Jonge merrie trapt ineens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lanishafay

Jonge merrie trapt ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:57

Hoi,

ik heb een 4 jarige merrie en ben net verhuisd naar een nieuwe stal. Daar kwam ze samen met haar maatje te staan. Er kwam later ook nog een andere ruin bij en daar reageert ze heel raar op.
Ze trapt nooit maar nu als ik al in de buurt van d'r achterhand kom, begint ze te gillen en te trappen.
Ze heeft al mijn 2 vriendinnen een trap gegeven en ben daar echt niet blij mee.

Is dit tijdelijk gewoon pubergedrag, of heeft het te maken met rangorde (ze is zelf heel verlegen normaal gesproken)
Ik hoop dat het snel overgaat want zo kan ik niet eens de bilkoorden van d'r deken los en vastmaken....:S

Weet iemand wat dit kan betekenen?

Gr. R

troi

Re: Jonge merrie trapt ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:03

Hee heb je gereageerd toen ze naar je schopte? En je vriendinnen?

Ongeacht wat de reden is ze mag simpelweg niet schoppen, ik zou zelf een beste schop terug geven (dat zouden haar paardenvrienden ook zeker doen). Probleem is dat als het een keer niet bestraft is (en dat vermoed ik vandaar mijn eerste vraag) ze denkt dat ze er blijkbaar mee weg komt. Als je niet dicht genoeg in de buurt kan komen neem dan desnoods een stok mee dat als ze wil schoppen je haar een lel op afstand kan geven. Dit is ernstig genoeg om fiks in te grijpen (en wees niet bang, jij kunt haar nooit zo hard straffen als dat haar paardenvrienden zouden doen).

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:06

gewoon een trap geven dat doen paarden ook naar elkaar

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:07

Ben het helemaal eens met troi.

Een paard mag jou nooit schoppen. Als het goed is ben jij de leider. Gewoon een trap onder ze pens geven, en als het te gevaarlijk word, zweepje meenemen.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:12

Maar waar het gedrag vandaan komt dat ze zo ineens doet...dat is eigenlijk m'n vraag.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:13

dat terugtrappen is allemaal leuk en aardig en wellicht een oplossing op het trapmoment.

Maar het blijft een feit dat het wel een gedrag is wat de merrie niet eerder vertoont heeft, dus het lijkt me ook wel de moeite om uit te vogelen waaróm ze nu ineens trapt.

EDIT: TS was me voor :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:20

die ruin waar ze raar op reageerd..daar staat ze mee buiten?
kan goed zijn dat die haar flink getrapt/gebeten heeft,maar misschien heeft hij haar wel gedekt en pijn gedaan.

doet ze dit al de hele tijd?
kan zijn dat ze hengstig is en hij haar misschien gedekt heeft,dat verklaart haar gedrag op hem en op jullie als je bij de achterhand komt.
ik zou in dit geval goed kijken hoe de paarden onderling met elkaar om gaan en anders ze uit elkaar halen.

door de verhuizing en wat er eventueel gebeurd is is het paard het vertrouwen nu kwijt.
schoppen mag niet,dus je mag daar best op reageren.
maar denk dat dit te maken heeft met hormonen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:24

Is er iets bekend over de ruin? Heeft iemand wel eens gekeken wat ze nu eigenlijk doen op het land? En dan bedoel ik echt een uur of langer observeren?

Wij hadden een ruin op de pensionstalling en die dekte echt helemaal. De merrie had kleine wondjes bij haar uhm..... kling? (Noem je dat zo bij paarden?)

Wat ook kan zijn misschien is dat jouw merrie nu de lente losgebarsten is heel erg hengtig is en daar last van heeft?

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:31

Ze staat er net 3 dagen mee buiten. Met nog een ander ruin maar daar kan ze super mee.
Die ruin is er bijgekomen omdat mijn vriendin hem gekocht heeft. Heb dus die hele dag gekeken hoe het ging en hij heeft niks raars bij haar gedaan. Ze staan soms ook gewoon op 2 meter afstand bij elkaar te grazen. Hij heeft haar niet gedekt want dat laat die andere 'lieve' ruin niet toe.

Ik weet wel dat hij lang hengst is geweest...zou dat iets zijn? maar dat is de "lieve' ruin ook geweest.
Laatst bijgewerkt door lanishafay op 31-05-10 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:32

maar je zegt dat ze raar reageerd op de ruin?(welke ruin is dat dan)
wat doet ze dan?

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:36

je bedoelt z'n naam? Ja ze reageerd raar op de nieuwe zeg maar. Ze gaat rondjes op hem heen draven met de staart swiepen en oren in d'r nek. Het lijkt ook wel of ze elkaar uitdagen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:19

Kan ook zijn dat ze gewoon niet samen kunnen. Niet alle paarden kunnen gewoon samen met anderen. Paard heeft ook zo zijn voorkeuren.

Dit lijkt me zo te lezen (nog) geen goede combi.

Merrie van vriendin heeft dit extreem, zij kan bij geen enkel ander paard in de wei, behalve bij een merrie die ik had. Dat was omdat deze twee merries elkaar kenden sinds die van mij een jaarling was. Dit is dus een paard dat altijd alleen staat, omdat ze bij alle paarden over de zeik gaat.

Jouw merrie heeft dit schijnbaar bij die ruin. Kan bijtrekken, kan ook blijven en dan moet je toch iets anders gaan verzinnen.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:25

Merriegedrag, opspelende hormonen en hengstigheid.

Wij zetten onze merries apart en in de wei naast paarden waar ze dit gedrag niet bij vertonen, we kijken uit bij het aanraken van de achterhand en omgeving en zelfs in de molen mogen er geen onbekende ruinen achter of voor lopen.

Zelfs in het rijden kan een merrie anders reageren bij het aanleggen van de benen.

Ze mag niet uithalen, dus straffen is rechtvaardig, maar hou rekening met de merrie in de omgang met andere paarden, in de wei en op stal.

De ruin werkt niet samen, dus haal deze om te beginnen bij haar weg.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:37

Oke, ik kijk het dan wel even aan. bedankt

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:43

Hoe gaat het met de merrie?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 04:17

Ik denk ook in eerste instantie aan hengstigheid, maar danm zou het na de hengstigheid wel over moeten zijn.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:59

We hebben de ruin apart gezet en het gaat nu prima. Ik ben al 3 maandjes bezig met veeart e.d. omdat ze kreupel is. Ben vorige week naar de kliniek geweest, ze heeft spat. Ik baal enorm. Ze is dus ook wat trapperig omdat ze angstig is al ik aan d'r benen zit.

Ze heeft een tildren infuus gehad en moet weiderust tot september...dat wordt duimen voor een goede afloop