hoe stanley uit de weide krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe stanley uit de weide krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:05

Tja stanley gaat meestal keurig met me mee.

Alleen hebben we nu een nieuwe pony in de kudde (al een tijdje) en die voelt zich namelijk nogal hengst.

Hij heeft stanley's meisje al afgepakt dus stanley is nu bang voor hem geworden. (de hele week nog geen last van gehad, tot vandaag)

Dus ik kreeg stanley met geen mogelijkheid langs dat paard, want dan trok hij zich los.
Zelf de eigenaren van dat paard kregen hun paard er niet uit.

En ik kreeg stanley gewoon niet mee, ook niet met een snoepje. Hij liep keurig mee.Totdat hij voor bij die James moet.
Hij is getest op klophengst, maar dat is die niet. hij krijgt kalmeeringsmiddelen. Anders is hij niet te rijden.

Maar nu krijg ik gewoon stanley er niet uit. Vandaag had ik geluk dat de eigenaren er waren en waarbij het eerst niet lukte, maar later wel.

dus ik stanley weer pakken .En hij liep keurig met me mee. Maarja wat doe ik als de eigenaren er niet zijn (al krijgen die het paard er ook moeilijk uit)? Ik kan moeiljk gaan wachten totdat alle paarden naar binnen zijn. En zometeen als ze 24 uur buiten staan wordt het helemaal erg.

Dus wie heeft er tips?? zweep mee nemen heeft geen zin, zodra die james maar kijkt is Stanley weg.

Stanley zou waarschijnlijk een trap ofzo hebben gehad. Want de hele week had ik er geen last van.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:08

Als ik het goed begrijp staat Stanley nu nog in de kudde bij James?
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 31-05-10 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:09

Bramasole schreef:
Als ik het goed begrijp staat Stanley nu nog in de kudde bij James?

Ja en is geen mogelijkheid om stanley in een andere kudde te plaatsen, omdat er al rang orde bepaald is.

Bramasole

Re: hoe stanley uit de weide krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:11

Leg uit, waarom kun je daar niet vanaf wijken?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:12

Bramasole schreef:
Leg uit, waarom kun je daar niet vanaf wijken?

Omdat de eigenaar van de stal dat niet wilt hebben. Als ik stanley nu in een andere kudde haalt, dan komt hij er niet levend uit.

De eigenaar heeft dat in verleden mee gemaakt. Hij moest 2 paarden in laten slapen omdat de hele kudde maar bleef jagen en jagen.

Nu is echter die James allene maar aan het jagen. Maarja nu durft mijn haflinger er niet langs.

En ik ben niet de enigste die er las van heeft, dus ik hoop dat er snel een oplossing hier voor komt.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:16

Dan vrees ik dat er niet veel kan gebeuren: James en Stanley uit elkaar of blijven aanklieren. Het kan nog wat afzwakken maar dit zal zo blijven hoor. Hoe dicht moet je langs James (oftewel: hoe groot is de weide), is er geen mogelijkheid een 2e in/uitgang te creëren in de wei? In onze kudde loopt ook een ruin behoorlijk de Bully uit te hangen, die stuur (dus niet jagen, maar ik ken hem al heel wat jaren) ik eerst naar de andere kant van het land, dan durven mijn paarden naar me toe te komen en zij weten dat als ze bij me zijn dat ze niet bang hoeven te zijn voor onze 'Bully', want ze begrijpen dat deze meteen wordt weggejaagd als hij ook maar 1 poging doet om ze vooruit te duwen. Maar dit kost tijd en veel vertrouwen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:17

Moeilijke groepjes. Wanneer er ruimte genoeg is in de weide moet het na een tijdje rustiger gaan worden. Jouw Stanley heeft natuurlijk ook een enorme dreun tegen z'n ego gehad en moet zijn verlies accepteren. Maar wanneer James een viezerik is en niet stopt met onrustzaaien, zal je paard zijn plekje moeilijk terug vinden. Ik zou het even aankijken, niet boos worden als hij moeilijk doet bij het uit de weide halen en eens zien hoe de komende dagen gaan. Kan de eigenaar van stal je niet even helpen, tijdelijk. Of even tegelijk met iemand anders afspreken van stal.

Zijn er meer paarden "bang" van James?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:24

Ja meerdere paarden zijn bang voor hem.
WAt ik wel hoorde is dat stanley geprobeerd heeft zijn meisje weer terug te nemen. Mischien heeft hij daardoor op zijn donder gehad. (zijn meisje staat nu bij james,omdat ze hengstig is)

Het weiland is super groot. Maar als we ongv 50 meter ofzo van hem afstaan, wilt stanley zich los trekken.

Misschien durft die morgen wel weer gewoon langs. Maar vandaag echt niet. Behalve toen die James eruit werdt gehaald,

Maar wat ik niet snap. Toen ik stanley aan het longeren was, stond james vast aan de balk en had zich los getrokken. Stanley raakte in de longe niet in paniek ofzo. Met vangen ook, wou james bijna de paddock in rennen. (kon niet door de linten) en toen gaf stanley ook geen kik. Zelf toen James inde andere paddock (grenst aan de andere paddock) ging longeren, liep hij gewoon keurig zijn rondje.

Het is echt alleen in het weiland. zodra james zijn hoofd omhoog doet, is stanley weg haha.

Maar goed dat zou wel gewoon paardengedrag zijn.

Morgen ga ik gewoon naar hem toe en ik zie wel.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:27

Je kunt Stanley ook even de tijd gunnen om aan de nieuwe kudde te wennen en hem er een paar dagen niet uit halen. Wanneer jij hem eruit haalt moet hij bij de kudde weg en die is niet stabiel, dus is Stanley alleen maar daar mee bezig. Als de rust is weer gekeerd na een week of misschien twee zal het vast beter gaan. Succes!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:05

e_horse schreef:
Je kunt Stanley ook even de tijd gunnen om aan de nieuwe kudde te wennen en hem er een paar dagen niet uit halen. Wanneer jij hem eruit haalt moet hij bij de kudde weg en die is niet stabiel, dus is Stanley alleen maar daar mee bezig. Als de rust is weer gekeerd na een week of misschien twee zal het vast beter gaan. Succes!

Zoals ik het begrijp kan dit niet want ze staan 's nachts nog binnen. De kudde wordt dan sowieso uit elkaar gehaald.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:23

Stanley heeft dit weekend al alleen maar op de weide gestaan. Behalve snachts

ik hoop gewoon dat als de paarden 24 uur buiten staan. Dat die James ook wat rustiger wordt. omdat dan zijn kudde bij elkaar blijft.

De hele tijd sinds hij op het weiland staat (en James ook) is het goed gegaan. Maar stanley zou wel op zijn donder ofzo gehad hebben.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:03

Vervelend is dit zeg,
Misschien helpt het indd, om een 2e uitgang te maken.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:08

wij konden onze pony ook nauwelijks uit de wei halen vanwege een veel grotere ruin die de baas was en haar niet in de buurt dulde, wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om een 2e doorgang te maken en dat werkt super, ze loopt zo mee omdat ze weet dat er altijd een vluchtroute is en ze niet gedwongen is om de ruin te passeren.
miss is zoiets bij jullie ook mogelijk?
veel succes!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 13:48

Dat is helaas niet bij ons mogelijk om een 2e in/uit gang te maken. Helaas

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:04

Je zult aan stanley moeten bewijzen dat jij hem beschermt voor James, dat betekend dus ook dat als James op jullie afkomt, dat jij hem ook wegjaagt.

Loop dus vastberaden de wei in met een wat langer touw, staat james onderweg naar stanley al op je weg? Stuur hem dan al weg, jij loopt niet voor hem om, maar hij voor jou. Pak stanley en weer hetzelfde, zodra hij ook maar een stap jullie richting opzet: zwaaien met het touw en je energie richten op james. Het kan zijn dat je eigen paard reageert op het zwaaien met het touw, maar dit moet je negeren, niet naar hem gaan kijken, hou je energie gericht op james en als hij stopt of de andere kant opgaat, stoppen met zwaaien. Jouw paard zal uiteindelijk snappen dat het zwaaien niet op hem gericht is maar op James en zal er niet meer op reageren.

Het is namelijk een combinatie van angst voor het andere paard, maar ook gebrek aan vertrouwen voor jou. Anders was ie namelijk niet bang geweest dat er iets ging gebeuren als jij er bij loopt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 07:37

even over die kalmeeringsmiddelen. Dit is niet waar, hierin heb ik me vergis. Hij heeft soort druppels?

onder tussen gaat het rijden met de eigenaren, zo ver ik weet al weer beter.

verder kan dit topic gesloten worden