blind aan 1 oog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

blind aan 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:14

ik lees net een advertentie over een paard dat te koop staat en blind is aan 1 oog...
ik vroeg me af, zijn er dan dingen die je er niet mee kan doen, dat hij snel schrikt van dingen of juist niet?
enz. enz.
vroeg me gewoon af hoe zulke paarden zich gedragen. :P
waarschijnlijk zijn hier al topics over geopend, maar ik dacht laat ik mijn eigen maar doen, dus aub geen berichten van ''hier bestaat al een topic van'' :Y)

BigOrion

Re: blind aan 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:49

Wat je in elk geval moet vragen wanneer het paard blind is geworden. Wij hadden ook een paard op stal met 1 oog, die had dit al van veulen af aan en kon er erg goed mee leven! Heel leuk paard om te rijden, niet extra schrikkerig. Je moet er wel rekening mee houden: ze zien aan één kant niks natuurlijk... helpen met bochtjes, rustig benaderen vanaf die kant, e.d.

KrokEDje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:54

wij hadden een pony ook met 1 oog de ander was eruit maar ze sprong heel erg graag. ze is nu 25 jaar oud. en ze is 6 keer Fries kampioen geworden. je moet er een beetje rekening mee houden maar het gaat veral om de vertrouwen die jij aan je paard geeft dan doen ze alles voor je

Rotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:58

Mijn merrie Rotaine is als veulen door een oogontsteking rechts blind geworden.Met rijden ,dressuur en springen ,geeft het geen problemen.Misschien omdat ze heel jong al blind is geworden.
Het is wel mooi om te zien hoe ze haar veulen links van haar wil houden.Wel vervelend op de veulenkeuring want dan moet het veulen net aan de rechterkant lopen! :D
En op stal altijd praten zodat ze weet dat je er aan komt!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:19

Mijn merrie is blind aan haar linkeroog. In de dagelijkse omgang en met rijden merk ik er weinig van dat ze een "handicap" heeft. Ik praat heel veel tegen haar zoals, pas op..., opletten hier staat/ ligt... iets.
Zoals KrokEDje al zei het gaat om vertrouwen, mijn paard vertrouwd op mij en ik vertrouw op haar..
En als dat vertrouwen er is, merk je echt niet of ze nu 1 of 2 ogen hebben om te kijken mijn ervaring dan..
Alleen met longeren is ze wat hectischer op de rechterhand omdat ze steevast naar "buiten" wil blijven kijken. :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:04

Ik rij wel eens een merrie die staat heeft aan een kant.
ze weten niet of die helemaal blind is of niet. Ik vind het een prettig
paard alleen kunnen ze dus soms dingen pas opmerken laat nadat jij ze
hebt gezien. Ze kunnen dus eerder schrikken maar dat light aan het paard
en waneer hij blind is geworden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:08

vriendin van mij heeft ook een paardje met 1 oog. In het begin was het lastig, maar nu hij het vertrouwen weer heeft (net als voor hij zijn oog verloor) loopt hij perfect bij haar. Als ik erop ga zitten is stelling met zijn "nietoog" naar buiten heel lastig tot niet te doen. Buiten is het de grootste goedzak, alleen met andere erop vind hij dingen die hij half ziet eng, en draaid hij zijn hoofd om het te kunnen zien.

denk goed na over deze koop ;) kan jij het aan en kan jij zijn vertrouwen winnen, wil je echt voor dit dier gaan en wees realistisch of je er goed genoeg voor kan rijden ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:25

Bij een paard met 1 oog of 1 goed oog en een minder goed ziend oog zul je met stem meer moeten laten weten dat je eraan komt of in de buurt bent. Daarbij is het per paard afhankelijk of het paard meer schrikt doordat het minder zicht heeft dan een paard met 2 ogen. Het is niet te zeggen dat dit zo is. Gewoon per paard apart uitzoeken en nagaan. In de omgang merk je snel genoeg of je met een ritseliger of schrikkeriger paard te maken hebt. Ik ken meerdere paarden met 1 oog (of een oog met afwijkend zichtgebied) waarbij je niet zo snel bemerkt dat er iets aan de hand is, en zij zijn ook koel in het hoofd.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:54

Ik heb een verzorgpaard en die is ook blind aan één oog. Nou heb ik er eigenlijk nooit wat van gemerkt. Hij loopt soms een beetje scheef maar dat is omdat hij wil zien wat er aan de andere kant gebeurd. Verder is het echt een schat en doet echt nooit wat! We galloperen soms oerendhard door de bossen. Afbeelding

Tosko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:15

een paard bij mij op de manege is ook blind aan 1 oog, mar kan nog gewoon buitenrijden! tips zijn:
- als je aan de kant van het blinde oog aan komt lopen rustig gaan praten zodatie weet dat je eraan komt.
- als je ergens langs komt waarvan je weet dat hij het eng vind/zou kunnen vinden, hem er naar laten kijken. (als hij dan metzijn blinde oog lang die kant loopt;))

verder is het niet erg, het paard is niet gelijk zwaar gehandicapt:P

VeroniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:38

Mijn eigen paard heeft maar 1 oog.
Ik zelf merk er bijna niks van in de omgang. Ren bijv niet op hem af bij zijn verkeerde oog. Praat tegen hem als je aan die kant komt aanlopen. Met rijden heb ik geen enkel probleem alles gaat goed. Alleen een volte met zijn blinde oog aan de binne kant vind hij moeilijk. Maar als je hem steun geeft is er geen probleem. Ik rij ook gewoon buiten ook geen probleem!

x

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:30

Mijn moeder heeft paard gehad en die was ook blind aan 1 oog(Paard leeft nog)
__inge__ @ bokt heeft het paard nu te rijden

Ze kon er alles mee!
__inge__ Springt er foutloze parcoursen mee en dressuurt
maar het blijft wel een trutje hoor :+

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:31

Bij ons op stal stond ook een paard met 1 oog, en die had internationaal gesprongen..
Was erg betrouwbaar en helemaal niet schrikkerig. Maar dat zal ook helemaal aan het paard zelf liggen :)!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:33

waar ik gewerkt heb hebben ze ook een merrie die blind is aan 1 oog, die liep gewoon de shows mee(westernshows, inclusief explosies en geweerschoten,)
no problem, we reden er ook gewoon dressuurmatig mee, sprongetje ging ook prima en dressuurmatig was er ook geen probleem , dus blind aan 1 oog, mij zou het niet afshrikken/tegenhouden

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 02:47

janntjuh schreef:
ik lees net een advertentie over een paard dat te koop staat en blind is aan 1 oog...
ik vroeg me af, zijn er dan dingen die je er niet mee kan doen, dat hij snel schrikt van dingen of juist niet?
enz. enz.
vroeg me gewoon af hoe zulke paarden zich gedragen. :P
waarschijnlijk zijn hier al topics over geopend, maar ik dacht laat ik mijn eigen maar doen, dus aub geen berichten van ''hier bestaat al een topic van'' :Y)

mijn eerste grote paardenliefde was aan 1 oog blind...echter dit kwam door een ruwe vorige eigenaar...
Ze was schijnbaar naar vele bijterig, duwde je tegen de muur in de stal als ze met de kont naar de deur stond enc enc... ook met rijden was ze lastig...ik heb er zelf eigenlijk helemaal geen last van gehad..ik kon dr pakken, ze liep blind achter me aan en vertrouwde dr hele leven aan me toe. Werd ook keer op keer gezegt door instructeur/trice dat wij 2 gewoon voor elkaar gemaakt waren..

Ze heeft NOOIT gehapt naar me, me tegen de muur geduwt of ander ongewenst gedrag vertoont..mn ma kon dr als ze met de kont naar stal stond net als alle anderen niet pakken zonder eerst goed geplet te worden tegen de muur. Ik heb ook nooit last gehad dat ze schrok..ja 1 x omdat een paard te dicht bij kwam en die opeens een trap naar haar gaf..toen ging ze ff een paar meter. Echter ik heb dr op leren galoperen want dit durfde ik los nog niet..ik ging soms liggen op mn rug op haar rug terwijl ze stapte of stil stond..het vertrouwen was gewoon wederzijds.

Ik ken ook een meisje die een top band kreeg met een paard dat voledig blind was..het had tijd nodig..was ook gebok in het begin maar nu kan ze met goede aanweizingen alles met dit beestje. Het kost alleen wat meer moeite soms omdat zoon dier het vertrouwen in ruiter en in zichzelf terug moet krijgen. Ze heeft zelfs al eens balkjes met hem gesprongen! (ondertussen is hij ingeslapen omdat hij een imumziekte had ...zn imuum systeem viel zn eigen lichaam aan)

mijn paardje kon ik alles mee, springen/dressure/buitenritten nu nog vind ik het verschrikkelijk dat ik toen nooit geld had voor dr want man! dat dier was echt mijn zielsverwand in de dieren.

iig als je dit beestje wilt kopen zou ik vragen voor een ruime proefperiode...zo kun je kijken of het klikt...eventueel kun je de eigenaar vragen te rijden omdat zij waarschijnlijk al een band heeft met het dier..zo niet komt ze er ook niet ver mee.
Hoe schrikachtig hij/zij is blijft een karaktertrek... een wat koeler paard zal niet zo schrikkerig zijn als een volbloedje.

iig als je je moeite wilt doen (wat je met elk paard soms moet doen, of kan gebeuren) dan zou ik het niet als een belemmering zien... maar goed nu was mijn ervaring met een half blind en blind paard ook positief ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:13

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je weet waarom.
Aangezien het lastig zou zijn dat ze aan het andere oog ook blind zou worden. Daar zou ik dus zeker meer van willen weten en ook laten onderzoeken zou ik overwegen het paard te kopen.

Maar denk dat ze kwa gedrag gewoon normaal zijn als ze het al jaren hebben ze wennen er wel aan. Het is anders als het nog maar een half jaar is en dan kan ik me voorstellen dat zo'n paard meer schrikt of afwachtend is.
Heb ooit eens iemand op internet gezien die een paard had die geheel blind was. Wel apart maar mooi dat zo'n paard toch nog een fijn leven heeft.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:10

Mijn ruin is links blind, door een trap van een paard. Heel zonde natuurlijk, maar verder is het echt een super veelzijdig dier. Hij loopt in enkel- en tweespan voor de wagen, loopt ohz met kleine kinderen en schrikt eigenlijk nooit ergens van. Hij kan ook prima springen.
Hij heeft wel moeten wennen aan het weiland waar hij toen nieuw in kwam, heeft vaak zijn neus gestoten aan het hek, voerbakken enz. Nu weet hij waar alles staat en is dat dus over.

Je moet er wel rekening mee houden waar hij je wel/niet kan zien. Dus niet ineens aan zijn nek hangen waar hij blind is, maar gewoon even voorzichtig aanraken zodat hij weet waar je bent.
Toen ik mijn ruin net had wilde hij me altijd kunnen zien, ook met wandelen, dus hij kon toen maar aan één kant naast me lopen. Anders liep hij constant tegen me aan en liep te drammen en voor me te lopen. Nu is het vertrouwen in elkaar zo ver gegroeid dat het niet meer uitmaakt waar hij loopt, hij vertrouwd me letterlijk blind en we zijn zo op elkaar ingespeeld dat hij niet meer tegen me aan loopt en zet zelfs geen stap voor me terwijl hij me niet kan zien. Hij weet precies waar ik me bevind.

Je moet goed aan jullie band werken want hij moet je echt goed vertrouwen, grondwerk enz kan ik je dan aanraden. Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:22

Ik ken ook een merrie die aan 1 oog blind is, maar eigenlijk merk je er niet veel van. Hoe het is gekomen weet ik niet, het is in ieder geval al jaren zo. Ze schrikt niet echt sneller dan anders. Ook met springen gaat het goed, hoewel ze dan wel wat extra aanmoediging van de ruiter vraagt omdat ze het soms toch een beetje eng vindt.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:24

een paard op de manege waar ik vroeger reed had dat ook
reed nog gewoon mee
stapte soms wel op de wand
dat was wel zielig

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:47

Bij het paard van mijn moeder op stal staat er ook een met een blind oog. Het is echt een superlief paard dat altijd van knuffelen en aandacht houdt. Hij werd met 1 blind oog nog steeds bereden. Nu is hij met pensioen.

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:20

hoeft geen belemmering te zijn
mijn ex had ook een pony met 1 oog, kantelde wel eens wat maar met goed rijden en vertrouwen kom je een heel eind

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:21

Bij ons staat er een die is aan bijde ogen blind!
En paard vetrouwd 100% op ze eigenaar, word gewoon gereden en gelongeert en is in 2008? zelfs gebruik voor het progamma Jetix als paard van sinterklaas :)

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:09

Bij ons op stal staat ook een paard dat blind is aan 1 oog.
Voor zover ik weet heeft hij er niet echt last van..
Maar hij was zoiezo een beetje schuw voor andere geloof ik. ;)
Alleen dat is nu ook gewoon over. :)