Paspoort bij paard houden, en op naam zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paspoort bij paard houden, en op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:48

Sinds kort heb ik een E-pony (afstamming onbekend) met een paspoort uitgegeven door het NSPS. Nu de pony in mijn bezit is, wil ik het paspoort graag op mijn naam laten zetten. Dit is ook verplicht volgens punt 3 van de eigendomsbepalingen die op pagina 6 van het paspoort worden genoemd.

Volgens de website van het NSPS moet ik het paspoort dan opsturen en ben ik het twee weken kwijt. Alleen ben ik ook verplicht te allen tijde het paspoort bij mijn paard te houden, je kan zelfs een boete krijgen (oplopend tot 250 euro) als je het paspoort niet kan tonen bij een controle van de stalling. Als ik het twee weken kwijt ben, ben ik dus in principe in overtreding.

Ik heb het NSPS inmiddels gemaild, maar ben wel benieuwt of meer mensen hier dit als eens hebben meegemaakt en hoe dat is opgelost.
(nu heb ik in principe nog geluk, want ik zou naar het NSPS toe kunnen rijden, maar hoe moet dat dan als je een Noriker hebt en de paspoort uitgevende instantie in Oostenrijk zit :+ )

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:25

Je kunt niet en het paspoort op naam laten zetten en het paspoort constant bij je paard hebben. Ik heb het paspoort ook op naam laten zetten bij de KNHS en dat duurde inderdaad 2 weken. Ik heb geen controle gehad, mocht je die wel krijgen, dan zou ik ze doorverwijzen naar de KNHS, daar ligt het paspoort dan immers.
Ik zou ook het paspoort niet opsturen als je paard ingeënt moet worden, want dan heb je het paspoort nodig. Dus of ervoor of erna doen.

DeSa

Re: Paspoort bij paard houden, en op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:28

Hoe groot is de kans dat er juist in die 2 weken controle komt? Ik heb alle keren gewoon het paspoort opgestuurd. Bij de laatst gekochte pony was ik het maar 4 dagen kwijt en dit was ook bij het NSPS. Enten deden ze ook niet moeilijk over, DA heeft een stickertje gegeven met datum erop en kon ik later die week op de praktijk er in laten zetten.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:31

je hebt normaal bij een paspoort ook chipbewijs. (ik weet niet van buiten hoe dat noemt, maar het is een wit papier met daarop naam van het paard/pony + identificatiechip) die moet je bijhouden terwijl paspoort opgestuurd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:26

@Agnes75: Precies, het kan niet én, én. Maar officieel moet het wel, daarom vraag ik me af waarom een stamboek het kan vragen om een paspoort 2 weken (!) in huis te houden.
@Desa: Natuurlijk is die kans niet groot, maar toch, ik vraag me af hoe zoiets dan officieel moet :)
@Dakario: Een los chipbewijs heb ik niet :n Dit staat bij mij allemaal alleen in het paspoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:19

Ik ben er inmiddels achter hoe dit werkt :)
Je kan via het stamboek (of de KNHS) een vrijwaringsbewijs krijgen voor de tijd dat je het paspoort zelf niet in huis hebt. Weer wat geleerd :)