Nieuw paard: kent niks, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw paard: kent niks, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:54

Hallo,

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar ik vermoed van wel. Kan het anders verplaatst worden? :)

Ik verzorg een stel paarden hier in de buurt, waaronder een mooie, grote ruin. Deze bewuste ruin is een Trekpaard x KWPN'er, en is 4 jaar oud. Zolang je buiten de wei staat, is het echt een ontzettend nieuwsgierig, knuffelig dier. Echter, zodra je de wei inkomt, is hij bang voor mensen en rent hij voor je weg...

Ook de hoefsmid kan niet bij hem komen, hij moet dan platgespoten worden omdat hij anders volledig in paniek slaat. Dit paard wordt dan ook maar 2 keer per jaar bekapt om zoveel mogelijk stress te voorkomen...

Mijn hart deed pijn bij het zien van Gappa. Hij heeft een ontzettend lief karakter. Zoals ik al zei, zolang je niet té dicht bij hem in de buurt komt is hij heel nieuwsgierig en wilt hij ook graag geaaid worden, maar daar is alles mee gezegd.
Hij staat al zijn hele leven bij deze bewuste meneer, maar deze man is al erg oud en is er nooit mee bezig geweest. Een halster aandoen is onmogelijk etc. etc.

Nu zie ik hier dus wel een uitdaging in, en omdat ik vind dat hij ook een goede verzorging verdient (hoefsmid etc.) wil ik graag met hem aan de slag. Echter, heb ik totaal geen ervaring met zulke schuwe, onbeleerde paarden. Hoe kan ik hem het beste benaderen? Hoe gaat een paard een mens vertrouwen als hij niks gewend is?

Ik hoop hier een stel goede, bruikbare tips te krijgen zodat ik dit paard mens-mak krijg en hij dus ook op een normale manier verzorgt, en misschien uiteindelijk zelfs gebruikt, kan worden :)

Groetjes,
Kayleigh

Sabinee__

Re: Nieuw paard: kent niks, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:56

Eerst maar eens laten zien dat jij niet gevaarlijk bent.
Dus ik zeg pak een boek, ga in de wei zitten, laat hem lekker snuffelen etc. Dat je niet eng bent etc.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:56

Suikerrrrr!!!!!!!!!!!!!!! :Y)
Als je daar geen vrienden mee maakt weet ik het ook niet!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:57

misschien met af en toe een appel in je hand heel lang in het weiland staan? want het is toch een nieuwschierig beestje? en een appel is dan zijn beloning!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:58

Sabinee__ schreef:
Eerst maar eens laten zien dat jij niet gevaarlijk bent.
Dus ik zeg pak een boek, ga in de wei zitten, laat hem lekker snuffelen etc. Dat je niet eng bent etc.

Daar ben ik helemaal mee eens! :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:00

Uit het weiland halen, in een box zetten en vervolgens grondwerk met hem doen.
Niet te vrijblijvend wachten tot hij op je afkomt, geef hem daarin eigenlijk geen keus.
Ik hoop dat je ervaring hebt met grondwerk, en anders zou ik het uit handen geven. Een vierjarige die niets kan, over je heen walst en je daarbij flink kan bezeren, is levensgevaarlijk. En dan weer vraag ik me af of het paard echt niets kan, of dat er in het verleden al verkeerd mee is omgegaan, en men er halverwege mee gestopt is? Want dat is eigenlijk nog linker dan een compleet groen paard.

Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of erger nog, onder de zoden te belanden. Geen enkel paard. Maar al helemaal geen verzorgpaard...Laat het over aan de mensen die weten wat ze doen.

Weet de eigenaar van het paard wat je wilt doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:33

Ja, de eigenaar van het paard weet van mijn 'doel'. Het is niet dat hij mensen aanvalt of plat loopt in de wei, hij komt gewoon niet erg dicht in de buurt en schrikt van elke beweging die je maakt. Van landbouwverkeer dat langs scheurt is hij niet bang, maar als je bijvoorbeeld in je handen klapt staat hij al aan de andere kant van het land.

Zoals ik zei, het is een ontzettend vriendelijk dier, nog erg jong en super nieuwsgierig, maar er zit zover ik zie geen kwaad in. :)

Beginnen met voedsel dat hij lekker vindt aanbieden is denk ik wel een goede. Ik zal ook eens aan de eigenaar vragen of ik hem op stal kan krijgen en grondwerk met hem kan doen inderdaad :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:38

als je hem op stal hebt kun je misschien met die dingen beginnen met je hand over het hele paarden lichaam dan met de zweep en steeds meer dingen waar die beng voor is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:44

Het is niet dat hij bang is voor bijvoorbeeld een zweep of aanrakingen o.i.d. Hij is bang voor een halster omdoen, en dingen die hij niet gewend is.
Als je buiten de wei staat en hij komt naar je toe, mag je hem overal op zijn hoofd aanraken, zijn hals, borst, lichaam, alles waar je bij kunt, mag je van hem aanraken... Ik snap dus ook niet precies waarom hij in het land zo bang is en waarom hij geen halster om wilt, want hij is niet kopschuw ofzo...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:09

roofdieren hebben hun ogen aan de voorkant.
Prooi dieren hebben hun ogen aan de zijkant.
Als er een hek of draad tussen hem en jou zit zal deze hem beschermen voor zijn gevoel.
Kijk je hem frontaal aan dan ziet hij dat je je ogen aan de voorkant hebt en zal hij bang zijn, roofdier.
Ziet hij jou van de zijkant dan zal hij dat gelijk minder eng vinden, dan ziet hij jou als prooi dier.
benader hem met je zijkant en maak je klein, dan ben je geen bedreiging voor hem.
Wrijf dan met een halstertouw over de hals en laat die eens over de hals hangen.
Dit zelfde kan je bij de neus doen.
Accepteerd hij dit dan kan je eens eenhalster proberen om te doen ( eerst bij jezelf laten zien dat het niet eng is)
Ik zou dan het halster eerst om de neus doen en dan voorzichtig achter de oren langs, vastmaken en dan de hemel in belonen zodat hij het de volgende keer alleen al voor de belonig zal doen. Maar zeker niet belonen voor dat het helemaal gelukt is.

Maar.......dat is mijn idee hier over.

succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:19

Kayleigh_ schreef:
Het is niet dat hij bang is voor bijvoorbeeld een zweep of aanrakingen o.i.d. Hij is bang voor een halster omdoen, en dingen die hij niet gewend is.
Als je buiten de wei staat en hij komt naar je toe, mag je hem overal op zijn hoofd aanraken, zijn hals, borst, lichaam, alles waar je bij kunt, mag je van hem aanraken... Ik snap dus ook niet precies waarom hij in het land zo bang is en waarom hij geen halster om wilt, want hij is niet kopschuw ofzo...

Ik denk zomaar dat dit paard bepaald dingen zichzelf heeft aangeleerd, en dat hij daar in het verleden aardig mee uit de voeten kon.
Ik geef het je te doen om hem op een groot weiland een halster om te krijgen. Zoveel hectare dat hij de benen kan nemen, veel succes. Andere paarden die op dat land staan en zich er op een gegeven moment mee gaan bemoeien, en hem afleiden zijn ook niet ideaal.

Nog maals, als er de mogelijkheid is voor één op één, zodat hij zich volledig op jou moet en kan concentreren, dan zou ik dat doen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:59

2 maanden geleden is er een pony hier op stal gekomen die ook alles wat mensen doen erg eng vindt. Pony moet zadelmak gemaakt worden en ingereden. Is 6 jaar en heeft zijn hele leven enkel in de wei gestaan. Zo nu en dan werd hij 'gevangen' om wat behandelingen te ondergaan (smid, dierarts, trailer in naar andere wei e.d.). Naar mensen heeft de pony toch wel een soort van trauma. Hier staat hij 's nachts op stal en overdag in de wei. Middels voer (is hij erg gek op), konden we de angst enigszins doorbreken en is hij inmiddels zo ver dat we hem opgezadeld en wel kunnen longeren. Momenteel zijn we bezig met 'hangen'. We zijn er nu zo'n 10 weken mee bezig. Al het andere vindt hij niet eng (honden, tractor, balkjes lopen etc etc). Hele rustige lieve pony, maar oh wat zijn wij eng (en alles wat we doen). Inmiddels hebben we zijn vertrouwen aardig weten te winnen, maar alle nieuwe dingen die we introduceren (zoals het hangen nu), blijft een crime en het duurt minstens 2 a 3 weken voordat hij dit soort handelingen als redelijk normaal beschouwd. Of we er ooit op kunnen zitten? Eerlijk gezegd geen idee. Al het goede gedrag (dus wat wij willen) wordt uitgebreid beloond, al het paniekerige in 1 instantie genegeerd. Als we er zeker van zijn dat hij een 'handeling' (halster omdoen, opzadelen) normaal vindt en hij staat dan toch wat te 'flippen' zeggen we met lage stem 'genoeg, ophouden'. We laten hem zoveel mogelijk de dingen doen alsof het op zijn initiatief is zodat hij zelfverzekerder wordt. Halster in de stal omdoen alleen als hij naar ons toekomt, bij het longeren na neerleggen van de zweep en het commando 'kom maar hier', moet hij uit zichzelf naar ons toekomen. In het begin gebruikten we hier middels de lijn wat lichte druk bij, nu komt hij meestal zelf naar ons toe. Hij gaat met hele kleine stapjes vooruit, maar het is veel 'werk' en de timing waarop je beloond, negeert etc is erg belangrijk. De eigenaar heeft geen haast, dus we kunnen de tijd nemen, maar zijn wel bang dat als wij hem straks zover hebben en hij gaat weer terug dat een nieuwe verzorger/berijder wrs weer overnieuw kan beginnen cq als diegene het 'fout' aanpakt alles voor niets is geweest.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:11

zoals eerder is gezegd, lezen in de wei. En dan niet op een felgekleurd kleedje maar gewoon op het gras.
Of met een sappige wortel gaaan zitten, zo dicht mogelijk bij hem, en dan maar wachten tot hij hem komt halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:11

Vandaag heb ik zijn vriendin aan de longe laten lopen, en hij ging er vrolijk achteraan. Hij vond het echt ontzettend leuk :) En wat kan hij sjouwen joh!

Daarna was hij beduidend 'makkelijker'. Hij was voor ik begon doodsbang voor het touw, vloog gelijk naar de andere kant van de wei. Na het longeren kwam hij zelf naar me toe om te snuffelen aan het touw, en heb het na wat aaien over zijn nek heen gedaan. Hij gaf geen kick! Hij vond het allemaal prima.
Hij legde zelfs zijn hoofd even in mijn hand zodat ik hem fijn kon kriebelen en aaien :)

Hij is gewoon ontzettend vriendelijk en lief, alleen gaat er veel geduld in zitten voor hij alles snapt en accepteert denk ik.
De volgende keer zal ik hem op stal proberen te zetten zodat ik het halster eens om kan doen :)

Afbeelding