Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik zal als ik mijn paard niet meer kan betalen en zij mankeert iets, in laten slapen/laten slachten. Waarom? Om te voorkomen dat mijn dier waar ik van hou in een naar marktplaatscircuit komt.
Ik heb er veel plezier van gehad, van sommigen ook echt een hele bende verdriet en ellende. KiWiKo schreef:precies Pauline!!!
zelfs ook al WIL je de centen er niet voor over hebben om je beetje kapotte paard te onderhouden en een goede oude/of soms jonge oude dag te geven. Dan alsnog is het minder egoistisch om het paard af te laten maken, dan het weg te doen voor het zogenaamde goede tehuis, en het dier later weer terug te zien op marktplaats.........
Ik heb toen voor Jess een nieuw baasje gezocht en gelukkig gevonden. Als je spreekt van verdriet en een gebroken hart ... Nog nooit in mijn leven heb ik zulke pijn gevoeld. En dit allemaal omdat mijn moeder en stiefvader het niet konden opbrengen om consequent met haar bezig te zijn. Ik werd daar zo kwaad van! Ik gaf ze raad, maar ze wouden gewoon niet luisteren. En daar was mijn Jess het slachtoffer van.
secricible schreef:ik heb zelf een 'afdankertje'. Mijn oude verzorgpaard werd verkocht omdat hij te oud zou zijn voor wedstrijden, was toen 19 jaar oud. Heb hem uiteindelijk via via terug kunnen kopen en ben met hem aan de gang gegaan en langzaam weer aan het werk gezet. Beestje loopt nu weer super en ziet er vele malen jonger uit als de 21 jaar die hij nu heeft bereikt. Mankeert verder nog niets, alhoewel je natuurlijk wel aan bepaalde dingen merkt dat hij oud wordt.
Heb nog contact met de oude eigenaar (voor wie ik hem altijd heb gereden als verzorgpaard dus) en ik moet zeggen dat het een moeilijk moment was om hem onder ogen te komen. Hij heeft ook wel een paar keer moeten slikken, nu hij doorheeft dat het hartstikke goed gaat met het paard en dat hij helemaal nog niet te oud was. Kan er nog steeds heel boos over worden als ik er aan denk.
Als mijn paardje te oud wordt om wat te doen gaat hij naar een weitje en koop ik hem een vriendje erbij. Zolang het kan ga ik dan lekker buitenritjes maken, als dat niet meer kan mag hij gewoon lekker met pensioen. Maar wegdoen, echt helemaal nooit meer...
kynshiri schreef:secricible schreef:ik heb zelf een 'afdankertje'. Mijn oude verzorgpaard werd verkocht omdat hij te oud zou zijn voor wedstrijden, was toen 19 jaar oud. Heb hem uiteindelijk via via terug kunnen kopen en ben met hem aan de gang gegaan en langzaam weer aan het werk gezet. Beestje loopt nu weer super en ziet er vele malen jonger uit als de 21 jaar die hij nu heeft bereikt. Mankeert verder nog niets, alhoewel je natuurlijk wel aan bepaalde dingen merkt dat hij oud wordt.
Heb nog contact met de oude eigenaar (voor wie ik hem altijd heb gereden als verzorgpaard dus) en ik moet zeggen dat het een moeilijk moment was om hem onder ogen te komen. Hij heeft ook wel een paar keer moeten slikken, nu hij doorheeft dat het hartstikke goed gaat met het paard en dat hij helemaal nog niet te oud was. Kan er nog steeds heel boos over worden als ik er aan denk.
Als mijn paardje te oud wordt om wat te doen gaat hij naar een weitje en koop ik hem een vriendje erbij. Zolang het kan ga ik dan lekker buitenritjes maken, als dat niet meer kan mag hij gewoon lekker met pensioen. Maar wegdoen, echt helemaal nooit meer...
hihi leuk dat je terug contact met de vroegere eigenaar hebt opgenomen. al gaat er maar een klein belletje rinkelen!
. Alle "maars" vermeld, symbolisch bedrag over laten kopen door een geweldige familie. Helaas is koliek hem uiteindelijk noodlottig geworden maar hij zou daar een opa'tje mogen worden. Meisje van 14 was nl de oudste in het gezin en de rest zou ook uiteindelijk overgaan op die van mij wanneer de pony te klein zou worden. ik heb het er zelf onwijs moeilijk mee gehad om hem te verkopen, maar ik deed het echt voor hem. Als ik geen fatsoenlijk huisje had gevonden was ij gebleven. geerke schreef:wat bij mij komt dat blijft...ik ben daar verantwoordelijk voor omdat ik ooit de keus heb gemaakt het aan te schaffen.
En als het ziek wordt zorg ik ervoor dat het dier medische zorg krijgt en als het een aflopende zaak is maak ik de beslissing dat het afgelopen is....en daar zadel ik een ander niet mee op,die beslissing maak ik met mijn eigen gezonde verstand en overleg met een dierenarts.
). Ik zou hem echt alléén weg doen als ik financiëel het niet meer red; niet hypocriet om vervolgend een ander paard aan te schaffen. En dan alleen voor een goed tehuis, waaraan ik hem schenk. Niet te vinden? Tja, ik denk dat ik dan toch alle noodklokken zou luiden als ik écht zover kan zinken. Ben nu (nog) student, dus heb wel een beetje ervaring.geerke schreef:wat bij mij komt dat blijft...ik ben daar verantwoordelijk voor omdat ik ooit de keus heb gemaakt het aan te schaffen.
En als het ziek wordt zorg ik ervoor dat het dier medische zorg krijgt en als het een aflopende zaak is maak ik de beslissing dat het afgelopen is....en daar zadel ik een ander niet mee op,die beslissing maak ik met mijn eigen gezonde verstand en overleg met een dierenarts.
Mensen beseffen vaak niet waar ze aan beginnen om een dier in huis te nemen,financieel niet en wat tijd betreft ook niet.
Ik heb 6 honden....allemaal afdankertjes waarvan ik de geschiedenis niet weet alleen dat er een paar uit de auto gezet zijn en tijden hebben rondgezworfen,mager en schuw in de bloedhitte hier.
Bezint eer ge begint...
Sommige paardenbezitters zouden beter af zijn met gewoon naar de manege gaan om te rijden...stuk eenvoudiger en minder verantwoordelijkheid.
aerdenhout1 schreef:geerke schreef:wat bij mij komt dat blijft...ik ben daar verantwoordelijk voor omdat ik ooit de keus heb gemaakt het aan te schaffen.
Mensen beseffen vaak niet waar ze aan beginnen om een dier in huis te nemen,financieel niet en wat tijd betreft ook niet.
Ik heb 6 honden....allemaal afdankertjes waarvan ik de geschiedenis niet weet alleen dat er een paar uit de auto gezet zijn en tijden hebben rondgezworfen,mager en schuw in de bloedhitte hier.
Bezint eer ge begint...
Sommige paardenbezitters zouden beter af zijn met gewoon naar de manege gaan om te rijden...stuk eenvoudiger en minder verantwoordelijkheid.
Mee eens! Ook hier mogen de paarden blijven tot hun dood, maar...ik ben dan ook in de gelukkige situatie dat ik dit kan doen!
Voldoende stallen en voldoende stukken grond en weiland waardoor ze veel buiten kunnen staan.
En natuurlijk koop je veel goedkoper in als je een grotere stal hebt met meer paarden.
Denk alleen al aan de biks...ik heb een silo en krijg dus per bulk en dat scheelt al enorm in de prijs.
Hooi en stro hetzelfde, je koopt groot in, dus goedkoper.
Stel dat ik mijn oude dieren in een pensionstal zou moeten zetten ( of opvanghuis voor oude dieren) dan zou ik het ook niet kunnen betalen.
Ik zou dan ook liever voor de slacht kiezen dan zo'n dier de handel in doen.
Afgelopen jaar heb ik wel een aantal paarden weggegeven aan verzorgers/bijrijders die de paarden al jaren verzorgden.
.