Totaal geen respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nupjepups

Totaal geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:41

Ik loop hier nu al een tijd mee, en waarschijnlijk gaat het een heel verhaal worden.
Maar vind het nu wel eens tijd worden om het er uit te gooien.

Sinds december ben ik in het bezit van mijn KWPN-er Asterix, die al snel 'Twix' genoemd werd.
Hij komt van een vrouw vandaan die hem eigenlijk alleen gebruikte om mee de bossen in te gaan.
Hij was dus wel ingereden, maar ze vertelde me wel dat ik me hierbij niet te veel voor moest stellen.
Zij verkocht hem omdat ze geen tijd meer voor hem had, en daarom dus ook al 4 maanden lang zo goed als stilstond en dus ook al zijn spieren weg zijn. Hij stelde ook vrij weinig voor toen ik hem kocht, je zag zijn ribben zitten en er was geen spiertje te ontdekken.

Ik heb hem nu dus alweer een aantal maanden en heb alles rustig opgebouwd. Maar nu stoot ik op heel veel problemen. Ten eerste heeft hij totaal geen respect voor mensen en dieren. Hij loopt je zo omver, alsof hij dan blind is. Respect kun je niet afdwingen, en moet ook ik verdienen vind ik maar ik blijf niet lief doen.

De eerste paar keren heb ik heel erg getwijfeld of het paard idd wel wist was links en rechts was, maar hij snapte mij en ik hem, dus dat kwam snel goed. Op een dag wilde ik gaan springen. Toen hij eenmaal netjes op de hindernis afreed, en ik hem dus met mijn stem beloonde, bleef hij als een blinde vink steeds precies hetzelfde rondje rijden. Ik kon mijn teugels zo goed als los laten hangen en meneer bleef maar doorgaan. Zelfs als ik mijn rem wou zoeken, negeerde hij dit volkomen tot het punt dat hij bijna struikelde over zijn eigen voeten en dus toch maar is gestopt. Een paar dagen erna stapte ik er weer op, zonder hindernissen. Mijn vriendin was ook in de bak aan het rijden. Weer dacht meneer dat hij 'zijn rondje' moest lopen en ging als een dolle dwaas volte's rijden. Ik had geen rem, geen stuur meer, niks! Tot zelfs het paard van mijn vriendin 'in de weg' stond. Hij stond namelijk op een plek waar hij moest zijn, en probeerde dus zelfs om door het andere paard heen te lopen.

Ik ben vorige week een week lang op vakantie geweest, samen met mijn vriendin, en de twee paarden. Een week lang naar Harderwijk, een huisje gehuurd met stallen erbij en dus elke dag lekker het bos in. In het begin van de week zat meneer heel erg goed in zijn vel, maar hoe verder we de week ingingen, hoe erger hij ook weer werd. Hij loopt nooit zomaar zijn stal uit, maar ineens deed ik de deur open, en meneer liep dwars door me heen en ging op pad.

Ondertussen zit het me zo hoog. Ik wil echt niet opgeven maar ik ben het gewoon echt een beetje kwijt. Elke keer denk je dat je vooruitgang boekt, en nog geen dag later doe je weer 5 stappen terug. Waar moet je beginnen? Hoop echt dat iemand me verhaal snapt, en me erbij wilt helpen!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:46

jee wat een verhaal!
misschien is er bij die oude eigenaar wat gebeurd waarom die zo doet?
je kan haar altijd mialen om tevragen of zij dit herkent enzo..
ik begrijp je volkomen hoor!
ik zou ook neit weten wat ik er mee aan moest...

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:56

Die vrouw was helaas altijd al moeilijk bereikbaar. Ik heb hem via internet gekocht en hij stond op verschillende site's, met verschillende telefoonnummers.
Ik weet ook van haar dat hij echt alleen was om het bos mee in te gaan. De hele dag op het land en wanneer ze wou rijden haalde ze er even snel een borstel overheen en ze was klaar om te gaan. Je wilt ook niet weten hoe smerig hij was,toen hij eenmaal bij mij kwam.
Zij liet hem gewoon zijn gang gaan. En ben bang dat dat er heel moeilijk uit is te krijgen, als hij al 5 jaar lang niet beter weet. Maar toch het moet het me lukken.. maar hoe!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:02

Als je door wil zetten zou ik heeeeel consequent zijn!
Veel grondwerk gaan doen en hem een keer een mep geven als hij de stal uit rent,
ga dat anders eens oefenen. Respect moet je idd verdienen, maar hij zal joun respect ook
moeten verdienen. Als je het toch niet meer ziet zitten denk ik dat hij moeilijk te verkopen is.
Denk niet dat er veel mensen zijn die zon paard willen hebben. Je kan denk ik beter
even doorzetten en hem eens goed laten weten dat je het meent en mischien toch eens overnieuw
beginnen met rijden, zelf aan de longe kan even goed zijn, zodat hij in iedergeval even alles weer
leert zoals jij het graag wil. Sucses in iedergeval :D

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:07

Ja ik ben ook wel een stuk strenger voor hem geworden, en hem idd een tik verkocht toen hij weer dwars door me heen wou lopen. Wanneer hij dan wél blijft staan en jij je paard beloond denkt hij; Oke, nu nog een keer proberen? Ik ben er idd al veel meer mee bezig. Opgeven ga ik zowieso niet doen, en verkopen ook niet!

Daarnaast had ik afgelopen maandag weg, en hebben we hem idd aan een longeerlijn gezet. Dit ging redelijk goed. Tot het moment waarop hij het zat was, en steeds maar omhoog kwam zetten. Ik heb pas geleden mijn ribben gekneusd, en alle pijn schoot dus weer terug. Ik kon amper staan of zitten en verging van de pijn, dus is mijn vriendin verder gereden. De vrouw van wie ik les krijg heeft ook samen met mij besloten dat we weer helemaal bij de basis beginnen, en nu voorlopig even dit volhouden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:13

Oeii.. dat is niet zo mooi :(:) Beterschap ;)

Ja, idd, ik heb zelf een paard gereden die altijd maar ging bokken,
de vorige eigenaar stapte er dan af, dat was ook een vervelend paard, ook in
de omgang. En idd, als je dan een keer braaf zecht dan denken ze gelijk weer dat
alles mag. Bij dat paard was het gewoon heeeeel veel voorwaards rijden en doorzetten
niet opgeven en er reden wel een paar verschillende mensen op.

Denk dat zo als hij het nu doet het wel goed moet komen, als gaat het ben ik bang wel
lang duren om dat gedrag uit zijn koppie te krijgen :P

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:21

Dat is dus ook zoiets, wat ik gelukkig van me af heb gezet. Mijn vriendin word altijd gezien als 'de paardenfluisteraar'. Dus wanneer er iets niet goed gaat, moet zij het altijd oplossen. Dit betekent dus ook dat haar paard perfect is, er super goed uit ziet, geen vlieg kwaad doet en er nooit een paard op de wereld zal komen die zo gruwelijk goed is. (Zo denkt zij erover natuurlijk.) Hierdoor heb ze dus wekenlang mijn paard afgezeken. Dat het een mongool was, dat hij achterlijk was, of hij niet het downsydroom had. In het begin kan je er wel een soort van om lachen, maar ben daar wel echt klaar mee. En hierdoor word je ook zo onzeker. Je bent er echt hard mee bezig maar omdat het al niet goed gaat, wil je dit er echt niet bij hebben. En daarnaast wil ik ook nog eens al me problemen zelf oplossen, en niet alles door een ander laten doen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:26

jeetje wat herkenbaar!!!!
Toen ik mijn merrie kocht leek ze ook zo een lieverd.....tot ik haar op pension had staan!!!!
Knettergek bleek ze te zijn.
Stond te steigeren en bokken in stal, liep dwars door me heen. trok haar voeten uit mijn handen, sloeg haar staart in mijn gezicht.
Met rijden dacht ze alleen maar als dolleman te kunnen rennen, idd ook dwars door andere paarden heen geen stuur geen rem.
Ik zat er gewoon met knikkende knieen op!!
In de losgooi ging ze zo hard dat ik durfde te zweren dat ze eens een been zou breken.

Achteraf bleek dat ze vreselijk veel moeite had met de verandering van huis en baas.
Haar hormonen deden erg raar, viel andere paarden in de wei aan als de eigenaar die er uit wilde halen echt een drama dat dier.
Het heeft me 1,5 jaar gekost om haar vertrouwen te winnen en nu nog steeds moet ik haar er van overtuigen dat ik het beste met haar voor heb en ze bij mij veilig is. Ze is erg dominant maar minstens zo onzeker en angstig.

Ik heb haar onderweg een aantal keer op haar plek moeten zetten (was niet leuk maar wel nodig) en veel energie in het opbouwen van vertrouwen moeten steken.
Als ik er aan terug denk kan ik er spontaan moe van worden.
Maar als je het me eerlijk vraagt.........Ik zou het er zo weer voor doen ;)
Ze blijkt nu vreselijk trouw en betrouwbaar en doet werkelijk alles voor me ( alleen de buitenrit helaas nog niet).
Later bleek ze ook op een voor haar compleet verkeerde stal te staan, ook dat is nu verbeterd.

Amika123

Re: Totaal geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:34

probeer eens zonder fysiek contact leiderschap te creeren dmv loswerken en grondwerk. Echt een aanrader! Ik herken dingen in je verhaal en heb er goede ervaringen mee. Vraag wel eerst een proffesioneel iemand met je mee te kijken. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:40

Heeft dei mevrouw gewoon altijd dezelfde route gereden, etc? Klinkt bijna alsof paard zekerheid zoekt in routine? Ken het met op alle commando's hetzelfde doen wel uit starten met vrijheidsdressuur, maar niet met rijden en omgang.

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:44

@ alison_belle;
Het is precies wat je zegt. Zelfs voetjes geven was een probleem, de eerste dag ben ik hier een uur mee bezig geweest. Dat gaat gelukkig al een stuk beter, maar denk dat jij precies snapt wat ik nu mee maak.
Ik heb er idd over na zitten denken om naar een andere stal te gaan, maar helaas. Onze staleigenaar is overleden een maand terug. Alles is een grote puinhoop. 3 paarden waren van hem, die dus nu zonder eigenaar zitten. Ik regel samen met die vriendin van me het voeren, elke dag weer, 7 dagen in de week. Het is voor ons met de auto in 20 minuten te doen, maar het is wel lastig als je ook een gewone baan hebt. Op onze stal hebben we vrij weinig. De paarden kunnen alleen naar buiten als wij er zijn, en als wij dus 3 paarden extra moeten doen.. Je maakt lange dagen en het breekt je een beetje op. Mijn vriendin verzorgde al die tijd het paard, en moest hem dus kopen, of hij werd verkocht. Uiteindelijk heeft zij hem dus gekocht, maar moest daarbij wel een kontrakt tekenen, dat zij minimaal 6 maanden op deze stal bleef. De vrouw van de eigenaar heeft anders totaal geen inkomen, en moet ook door kunnen leven, logisch. Daarnaast is het ook nog eens zo dat wanneer wij nu weg gaan, er 3 paarden aan hun lot over gelaten worden.. En dit kan ik natuurlijk niet over mijn hart verkrijgen! Dus ik zou Twix zoveel meer willen bieden.. de hele dag lekker buiten staan, lekker op het land.. maar we moeten nog even volhouden.

@ Amika123;
Bedankt voor je tip! Ik ga het gelijk onderzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:47

Grondwerk vind ik zo'n onzin, je paard moet gewoon weten dat jij de baas bent.
Voortaan als hij je omver loopt gewoon een tik met de zweep geven.
Denk je dat ze in de natuur ook even een cursusje grondwerk gaan doen als er een paard vervelend is dacht het niet.

Heeft die voor andere mensen ook geen respect?

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:49

@__Jesper;
Voor andere mensen heeft hij ook geen respect nee. Eerst was ik daar wel heel erg bang voor, alsof het aan mij lag. Misschien dan een opluchting dat hij iedereen maar omver loopt en niet alleen mij?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:22

bah, wat een vervelende situatie op jullie stal!!!
Het volgende komt misschien wat raar over maar ik heb het gevoel dat ik het je toch even moet melden.

Op onze vorige stal liep mijn merrie rondjes in stal op haar achterbenen, trapte haar raam er uit, was altijd boos en had de oren altijd plat. Andere paarden hoefden niet in de buurt van haar stal te komen en al helemaal niet in de buurt van haar!!
Vertrouwde niemand behalve mij en stond mij luid te roepen zodra ze mijn auto hoorde.
Ze was wel veel beter te rijden dan in het begin maar de ren aanvallen begonnen weer terug te komen.
Ze liep in de stapmolen maar ik zag steeds haar achter of voor benen boven de afzetting uit komen.
En dat met een peesblessure |(
In de wei was ze overdreven alert en gespannen, ik dacht dat dit alles gewoon in de aard van het beestje zat.
Maar ja, ik hou van die dwaas dus dan accepteer je hoe ze is.

Nu (sinds 3 weken) op de nieuwe stal is ze rustig?????
Ze staat normaal in een groep, ze rekent op mij als ze bang is,geen ren feesten meer,geen raam er meer uitgeslagen, bokt en steigert niet meer, roept me niet meer en is niet meer overdreven blij als ik kom.
Andere paarden mogen gewoon voor haar stal staan en ze loopt zelfs normaal langs een hengst????
ja, nu besef ik pas wat een stalling met je paard kan doen.

Dat maakt het dubbel balen dat je nu in die situatie zit!!
Maar misschien maakt het ook de moeite waard om een verhuizing te overwegen als de tijd daar is

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:36

Grondwerk onzin vind ik nogal kort door de bocht hoor. Alsof je paard met grondwerk wel over je heen mag lopen... niet dus.
Grondwerk is juist gebaseerd op 'paardentaal' en hoe paarden onderling op elkaar reageren!

Wat een lastige situatie nupjepups! Kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit.
Ik denk zelf dat het juist wel goed is om te beginnen bij het vertrouwen en leiderschap vanaf de grond, als je daar niet bekend mee bent is het zeker slim om er een professional bij te halen.

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:41

@alison_belle;
Pff. Ik ben blij dat die van mij niet zo erg is! Op stal is hij namelijk heel erg rustig. Hij schreeuwt niet om aandacht of wat dan ook en verder kan hij prima overweg met andere paarden. Maar hij heeft zijn hele leven alleen maar buiten gestaan, en nu staat hij veel te veel op stal. En als ik dan naar mezelf kijk.. Ik zou het ook niet pikken als ik altijd vrij ben, en ineens elke dag om 8 uur binnen moet zijn.

@raya00;
Gelukkig snap je me! Ik moet zeggen dat het vandaag wel echt een stuk beter ging! Ook tijdens het rijden. Maar ik ga natuurlijk niet te vroeg juichen, we weten hoe dat gaat namelijk. Dinsdag heb ik weer les. Ga het er met haar ook eens over hebben denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:47

in welke hoek van Nederland zit je?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:57

Nou, het eerste wat ik denk is: naar buiten met dat beessie. Misschien zal dit niet alle respect oplossen, maar misschien wel een deel.

Je zegt zelf al: ik weet niet wat ik zou doen als ik vanuit vrijheid veel moet werken. Ik denk niet dat je paard het je in dank af neemt dat je hem van zijn meeste vrijheid hebt beroofd om hem nu zoveel binnen te zetten...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:03

__Jesper schreef:
Grondwerk vind ik zo'n onzin, je paard moet gewoon weten dat jij de baas bent.
Voortaan als hij je omver loopt gewoon een tik met de zweep geven.
Denk je dat ze in de natuur ook even een cursusje grondwerk gaan doen als er een paard vervelend is dacht het niet.

Heeft die voor andere mensen ook geen respect?

Dit slaat werkelijk nergens op, juist mét grondwerk leer je je paard beter naar je luisteren! Dat hoeft écht niet met geweld hoor.
Op deze manier is het leuker, voor het paard en voor jou.
Afstraffen met een zweep helpt niet, belonen als hij het goed doet juist wel ;)

Je zou hulp kunnen vragen d.m.v. het freestyle systeem. Wij hebben laatst ook zo'n paard gehad. Het beestje was 1,78 en liep zo door je heen. Nou het heeft twee weken geduurd, en hij was helemaal veranderd. Ontzettend lief beest, maar gewoon geen opvoeding gehad, en nu zijn zijn mensen heel erg tevreden.

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:08

@ Tamadine;
Als je iets terug hebt gelezen dan kan je zien waarom hij op het moment veel binnen moet staan. Ik heb nu even geen keus om weg te gaan daar. Ik doe alles wat ik kan om hem zoveel mogelijk buiten te zetten. Ben vandaag van 8 tot 5 op stal geweest zodat meneer lekker even buiten kon staan.

Ik zit in Woubrugge. Vlakbij Leiden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:09

als je wil kan ik wel een keer komen kijken

Tosko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:23

ik zou ind grondwerk met hem gaan doen, join-ups vooral. en lekker met hem veel met hem bezig zijn zodat hij vertrouwen in jou krijgt. volgens mij gaat hij dan ook wel weer meer luisteren en respect tonen.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:54

@ Jesper, dan denk ik dat jij je eerst eens moet gaan verdiepen wat los en grondwerken precies inhoud. Loswerken heeft nml alles te maken met natuurlijk gedrag van het paard in de kudde! De problemen worden vaak veroorzaakt door ons mensen die niet weten hoe communicatie tussen paarden natuurlijk verloopt. Door natuurlijk bezig te zijn met je paard begrijpen jullie elkaar beter en gaat hij voor je door het vuur, voor jou en niet voor je zweep!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:27

Mijne heeft ook nooit met de zweep gehad, een flnke brul maakt veel meer indruk, zeker als je dat niet vaak doet ;)
Mijne krijgt nu ook te maken met een mix van freestile en NH.
Dan leer je echt communiceren, dat is echt vreselijk leuk maar ook erg goed.
Paard( hoe dominant ook) pikt het super op en veranderd per week.