De verzorgpony van mijn zusje genaamd Richard (welsh a) is een tijd lang gelongeerd en dat ging voorheen altijd prima. Hij kon wijken aan de longeerlijn en was heel erg alert op elke aanwijzing die je hem gaf, puur omdat hij erg van werken houd. Sinds december ging het iets minder maar nog steeds wel oke. Afgelopen april is hij voor het laatst door een andere verzorgen gelongeerd, voor zover wij weten ging dat prima.
Mijn zusje Isabelvs@bokt was vorige week weer begonnen met het longeren wat meer op te pakken maar kwam toen tot de ontdekking dat hij gewoon niet meer vooruit wil. Echt NIET! niet met strenge aanpak, zweep er achter, aanmoedigend. Gewoon niet. Ik ben vrijdag met haar meegeweest omdat ikzelf wat meer ervaring heb met het longeren van paarden, maar ik wist ook niet goed hoe te handelen. Het leek alsof hij het simpelweg niet begreep en daardoor verstijfde. Maar dat lijkt ons beide zeer onwaarschijnlijk aangezien hij vorige maand nog gelongeerd is. We hebben hem afgelopen vrijdag toen als volgt gelongeerd. Ik in het midden en aanmoedigend en veel belonend spreken en mijn zusje naast hem alsware mee longeren (na 20 minuten was haar conditie op hihi). Hij volgt haar namelijk als een puppy. Heel leuk om te zien dat ze echt samen kunnen spelen. Zij had het idee dat het misschien ook kwam doordat hij nu gewend is om achter haar aan te lopen maar volgens mij is dat niet de voornaamste reden. War ik zelf aan dacht was: 1. er is iets gebeurd waardoor hij het eng vind
2. hij test haar uit
3. hij snapt het echt niet meer
Het vreemde is dat hij totaal niet reageerd op de longeerzweep of het zwiepen met de longeerlijn.
iemand advies? of zoals ik zelf dacht: dit 'naast hem lopen' doorzetten en mijn zusje elke keer wat meer naar binnen laten komen totdat ze na een aantal weken gewoon bij mij kan staan.
alvast bedankt

Het andere meisje wat hem longeerde begon ook weer en deed het alleen met zweep. Ikzelf heb een aantal keer zonder zweep gelongeerd en dus alleen met het zakje desnoods. Later ben ik ook weer met zweep gaan longeren en zonder het zakje, omdat het andere meisje zei dat hij amper meer op de zweep reageerde.. Nou, zelfde verhaal weer bijna.. Super vervelend dus. Toen ben ik heel boos geworden, en normaal deert het hem écht niet hoe hard je hem ook vooruit zou slaan (niet dat ik dat doe maar bij wijs van spreken). En toen ging hij wel weer vooruit. Nu gaat het alweer super goed! Soms is hij nog wel vervelend, en dan trek ik een paar blaadjes van de boom die in de paddock/wei staan en ritsel daarmee, nou dan vliegt hij wel weer vooruit
. Bedankt voor het advies!
: