wil geen halster om, halster kapot in de wei maken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

wil geen halster om, halster kapot in de wei maken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:49

onduidelijke titel maar vond het moeilijk te omschrijven

mijn 2 jarige haflinger, ik kan er alles mee schat van een beest.

doordat ze zoiezo al niet zo graag een halster om laat doen (door haar neus vind ze vreselijk)is het al een klus mevrouw haar halster om te doen. ik heb de voorkeur om mijn ponys niet met halster aan in de wei te laten ivm vasthaken aan dingen oid. Nu is haar neus erg verbrand, de vellen eraan! nu ben ik daar dus langs gekomen toen ik haar haar halster om wou doen dat was natuurlijk gelijk onweer en niet meer te pakken te krijgen.. heb haar naar een klein hokje gelokt daar stond ze te trillen op haar benen liep van angst bijna door me heen maar uiteindelijk met veel rust haar halster omgekregen.. ik wou graag haar halster omhouden zodat ze makkelijk te pakken is en ik het halster af en om doen in een hokje met haar kan trainen op een rustige manier als haar verbrande neus over is.

nu ben ik gister 3 uur bezig geweest met haar halster om doen heb hem toen goed vast gedaan zodat ik dacht dat die niet los zou kunnen maar helaas.. halster lag kapot in de wei vandaag vandaag weer ander oud halster aangedaan (de nieuwe helaas kapot) en dat ging al beter als gister omdat ik eerst een touw om haar nek heb geslagen zodat ze het idee al had vast te staan en dan is er niets meer aan de hand kan ik er alles mee..

nu is mijn vraag zouden jullie haar een halster om laten in de wei (met kans op vasthangen enzo anders was die niet kapot gegaan) of zouden jullie haar haar halster af laten en haar elke keer een hok in jagen om te gaan oefenen met een halster?

mick75

Re: wil geen halster om, halster kapot in de wei maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:54

Ik laat het halster om en zorg dat de weide zo is afgezet dat de kans nihil is dat ze vast blijft zitten.

Mijn dame drinkt uit een meertje als ze op de wei staat, en mocht ze eens in het water belanden en er niet uit kunnen komen (schrikken van een bootje of zo als ze aan het drinken is) vind ik het een fijn idee dat ze in elk geval een halster om heeft. Hoewel ze die vannacht ook gesloopt had.

Neemt niet weg dat ik wel zou oefenen met halster om doen. Hoe moet dat anders als je over een paar jaar met een hoofdstel aankomt?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:57

hoofdstel oefen ik al mee dan schuif ik haar halster om haar nek (dan heeft ze nog steeds het idee dat ze vast zit en is er niks aan de hand) daarom sla ik nu ook eerst een touw om haar nek en lus die vast, dat hoeft niet door haar neus en ze heeft dan het idee vast te staan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:24

Halster heeft die van mij bijna altijd aan. Ze heeft zo'n netje tegen de vliegen. Maar goed madame heeft dus ook al heel wat halsters gesloopt maak ze trouwens wel zelf. Ze trekt altijd de klipjes kapot. Ach ik ben al blij dat ze het halster kapot trekt zo als het hoort. Liever het halster kapot dan een kaduk paard :P.
Dus ja ik zou het halster aanhouden als de kans op blijven hangen minimaal is. En dan gewoon gaan oefenen met aan uit doen.
Wat je eventueel ook kan doen is een halster kopen die op de neus vertelbaar is kun je het eerst bij de kaak vast maken dus eerst om de nek en als laatste de neusriem. Misschien dat je paard dat minder eng vind.

Bedoel deze op 3 plaatsen verstelbaar heb je als het goed is ook in grotere maten.
Afbeelding

Dan hoeft haar neus er ook niet eerst in kan best zijn dat je paard dat een prettiger idee vind.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:25

heb je al verschillende halsters geprobeerd, zoals verstelbare, touwhalster en andere soorten. Als het erg stressen is voor je paard kan je je paard ook gewoon meenemen met een leadrope om de nek en als het paard ontspannen is verder gaan met oefenen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:27

Ik heb een kavalkade elastiek halster. Deze is op het hoofd en op de neus van elastiek zodat als ze blijven hangen deze afschiet :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:43

halster zat vandaag nog wel om maar ze had er zo aan lopen schuren dat ze het vel er op 3 plaatsen af had, heb hem dus afgedaan

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:50

Je paard vind vooral de neusriem van het halster dus eng? Misschien is zo'n halsband/riem dan een oplossing? Heb er zelf geen ervaring mee, maar haar neus is dan in ieder geval vrij. Misschien eerst een tijdje dit proberen en ondertussen rustig verder oefenen met het halster?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:53

Mijn paard heeft ook een halster om in de wei, want die laat zich wel eens moeilijk pakken. Zorg er wel voor dat er geen dingen in de wei zijn waar die achter kan blijven hangen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:49

wij hebben geen halsters om in de wei, heb zelf er eens bij gestaan hoe mijn eigen paard jeuk had aan zijn hoofd,en met zijn achterhoef ging jeuken en zo vast kwam te zitten onder het halster.
wat er toen gebeurde was niet bepaald leuk om te zien.

doe eventueel een band om de nek,zo kun je je dier ook pakken en ga oefenen met een halster.
neem er echt de tijd voor, belonen met stem en een aai..

wil je toch een halster om laten dan kun je ook nog gaan oefenen met een groter halster daar overheen doen.
het is niet het omhebben,maar het omdoen van het halster wat problemen veroorzaakt toch?

maar oefenen werkt toch het beste,halstertje om,mee en geef dan eventueel in een emmer wat brokjes.
zo is de link halster en brokjes gauw gelegt en gaat het meestal wel beter

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:00

ben nu ook aan het oefenen en heb halster waarvan de neusriem verstelt kan worden, die doe ik op zijn grootste en stel ik later bij zon nekband is niet gevaarlijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 02:14

ik ben er niet weg van omdat ze daar ook met de voeten in kunnen blijven hangen,maar het is wel veiliger dan een halster

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 02:19

Een beetje halster gaat als het goed is kapot als ze er met hun voeten in weten te komen, wat bij een goed passend halster ook knap lastig word (hoewel ik niet zeg dat het niet kan, ze weten zich soms in de meest onmogelijke posities te wurmen). Het tempo waarin mijn dame haar halsters op de weide sloopt sterkt mij in die gedachte. Of komt dat doordat ik altijd goedkope halsters heb... Als dat het is pleit ik van harte voor gebruik van goedkope halsters! Liever een stuk halster dan een stuk paard.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:08

een halster met elastiek schiet af maar daar word schijnbaar overheen gelezen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:11

maar als ze da door heeft dat elastiek kan ik elke dag weer een halster om gaan doen en haar vangen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:17

nou als dat zo was kon ik ook elke dag halster opnieuw op doen en tot noch toe is dat nog niet gebeurt en ze staat er al een jaar mee.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:57

en waar koop je die halsters en schuren ze niet ? want het halster wat ik nu had zat nog om helemaal maar de ringen had ze erin geschuurd..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:08