt de andere een hele dag achterna, bijt en slaat bij elke gelegenheid. niet fijn dus. Ook is de rangorde in de groep steeds verstoord als 1 van de ruinen er enkele keren heeft bijgestaan, want deze mannetjes vinden de laagst in rangstaande merrie het interessantst => merrie krijgt de volle laag, van zodra de ruin weg is...
moeilijk...