Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar ik vermoed van wel. Kan het anders verplaatst worden?

Ik verzorg een stel paarden hier in de buurt, waaronder een mooie, grote ruin. Deze bewuste ruin is een Trekpaard x KWPN'er, en is 4 jaar oud. Zolang je buiten de wei staat, is het echt een ontzettend nieuwsgierig, knuffelig dier. Echter, zodra je de wei inkomt, is hij bang voor mensen en rent hij voor je weg...
Ook de hoefsmid kan niet bij hem komen, hij moet dan platgespoten worden omdat hij anders volledig in paniek slaat. Dit paard wordt dan ook maar 2 keer per jaar bekapt om zoveel mogelijk stress te voorkomen...
Mijn hart deed pijn bij het zien van Gappa. Hij heeft een ontzettend lief karakter. Zoals ik al zei, zolang je niet té dicht bij hem in de buurt komt is hij heel nieuwsgierig en wilt hij ook graag geaaid worden, maar daar is alles mee gezegd.
Hij staat al zijn hele leven bij deze bewuste meneer, maar deze man is al erg oud en is er nooit mee bezig geweest. Een halster aandoen is onmogelijk etc. etc.
Nu zie ik hier dus wel een uitdaging in, en omdat ik vind dat hij ook een goede verzorging verdient (hoefsmid etc.) wil ik graag met hem aan de slag. Echter, heb ik totaal geen ervaring met zulke schuwe, onbeleerde paarden. Hoe kan ik hem het beste benaderen? Hoe gaat een paard een mens vertrouwen als hij niks gewend is?
Ik hoop hier een stel goede, bruikbare tips te krijgen zodat ik dit paard mens-mak krijg en hij dus ook op een normale manier verzorgt, en misschien uiteindelijk zelfs gebruikt, kan worden

Groetjes,
Kayleigh