Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:46

Het gaat dus om weidegang voor een fjord, even ter info

Overeenkomst weidegang

De ondergetekende:
1. *********************************************,
hierna ook te noemen ‘stalhoudster’;

2. *********************************************,
hierna ook te noemen ‘eigenaar paard’;*
3. ************************, hierna te noemen ‘paard’.
* Gezinsleden en gasten van ******hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
KOMEN OVEREEN ALS VOLGT:
ARTIKEL 1:
Tijdsduur:
De overeenkomst heeft betrekking op de periode 1 juni 2010 tot 1 juni 2011
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het stallen van de paarden in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2010. Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormingen, inentingen etc. zitten niet hierbij inbegrepen en komen voor rekening van eigenaar paard. Het verschuldigde dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven staan op rek. nr. *********************.
ARTIKEL 3:
Omschrijving van de stalling:
De stalling betreft logies. Dit houdt in dat eigenaar paard:
• Alleen de wei verschaft ter verblijf van het paard en er dus geen enkele mogelijkheid is om het paard overdekt te stallen.
• Het paard gevoerd wordt door stalhoudster met hooi, kuilgras/gras.
• De stalhoudster zorgt samen met eigenaar paard voor het vullen van de waterbak.
• Indien er brok of Musli bij gevoerd moet worden, dan dient de eigenaar paard hier zelf voor te zorgen.
• De eigenaar paard draagt zorg voor het netjes opruimen van de eigen spullen op in de hiervoor bestemde en door de stalhoudster toegewezen ruimte.
• De eigenaar paard draagt zorg voor het goed afsluiten van het weiland bij vertrek.
• De eigenaar paard rijdt niet in de wei, maar alleen in het daarvoor bestemde rijgedeelte van de wei.
• De stalhoudster bepaald op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt en de bij te voeren hoeveelheid ruwvoer.
• De eigenaar paard schept minimaal elke week alle mest uit de wei waar het eigen paard in geweid wordt.
• De eigenaar paard komt niet bij de eigen paarden van de stalhoudster in de wei.
• Eigenaar paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.
• Er wordt ALTIJD met cap gereden in de wei en de rijbaan met een cap die voldoet aan de veiligheidseisen zoals de KNHS ze stelt.
• De enige die bevoegd is om les te geven op het terrein is de stalhoudster. Stalhoudster is in het bezit van de juiste diploma’s (ORUN Basisinstructeur). Les van derden is op het terrein is niet toegestaan.

ARTIKEL 4:
Voorwaarden m.b.t. het paard:
Het paard dient ingeënt te zijn tegen influenza en tetanus. Men dient een geldig vaccinatieboekje op eerste verzoek van de stalhoudster te tonen.
Bijzondere veterinaire omstandigheden (medicijn gebruik, allergieën, etc.) dienen door eigenaar paard bij het aangaan van deze overeenkomst aan stalhoudster te worden medegedeeld.
Het paard moet minimaal 1 x per drie maanden door de hoefsmid bekapt worden op kosten van de eigenaar van het paard. De kosten van de hoefsmid moeten vooraf betaald worden aan de stalhoudster, of op de dag zelf aan de hoefsmid persoonlijk.
Het paard dient ontwormd te worden volgens dit schema:
Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Moxi-
dectine
+
Prazi-
quantel
• Ivermectine (Eqvalan, Furexel, Eraquell, Equimectin): standaard middel, goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, werkt 8 weken.
• Moxidectine (Equest, Equest Pramox): goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken.
• Praziquantel (Equimax, Equest Pramox): werkzaam tegen lintwormen, zit als toevoeging bij andere middelen.
• Pyrantel (Strongid-P): werkt vooral goed tegen spoelwormen en is dus vooral belangrijk bij veulens en jaarlingen.
ARTIKEL 5:
Dierenarts bij noodgevallen:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood, * de dierenarts te laten komen zonder dat zij dit eerst met de huurder dient te overleggen. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komt voor rekening van de eigenaar paard.
*Geval van nood: wanneer de stalhoudster het idee heeft dat wanneer het paard niet per direct medische zorg krijgt het mogelijk kan overlijden of blijvend ongeschikt kan raken om op te rijden.
ARTIKEL 6:
Aansprakelijkheid:
Eigenaar paard dient het paard zelf te hebben verzekerd tegen brand, diefstal etc. en het WA risico van de paarden. Alle schade, direct of indirect, die niet gedekt wordt door de verzekering komt voor rekening van eigenaar paard. De eigenaar paard is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat door toedoen of nalatigheid van hem zelf, zijn gezinsleden, personeelsleden of gasten. Het betreden van de wei en de rijbaan geschiedt op eigen risico. Goederen die eigenaar paard benodigd voor de verzorging en het rijden van het paard en zich bevinden in of nabij de wei/rijbaan en om welke redenen dan ook verloren gaan of beschadigd raken komen niet voor rekening van stalhoudster. Het verblijf van het paard, de aanwezigheid van eigenaar paard, gezinsleden en gasten in de wei, evenals opruimen van de gebruikte, eigen spullen is volledig op eigen risico van de eigenaar paard.
ARTIKEL 7:
Beëindigen van het contract:
Deze overeenkomst loopt af op 1 juni 2011. Daarna wordt er eventueel een nieuwe overeenkomst opgesteld.
Wanneer één van de partijen de overeenkomst vóór 1 juni 2011 wil beëindigen, dan geld voor beide partijen dat de opzegtermijn 2 weken is. Het opzeggen van dit contract vóór 1 juni moet schriftelijk gebeuren d.m.v. een met handtekening ondertekende brief met of zonder opgave van redenen.
Indien dit contract niet nageleefd wordt of de betaling niet voldaan wordt binnen een maand, dan is stalhoudster gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen en het paard uit de wei te verwijderen.
De sleutel van de caravan moet ten aller tijde worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook. Bij het niet inleveren van de sleutel wordt een maand extra weidegeld berekend.

ARTIKEL 8
Nederlands recht:
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te Noardburgum , op …………………… 2010,

Stalhoudster Eigenaar Paard
Laatst bijgewerkt door Lante op 29-05-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:51

bij het laatste punt van artikel 3 haak ik af........... Ik bepaal zelf van wie ik les wil hebben :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:52

Gaat ook niet over jou volgens mij? Ik wil gewoon geen mensen in mijn wei zonder diploma's of die het rukken en plukken promoten e.d. Verder alles wel prima?
Laatst bijgewerkt door Lante op 29-05-10 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:53

Ik vind sommige punten wat overdreven :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:56

Welke?
Sorry, maar ik kan zo niet zoveel met het commentaar...
Laatst bijgewerkt door Lante op 29-05-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:57

Lante schreef:
Gaat ook niet over jou volgens mij? Ik wil gewoon geen mensen in mijn wei zonder diploma's of die het rukken en plukken promoten e.d. Verder alles wel prima?

verder een prima contract :) valt nergens over te twisten, alles is uitvoerig aan de orde gekomen :)........ alleen ik zou hem om dat ene puntje niet tekenen :) :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:59

Ze mag best les hebben van iemand anders, maar dus niet in mijn bak. :) Dan gaat ze daar maar naartoe, no problem. ;)
Bedankt dat je het even wilde lezen. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:00

Ik vind het ook een beetje tè ;)
Vooral in artikel 4 wbt het bekappen..
Het ontwormen kun je misschien gezamelijk doen ipv zo`n schema op de dringen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:00

Citaat:
Het betreden van de wei en de rijbaan geschiedt op eigen risico.

Wettelijk gezien kan dit niet. Zie de wiki over aansprakelijkheid.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:03

Ik vind dat iemand zelf mag bepalen hoevaak diegene ze paard/pony bekapt moet worden b.v..
Ik heb b.v een fries ,en die hoeven van haar groeien voor geen meter..plus dat er misschien mensen zijn die het zelf doen,of dat hun vriend/man weet ik het altijd doet..

en welke wormenkuur het paard moet krijgen ,ik vind dat moet iedereen zelf bepalen..

met cap rijden als je ouder bent dan 18,ik vind dat moet iemand zelf bepalen op die leeftijd...

en wat al eerder gezegt is ,kwa lesgeven moet iedereen zelf weten wie en wat..

en dat er niemand bij de andere paarden mag komen vind ik wat overdreven,als je iemand niet vertrouwt,dan moet je geen land verhuren vind ik...

en ik vind dat diegene 70 euro moet betalen,maar wat krijgt diegene er voor terug?

water zelf vullen,zelf de mest opruimen ,je bent zelf aansprakelijk voor alle dingen die er maar te vinden zijn...

en zo kan ik nog wel even door gaan:P

luanova

_/-\o_ Staat allemaal keurig op papier.
Iedereen weet waar ie aan toe is. Ik neem in dit geval wel aan dat de redelijkheid van de mens wel mee zou tellen. Stel dat je netjes aan alle regels houd, maar bijvoorbeeld door drukte / omstandigheden eens te laat bent met je wei uitmesten. Is er dan een kwaad hoofd, belerend vingertje, en iemand die gelijk roept ; lees het contract maar ?
Ik snap jouw idee achter de instructie, maar zou zelf ook liever kiezen voor mijn eigen 'mens'
Ik neem aan dat je de persoon wel een beetje kent, en weet waar je aan toe bent, of is het echt een volslagen vreemde ?

Girl In The Mirror

Lante schreef:

Je vraagt toch zelf wat we er van vinden? Ik vind je reactie nogal overdreven, je doet net alsof ze achterlijk is. Daarnaast,, er kan toch ook gewoon een gediplomeerde instructeur komen, wat is daar mis mee? Hoeft toch niet de eerste de beste te zijn die "geruk en gepluk promoten"?
Ik vind een aantal regels nogal streng, zoals het hele instructeur verhaal en het verplichten van een cap. Tevens het bekappen verhaal. Mag je wel je eigen hoefsmid laten komen of mag dat ook niet?
Snap dat je geen zin hebt in gezeik, maar... Deze punten zijn in mijn ogen iets te overdreven, maargoed als je iemand kan vinden die akkoord gaat met jouw voorwaarden, dan is er geen probleem lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 29-05-10 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:04

Persoonlijk zou ik nooit akkoord ermee gaan dat ik van niemand behalve de stalhoudster les mag krijgen in de bak. Daarnaast wil ik zelf kunnen bepalen hoe vaak/wanneer ik mijn eigen paard laat bekappen/beslaan en ik laat dit altijd op rekening doen, dus betalen op de dag zelf aan de hoefsmid of zelf vooraf betalen aan de stalhoudster zit er voor mij ook niet in.

Bovenstaande 2 punten vind ik vreemd en tever gaan; voor de rest vind ik het er goed uitzien en ben ik alleen maar voorstander van e.e.a. van tevoren schriftelijk vastleggen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:05

ik zou zelf willen bepalen van wie ik les krijg en ik ontworm niet iedere maand. dat ga ik ook niet doen.
wat hoefsmid betreft, dat is per paard verschillend. ik heb er 3 staan waarvan er een maar 1 x per jaar hoeft. dus met verplicht iedere 3 maanden ga ik niet akkoord.
ik vind dat de stalhoudster altijd moet proberen om de eigenaar te bellen voordat ze de da belt om wat voor rede dan ook.
als het paard ziek is, is er dan ook geen enkele mogelijkheid om het paard binnen te zetten??

KiWiKo

Ibbel schreef:
Citaat:
Het betreden van de wei en de rijbaan geschiedt op eigen risico.

Wettelijk gezien kan dit niet. Zie de wiki over aansprakelijkheid.

daarom staat er ook onder Nederlands wet op van toepassing :) :)

Dat neemt niet weg dat je het wel in een contract kan zetten, echter puntje bij paaltje zal een rechter dit artikel overrulen :)

Lisette03

ik zou het niet eens zijn met de hoefsmid en ontworm bepaling, di evind ik nl veel te star, als ik mestonderzoek laat uitvoeren en daar blijkt wat heel anders uit te komen, dan moet ik contractbreuk plegen voor de gezondheid van het paard. Maak die regels wat minder star, bijvoorbeeld: paard moet regelmatig (op tijd) naar de smid en er moet voldoende ontwormt worden, volgens een op het paard aangepast ontwormschema.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Ik vind het ook wat overdreven dat jij gaat bepalen hoe vaak andermans paard bekapt gaan worden....
En volgens mij is er iets raars met het ontwormingsschema, maar dat is denk ik te wijten aan de opmaak op bokt.

Tja, en ook ik zou afhaken als ik niet les mag hebben van wie ik dat wil of dat ik dan daarvoor ergens anders heen moet. maar dat is persoonlijk, als degene die zijn paard bij jou wil stallen met die dingen akkoord gaat, denk ik dat je alles behoorlijk omschreven hebt. Het enige vreemde is, dat dit een aflopend contract is, en dat je nog wil dat men schriftelijk meld als het contract afloopt aan het einde van de contractperiode. Dat kan natuurlijk niet. Of het is een contract voor onbepaalde tijd, of voor bepaalde tijd zonder opzeggen aan het einde.

Maar nogmaals, als ik een contract van dit kaliber onder mijn neus geduwt kreeg, was ik onmiddelijk weer weg.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:06

Op de inhoud krijg je op dit moment genoeg reacties dus ik beperk me even tot de tekst: er staan een aantal spelfouten in, waardoor de tekst op mij niet erg professioneel overkomt. Laat je dit contract nog door iemand doorlezen op spelling?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:07

Citaat:
en welke wormenkuur het paard moet krijgen ,ik vind dat moet iedereen zelf bepalen..

Ik vind het juist heel goed dat het ontwormingsschema wordt vastgelegd. Als niet alle paarden op hetzelfde moment met hetzelfde soort ontwormingsmiddel ontwormd worden werkt het namelijk niet goed en blijven ze elkaar besmetten. Bij ons op stal is het ook verplicht je aan het schema te houden zodat de weides en dus alle paarden wormvrij blijven.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:07

• De stalhoudster bepaald op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt en de bij te voeren hoeveelheid ruwvoer.

Enig overleg met eigenaar over bijvoeren is toch wel op zijn plaats. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je geen jan en alleman op je terrein wil hebben lesgeven, maar ik zou dan toch eerder iets in de trant van les mag maar orun verplicht.

Iedere maand ontwormen is imo ook wel ERG vaak :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:08

Horseware schreef:
Citaat:

Ik vind het juist heel goed dat het ontwormingsschema wordt vastgelegd. Als niet alle paarden op hetzelfde moment met hetzelfde soort ontwormingsmiddel ontwormd worden werkt het namelijk niet goed en blijven ze elkaar besmetten. Bij ons op stal is het ook verplicht je aan het schema te houden zodat de weides en dus alle paarden wormvrij blijven.

ik vind dat ook zeker een goede zaak :)

elinee_

Re: Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:13

Op de meeste stallen is het zo dat je les van iemand anders mag krijgen in de bak, maar dan een toeslag van bijv. €5,- moet betalen. ;)
En wil je dat niet betalen, dan ga je maar ergens anders heen!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:16

Er staat wel een fout in:

ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het stallen van de paarden in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2010.

Neem aan dat dat 2011 moet zijn.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:17

Citaat:

Citaat:

Citaat:
k vind dat ook zeker een goede zaak :)

ik niet , wel dat alle paarden tegelijk ontwormt moet worden ,maar elke maand vind ik te..

op mijn vorige stal deden ze eerst een wormen onderzoek,koste 10 euro..dat vond ik een erg goed systeem...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:17

En jij gaat bepalen wat een fjord mag eten??????