Help, eerste buitenrit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Help, eerste buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:17

Ik heb een verzorgpony waar ik álles mee mag doen.
Ik heb al eens een rondje buiten huis met m gelopen en het ging heel goed.
Ook heb ik al vaak op Pipo gereden in de wei. Nu ga ik dus een kleine buitenrit maken.
Heeft iemand tips met waar ik op moet letten, wat ik moet doen als mijn pony schrikt?
Ik heb dan wel 2 jaar rij-ervaring maar wil toch goed voorbereid zijn op deze kleine buitenrit.

Seltje

Re: Help, eerste buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:18

De allereerste keer zou ik iemand meepakken, gewoon voor de zekerheid, en dan vooral niet pannikeren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:19

Ik zou iemand meenemen de eerste (paar) keer. Dan heb je voor jezelf wat meer zekerheid, mocht er iets gebeuren etc. En dan als jij je zeker voelt, zelf naar buiten gaan :)

En een tip, zoek geen spannende dingen op. Begin gewoon met een makkelijk rondje, en breid dat steeds verder uit. Maar ga niet nu al je grenzen opzoeken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:22

Je moet het echt vanzelf merken. Als jij je zeker genoeg voelt, kan je alleen gaan. En dan begin je ook met ritjes die je al vaker gemaakt hebt, routes die je kent etc. Je moet gewoon leren voelen hou jou paard reageert buiten, en dan moet je ontdekken hoe jij daar het beste op kunt reageren :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:22

Heel erg bedankt!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:25

Je kan de route eerst een keertje lopen met je pony aan de hand, dan weet je al een beetje of hij snel schrikt of niet. En dan kent hij het al en zal hij rustiger zijn als je later hetzelfde rondje al rijdend aflegt.
Weet je al een beetje hoe je pony reageert als ie schrikt? De ene zal proberen naar huis te rennen, de ander gaat stilstaan of springt alleen een stukje opzij. Belangrijk is in ieder geval dat je zelf rustig blijft. In sommige situaties kan het handig zijn even af te stappen en je pony een stukje aan de hand mee te nemen als hij ergens niet langs durft bijvoorbeeld.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:29

Bedankt!

Gelijk vraag 2 dan maar even :o

Naast het huis is een bos, en een groot open stuk vlak met gras. Daar ga ik dan een buitenrit maken.
Maar als mijn pony dan 'poept' moet ik de mest dan laten liggen, of wat kan ik anders doen?
Ik kan moeilijk 100 meter mest wegschoppen in de bosjes...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:32

Ik denk dat het in principe alleen moet als je binnen de bebouwde kom, vóór huizen je paard laat poepen, dan is het wel zo netjes om het even op te ruimen ja :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:11

Ik weet niet hoe het in nederland zit, maar in belgen is het niet verplicht om paardenstront op te ruimen, als je niet in grote groep bent. Dus normaal is dat echt geen probleem als je buiten gaat rijden

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:16

Bedankt allemaal!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:48

neem iemand mee, is niet alleen gezelliger maar ook een stuk veiliger. Mijn vriend ging in het begin vaak mee op de fiets, totdat het vertrouwen erin zat.

Wat mest betreft: in de bebouwde kom stap ik even af & schuif ik het de goot in, maar daarbuiten niet hoor....regent wel weer weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:54

Iemand mee nemen, desnoods je vader of moeder die op de fiets mee gaat. Het is een stuk veiliger als er iets gebeurt maar ook inderdaad gezelliger. ;)

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:20

ik zou ook iemand meenemen, of aan de eigenaresse vragen waar je pony van schrikt zodat je daar rekening mee kan houden. veel plezier!(: