'afdanken' van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:23

toch maar weer eens een boompje opzetten over een oud zeer...

allereerst, de bedoeling van dit topic is niet met het vingertje te wijzen, maar wel om de verschillende meningen eens tegenover mekaar te plaatsen en hopelijk daarmee wat mee te werken aan bewustwording ivm dit thema.
ik plaats dit bij omgang omdat het mij in de eerste plaats te doen is om de houding die iemand aanneemt tegenover het dier in kwestie en niet zo zeer om de manier van verzorgen of wat dan ook.

als je zoekertjessites leest, of regelmatig op paarden/honden/... forums komt, dan ben je het ook al wel vaak tegengekomen. dieren waar van alles en nog wat aan is en die plots liever gisteren dan vandaag weg moeten; maar dan bij voorkeur wel naar een goeie thuis of nog voor een prijsje. Denk hierbij aan oude paardjes met beginnende arthrose, of oude blessures; honden met gedragsproblemen of dieren die ergens 'gered' worden en nu een onderkomen moeten vinden. vaak wordt er dan nog gedreigd met 'en als hij niet snel verkocht is gaat hij naar de slacht/ wordt hij ingeslapen'.

mijn gevoel hierbij is altijd erg dubbel. arm, triestig dier denk ik langs de ene kant; het zoveelste wegwerpbeest dat iemand ooit per se moest hebben, maar tegelijk vind ik het hele idee om dieren eens ze mankementen vertonen zo buiten te trappen verachtelijk. Er zijn zo al situaties genoeg waarin mensen oprecht met pijn in het hart hun dier moeten wegdoen omdat het echt niet anders kan en hun dieren gun ik echt wel een nieuwe thuis, maar laat ons eerlijk zijn... heel vaak is dit niet het geval en moet het dier weg omdat de eigenaars het zelf verknoeid hebben; een jong dier in de plaats willen,geen tijd of zin hebben om de zorg van een oud dier op zich te nemen,...

daartegenover zie je dan weer opvangtehuizen als paddenstoelen uit de grond schieten om zulke dieren op te vangen en hun nog een oude dag te bezorgen, maar houdt dit de hele wegwerpcultuur niet in stand vraag ik me af? net als mensen die zich toch elke keer maar opofferen om zielige paardjes op te lappen, om oudjes nog een jaartje langer te laten leven,...
ik zie zoveel aanbiedingen van mensen die hun paard proberen te 'verpatsen' zoals wij dat hier zeggen. toch nog voor een appel en een ei verkocht krijgen dus. is dat niet het sussen van je eigen geweten en een ander met de last opzadelen. een ander zal immers jouw vroegere paard ooit dood vinden of moeten laten inslapen; zal eventueel met medicatie moeten gaan prullen omdat het beestje niet goed meer meekan,... is dit geen stank voor dank voor jouw trouwe pony die jouw tot hoog in het wedstrijdklassement heeft gebracht, maar nu niet meer meekan?

langs de ene kant kun je zeggen 'jamaar het is toch beter om hem een plekje te zoeken waar hij met pensioen kan', maar langs de andere kant kan je je afvragen of het niet JIJZELF zou moeten zijn die het hem moet geven. je weet zelf immers toch ook dat een dier oud wordt en dat dat erbij hoort?
kortom: is het de bedoeling dat je na 30 jaar paardensport een spoor van afgedankte paarden achterlaat? (om het nu heel overdreven cru te stellen)

hoe geef je jezelf hier een houding in? wat zijn do's en do not's?

persoonlijk? ik hou mijn paarden als het ff kan tot ze zelf het loodje leggen. een van de paarden kost me nu grotendeels enkel geld omdat hij van mn moeder was (die er bijna nooit meer komt) en ik zelf een rijpony heb en er dus niet echt veel mee rijdt. toch doe ik hem niet weg. hij komt uit de handel en ik doe het hem niet aan van er mogelijk terug in terecht te komen. hij is nu gelukkig en gezond, dus ik eet desnoods wel een boterhammetje minder om ze te kunnen onderhouden. er zal hier ook pas een nieuw paard komen als een van de huidige dieren er niet meer is... verantwoordelijkheid is voor mij ook niet meer dieren nemen dan je weet dat je aankan en dus geen veulentje bijkopen voor binnen een paar jaar als je eigenlijk meer dan werk genoeg hebt met de 3 die je nu hebt...

maw: brand maar los... hoe zij jij dit? is er indedaad een probleem en danken 'we' nogal makkelijk een dier af of niet? wat vind je zelf een goede oplossing voor jouw dieren bv, heb je er al over nagedacht wat er met hen te gebeuren staat als ze oud worden?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-05-10 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, topic omhoog schoppen is niet toegestaan.

KiWiKo

Re: 'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:30

ach zo verdienen malafide handelaren hun geld.................

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:33

nou vooruit dan maar weer. :) Ik zal als ik mijn paard niet meer kan betalen en zij mankeert iets, in laten slapen/laten slachten. Waarom? Om te voorkomen dat mijn dier waar ik van hou in een naar marktplaatscircuit komt.
Als ik er wel een kans inzie om een dier te kunnen herplaatsen kies ik daarvoor.

Zelf heb ik een aantal herplaatsertjes gehad. Leuk, lief maar ze vreten net zoveel als "puppies en veulens" om het even cru te zeggen :) Ik heb er veel plezier van gehad, van sommigen ook echt een hele bende verdriet en ellende.

Maar mijn dier herhaaldelijk op MP? Nee. Als ik het zelf niet meer kan en er is iets, dan is het gewoon einde verhaal.

Ik zou dus ook nooit, wat ik ergens las, mijn paard meegeven naar de slacht (ik ga dat zelf regelen, het is het laatste wat je voor je dier kan doen) en het dier dan later op een markt tegenkomen, me omdraaien en weglopen...Dat vind ik echt misselijkmakend.
Je kiest ervoor, neem je verantwoordelijkheid, hoe dan ook.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:36

Mootje schreef:
Waarom zo snel twee berichten na elkaar? Het lijkt mij dat dit onderwerp al genoeg is uitgekauwd!

was gewoon ter verduidelijking, maar ik had misschien beter het eerste bericht even bijgewerkt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:36

precies Pauline!!!

zelfs ook al WIL je de centen er niet voor over hebben om je beetje kapotte paard te onderhouden en een goede oude/of soms jonge oude dag te geven. Dan alsnog is het minder egoistisch om het paard af te laten maken, dan het weg te doen voor het zogenaamde goede tehuis, en het dier later weer terug te zien op marktplaats.........

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:43

KiWiKo schreef:
precies Pauline!!!

zelfs ook al WIL je de centen er niet voor over hebben om je beetje kapotte paard te onderhouden en een goede oude/of soms jonge oude dag te geven. Dan alsnog is het minder egoistisch om het paard af te laten maken, dan het weg te doen voor het zogenaamde goede tehuis, en het dier later weer terug te zien op marktplaats.........

ja dat dus eigenlijk... en dit thema is al uitgemolken, allemaal goed en wel, maar waarom blijft de overgrote meerderheid het dan o zo zielig vinden om een paard naar de slacht te brengen bv. of waarom durven zoveel mensen dit zelf niet aan, en kiezen ze dan toch maar voor the easy way out? in dat geval mag je de vraag gerust opnieuw blijven stellen vind ik; en overigens niet alleen over paarden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:45

wat bij mij komt dat blijft...ik ben daar verantwoordelijk voor omdat ik ooit de keus heb gemaakt het aan te schaffen.

En als het ziek wordt zorg ik ervoor dat het dier medische zorg krijgt en als het een aflopende zaak is maak ik de beslissing dat het afgelopen is....en daar zadel ik een ander niet mee op,die beslissing maak ik met mijn eigen gezonde verstand en overleg met een dierenarts.

Mensen beseffen vaak niet waar ze aan beginnen om een dier in huis te nemen,financieel niet en wat tijd betreft ook niet.
Ik heb 6 honden....allemaal afdankertjes waarvan ik de geschiedenis niet weet alleen dat er een paar uit de auto gezet zijn en tijden hebben rondgezworfen,mager en schuw in de bloedhitte hier.

Bezint eer ge begint...

Sommige paardenbezitters zouden beter af zijn met gewoon naar de manege gaan om te rijden...stuk eenvoudiger en minder verantwoordelijkheid.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:00

Ik heb beide situaties al meegemaakt...

Mijn eerste pony (die inmiddels +/- 23 jaar is) staat nog steeds bij mijn ouders. Ik had hem gekregen toen ik 9 jaar was, en ben er ondertussen 20. Het was een echte kanjer! Wat hou ik van hem. Ik heb zoooveel dingen met hem meegemaakt. Zowel positief als negatief. Maar ik kijk met een glimlach terug op elk moment dat ik tot hier toe al met hem heb meegemaakt. Hij is de laatste 5 jaar al 2 keer door het oog van de naald gekropen met een koliekaanval, maar we konden hem er telkens doortrekken. Daar waar de dierenarts zijn kansen als bijna onbestaand had ingeschat, hebben we volgehouden, en dat heeft geloond. Hij is gewoon een deel van het gezin en zal daarom nooit, jamais, never zijn huisje hier verlaten. Hij staat met zijn maatje op de wei te genieten, en 's winters komt hij binnen. In zo'n situatie voel ik me vereerd dat we thuis de middelen hebben om dit te doen. <3

Maar het is bij mij thuis ook al anders geweest.. Spijtiggenoeg..
Er was ingebroken bij mijn ouders. Dit in verschillende huizen in de straat. De politie zei dat ze overal ingebroken hadden waar geen hond was. Daarom hebben mijn ouders toen besloten om een rottweiler te kopen. Maar ken je dat, het moest weer snel snel gaan. Hadden ze ergens op het internet een rottweiler teefje gevonden van 6 maanden oud. Ze zat al 6 maanden in hetzelfde hok in een kwekerij en was volledig zotgedraaid. Maarja, het moest snel gaan van mijn ouders, en ze hebben ze dan maar meegenomen. Haar naam was Jess. Ik had mijn bedenkingen al want vond dat het allemaal toch wel heel erg snel ging. Achja, nemen zoals het kwam was het enige dat ik kon doen. Ik was meteen verzot op Jess. Wat was ze lief en vol energie. Ik hield me altijd bezig met haar, want haar manieren waren 0,00 ! Ik ging 2x per week met haar naar de hondenschool en ze was echt ongeloofelijk. Zo intelligent! Ik was nog nooit tevoren naar een hondenschool gegaan maar ik vond het echt fantastisch en amuseerde me rot. Maar mijn moeder vond het allemaal zo fijn niet meer. En dat kwam gewoon omdat zowel mijn moeder als stiefvader totaal niet consequent waren met Jess. De ene keer mocht ze niet in de zetel, de andere keer wel, dan werd ze echt gestraft voor in huis doen, en dan werd er weer eens mee gelachen. Er zat totaal geen structuur in voor Jess en ze snapte het gewoon niet. Ondertussen was ik gaan samenwonen met mijn vriend maar ging nog steeds naar de hondenschool met haar, en was nog vaak met haar op stap. Toen was plots de maat vol voor mijn moeder en Jess ZOU EN GING vertrekken. Als ik voor haar geen baasje vond binnen de 2 dagen ging ze Jess naar het asiel brengen! Ik wist gewoon niet wat te doen! Ik wou snel snel zelf verhuizen naar een huisje met tuin zodat ik ze zelf kon houden, maar dat wou mijn vriend niet, ivm de borg enzo, wat ik wel begreep.. Dus als ik wou verhuizen was het op mijn ééntje, zonder hem! TOTALY OUT OF THE QUESTION! ;( Ik heb toen voor Jess een nieuw baasje gezocht en gelukkig gevonden. Als je spreekt van verdriet en een gebroken hart ... Nog nooit in mijn leven heb ik zulke pijn gevoeld. En dit allemaal omdat mijn moeder en stiefvader het niet konden opbrengen om consequent met haar bezig te zijn. Ik werd daar zo kwaad van! Ik gaf ze raad, maar ze wouden gewoon niet luisteren. En daar was mijn Jess het slachtoffer van.

Ik denk dat dit vaak het geval is! Gewoon mensen die overhaast een beslissing nemen en er niet voor willen opdraaien. Uiteindelijk zijn alleen de dieren daar de dupe van. Maar wat doe je daaraan? Ik heb aan de levende lijve mogen ondervinden dat dit echt hartverscheurend kan zijn. Ik hoop dat mensen in de toekomst wat meer denken aan het welzijn van de dieren ipv aan hun eigen plezier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:03

ik heb zelf een 'afdankertje'. Mijn oude verzorgpaard werd verkocht omdat hij te oud zou zijn voor wedstrijden, was toen 19 jaar oud. Heb hem uiteindelijk via via terug kunnen kopen en ben met hem aan de gang gegaan en langzaam weer aan het werk gezet. Beestje loopt nu weer super en ziet er vele malen jonger uit als de 21 jaar die hij nu heeft bereikt. Mankeert verder nog niets, alhoewel je natuurlijk wel aan bepaalde dingen merkt dat hij oud wordt.
Heb nog contact met de oude eigenaar (voor wie ik hem altijd heb gereden als verzorgpaard dus) en ik moet zeggen dat het een moeilijk moment was om hem onder ogen te komen. Hij heeft ook wel een paar keer moeten slikken, nu hij doorheeft dat het hartstikke goed gaat met het paard en dat hij helemaal nog niet te oud was. Kan er nog steeds heel boos over worden als ik er aan denk.

Als mijn paardje te oud wordt om wat te doen gaat hij naar een weitje en koop ik hem een vriendje erbij. Zolang het kan ga ik dan lekker buitenritjes maken, als dat niet meer kan mag hij gewoon lekker met pensioen. Maar wegdoen, echt helemaal nooit meer...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:12

Mijn pony is afgelopen 13 mei 32 jaar geworden.
Ik kan er nog reacreatief mee rijden en heb haar getald bij een partuculier waar ze in de winter de hele dag buiten kan lopen en in de zomer 24/7 het land op kan.
Ik heb super geluk gehad met deze stal anders had ik mooi een probleem hier in de randstad.

Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om haar in een rusthuis te proppen o.i.d.
Ik heb geen geld voor een paard erbij, tuurlijk ik zou ook welleens wat anders willen maar tja.
Ik ben eraan begonnen en ze mag bij mij blijven tot haar dood.

Mijn pony zie ik niet als een pak koekjes wat ik even omruil... :Y)
Mijn tijd met een andere paard komt vast nog wel..........
Laatst bijgewerkt door mariekie op 28-05-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:16

secricible schreef:
ik heb zelf een 'afdankertje'. Mijn oude verzorgpaard werd verkocht omdat hij te oud zou zijn voor wedstrijden, was toen 19 jaar oud. Heb hem uiteindelijk via via terug kunnen kopen en ben met hem aan de gang gegaan en langzaam weer aan het werk gezet. Beestje loopt nu weer super en ziet er vele malen jonger uit als de 21 jaar die hij nu heeft bereikt. Mankeert verder nog niets, alhoewel je natuurlijk wel aan bepaalde dingen merkt dat hij oud wordt.
Heb nog contact met de oude eigenaar (voor wie ik hem altijd heb gereden als verzorgpaard dus) en ik moet zeggen dat het een moeilijk moment was om hem onder ogen te komen. Hij heeft ook wel een paar keer moeten slikken, nu hij doorheeft dat het hartstikke goed gaat met het paard en dat hij helemaal nog niet te oud was. Kan er nog steeds heel boos over worden als ik er aan denk.

Als mijn paardje te oud wordt om wat te doen gaat hij naar een weitje en koop ik hem een vriendje erbij. Zolang het kan ga ik dan lekker buitenritjes maken, als dat niet meer kan mag hij gewoon lekker met pensioen. Maar wegdoen, echt helemaal nooit meer...

hihi leuk dat je terug contact met de vroegere eigenaar hebt opgenomen. al gaat er maar een klein belletje rinkelen!

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:23

ik ben het helemaal met je eens eerst denken dan doen je weet
dat ze oud worden of erger ziek
heb er zelf 2 van 18 en 1 van 10 met rugproblemen maar ondanks dat doen ik ze nooit weg

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:29

kynshiri schreef:
secricible schreef:

hihi leuk dat je terug contact met de vroegere eigenaar hebt opgenomen. al gaat er maar een klein belletje rinkelen!

heb destijds een topic erover gestart. Had nog contact met de oude eigenaar, maar niet veel meer omdat ik gewoon heel kwaad op hem was. Nadat ik het paard terug heb gekocht is hij nog komen kijken met zijn vrouw en afgelopen week heeft mijn paard een week bij hem op stal gestaan, omdat we daar op vakantie waren. Ondertussen weet hij dat hij een fout heeft gemaakt door zich om te laten praten en een duur nieuw paard te kopen. Maar dit paard krijgt hij echt niet meer, alhoewel ik hem wel gevraagd heb of hij bij hem op stal mag staan als hij met pensioen is (maar dan wel in mijn eigendom!), zodat hij niet meer op een pensionstal hoeft te staan, waar hij 's winters veel te veel binnen staat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:49

Er is voor mij maar één iemand bij wie ik mijn paard zou willen 'achterlaten' mocht hij iets komen te mankeren,weliswaar onder héél stricte voorwaarden. En bij die ene persoon kan ik er dan ook vanuit gaan dat het beest niet zomaar ergens belandt waar ik hem niet wil hebben! Wil zij hem niet hebben om wat voor reden dan ook, dan hou ik hem zelf en zet ik hem op het land. Geld op? Peerd naar de slacht! Ik zal me dan helemaal kapot janken, maar dat is het enige wat ik voor mezelf kan verantwoorden...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:31

De mensen die nu reageren hebben het beste met hun paard voor. Dat heb ik ook. Als ik een paard koop, koop ik het paard voor het leven. Net als een hond of kat (we hebben 3 honden en 1 kat)
Als het paard iets mankeert... jammer dan. Paardje blijft. Heb helaas al een aardige portie pech achter de kiezen, maar nooit erover gepeinsd om zo'n paard te koop te zetten.

Maar goed.... laten we ff eerlijk zijn.
Wij vormen hier dan een kleine selectie van de overgrote buitenwereld.
Want ook hier in zweden is het overgrote merendeel van de paarden die te koop staat 18/19 of ouder of hebben een oude blessure of andere mankementen.
En al die baasjes zoeken een goed tehuis want ze hebben het zo goed voor met hun paard...
Juist...
Op het zweedse forum staan mensen die wel eens op dergelijke advertenties reageren en vragen of ze nu echt serieus geloven dat een oudje/paard met blessure goed terecht komt?
Het is hier (en ongetwijfeld ook in nederland) algemeen bekend dat dergelijke paarden in de malafide handel of op transport naar de salamifabrieken in italie terecht komen.
Handelaars die oudjes en krakwagens voor dat doel op kopen kunnen geweldig goed l*ll*n en nemen soms zelfs het hele gezin mee en beloven gouden bergen voor het paard.
Iedereen weet dat best. Maar ja... het is zo lekker makkelijk als je jezelf wijs maakt dat je een goed thuis zoekt voor je oudje/krakpaardje, zodat je zonder gewetensbezwaar een leuke nieuwe kunt kopen. Kortom... mensen weten het wel, maar willen het niet weten.
En zo komt een trouwgediende na tig jaar goed werk op zo'n verschrikkelijk transport naar Italië terecht of wordt het paard met kapotte rug aan onwetende mensen verkocht die ermee gaan springen (nogal eens gezien, helaas)
En tja... als dat paard dan zuur wordt van de pijn, verkopen ze hem toch lekker door aan de volgende die hem wel ff onder handen zal nemen...
En zo ontstaan dus de wisselbokalen. Omdat eigenaars geen eigen verantwoordelijkheid nemen. Omdat ze hun handen in onschuld willen wassen en gewoon een nieuwe willen kopen.

De kroon wordt hier gespannen door de dravers. Je koopt ze hier voor twee tot driehonderd euro. Soms kun je ze gratis afhalen.
Een overschot. Drafsport is erg populair dus wordt erop los gefokt om veel keuze te hebben om uit te selecteren.
paardjes die niet voldoen gaan richting slacht of de verkoop in.
Datzelfde geldt voor de paarden die de drafschoenen aan de haak hebben gehangen.
Ze worden voor een klein bedrag verkocht(Vanwege het overschot) en komen veelal terecht bij mensen die geen flauw benul hebben van het omscholen van draver tot rijpaard.
Hup, zadel erop en rijden.
Gevolg... een groot deel van de rijdravers hier heeft kissing spines. Je ziet ze lopen met neus in de lucht, weggedrukte rug etc. Zo'n exemplaar heb ik hier ook gehad. Ze was naar de knoppen gereden.
Op zoektocht naar een nieuw paard ben ik me rot geschrokken van de vele paarden die aangeboden worden met mankementen (allemaal niet ernstig als je zo stom bent de verkoper te geloven) en de dravers, warm en koudbloeden, die duidelijk ernstige rugproblemen hadden en met neus in de lucht liepen, dikke onderhals, rug weggedrukt, zich verbijtend van de pijn.
Omdat paarden op een bepaald moment dan toch protesteren, worden ze lekker doorverkocht.
Veel van dit soort paarden wisselt bijna jaarlijks van eigenaar.

Ik weet niet precies hoe het in de andere sporttakken eraan toe gaat. Ik geloof niet dat het zo extreem is als bij de dravers, maar ik ben er wel van overtuigd dat er heel wat paarden naar de knoppen worden gereden door mensen die denken dat ze iets weten, en vervolgend de verkoop in worden gegooid als wedstrijd of recreatiepaard, om dan een nieuwe te kopen die kan worden verklooid...'

En tja.. de oudjes... die verkopen we omdat we ze een goed pensioen gunnen als gezelschapspaard..
Waar komen die ook alweer terecht?
Juist ja...

Wegwerpmaatschappij???? En of!

Sorry voor de bittere klank. Heb de laatste maanden net teveel ellende gezien. :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:37

ben het met je eens!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 16:21

de mijne is ook een draver... inderdaad ook afgedankt, totaal ondervoed gevonden bij een handelaar die me achteraf bekeken ook dik in de zak heeft gezet... ik ken het verhaaltje dus zelf ook maar al te goed. moest hij bij mensen terecht gekomen zijn die niet zo'n volhouders waren, dan had hij waarschijnlijk al een hele lange weg afgelegd... wij hebben er ook bijna 3 jaar over gedaan om hem op alle vlakken in orde te krijgen hoor...

zou ik het nog eens doen? neen, eerlijk gezegd niet... en al helemaal niet als het een paardje is dat vern*kt is door 500 vorige eigenaars en wat handelaars...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:27

Ik heb mijn paard als "afdankertje" weggedaan. Hij was niet meer geschikt voor de sport, 6 jaar mee lopen toppen en docteren en elke keer was er weer iets. Wanneer hij weinig hoefde te doen was er niets aan de hand..Hij was ondertussen goed braaf en afgericht, maar ik ben gewoon geen recreatie ruiter ik heb het een jaar volgehouden en toen trok ik het zelf echt niet meer. Behalve in het verzorgen had ik er helemaal geen plezier meer in. En daarvoor vonden mijn ouders het te duur. De knoop doorgehakt, ik ging een ander huis voor hem zoeken. Uiteindelijk is er een 14jarig meisje heel blij mee geworden! Die reed zo met hem weg, woonde aan het bos en paard kon 24/7 buiten als hij wilde wat bij ons niet mogelijk was. Hij blij, ik blij, zij blij :). Alle "maars" vermeld, symbolisch bedrag over laten kopen door een geweldige familie. Helaas is koliek hem uiteindelijk noodlottig geworden maar hij zou daar een opa'tje mogen worden. Meisje van 14 was nl de oudste in het gezin en de rest zou ook uiteindelijk overgaan op die van mij wanneer de pony te klein zou worden. ik heb het er zelf onwijs moeilijk mee gehad om hem te verkopen, maar ik deed het echt voor hem. Als ik geen fatsoenlijk huisje had gevonden was ij gebleven.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:33

Ook ik zal mijn paard houden tot zijn dood. Vroeger toen er alleen geld was voor één paard heb ik tot 2x aan toe mijns portpaarden weggedaan als recreatiepaard, de eerste weggegeven aan zijn verzorgster, die er vervolgens de orun mee heeft gedaan en dus ook de bijbehorende wedstrijden heeft gereden. De 2e heb ik voor een symbolisch bedrag verkocht aan een redelijk bekende dressuramazone/instructrice(in haar ogeving)zij was bekend met zijn gebrek en zou er een paar keer per week mee naar buiten gaan... Haar dochter en zij hebben hem beiden gestart in het Z. Vorig jaar, op zijn 14e was hij dus echt kapot gereden... nu is hij dood. Voortaan maak IK de beslissing en zal ik nooit meer mijn kop in het zand steken.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:33

geerke schreef:
wat bij mij komt dat blijft...ik ben daar verantwoordelijk voor omdat ik ooit de keus heb gemaakt het aan te schaffen.

En als het ziek wordt zorg ik ervoor dat het dier medische zorg krijgt en als het een aflopende zaak is maak ik de beslissing dat het afgelopen is....en daar zadel ik een ander niet mee op,die beslissing maak ik met mijn eigen gezonde verstand en overleg met een dierenarts.

Zo is het hier ook. Ik heb afgelopen winter een pony van een manege hier vlakbij overgenomen. Ze is 19 en ik weet dat ze geen jaren meer meedraaid, maar heb wel overwogen voor haar gekozen. Van te voren al bedacjt hoe en wat ik zou doen wanneer ze op is. Wat wil ik, wat kan ik en heb ik dat er voor over. Twijfel ik dan komt er geen beest bij. Afgelopen week is de hamster overleden en er komt geen ander dier voor in de plek. Zeg ik altijd weer, maar stel er komt wat op mijn pad omdat iemand ergens vanaf wil, dan helaas ga ik toch weer tobben en denken en soms komt het dan ook weer in huis. Maar wat komt gaat alleen op de rug en pootjes omhoog weer voorgoed weg. Zelfs wanneer ik finacieel in de knoei kom heb ik gelukkig wegen waarop ik kan steunen.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:40

Ik heb mijn vriendje echt gekocht voor het leven, om later rond te sukkelen met mijn (klein)kinderen en lekker oud te worden. (Hopen dat hij ooit braaf wordt haha O:) ). Ik zou hem echt alléén weg doen als ik financiëel het niet meer red; niet hypocriet om vervolgend een ander paard aan te schaffen. En dan alleen voor een goed tehuis, waaraan ik hem schenk. Niet te vinden? Tja, ik denk dat ik dan toch alle noodklokken zou luiden als ik écht zover kan zinken. Ben nu (nog) student, dus heb wel een beetje ervaring.

Als hij niet meer pijnvrij zou kunnen leven breng ik hem naar de slager, mits hij dat dan nog aan kan uiteraard. Eerlijk gezegd vind ik dat prettiger dan vechten tegen de spuiten dan de DA. Uiteraard wel even kijken of hij echt dood is, of dat iemand laten doen. Want je weet nooit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:49

geerke schreef:

Mensen beseffen vaak niet waar ze aan beginnen om een dier in huis te nemen,financieel niet en wat tijd betreft ook niet.
Ik heb 6 honden....allemaal afdankertjes waarvan ik de geschiedenis niet weet alleen dat er een paar uit de auto gezet zijn en tijden hebben rondgezworfen,mager en schuw in de bloedhitte hier.

Bezint eer ge begint...

Sommige paardenbezitters zouden beter af zijn met gewoon naar de manege gaan om te rijden...stuk eenvoudiger en minder verantwoordelijkheid.

Mee eens! Ook hier mogen de paarden blijven tot hun dood, maar...ik ben dan ook in de gelukkige situatie dat ik dit kan doen!
Voldoende stallen en voldoende stukken grond en weiland waardoor ze veel buiten kunnen staan.
En natuurlijk koop je veel goedkoper in als je een grotere stal hebt met meer paarden.
Denk alleen al aan de biks...ik heb een silo en krijg dus per bulk en dat scheelt al enorm in de prijs.
Hooi en stro hetzelfde, je koopt groot in, dus goedkoper.
Stel dat ik mijn oude dieren in een pensionstal zou moeten zetten ( of opvanghuis voor oude dieren) dan zou ik het ook niet kunnen betalen.
Ik zou dan ook liever voor de slacht kiezen dan zo'n dier de handel in doen.
Afgelopen jaar heb ik wel een aantal paarden weggegeven aan verzorgers/bijrijders die de paarden al jaren verzorgden.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:56

Heeeheee eindelijk iemand die er precies zo over denkt!

SCHANDALIG hoe mensen hun trouwe viervoeter afdanken!!
Heb zelf een merrie van 27 waarvan ik 12 jaar geleden heb gezegt wat er in komt gaat er niet meer uit.Ik vind beestjes heb je tot aan hun dood. Tenzij het natuurlijk financieel niet haalbaar is (en dan bedoel ik niet omdat er een jongere variant voor terug moet komen) of wanneer er écht geen klik is. Want dan is het voor beide geen doen. Maar goed dat gebeurd niet als een dier oud is en al een langere tijd bij jou is.

Helaas heb ik van mijn jonge paard maar 3 jaar mogen genieten. Hij brak zijn been op net 4 jarige leeftijd maar anders weet ik zeker dat hij nooooit meer was weg gegaan!!!

Vind het jammer dat mensen net zo makkelijk met hun dieren omspringen als met een product. Zo van het is oud en ik wil een nieuwe dus ''gooi'' maar weg. Zo een beestje komt zelden goed terecht. Maar goed.. Dat zal altijd wel zo blijven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:57

Ik koop ook een dier voor het leven, dat komt bij mij en gaat ook dood bij mij waarom.. omdat ik die verantwoording en zorg op me heb genomen en of hij dan 8 of 28 is maakt niet uit
Mijn 1e kat was 2 toen ik hem uit het asiel haalde en is gestorven in mijn armen toen hij 21,5 was.
Nu weer 2 van die monsters rondlopen en die blijven ook gewoon al moet ik er droog brood zelf voor eten.

Mando.. is mijn droom die werkelijkheid geworden is en daarom heb ik de bewuste keus van 1 pony dat is genoeg.
Ik zou niet weten waar ik de tijd en geld vandaan moet halen om er meerdere te hebben en als hij niet meer gereden kan worden iod wordt het toch gewoon een grasmaaier.... tot zijn dood...

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:59

aerdenhout1 schreef:
geerke schreef:

Bezint eer ge begint...

Mee eens! Ook hier mogen de paarden blijven tot hun dood, maar...ik ben dan ook in de gelukkige situatie dat ik dit kan doen!
Voldoende stallen en voldoende stukken grond en weiland waardoor ze veel buiten kunnen staan.
En natuurlijk koop je veel goedkoper in als je een grotere stal hebt met meer paarden.
Denk alleen al aan de biks...ik heb een silo en krijg dus per bulk en dat scheelt al enorm in de prijs.
Hooi en stro hetzelfde, je koopt groot in, dus goedkoper.
Stel dat ik mijn oude dieren in een pensionstal zou moeten zetten ( of opvanghuis voor oude dieren) dan zou ik het ook niet kunnen betalen.
Ik zou dan ook liever voor de slacht kiezen dan zo'n dier de handel in doen.
Afgelopen jaar heb ik wel een aantal paarden weggegeven aan verzorgers/bijrijders die de paarden al jaren verzorgden.

Nee oke jij kunt niet al je paarden dan houden maar niet iedereen heeft zoveel paarden.
Mijn merrie staat sinds kort aan huis daarvoor jaaaareeennn op een pensionstal alla 260 euro in de maand naast de andere gebruikelijke kosten. Daar heeft ze ook een aantal jaar gestaan toen ze al bij me met pensioen was. Jij kiest er voor. En als er dan mensen zijn die liever zo een paard doen en voor dat geld een jongere variant weer neer zetten. Dát is schofterig. Maar goed dat is een ander verhaal dan wat jij hierboven schetst ;).