Zou jij dit doen? (lange trailerrit)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Zou jij dit doen? (lange trailerrit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 00:27

Hallo,

ik ben op zoek naar meningen van jullie.

Situatieschets: Ik woon zelf in België, wil in augustus gaan deelnemen aan equiblues in Frankrijk.
Paard moet rond de 12 uur (ruim) gerekend op de trailer.
Daar hebben we gewoon een stal waar ze verblijft, ik wil er gaan barrelrace. (misschien ook wel polebending en cowwork, wie weet)
Er gaan nog minstens 2 paarden mee van onze manege, eentje ervan is vorig jaar ook naar daar geweest, allemaal perfect verlopen.

Maar nu vraag ik me af, zouden jullie dit doen?
Paard moet lang op trailer, naar het buitenland, kans op 'problemen' vergroot toch,....

Wel of niet?

Groetjes (waarom dit topic? Ik zou doodgraag daar gaan rijden, lijkt me schitterend en paard heeft de kwaliteiten, maar ik doe niets dat ten koste gaat van het paard. Ik zit er al weken over te denken, maar kan niet echt een beslissing nemen. Ik wil doen wat het beste is voor het paard, ga niet egoïstisch zijn.)

Apostrof

Re: Zou jij dit doen? (lange trailerrit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:54

Kan je niet ergens een pauze nemen zodat het paard even een paar uur rust heeft op een grasveldje oid? Kan je zelf ook even een dutje doen... zijn vast wel campings waar dat mogelijk is oid?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:07

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een stal of manege die aan de route ligt, zodat je daar een tussenstop kan maken.
Je paard kan daar dan op stal (misschien zelfs wel in de wei) en jij kunt zelf ook even uitrusten.
Ik weet niet of je paard eraan gewend is om lange tijd achter elkaar op de trailer te staan, maar zo verloopt de reis rustig en kan
hij ook even een nacht bijkomen. Ik denk dat het dan geen enkel probleem is :)

Waarschijnlijk heb je hier zelf al aan gedacht, maar ik zeg het toch even. Let op met de warmte en zorg voor genoeg water.
Een trailer kan namelijk erg warm worden in die brandende zon ;)

Heb je er trouwens aan gedacht dat je niet zomaar een paard de grens over mag nemen?
Ook is het slim om je verzekering te checken. Je weet immers nooit wat er gebeurt natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door RoWi op 03-06-10 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:16

Zolang je water geeft, en genoeg hooi, zou het geen probleem moeten zijn. Zou wel een paar dagen voor de wedstrijd al heen gaan, zodat het paard wat bij kan komen.
Als ze hier naar de USA vliegen staan ze ook rustig 13 uur in het vliegtuig hoor! Ook in een soort van "trailer" ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 02:21

Ik heb het transport van mijn pony naar Zwitserland in twee keer gedaan, c.a 700 km. Twee keer c.a 6 uur. Op de tussenstop in Duitsland kwamen we in de namiddag aan. Toen heeft hij een uur of twee op de wei gestaan, daarna heb ik hem beweging gegeven in de bak. Toen een nacht rust op de wei en 's morgens weer verder. Het was makkelijk te doen, bij iedere stop kreeg hij een snoepje en werd hij even afgesponst. Bij aankomst was hij in prima conditie. Dus als je je de tijd er voor neemt zou ik er gewoon voor gaan!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:11

Alleen als ik ging verhuizen.
Voor mijn lol zou ik mijn paard dat nooit aandoen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:46

Mij is destijd geadviseerd om in 1 x door te rijden, dus zonder overnachting maar met pauzes uiteraard.
Geen biks voeren, wel onbeperkt hooi.
We hadden automatisch oponthoud bij de grens NL/BE en BE/FR. En even voor of na parijs een langere stop van een uur.
We hebben er op dat advies ook niet uitgehaald.
Paard kwam bij aankomst super fris uit de trailer en had nergens last van.

Enige lastige vond ik dat ze geheel niets gedronken had.onderweg (wel aangeboden maar ze wilde niet) en het plassen gebeurt in de trailer.

Denk je wel aan de juiste papieren?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:04

Ik heb een keer een paard naar Denemarkten gebracht. Ook 11 uur in de trailer. Onderweg wilde ze niet drinken, maar ze liep er uit alsof er niets aan de hand was. In de stal gelijk weer drinken en eten. Geen dikke benen of stijf. Maar ik moet zeggen dat als het niet nodig is, ik er wel heel goed over na zou denken. Ligt er ook aan of het paard stress heeft op de trailer normaal.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:25

ik heb vorig jaar een wedstrijd in amerika gehad waar we toen de heenweg 13 uur moesten rijden en de terugweg iets van 16 uur (schijnt daar redelijk vaak voor te komen, grotere afstanden enzo)...
We zijn halverwege gestopt om de paarden een uurtje bij te laten komen. Ze hebben toen even los gestaan in een bak en wat gegeten (slobber) en gedronken. Verder hadden ze genoeg hooi en een dikke laag stro in de trailer. Ik moet zeggen dat de paarden een stuk fitter van de trailer afkwamen dan wij.
We zijn trouwens wel een dag eerder aangekomen op de plek vd wedstrijd, zodat de paarden eerst wel konden rusten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:56

de paarden die onderweg niet dronken kregen die wel water van thuis of van onderweg? Dat wil ook nog wel eens schelen.
Je zou m ook kunnen laten wennen aan water met een scheutje limonadesiroop zodat je alleen de siroop hoeft mee te nemen voor water onderweg.
Verder zou ik ook gewoon in 1 keer doorrijden, zeker als het merendeel snelweg is.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:57

kan best hoor maar je moet wel eens af en toe een pauzen nemen en even het paard zijn benen laten strekken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:04

Ikzelf zou het niet doen, maar ik heb een pony die niet echt van trailerritten houdt, dus ik ga haar niet langer dan 2 uur (en dat zijn uitzonderingen) op de trailer zetten.

Maar als je een paard hebt dat het niet erg vindt, dan lijkt het me geen probleem.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:37

Langste dat paard op de trailer gestaan heeft is een uurtje of 6. Op de trailer zelf is ze erg rustig...

Ik denk natuurlijk aan de papieren ed.
Ook hooi en water gaan mee natuurlijk.

Ik ga proberen te kijken om inderdaad een nacht te overnachten, maar blijkbaar kom je onderweg zowat niets tegen van mogelijkheden om met paard te overnachten...
Maar ik ga er zeker achter horen... hoewel het misschien meer stress geeft als ze een nacht op een vreemde plaats doorbrengt en de dag erop weer naar een nieuwe plaats moet.

Heb altijd geleerd van je paard voor zulke afstanden er niet voor een uurtje uit te halen. Vaak willen ze er niet meer op.
Maar lijkt me toch fijn als paard een uurtje of 2 de benen kan strekken, wat kan grazen en dan pas op de trailer terug hoeft...

Maar daar moet natuurlijk ook de mogelijkheid en plaats voor zijn.

Paard is trailer ook gewend. Vroeger veel problemen gehad met laden, maar nu gaat het echt perfect. Paard loopt de trailer op.
We hebben zowat om de 2 weken wedstrijd, dus paard is gewend aan trailer en staat dus ook rustig.
Ze eet meestal niet (hooi) als we rijden, maar wel als we stilstaan.

Ervaringen zijn nog steeds welkom!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:38

cissy schreef:
de paarden die onderweg niet dronken kregen die wel water van thuis of van onderweg? Dat wil ook nog wel eens schelen.
Je zou m ook kunnen laten wennen aan water met een scheutje limonadesiroop zodat je alleen de siroop hoeft mee te nemen voor water onderweg.
Verder zou ik ook gewoon in 1 keer doorrijden, zeker als het merendeel snelweg is.

Kan je wat meer info geven over die siroop, ik ben niet zeker dat ik het goed begrijp...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:27

Gewoon in 1x rijden, met een paar stops onderweg. Niet je paard eruit halen, zoals je zelf al zegt: de kans is groot dat ze er na een uurtje niet meer in willen. Maar puur om water of een appeltje aan te bieden.

Ik heb meerdere malen pony's naar Polen vervoerd, ritten tot 16 uur, maar nooit problemen gehad. De pony's kwamen er fit af, en draafden daar zo de weide in.
Ook altijd zo'n 4-5x stoppen onderweg, zelf even een rondje lopen en wat eten/drinken, en je paard ook verzorgen.

Als je normaal en rustig rijdt, met een paard dat trailerrijden gewend is, dan moet het geen probleem zijn. Let op met (te warme) bescherming rondom de benen, en voer em voldoende hooi.
De siroop is heel simpel: Paarden houden van zoetigheid en drinken liever ranja dan simpel water. Je kan em thuis er aan wennen dat je em water met siroop (dus ranja) laat drinken. Een scheut appelsap/sinaasappelsap een het water toevoegen (wel zoveel dat ie het proeft) wil ook wel eens schelen, dan nemen ze sowieso wat vocht op.
Wat ik zelf op wedstrijd doe (aangespannen, na een marathon) is wat stukken wortel/appel in een emmer water gooien. Die van mij maakt er een spelletje van om die stukken fruit er uit te vissen, en neemt zo en passant ook water op.

Meestal denken we er te moeilijk over, en dat paarden niks kunnen hebben en dat het zielig is, maar zolang je dit niet wekelijks doet en er voor zorgt dat onderweg alles netjes in orde is, dan is er niets aan de hand.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:48

Goede tips divine, voor het drinken, erg bedankt!
We zouden sowieso enkele dagen vroeger vertrekken, zodat het paard de kans krijgt om daar terug te bekomen van de mogelijke stress of vermoeidheid van de rit. Voordat ze ginder wedstrijd moet lopen.

De meeste reacties zijn toch 'positief', geeft me toch wat meer een goed gevoel dat ik toch naar ginder kan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:54

dank divine, kennelijk is mijn siroop uitleg niet voldoende .... :)

Ik bedoelde dat je dan alleen een fles siroop mee hoeft te nemen onderweg en niet ook 100 liter water, scheelt een hoop gewicht

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:55

cissy schreef:
dank divine, kennelijk is mij siroop melding niet voldoende .... :)

Ik bedoelde dat je dan alleen een fles siroop mee hoeft te nemen onderweg en niet ook 100 liter water, scheelt een hoop gewicht

Nu begrijp ik inderdaad wat jij bedoelt. Erg goede tip, ga dit weekend al eens kijken of mijn paard het lekker vindt, maar dat moet haast wel denk ik.
Hoeveel doen jullie dan in een emmer?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:04

kwestie van uittesten wat je paard lekker vindt, flinke scheut neemt de 'rare' smaak van het water vaak wel weg.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:28

@Cissy: siroop maakt 100 liter water inderdaad overbodig. Als je 1 of 2 jerrycans bij je hebt en een flesje siroop is dat vaak al voldoende. Daarbij kan je bij de meeste tankstations wel water krijgen.
Geloof dat ik de tip van siroop ooit eens van een endurancerijder kreeg, lang... heeel lang geleden :D

Mijn ervaring is, dat een paar liter water aanbieden voldoende is. Een emmer vol, daar moet flink wat siroop bij in, en vaak gooi je de helft weer weg. 2x wat minder aanbieden werkt net zo goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:31

Ik heb die tip ooit ook eens gekregen long long time ago :D maar het werkt!
beetje electrolyten bij een lange rit er ook bij en super voor endurance paarden.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:44

ja, inderdaad! Eerst sta je te 'pushen', zo van "drink nu, dat is goed voor je!!!", maar met wat siroop of fruit er in gaat het als vanzelf.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:44

inderdaad zoals boven is aangeven het paard in trailer laten staan en in 1 keer doorrijden. met korte pauze om even te laten drinken of wat te eten. ik zou onderweg niet laten eten. sommige paarden worden wel misselijk van eten in trailer.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:00

Paardje op voorhand goed laten drinken en eten en zo naar frankrijk rijden. Niet stoppen, je kan eventueel kleine stop maken om te checken hoe het met hem gaat maar zou niet beginnen met ze er uit te laten enz.

Wij rijden met onze dravers vanuit België naar cote d'azur, dus zeker 16u rijden. Sommigen maken zich wat druk, andere blijven er redelijk kalm onder. Erna ze even loslaten of mee gaan wandelen zodat alle spiertjes los komen. Natuurlijk ook water en eten geven.

Ik zou gewoon gaan! ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:59

Zolang je de rit goed voorbereidt is het geen onoverkomelijk idee. Internationale ruiters gaan ook vaak over verre afstanden. Paard er onderweg zeker niet uithalen als het niet noodzakelijk is, als hij er niet meer op wil (wat wel eens zou kunnen na zoveel uur rijden) dan heb je een groter probleem. Ruim op tijd vertrekken en je papieren allemaal in orde brengen, en dan kan er nog maar weinig mis gaan.