probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 10:18

eerst even wat achtergrondinformatie:

ik heb een 15 jarige kwpn merrie,
wij hebben haar 6 jaar bij ons thuis gehad, het is een super braaf paard waar je in de bak iedereen op kan zetten, van beginnende ruiter tot een ervaren ruiter.
bij de vorige eigenaresse is ze l2 dressuur geweest, zij heeft haar aan ons verkocht omdat ze zelf verder wilde komen in de dressuur en je deze merrie(Najade) daar absoluut geen plezier mee doet.
mijn moeder heeft er al die tijd alleen recreatief mee gereden, lekker bosritjes gemaakt, no problemo.

het is toen een paar x voor gekomen dat wanneer er iemand anders (meer ervaren persoon) mee naar buiten ging, dat ze die er af gooide en zelf naar huis rende.

Najade heeft wegens omstandigheden 2 jaar als manege paard gediend en nu heb ik haar sinds 1,5 maand weer helemaal voor mijzelf.
ik ben met haar begonnen om langzaam het echte werk weer op te pakken, lekker wat sprongetjes gemaakt en lekker naar buiten. dit gaat allemaal super goed, beter als verwacht.
TOT AFGELOPEN WOENSDAG
ik was heerlijk met een stalgenootje een buitenrit aant maken, we waren op een lang zandpad lekker aan het galopperen. beetje gas er op. Tot ze opeens haar hoofd tussen de benen stak en heel erg begon te bokken. net zo lang tot ik er naast lag. dit was absoluut geen vreugde bok, maar echt heel gemeen.
daarna rende ze weg in paniek en is ze een drukke straat over gestoken.
gelukkig is alles goed gegaan, heeft dat andere meisje haar uiteindelijk kunnen pakken.
Najade mankeert niks, ik heb wel mijn hand open liggen( van de teugels vasthouden) en mijn enkelband gescheurt.
ben zelf nog naar stal gereden.
\
Ik kan er maar niet overuit waarom ze dit doet?
iemand ideeën?
vragen staat vrij.. ik ben radeloos!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:49

Ben bang voor jou dat zich een patroon heeft ontwikkeld en ze heeft geleerd dat ze haar ruiter af kan werpen als ze maar lang/hard genoeg bokt. Enige methode om dit te doorbreken is iemand erop zetten die niet bang is voor het bokken en die een hele vaste zit heeft, zodat haar truckje geen zin heeft. Dat is een nadeel van veel verschillende ruiters op hetzelfde paard, niet alle paarden kunnen daartegen en sommige paarden uiten dat door dit soort dingen te gaan doen. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou je haar ook nog lichamelijk na kunnen laten kijken (bijv. fysio) maar omdat ze het alleen buiten doet lijkt mij niet dat het iets lichamelijks is.

Kan me wel voorstellen dat jij je rot geschrokken bent, en dat dit erg tegenvalt omdat jij na al die tijd heel blij bent om je eigen paard weer terug te krijgen. Dan zit je niet op dit soort kuren te wachten. Maar begrijp dat het rijden in de bak geen problemen geeft, ik zou me daar dus eerst op richten en het buitenrijden even aan een ander overlaten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:51

Zou het kunnen dat ze niet alleen naar buiten kan, dat ze de veiligheid van een kudde mist als je alleen met haar naar buiten gaat en dan in paniek raakt?
Ik ben benieuwd hoe ze het buiten in een groep doet.

Spinoza

Re: probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:54

Als ze dit normaal niet vertoonde en nu wel. Zou ik zeker haar rug eens laten na kijken door een osteopaat.
Daarnaast is ze natuurlijk een tijdje gebruikt als manege paard. Soms leren paarden handige trucjes om die irritante manege ruiters eraf te werken.
Maar mijn gevoel zegt eerder de rug.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:15

beantsje schreef:
Zou het kunnen dat ze niet alleen naar buiten kan, dat ze de veiligheid van een kudde mist als je alleen met haar naar buiten gaat en dan in paniek raakt?
Ik ben benieuwd hoe ze het buiten in een groep doet.

ze was niet alleen, we waren met zijn 2e, en het was de 4e x dat we naar buiten gingen, de 1e 3x gingen wel probleemloos

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:21

SusanH schreef:
Ben bang voor jou dat zich een patroon heeft ontwikkeld en ze heeft geleerd dat ze haar ruiter af kan werpen als ze maar lang/hard genoeg bokt. Enige methode om dit te doorbreken is iemand erop zetten die niet bang is voor het bokken en die een hele vaste zit heeft, zodat haar truckje geen zin heeft. Dat is een nadeel van veel verschillende ruiters op hetzelfde paard, niet alle paarden kunnen daartegen en sommige paarden uiten dat door dit soort dingen te gaan doen. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou je haar ook nog lichamelijk na kunnen laten kijken (bijv. fysio) maar omdat ze het alleen buiten doet lijkt mij niet dat het iets lichamelijks is.

Kan me wel voorstellen dat jij je rot geschrokken bent, en dat dit erg tegenvalt omdat jij na al die tijd heel blij bent om je eigen paard weer terug te krijgen. Dan zit je niet op dit soort kuren te wachten. Maar begrijp dat het rijden in de bak geen problemen geeft, ik zou me daar dus eerst op richten en het buitenrijden even aan een ander overlaten.

het rare is dat ze toen ze eerder toen ze bij ons was dit ook wel es heeft geflikt met ´vreemden´ die wel degelijk kunnen rijden en stevig zitten. bij de manege heeft ze dit nooit gedaan, en nu ik haar weer alleen rij doet ze het dus weer.. ben absoluut niet bang voor haar, en zit ook echt wel stevig, maar na zo´n 7á8 bokken raak je toch wel uit balans, zeker als je in een wat hoger tempo galoppeert! en ja na dit kunstje zijn er weinig mensen die nu vrijwillig met haar naar buiten willen! Ik was graag direct of de volgende dag weer naar het bos gegaan om te galopperen (ze doet het nl alleen in de galop) maarja dat gaat niet als je hand kapot is en je enkel gescheurt! haha
Ik heb het ook gewoon niet zien aankomen! ze was de laatste paar x zo verschrikkelijk braaf!
Ik wil haar zowiezo nog laten checken, maar ze doet het idd alleen buiten en niet in de bak of met springen
Laatst bijgewerkt door Donna89 op 28-05-10 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:24

spinet schreef:
Als ze dit normaal niet vertoonde en nu wel. Zou ik zeker haar rug eens laten na kijken door een osteopaat.
Daarnaast is ze natuurlijk een tijdje gebruikt als manege paard. Soms leren paarden handige trucjes om die irritante manege ruiters eraf te werken.
Maar mijn gevoel zegt eerder de rug.

eerder heeft ze het dus ook wel is gedaan toen ze nog bij ons was, maar bij de manege dus nooit!
ik sluit niks uit en laat haar zeker nog na kijken, maar lijkt me stug dat ze voor en na de manege rugpijn heeft en bij de manege zelf niet?!
dat is dus het rare! en lijkt wel gewoon gemeen zijn!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:27

het vervelendste vind ik niet eens het eraf vallen( is wel naar natuurlijk) maar wat er daarna gebeurt; ze rent in blinde paniek weg, weg bij het andere paard en zet het hem op een lopen, over een drukke straat, overal dwars door heen zonder rem of wat dan ook. deze keer had ik het geluk dat ze stopte voor een prikkeldraad in een weiland. maar het had voor haar wel veel erger kunnen aflopen. het enige wat ik ook dacht toen ik viel was 'vasthouden!' maarja met zo'n vaart hou je daar natuurlijk niks aan, gevolg: 2 vinger open liggen en de rest van mijn hand verbrand! en alsnog paard weg.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:48

verder niemand?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:03

tjaaa ik zou zeggen extra oefenen in de bak, maar toch ook buiten gaan rijden maar even niet galoperen, en buiten af en toe tussendoor ook wat extra oefeningen dresuurmatig gaan vragen (voorhand verzetten, achterhand verzetten, stoppen en achterwaarts, wat wijken voor het been, .......) dit zijn dingen om de aandacht echt bij jou te houden.
Als ze haar hoofd naar beneden steekt onmiddelijk reageren en hoofd omhoog vragen, op dit moment dan zeker geen rust geven maar net ietsje meer gaan vragen bv wijken of iets dergelijks.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:31

SusanH schreef:

Ik geloof nog steeds niet dat een paard een ruiter eraf wil hebben voor enige andere redenen dan ongemak. Stel dat ze juist tijdens het buitenrijden pijn of ongemak ervaard en je gaat er iemand opzetten die het er wel even uit haalt (op welke manier dat ook gaat gebeuren).

Ik zou er toch eerst een osteo of fysio bij halen, misschien ook even het zadel nakijken.

Ik hoop voor je dat ze weer snel net zo braaf als voorheen is! ;)

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:39

misschien is het een idee om met een paar andere ervaren ruiters te gaan met hun paarden en jou paard aan de hand te houden? ik zou het stukje voor stukje doen. eerst nog dichtbij huis aan de hand wandelen en als dat goed gaat erop zitten en stappen, miss kan je na een weekje draven en daarna galopperen. mijn advies is wel dat je het niet moet opgeven, ik zou het nog zo veel mogelijk proberen, zo went ze er langzamerhand aan en zal ze hopelijk niet bokken. toen ze manegepaard was deden ze toen ook buitenritten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:17

EeCee: een paard wat pijn of ongemak heeft, heeft dit bij het rijden in de bak en daarbuiten. Lijkt me erg vreemd als een paard alleen met buiten rijden fysiek ongemak heeft en dit ook alleen buiten uit. Maar goed, ik geef ook aan dat het verstandig is het paard sowieso na te laten kijken, dat kan nooit kwaad.

Verder kan ik er zoals jij aangeeft geen patroon in ontdekken, omdat ik dacht dat het juist op de manege was ontstaan. Dat is dus niet zo. Dan vind ik de tip van aeolusnr 1 wel goed, om wel naar buiten te gaan maar het galopperen even te laten voor wat het is. Lijkt me dat je in stap en draf meer controle over haar kunt hebben.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:13

Ach, ik heb ondertussen zoveel 'vreemde' dingen gezien dat een oorzaak soms in iets heel kleins, bijna banaals kan liggen en paarden (dieren in het algemeen) houden zich doorgaans niet aan onze 'logica' :D

Ik hoop dat TS ons op de hoogte houd!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:04

Dat kan idd. Ben ook benieuwd hoe dit verder gaat, denk alleen dat TS voorlopig niet zelf aan rijden toekomt ivm haar enkel.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:53

ik probeer iedereen hierin antwoord te geven ;) ik vind het lastig en ook niet helemaal eerlijk om in het bos zoveel dressuurmatige oefeningen te vragen, juist omdat ze het gewoon echt niet leuk vind en dan ook geïrriteerd raakt, denk dat ik deze streken dn juist ga uitlokken. de hele bedoeling van buitenrijden is toch ontspanning?

verder doet ze het inderdaad alleen met galopperen. dus voorlopig stappen en draven is een idee. ik durf ook niet zo goed mijn bijrijder er mee naar buiten te sturen, zij rijd haar ook nog maar 2 weken.
verder hebben wij op stal maar heel weinig mensen die naar buiten gaan. dus met een groep naar buiten word heel lastig.

zoals al eerder gezegd laat ik haar zowiezo nakijken. we hebben voor 19 juni een afspraak en dan behandeld ze meerdere paarden. die van mij kan dan mooi mee.

verder is ze super braaf buiten, en op de manege ging ze ook regelmatig mee met buitenritten en kon je er iedereen opzetten. weet alleen niet of ze dan ook veel galopperen.

hoe het nu verder gaat? geen idee mijn bijrijder rijd haar nu maar kan niet de hele week. ik hoop dat ik iig snel weer kan fietsen, dat zij er mee naar buiten gaat en ik op de fiets mee ga.
ik kan er zelf iig voorlopig niet op, tenminste niet naar buiten. helaas......

MAAAAR WE GEVEN NIET OP!!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:14

vandaag overleg gehad met mijn instructrice...
zij kon ook niet iets bedenken waarom ze het deed.
wel kwam ze met misschien een oplossing. zodra ik weer in de running ben om een x in de bak met een passoabit te rijden, en dat dan ook een x buiten te doen. zodat wanneer ze weer van die streken heeft ik haar beter kan corrigeren...
wat zijn jullie ideeën hier over?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:19

denk niet dat je met zon bit het bokken kan voorkomen ;) en in de bak al helemaal niet nodig omdat ze dan braaf is..

Is er niet een keer wat gebeurd vroeger met buiten rijden? Heel erg geschrokken in de galop of dat iemand met een zweep niet zachtzinnig is geweest in de galop?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:32

de bedoeling van eerst een x in de bak rijden is om te kijken hoe ze op zo'n bit reageert. en tuurlijk voorkom je het bokken er niet mee, maar kan ik wel scherper en duidelijker inkomen als ze weer haar hoofd tussen haar benen steekt. zover ik weet is er nooit wat gebeurt, als dat wel zo is is dat al 8 jaar geleden ofzo, en daarna ik ze nog wel 80000x naar buiten geweest waarvan deze streken misschien 6x is gebeurt....
dat is het rare, kan er niet mijn vinger op leggen

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:45

tja dan weet ik het ook niet ;) Je kan het een keer proberen met zo'n bit..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:47

achja.. heb nog paar weekjes om er over na te denken... haha

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:52

iemand nog ideeën of meningen?

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:19

Wat zonde dat je paardje nou zo vervelend doet!
Ik denk ook niet dat het bit problemen oplost, maar proberen kan geen kwaad.
Gebruik je hetzelfde zadel als de mensen op de manege?

Want als zij een ander zadel gebruikten kan het natuurlijk zijn dat de spieren zich aangepast hebben en dat je zadel niet lekker meer ligt.

Jammer dat ze het alleen buiten met galopperen doet, anders had je zo'n pop op het zadel kunnen maken die ze er niet af krijgt, zodat ze merkt dat bokken geen zin heeft.

Ik hoop dat je snel weer veilig met je paard naar buiten kan!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:24

SusanH schreef:

Je kan er er ook een pop opzetten, goed vastbinden, Zodat ze doorheeft dat ze zolan magbokken als ze wil, Maar de ruiter er toch niet afkrijgt??

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:24

Aulaantje_x schreef:
Wat zonde dat je paardje nou zo vervelend doet!
Ik denk ook niet dat het bit problemen oplost, maar proberen kan geen kwaad.
Gebruik je hetzelfde zadel als de mensen op de manege?

Want als zij een ander zadel gebruikten kan het natuurlijk zijn dat de spieren zich aangepast hebben en dat je zadel niet lekker meer ligt.

Jammer dat ze het alleen buiten met galopperen doet, anders had je zo'n pop op het zadel kunnen maken die ze er niet af krijgt, zodat ze merkt dat bokken geen zin heeft.

Ik hoop dat je snel weer veilig met je paard naar buiten kan!

Ik heb hetzelfde :o :P