2 bijtende agressieve pony's in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

acera1991

2 bijtende agressieve pony's in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:47

Wij hebben 2 pony's op de manege die heel agressief zijn op stal. als je ze eenmaal beet hebt zijn ze wel weer lief en met rijden doen ze ook 'geen vlieg kwaad. Maar alleen dus op stal. Als je hun wil aaien beginnen ze naar je te bijten. En in stal draaien ze zich om klaar om een trap uit te delen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Ze komen allebei bij de handelaar vandaan.

edith2Jarig

Re: 2 bijtende agressieve pony's in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:54

Kan verschillende dingen zijn; territoriumdrang (mijn stal!!!) of weten wat er te gebeuren staat als ze uit stal moeten (misschien nare ervaringen bij de handelaar). Wat "doen" ze als je de stal inloopt maar hun totaal negeert (dus ook geen oogcontact e.d.), pas wel altijd op hoor! Als ze daar niet op reageren zou je dat langzaam uit kunnen bouwen en iedere keer belonen als ze zich gedragen. Sommige mensen gaan voor de harde aanpak en geven het paard een ros (met halstertouw of i.d.) voordat er wat kan gebeuren. Op deze manier worden ze overdonderd en verdwijnt het gedrag soms ook.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:54

Dat is heel herkenbaar volgens mij heeft iedere manage wel een paard die agressief is en als ze dan eenmaal een hoofdstel of iets dergelijks om hebben doen ze weer normaal

Ik heb daar ook mee temaken gehad en ik heb destijds aan een prof gevraagd waar dat aan kon liggen en toen kwam hij met een hele simpele verklaring.

Je moet niet vergeten dat ze elke dag nieuwe gezichten zien die even willen aien even poetsen of gaan rijden. Soms gebeurd het wat waarschijnlijk hier ook aan de hand is, is dat ze er helemaal schijt ziek van worden elke keer weer van die vreemden in mijn stal die me opzadelen en met me gaan rijden en dat soort ideee.

Zeker omdat het manage paarden zijn kan je er vaak helemaal niks mee want zelfs als jij het goed aanpakt zijn er genoeg kinderen die gillend de stal uit rennen en zo blijft een paard het zelfde gedrag vertonen.

Zorg wel dat je niet over je heen laat lopen! en blijf gezag uitstralen en geen angst. Verder kan je er weinig aan doen want wat jij goed doet doen andere fout en op die manier leren ze er nooit wat van.

Dus wat ik eigenlijk wil zeggen hier kan je niks aan doen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:05

het enige wat je er volgens mij aan kan doen is wat ik ook altijd deed. Ik stapte gewoon op de pony af alsof er niks aan de hand was. Dan deed ze niks.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:11

Dat hoor je wel vaker bij manege pony's. Ze worden dan door zoveel mensen op een dag geaait, dat ze het helemaal niet leuke meer vinden. Hierdoor gaan ze dan bijten.
Probeer deze pony's dan ook niet op het hoofd te aaien, daar doe je ze een heel groot plezier mee. En zoals LoveBodin zegt, stap de stal in alsof er niets aan de hand is. Doe het hoofdstel om en geef als beloning een kriebel in de manen of op de schoft ;)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:15

Dit is inderdaad herkenbaar gedrag op veel manege's. Ik denk inderdaad ook dat het voornaamlijk komt doordat het paard al weet wat er gebeuren gaat, en hij ook weet dat dit soort gedrag soms werkt om het aankomende werk uit te stellen.

LoveBodin; het is inderdaad een oplossing, en ik ga met je mee dat veel pony's daar niet op bedacht zijn en dus niets doen. Maar toch moet ik zeggen dat je met deze tactiek erg moet oppassen. Bij ons op de manege staat er één die echt goed achteruit mept, ook als je doet alsof er niets aan de hand is :) Ik gebruik dan een lange zweep, niet om hem te slaan, maar om te gebruiken om hem om te draaien. Mocht hij slaan, dan lig ik in ieder geval niet in de kreukels.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:32

Totaal negeren zou het beste zijn,maar ik herken dit ook heel erg bij ons op de pensionstal.... Eerst negeren, en al word het echt te erg een waarschuwig van Hé kap daar eens mee, en al stopt het dan echt niet een ZACHT tikje geven, ik zal het zelf niet zo snel tegen het hoofd doen, want dan heb je natuurlijk kans dat ze jou bijten, en koppenschuw zou ook niet prettig zijn..

Veel suc6 ermee ;)

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:27

LoveBodin schreef:
het enige wat je er volgens mij aan kan doen is wat ik ook altijd deed. Ik stapte gewoon op de pony af alsof er niks aan de hand was. Dan deed ze niks.

Wij hebben ook zo'n pony, Ik deed net als hierboven en hij deed niks ja wat klieren maar niet bijten.

:)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:42

bedankt voor de tips! Ik zal het maar gewoon negeren. Het is vervelend dat als ik er iets aan doe het daarna gewoon weer gebeurt. Dat is het vervelende bij manege pony's :(