achterwaarts en halthouden in het L2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

achterwaarts en halthouden in het L2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:37

Hallo,

Vraagje..
Zondag had ik mijn L2 debuut. Paard deed het keurig en was zeker tevreden.
Maar achterwaarts vind ze een beetje lastig.. Meestal gaat ze na de 3 passen scheef. Het proefje zegt: Enkele passen achterwaarts. Dus meervoud wat ik lees als: minimaal 2 passen. Dus ik ben voor het zekere gegaan en heb allebei de proeven netjes 2 passen gedaan, wat ze keurig deed.
Krijg ik 2 keer een 4, met als commentaar: 2 passen achterwaarts gegaan.
na de prijsuitreiking toch even naar de jury gegaan ( beide proeven zelfde jury) want ook voor het halthouden allemaal 4en.. met als commentaar: Staat iets gestrekt. Nog nooit een onvoldoende voor halthouden gehad.
Jury zei: Voor het L2 verwacht ik minimaal 3 tot 4 passen achterwaarts.. Halthouden kon hij zich even niet herinneren maar hij zei dat hij pas een 7 geeft als het paard netjes vierkant staat.
Ik ben er verder niet op ingegaan, had toch 2 mooie winstpunten.

Maar, volgens mij klopt het niet.. enkele passen.. is toch minimaal 2? Dus dan zou ik een 6 moeten krijgen.. Natuurlijk zien ze liever meer, maar bij 3 of 4 passen zou het dus een 7 of hoger kunnen worden denk ik dan?
halthouden, naar mijn weten hoeft een paard niet vierkant te staan in het L2? Dus als ze iets gestrekt stond, is het misschien een 6.. En bij vierkant weer een 7 of hoger..

Het is geen verwijt naar een jury ofzo, ik snap het alleen niet... Dan moet er in de proef staan ( zoals bij het M) 3 tot 4 passen achterwaarts.. Maar dat staat er niet..

Of denk ik nu echt zo krom?

Groetjes, Nessah.

ilse86

Re: achterwaarts en halthouden in het L2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:41

het gaat er geloof ik om dat je de oefening correct uitvoert. dus dat ie correct achterwaarts gaat. ga voor de zekerheid de volgende keer wat langer achterwaarts. oefen op de correctheid. en die scheefheid kun je voorkomen door de benen even ver naar achteren te leggen tijdens de oefening en de handen allebei evenveel toe te staan. ook moet je je zit er gewoon naar voren aanhouden en neem een punt recht voor je in gedachten.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:42

Ik ben het wel met jou eens. Enkele passen achterwaarts zou in principe ook twee passen kunnen zijn. Denk ik hoor. Alhoewel twee passen natuurlijk wel weinig zijn en het een klein stukje is. De jury zal wel gedacht hebben: is ze nu al klaar?

En over het stilstaan.. Tja, vierkant is mooier natuurlijk. L2 of niet. Maar om nou een 4 te geven :n Dan eerder inderdaad een 6 en als het wel vierkant is een 7 of meer.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:42

ja,je hebt gelijk, het is wat weinig 2 passen,maar wel voldoende.oefenen met de voorhand richten,dan kan je het scheefgaan oplossen. hij hoeft niet vierkant te staan,maar wel gewicht verdeeld over 4 benen.juist niet teveel met je been oplossen,dan gaat hij nog schever,

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:44

sharon_quiz schreef:
Ik ben het wel met jou eens. Enkele passen achterwaarts zou in principe ook twee passen kunnen zijn. Denk ik hoor. Alhoewel twee passen natuurlijk wel weinig zijn en het een klein stukje is. De jury zal wel gedacht hebben: is ze nu al klaar?

En over het stilstaan.. Tja, vierkant is mooier natuurlijk. L2 of niet. Maar om nou een 4 te geven :n Dan eerder inderdaad een 6 en als het wel vierkant is een 7 of meer.

Ja, wel mee eens.. Ik krijg nu in t m1 nog wel eens een 6 als ie niet helemaal gesloten staat (als er hoog gejureerd wordt iig)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:47

Ik ben hard aan het oefenen om meer passen achterwaarts te kunnen hoor :) Dat voorop gesteld.. Maar wilde mijn 1e keer gewoon even "safe" spelen.

Ik vond een 4 wel erg streng en zonde.. Natuurlijk is 2 passen weinig.. maar er staat toch echt enkele passen.. Dat is vanaf 2 passen en ze was recht en goed in de aanleuning en actief.. Dus zou dan, in mijn ogen, goed moeten zijn voor een 6.

Halthouden precies zo, ze stond recht en had een goede aanleuning, dus in mijn ogen ook goed voor een 6.

Ik vind die 4en niet op z'n plaats.. Is trouwens voor het eerst dat ik me totaal niet kan vinden met de cijfers.. Heb dat eigenlijk nooit, maar ik vond dit niet terecht..

( zelfde als in het L1.. 5 meter wijken.. dat is ook 3 passen ofzo.. Sja, dat is gewoon de oefening.. Of in de B enkele passen middendraf.. moeten 2 duidelijke passen eigenlijk ook voldoende zijn.. vind ik)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:50

tja, de ene jury neemt er wel genoegen mee. de andere niet. zo gaat dat. dat hoef ik jou niet uit te leggen. ik had afgelopen zondag een gigantische misser in mijn proef. ik vergat 1 hele oefening te rijden doordat ik mijn voorlezer slecht verstond en daardoor onzeker werd (ik ken de proef wel redelijk uit mijn hoofd). toch nog 176. Sjah. Terwijl ik de tweede proef wel redelijk heb gereden. Daarvoor had ik slechts 170. Dat kan. Gewoon je goede gevoel vasthouden en daarmee verder gaan. Het is en blijft een jurysport.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:59

Ik snap dat het een jurysport is..

Maar er staat enkele passen achterwaarts en dat heb ik gedaan.. Er staat ook nergens dat je vierkant moet halthouden in het L2.. Dat bedoel ik meer. Of het klopt dat 2 passen dus voldoende is ( niet ruim voldoende, maar voldoende).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:03

Dat halthouden is echt kul, in de L2 hoeft een paard nog niet vierkant te staan, mits het gewicht wel over 4 benen is geweest. Staat een paard niet vierkant en staat ie bv met het achterste been op zijn teen, dan wordt dat bij mij pas een 4. Als een paard niet helemaal vierkant staat, maar in de overgang en tijdens het halthouden wel netjes nageeflijk blijft wordt het gewoon een 7.

Over het achterwaarts, 3-4 passen zou natuurlijk mooier zijn, maar als je weet dat ie scheef gaat zou ik niet de gok nemen en het netjes bij max 3 passen houden. Bij mij zou je dan nog een voldoende (max een 6) krijgen mits die nageeflijk blijft. 2 passen is natuurlijk wel zoveel makkelijker dat je geen 7 hoeft te verwachten.. Een 4 voor 2 nette passen vind ik niet terecht :n Een 4 voor 5 passen die scheef en met verzet gaan wel..

Dus ik zou kiezen voor 2-3 goede passen ipv 4-5 en scheef gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:10

O ja en nog een tip wat ik vreselijk vaak zie en wat enorm veel punten kost.. Sta lang genoeg stil, tel gewoon langzaam tot 3 in jezelf en zet dan pas je achterwaarts in. Wat veel mensen doen is halthouden en meteen achterwaarts.. In feite heb je dan niet stil gestaan en als halthouden apart wordt beoordeeld wordt dat gewoon een 1 of 2..
Wat je ook vaak ziet is dat mensen na het achterwaarts weer stil gaan staan, dat moet ook niet. Er staat immers duidelijk voorwaarts in stap of draf en niet achterwaarts, halthouden en voorwaarts in draf of stap..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:14

ik maak altijd 4 passen achterwaarts
Mijn paard maakt er het liefst nog meer
Ik wacht tot mijn paard netjes 4-kant stil staat en attendeer hem erop dat hij achterwaarts moet en dan die 4 passen en dan stilstaan staat hij stil een vloeiende overgang naar stap of draf

als ik thuis train loopt die met gemak 10 passen achterwaarts netjes recht mooi rond wat wil je nog meer

Dat hij scheef naar achteren gaat is denk ik een combinatie van onvoldoende begleiding van de ruiter? en mischien ook gaan rechtrichten?

Indd ik zie liever 2 duidelijk nette passen achterwaarts
dan 4 passen afgeraffelt scheef ongecontroleerd naar achteren met het hoofd een km in de lucht....

Tja over 4-kant staan zijn nog al wat menings verschillen over ik vind dat dat in het L2 toch wel omgang moet komen en dat je en je paard het ook kan....

Maargoed bekijk het van de zonnige kant je hebt wat 4-tjes en je hebt toch 2 wps's

Train op je achterwaarts en halthouden dan worden die 4-tjes 7-ens en dan heb je mischien wel 3 wp's ;)

zo heb ik voor mijn middendraf altijd 5-jes of 6-jes mijn paard kan het gewoon niet ik rijd mijn punten op andere dingen en hier ben ik heeeeel ver mee gekomen op hoger nivo

Dus de rest van je proef is wel goed en dan maken die 4-tjes ook niet zo vele uit maar probeer ze wel te veranderen in 6-jes

Bekijk het dus ook van de zonnige kant ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 12:17

@Relaxed: Ah, daar heb ik veel aan :) Heel erg bedankt voor de tips :)

@Gentlegiant: bedankt :) Ik bekijk het ook van de zonnige kant.. Ben nog nooit zonder winstpunten thuis gekomen. Die 4en hebben we gecompenseerd met een 5 achten.. Dus klagen doe ik niet :) Ik dacht alleen dat vierkant stilstaan pas in het M hoefde. Ik ben nu bezig met netjes achterwaarts, wil niet teveel dingen tegelijk doen. Maar ik moet dus ook beginnen met vierkant halthouden.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:57

Ik denk dat deze jury je niet heeft afgestraft op het niet vierkant staan,maar zoals zijn commentaar was, op het gestrekt staan.
Je paard was dus op dat moment niet gesloten,en van het achterbeen af,met weggedrukte rug.
Dan kan het achterwaarts ook niet goed zijn geweest.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 12:58

Nee dat van het halthouden was alleen met het groeten. Had het wat duidelijk moeten neerzetten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:03

ik zou indd eerst de achterwaarts oefenen en dan het halthouden 4-kant

alles op zijn tijd doe rustig aan als je nu 2 wp's had dan kom je die L2 wel door zo hoor ga het niet te overhaasten maar dat doe je denk ik ook niet

Hoe ik 4-kant altijd deed was lekker actief drafje waarschuwen op de buitenteugel en halthouden hier staan ze meestal gelijk 4kant en als ik dan ga stappen en dan halthouden staan ze niet 4-kant heel apart....

Bij jonge paarden die wij doen trainen ben nu met eentje bezig in neem de achterwaarts en het 4 kant halthouden zowel vanuit stap en draf gelijk mee dus in de 3 deweek dat er iemand opzit in dit geval ik zelf beginnen aan het achterwaarts met iemand vanuit de grond dat oefen je 2 a 3 keer bij een leergierig paard en ze snappen wat er bedoelt word

4-kant halthouden zoals ik net zij lekker actief draven waarschuwen op de buitenteugel en halthouden met een beetje geluk staan ze dan al bijna 4-kant

al staat hij met 3 benen goed belonen en over nieuw

suc6
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 01-06-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:04

Oh ok..:) knap gezien van de voorkant!
Klein tipje voor scheef achterwaarts: je hand van de hals
Als de kont van je paard naar rechts gaat,rechterhand van de hals, en andersom;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 13:13

Bedankt voor de handige tips zeg :) Hier kan ik wat mee, super!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:57

Inderdaad wel een beetje mierenneukerig puntengeven zeg..

Ik denk dat je de volgende x wel gewoon voldoendes hebt als ik het zo hoor.. De eerste x L2 viel mij toch wel wat tegen qua puntentelling, maar na wat vaker geschreven te hebben in die klasse zag ik ook wat ik te kort kwam..