trailer gewicht of maximum gewicht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

trailer gewicht of maximum gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:41

Ik dacht altijd dat als een trailer 766 weegt en 2000 mag trekken je er een auto voor moet hebben die 2000 mag trekken of de trailer nou leeg is of tot aan 2000 beladen.
Maar nu zegt laatst iemand tegen mij dat dat grote onzin is en het erom gaat hoeveel het op dat moment weegt.
En aangezien we binnenkort waarschijnlijk een paard moeten ophalen ben ik nu toch wel benieuwd.
Vooral natuurlijk omdat ik dan weet welke auto we mee moeten nemen.

Dus als voorbeeld:
Trailer weegt 766
Paard weegt 400
Trailer + paard = 1166
Trailer mag wegen 2000
Moet de auto dan 2000 mogen trekken? of is 1166 voldoende?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:56

Hangt ervan af of je B of BE rijbewijs hebt. Voor B geldt de 2000 kg MTM, voor BE geldt het werkelijke gewicht. Zie de wiki/FAQ.

Moontje1991

Re: trailer gewicht of maximum gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:58

Nee dat bedoel ik niet de regels van B en BE ken ik.
Ik bedoel er is een maximum wat een auto mag trekken.
Als dat nu 1166 kilo is en een gevulde trailer weegt 1165 maar mag 2000 wegen is de auto dan voldoende of niet.
Ofwel kijken ze naar wat de trailer mag wegen of wat hij op dat moment daarwerkelijk weegt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:00

Dat hangt idd ervan af of je E hebt of niet.

Als je het niet hebt geldt de 2000 kilo, als je het wel hebt geldt de 1166 kilo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:03

Het maximum wat een auto mag trekken is wat er op het kentekenbewijs staat. Met een BE-rijbewijs geldt dan dat het idd gaat om wat er daadwerkelijk achter de auto hangt.
Heb jij een B rijbewijs, hangt er een tweepaards achter met een MTNM van 2000 kilo, weegt de handel 1200 kilo en kan de auto 1600 kilo trekken, ben je alsnog de L U L.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:04

Zucht ik geloof niet dat mijn vraag wordt begrepen.
Met B mag je nooit meer dan 3500 trekken en mag het te trekken gewicht niet meer zijn dan het gewicht van de auto.
Dus als je auto 1750 weegt mag je 1750 trekken en als je auto 1600 weegt mag je 1600 trekken.
maar dat is dus niet mijn vraag.
Mijn vraag is een auto mag een bepaald gewicht trekken mag hij dan dat gewicht is een aanhanger trekken die eigenlijk veel meer mag trekken of niet.
Ofwel kijkt men naar het kentekenbewijs van de trailer of naar het gewicht dat op dat moment in de trailer zit.

Edit: dankje Ibbel dat wou ik dus weten. (vraag het vanavond voor de zekerheid nog even na aan schoonpa en dan maar kijken welke auto het wordt)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 29-05-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:05

Staat op het kenteken wat de auto mag trekken, beremd en onberemd, dat mag er dus achter hangen, nooit meer.

quote:Dus als je auto 1750 weegt mag je 1750 trekken en als je auto 1600 weegt mag je 1600 trekken.

Dat klopt dus al NIET.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:06

Anders gezegd: met een BE rijbewijs mag je er max achter hangen wat de auto mag trekken volgens kenteken, met een B rijbewijs mag je er max achter hangen wat de auto leeg weegt - mits dat minder is dan wat de auto mag trekken, want dat komt eerst, en míts de MTM van de hele handel niet meer dan 3,5 ton is.

Je mag met B niet meer trekken dan 3,5 ton - de combinatie mag op papier niet meer dan 3,5 ton kúnnen wegen. Dat is een heel ander verhaal.

Met B mag je dus nooit 1600 kilo trekken met een auto die leeg 1600 kilo weegt (laat staan je voorbeeld van 2x 1750 kilo). Inclusief laadvermogen van de auto kom je nl geheid over de 3,5 ton.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-05-10 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:07

Michellette schreef:
Staat op het kenteken wat de auto mag trekken, beremd en onberemd, dat mag er dus achter hangen, nooit meer.

quote:Dus als je auto 1750 weegt mag je 1750 trekken en als je auto 1600 weegt mag je 1600 trekken.

Dat klopt dus al NIET.

Als hij dat daadwerkelijk ook mag trekken sjongejonge.
Ik had het over B rijbewijs dan mag je niet meer dan 3500 in totaal aan gewicht hebben en niet meer trekken dan de auto weegt.
Maar natuurlijk alleen als de auto dat gewicht ook mag trekken dat lijkt me nogal logies.
Moet ik nou echt elk inieminie dingetje erbij typen iedereen snapt toch wel dat ene auto niet meer mag trekken dan hij mag trekken

(zucht laat ook maar ik heb helemaal geen vraag over B of BE gewoon over kentekenbijs of daadwerkelijk gewicht de bestuurder heeft BE dus wat iemand met B mag zal me een worst wezen)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:14

Je vraag heeft wél betrekking op het B/BE bewijs. Als je enkel een B rijbewijs hebt, word er namelijk standaard gekeken naar het maximum gewicht van de trailer (dus gewicht plus maximaal laadvermogen). Automatisch is dat dan ook het gewicht wat je auto moet kunnen trekken, zelfs al zit er minder gewicht in.
Als je met BE rijdt, word er niet meer gekeken naar het maximaal laadvermogen, maar naar het feitelijk gewicht. En dan moet je auto dus mogen trekken wat de trailer op dat moment weegt.

Voorbeeld:
Je rijd met enkel B. Je auto mag 1500 trekken. Je trailer weegt leeg 600 kilo, en het laadvermogen is 1400 kilo. Totaal gewicht van trailer plus laadvermogen is dan 2000 kilo. Zelfs met een lege trailer, mag je dit dus niet trekken, omdat je auto het volledige gewicht plus maximaal laadvermogen moet kunnen doen (die 2000 dus) en dat kan hij niet.

Maar nu rij je met dezelfde auto met BE. De auto mag dus nog steeds 1500 trekken. Trailer weegt leeg 600. Je zet er een paard in van 600 kilo. En ineens mag die combinatie wél. Want je auto mag 1500 trekken, de trailer met lading weegt 1200. Nu telt dus het feitelijk gewicht, en doet het maximale laadvermogen er niet meer toe.

Edit: als je meteen aangegeven had dat de bestuurde BE had, had je veel verwarring (met name van jouw kant!) kunnen voorkomen. Maar met BE geld enkel het feitelijk gewicht, dát is het gewicht wat je auto moet kunnen trekken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:23

Typisch Bokt.nl ook weer, dit schoolmeesterstoontje. :roll:
Kom op jongens, moet dit nou?

De TS vraagt wat een auto mag trekken.
Het antwoord is: Dat staat op het kenteken.

Zo simpel is het. +:)+

Ze vraagt niks over het rijbewijs van de bestuurder etc. :Z
Dus een auto die 1600kg mag trekken, mag dat ook/zelfs als het een trailer betreft die maximaal 2000kg mag wegen. Zolang het werkelijke gewicht van trailer + inhoud maar niet boven die 1600 uit komt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:44

Zoals gebruikelijk in dit soort topics weer veel klokken en klepels, gelukkig ook een paar reacties waarin het geschrevene klopt. Degene daarvan die de duidelijkste uitleg geeft is mi. Lalidan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:53

sflj schreef:
Ze vraagt niks over het rijbewijs van de bestuurder etc.
Dus een auto die 1600kg mag trekken, mag dat ook/zelfs als het een trailer betreft die maximaal 2000kg mag wegen. Zolang het werkelijke gewicht van trailer + inhoud maar niet boven die 1600 uit komt.

En dit is dus niet correct. Als ze met BE rijdt klopt het, maar als ze met enkel B rijd mag ze zo dus niet rijden..... Uiteraard staat op het kentekenbewijs (dus niet op het kenteken, voor de duidelijkheid) wat de auto maximaal mag trekken. Maar dat zegt dus nog niks over of dat gewicht het feitelijk gewicht, of het maximale gewicht is. Dat word bepaald door het soort rijbewijs waar mee gereden word, en heeft dus weer niks met het kentekenbewijs te maken.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:45

sflj schreef:
Typisch Bokt.nl ook weer, dit schoolmeesterstoontje. :roll:
Kom op jongens, moet dit nou?

De TS vraagt wat een auto mag trekken.
Het antwoord is: Dat staat op het kenteken.

Zo simpel is het. +:)+

Ze vraagt niks over het rijbewijs van de bestuurder etc. :Z

Dit is het enige correcte antwoord op de vraag van TS!

Het is aan de chauffeur om vervolgens te zorgen dat ie het juiste papiertje in zijn bezit heeft om met de combi te mogen rijden. Voor die regels, art 15 van reglement rijbewijzen op http://www.overheid.nl/wetten

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:14

Aangezien de vraag al is beantwoord en er daarnaast al zeer veel topics over lopen plaats ik hier een slotje.