Is dit het nou tegenwoordig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Is dit het nou tegenwoordig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:17

Ik dacht vandaag om gezellig naar een concours te gaan hier in het dorp.
Ook omdat een stalgenootje meedeed en het voor mij lang geleden was dat ik zelf aan een wedstrijd heb meegedaan.
Dus zo gezegt zo gedaan ik er met de fiets heen en wat ik daar zag gingen me haren van overeind staan.
Ik kan nu zoveel dingen opnoemen die ik daar zag maar zal het bij een paar voorbeelden houden.
Bijv: Het tuig wat niet goed zat zadels die te groot waren of neusriemen die dan ook veel en veelste laag zaten.
En dan over het rijtechnische gedeelte dat was ook in grote mate om verdrietig over te worden. Zoals gefrustreerde kleine kindjes die hun pony helemaal afschuppen slaan ook nog eens met sporen rijden maar dan waar ze absoluut niet voor bedoeld zijn.
Ruiters die eigenlijk voor hun ouders rijden en niet voor zichzelf. En waar ik de grootste hekel aan heb is te strakke hulpteugels wat ook nu weer aan bod kwam zoals de gogue die weer lekker strak en strakker ging, Elastieken die lekker strak zaten.
En nog veel meer. Maar nu vraag ik me af is dit het tegenwoordig gaat het er zo aan toe op wedstrijden ik vind het erg jammer.
Wat vinden jullie hiervan als jullie naar concours gaan of een wedstrijd gaan kijken ergeren jullie je dan ook net als mij aan zulke dingen.
Ik ben zelf geen topruiter maar zulke dingen zie ik toch waarom word er door een ander niet zo bekeken onder andere door de ouders. Die het in mijn ogen alleen maar verpesten voor zulke kinderen die eigen alleen maar lol moeten hebben met hun knol toch

Hoe denken jullie daarover of ben ik nu een ontzettende zeurkous of kom ik net onder mijn steen vandaan gekropen.

Sorry als er al een soortgelijk topic over is

Lisa__

Re: Is dit het nou tegenwoordig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:32

Nou ik vind dat ook echt niet normaal hoor. Het is een beetje het hedendaagse paardrijden geworden volgens mij, want bij de manege waar ik rij zie ik het ook overal om me heen. In hun ogen kan je alleen rijden als je je paard zo snel mogelijk (met veel dwang en getrek) aan de teugel krijgt. Tis heel sneu, ik vraag me af wanneer er bij deze mensen een lichtje gaat branden

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:32

jelledaantje schreef:
of kom ik net onder mijn steen vandaan gekropen.

Dat ja. :D

Niveau is vaak om te huilen. Druk om maken heeft geen zin, maar ik kan me je frustratie wel voorstellen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:35

Toch gelukkig nog meer mensen die het zien haha ik was al bang dat ik de enige was :P Maar inderdaad het niveau is om te huilen.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:35

nou dat is niet normaal hoor! ik ga regelmatig op wedstrijd en kom wel eens een geval tegen dat met strakke hulpteugels rijd of enorme sporen, maar niet in heel erge mate.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:36

pff dat kan idd echt niet, maar was dit dan een onderlinge of was dit met inrijden van een écht concour?
ik merk er hier gelukkig niet veel van, ja een enkeling zie ik dan wel
eens hardhandig te werk gaan maar dat kom ik echter niet zo veel tegen, Gelukkig! :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:37

Mag je op wedstrijden dan losrijden met hulpteugels...?

Ja ik zie het ook om me heen hoor maar dan prijs ik mezelf gelukkig dat we dat allemaal niet nodig hebben.
En nee.. het is niet normaal. Maarja van jongs af aan presteren omdat de ouders de wedstrijden zo leuk vinden vind ik ook niet normaal.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk...want er zijn ook mensen die wedstrijd gewoon leuk vinden...

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:39

De meeste reden met hulpteugels in en vervolgens als ze moesten rijden in de ring werden de teugels er van afgehaald.
Het was btw een officieel concour

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:41

officieel mag het volgensmij niet.. maar het gebeurd wel. gister in kloosterburen op concours zag ik ook nog iemand met een slof rijden..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:43

Je mag niet met een slof losrijden, wel met een martingaal maar de ringen van de vorkjes moeten kunnen glijden.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:49

Verbaas me, na een paar jaar weg te zijn weggeweest uit de paardenwereld, over het gemak waarmee naar hulpmiddelen gegrepen wordt.
Sporen zijn eerder regel dan uitzondering en worden m.i. vooral gebruikt om de pony vooruit te trappen.
Wat mij daarbij ook echt opvalt is het rijden met opgetrokken hakken.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:53

laResidence schreef:
Verbaas me, na een paar jaar weg te zijn weggeweest uit de paardenwereld, over het gemak waarmee naar hulpmiddelen gegrepen wordt.
Sporen zijn eerder regel dan uitzondering en worden m.i. vooral gebruikt om de pony vooruit te trappen.
Wat mij daarbij ook echt opvalt is het rijden met opgetrokken hakken.

Daar verbaas ik me nu ook over ik ben ook net als jou een tijd weggeweest uit de paardenwereld en sinds een jaar nu weer terug.
En als ik dan zie wat voor gekke dingen er allemaal gebruikt worden. Is het tegenwoordig niet meer mogelijk om pony's en paarden te berijden zonder hulpteugels of word dit ons alleen maar aangepraat dat het beter zou gaan met dat.
En verder over de sporen ja ik ben voor maar mits ze op een goede manier gebruikt worden en niet omdat het stoer staat of om de pony vooruit te trappen.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:44

Ik vind het nog wel verschillen met concour.
Ik ben laatst bij het pinksterconcour geweest en daar zag alles er heel netjes uit.
Maar weet je wat het is... Er blijven altijd wel mensen die denken dat als ze de hulpteugel maar strak genoeg doen, dat hun paard wel mooi gaat lopen. Die snappen niet dat het er om gaat dat het paard moet ontspannen en kijken alleen maar naar het plaatje.
Maar dat is niet alleen maar op concours zo, dat zie je op bijna elke manege ook wel, alleen bij concour zal het misschien wat meer zijn, omdat dat de momenten zijn dat je uit moet blinken en dat mensen op dat moment willen dat hun paard "goed" loopt...

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:04

Ik schrijf vaak bij wedstrijden in de buurt, meestal bij mijn vorige instructrice. Ik heb ook zoveel mensen waarvan je denkt; waarom rijden zij? De een zat alleen maar de schoppen, de andere te trekken. Het zag der gewoon allemaal niet uit. ;o

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:10

tja, tegenwoordig werken mensen nergens meer aan, nee we hangen er meteen 'n hulpteugel aan.
tegenwoordig gaan we niet meer voor de lol op wedstrijd, omdat het nog altijd een hobby is. nee joh, je moet en zal een winstpunt halen 't liefst met 'n prijs. zo niet is het of de jury z'n schuld, of moeders/vaders schuld of natuurlijk de pony.
oh ja, en de moeders en vaders die nog steeds hun kinderen over 2 jaar grand prix willen zien rijden en daarvoor alles maar perfect moet gaan.

toen ik jonger was(jaar of 5) gingen wij met de hele club op wedstrijd, zo ging iedereen met zijn of haar club met één vrachtwagen. hielp iedereen elkaar, en maakte we er een gezellige dag van. met als afsluiting de parade.
dat vond ik altijd geweldig toen.

Edit: kortom, voor mijn gevoel was vroeger veel meer het gezellige teamverband, dat we nu niet meer hebben. nu is iedereen individueel, en de helft voelt zich nog te goed om met iemand anders te praten.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:19

Nee het is de laatste tijd echt niet leuk wat je soms zien... Ik heb M2 gereden met mijn tinker en ja tuurlijk geef ik hem ook een is z'n flikker omdat die gwn aan t klieren is maar wat je soms gewoon ziet.. vind ik niet kunnen! Er is wel een max. met hoe je je paard op z'n flikker kan geven!
En inderdaad, kinderen die MOETEN van hun ouders... Ik vind als je wedstrijden rijd, hoort er niet iemand aan de kant te staan die zegt wat je moet doen. het is e wedstrijd van jou met je paardje en niet die van iemand die aan de kant staat de bleren! >;)

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:25

En als je dan overstapt van de pony's naar de paarden, dan weet je niet wat je meemaakt. Ik ben er ook een tijdje uitgeweest (wedstrijden dan). Soms denk ik wel eens, Z? dat is toch vanmiddag, loopt dat paard gewoon in het L2, als mijn concurrent....

Bij de paarden is het niveau de laatste jaren erg hoog geworden heb ik het idee... Of ik ben veel slechter geworden, dat kan ook ;)

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:28

Ja dat heb ik ook gehad ( dan dan toch winnen te mooi :o *D ) Maar dat zijn gewoon kinderen die een Z pony onder hun kont hebben gekregen en die ouders leuk rond kunnen pronken met hun kind :j Dus gewoon lekker door rijden en denken van ach... dat beest was toch al zo gereden, met een Z paardje kan ik t ook in het L!

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:32

Vreselijk al dat geschop en getrek!

Ik kreeg 2 jaar terug pony van iemand te rijden voor de verkoop. Pony liep opdat moment L maar sprong helemaal niks meer doordat ruitertje gewoon niet kon rijden. Toen deze pony kwam kon je er niet eens meer opzitten hij was van alles en iedereen bang. Hij zal toendertijd wel eens een flink pak slaag hebben gehad van vaders want in het begin was hij doodsbang van mannen. Heb me een jaar lang met deze pony bezig gehouden, hij begon steeds meer zelfvertrouwen te krijgen en echt zijn uiterste best voor mij willen doen. Heb hem naar het M gereden. Toen werd hij verkocht. Nu zie ik hem de laatste tijd weleens op wedstrijd maar hij is weer helemaal terug bij af.... en maar die sporen en zweep erover als het niet goed ging door eigen fout.

Een ander paard liep Z2 met geweldige amazone. Toen ze minder tijd voor paard kreeg werd hij tijdelijk door iemand anders gereden. Ze rijd hem echt op de langste sporen en ze kan haar onderbenen echt niet stilhouden. Paard krijgt bij iedere stap een stomp. Nu werd mij gevraagd het paard te gaan rijden. Ik zat erop maar er kwam ook maar 0 reactie op mijn been en hij liep helemaal scheef rechtsom. Paard was helemaal afgestompt.

Het doet me echt pijn als ik ze weer terug zie, helemaal angstig en gespannen zoals ze nu zijn.....

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:04

Vandaag heb ik bij een paar L proeven gekeken en het viel me op hoeveel er met sporen geprikt wordt in de paarden. Tjonge jonge. Ik ben zelf nog niet op wedstrijd geweest en heb ook nog niet veel ervaring, maar ik weet wel dat ik dit geen fijn gezicht vond. En dan heb ik het niet over kinderen op paarden die van hun ouders moeten, maar over volwassen vrouwen waarvan je zou verwachten dat ze beter weten. Ik ben er best van geschrokken.... Ik ben zelf nu juist bezig met mijn instructrice om mijn benen stil te houden en alleen hulpen te geven wanneer nodig, zodat ze lekker licht op je been reageren. Wat vinden jullie ?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:41

Op wedstrijd wil je knallen, punten halen, winst rijden dus ik
begrijp opzich wel dat ruiters wat strenger zijn. Dat ben ik zelf ook
op wedstrijd. Laat ik eens eerlijk zijn. Alleen aan hulpteugels en sporen doe ik niet. Dat vind
ik te ver gaan.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:27

Ik hoor dit wel eens vaker, en vraag me af waar die wedstrijden dan gehouden worden.. Heb nog nooit iets schokkends gezien, wel dingen die niet perfect gaan, maar hee, bij iedereen lukt het wel eens niet. Soms trek ik mijn twijfels, maar voor ik ga oordelen zou ik eerst van de persoon zelf willen horen over het hoe en waarom. Maargoed, ik stap voor zoiets niet gauw op iemand af :o

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:55

Ik was laatst ook weer eens op een wedstrijd bij de ponys, ben zelf nu een jaar uit de running.. En ook al een jaar geen wedstrijden gezien maar wat is dat achteruit gegaan zeg.. Toen ik nog startte was het allemaal nog een gezellige boel en iedereen reed ook leuk.. Maar toen ik dat zag, ´t was allemaal kijk mij is een mooie pony hebben en de helft van wie ik kende met wie ik eerder nog in de B of L sprong hadden nu allemaal een andere pony (uiteraard al minstens 1x M of Z geweest).. Erg triest vond ik het..

Maar hulpteugels zijn op wedstrijd helemaal niet toegestaan..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:38

Waar ik nou zo moe van word... dat gezeik op anderen. Half bokt staat er vol mee, met mensen die zelf niet (wedstrijd) rijden, maar wel op alle anderen iets aan te merken hebben. Oh, het niveau is zo laag, en iedereen rijdt zo slecht ;(

Als ik rondkijk op de wedstrijden waar ik kom, dan valt het allemaal wel mee. Er zijn altijd een paar toppers, en een paar mensen die je van hun paard zou willen trekken. Maar het grootste deel van de ruiters is gewoon z'n best aan het doen. Ieder op z'n eigen manier.

En als je dan vind dat de hele wereld z'n paard aan het verpesten is, wees dan dapper en ga dan op die mensen af, je weet het toch allemaal zo goed, zeg er op wedstrijd dan wat van. Dan zou je eventueel nog iets kunnen bereiken. Maar nabebben op een internetforum... :Z

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:42

Helaas is dit niet iets van tegenwoordig, 8 - 10 jaar geleden ging dit ook al zo. En helaas zal dit ook altijd zo blijven gaan.

Daarom zou het ook goed zijn als de jury's eens iets vaker naar het losrijterrein zouden kijken, en zich niet alleen beperken tot wat er in hun ring gebeurd. Want dan kunnen de ruiters zich opeens wel gedragen in 99% van de gevallen.