Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Laat haar voorzichtig aan je hand snuffelen, aai haar over haar nek en kijk daarbij vooral naar haar reactie! Als ze weet wie je bent en ziet dat je bereid bent rekening met haar en haar grenzen te houden zal je steeds een stapje verder kunnen komen. raya00 schreef:Zou eerlijk gezegd zeker niet beginnen met het meenemen van kruiden.
Het gaat nog altijd om het paard van je vriendin, niet dat van jou. In dat opzicht is het, hard en kort door de bocht gezegd 'jammer' voor jou als ze eenkennig is, maar als er in de omgang tussen je vriendin en haar paard niets aan de hand is zou ik niet met kruiden aan de slag gaan.
Als ik een paard was zou ik er ook niet zo van gediend zijn als iedereen zomaar 'aan me zou zitten zonder te vragen', en dat is ook zeker niet iets dat je af moet willen dwingen.
Wordt ze misschien happerig en onrustig omdat ze vastgebonden staat als je haar gaat kroelen, en daardoor niet direct bij je kan?
Rustig aan beginnen als ze het kriebelen niet op prijs stelt. Stel je eerst keurig aan haar voor, voordat je aan haar zitLaat haar voorzichtig aan je hand snuffelen, aai haar over haar nek en kijk daarbij vooral naar haar reactie! Als ze weet wie je bent en ziet dat je bereid bent rekening met haar en haar grenzen te houden zal je steeds een stapje verder kunnen komen.

DinkieToy schreef:Een vriendin van me heeft ook een ontzettend eenkennig paard..
Ik moest hem bij de les wel eens vasthouden, dan sprong hij 2 meter achteruit, alsof ik een kabouter was..
offtopic gezien ben ik dat ook![]()
Af en toe moest ik hem voeren.. Dan bleef ik verder bij hem weg, ik liet hem naar mij toe komen.
Op den duur werd dit beter en leerde hij me kennen.
Nu kan ik hem zonder problemen uit de wei halen en op stal zetten en dergelijke
Idd niet te veel willen, bedenk wel dat het je eigen paard niet is, en wat jij er van zou vinden als jouw vriendinnen met allemaal middeltjes op jouw paard af zouden stappen.Toch veel succes er mee

Anoeska schreef:Waarom wil je zo graag aan het paard van een ander zitten? Het is niet jouw paard, dus wel een beetje logisch dat ze nog wat onwennig reageert op jou. Is het de bedoeling dat je bijrijder wordt?
Als je er verder niets mee gaat doen, zou ik gewoon van het paard afblijven (en ja, je hebt toestemming, dat lees ik). Wat zal je dat paard pesten als je er niet van nodig hebt.
Als je wel vaker met het paard zal om moeten gaan, dan zou ik rustig aan beginnen. Gewoon wennen. Ik vind kruiden en dat soort zooi eigenlijk allemaal onzin. Gewoon normaal doen, en consequent zijn tegen een paard, dan went het vanzelf.
en met haar bezig ben . 
Cassidy schreef:Als je drie keer per week bij je vriendin bent, hoeveel tijd besteed je dan aan het paard?
De volgende keer als je bij je vriendin bent, neem een boek mee en ga in de wei, of in de paddock, of bij de box zitten. Mag gerust een uur duren.
En het kan ook best zijn dat het paard je gewoon niet moet. Ik heb dat ook bij de merrie van een stalgenootje, ze hoeft mijn stem maar te horen en de oren gaan in de nek. Ik heb haar nooit wat misdaan, maar aangezien ik niet weet wat er in haar verleden is gebeurt, en of ik haar misschien aan iemand herinner, kan ik het ook niet veranderen (en moet ik eerlijk zeggen dat me dat dan ook weer niet zo boeit).
Cassidy schreef:Helpen en met haar bezig zijn is heel wat anders dan kroelen en jezelf opdringen, want die indruk krijg ik een beetje. Niet alle paarden vinden kroelen fijn, en niet alle paarden houden van
poetsen.