Bang voor deuren, wordt steeds erger...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Newtotilas

Bang voor deuren, wordt steeds erger...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 21:57

Hallo,

Mijn stalgenoot/Vriendin, heeft dit probleem wat steeds erger wordt..

Wij hebben een binnenbak..
Met 3 Witte deuren, grote deuren.
Hier een foto.
Afbeelding
Deur 1: Staat alleen tijdens de zomer open maar achter deze deur zijn feel paarden voetstappen. vanwege buitenbak.
Deur 2: Gaat constant open als het winter is. (vanwege mensen)
Deur 3: Is vanaf de foto wordt gemaakt, is daar niks.

Dit paard loopt de ene keer lang Deur 1.
Andere keer niet en dan weer Deur 2.
Of 3.
Er is niet op te pijlen gewoon.
Vele tips zijn gekomen met doorrijden, moet de aandacht bij jou houden.
De aandacht is er ook bij , maar uit het niks is er constant wat.
Als je eindelijk goed gaat.. dan inene gaan die oren na voren, en geef je tikje bij van 'he opletten' doet ze 1 rondje.
2e rondje weer en staat er abrupt stil.
Of stijgert ze..
En dat wordt steeds meer het begint bij 2cm om hoog komen, maar eindigd met recht omhoog.
Deze ruiter heb het alleen op eigen terrein, ze is M1 en heb alle terreinen gehad en is nergens bang voor dan, maar hier..
HELP?

Noatjuhh

Re: Bang voor deuren, wordt steeds erger...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:58

Misschien dat je zelf onbewust bang wordt voor het moment dat ze weer vervelend reageert op de deuren?
En dat ze het daarom ook niet op andere terreinen heeft?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:08

RT-P ->> OPG

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:49

@ Noatjuhh
Nee dat is het zeker niet..
Deze ruiter is daar totaal niet bang voor !
Dus aan angst ligt het echt niet.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:40

nog hulp, aub

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:43

Weet niet wat je al geprobeerd hebt, maar bij ons is 1 zijde van de binnenbak een gang met stallen en ik werkte met een paardje dat hier doodsbang van was. Toen ben ik voor enkele weken gestopt met daar te rijden (kon buiten ook) en haar in die bak te longeren ipv in de longeerring. Zo kon ze op haar gemak kijken, een paar rondjes gek doen op beiden kanten en daarna toch verder werken. Na 2 weken zo weer binnen gereden en het was geen enkel probleem meer!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:46

Wat ik denk is dat de ruiter zelf al gaat denken: Wat als, of ik durf te wedden dat... Tja, dan wordt haar houding toch wat afwachtend en daar gaat het paard op in. Ik heb hetzelfde met mijn merrie. Het is geen angst, meer een soort wantrouwen in het paard, hij gaat het toch doen...
Als hulp bij mij werkte gewoon iemand tegen mij aan laten schreeuwen, en ons aanmoedigen. Goed zo, ga door, steun houden, binnenkuit eraan, dat soort dingen...

(p.s. tip: let even op je Nederlands... ruiter heb, oren na voren, beetje storend...)

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:51

Ik heb ook zo'n probleem gehad met mijn paard. Ik heb hem een paar keer los gelaten in de bak zodat hij zelf kon gaan kijken wat het was. Daarna heb ik hem een paar keer gelongeerd. Als ik ging rijden ging ik in de buitenbak rijden en nu kan ik gewoon in de binnenbak rijden zonder dat het problemen geeft. Ik merkte aan mezelf dat ik dacht wat nou als ik langs die deur rijd dan schrikt hij vast wel. EN inderdaad dat deed hij dan ook. Ik denk dus dat er wel degelijk iets vanuit de ruiter word doorgegeven aan het paard.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:10

@ Margy_x, wij mogen niet longeren in de binnen rijhal/losgooien..

@kleinvosje, Dat kunnen we proberen. ( Nederlands? Ik ben 13, wat verwacht je, msn taal he!?? )

@3Bengels, dankjewel.. ik weet niet wat er in de ruiter omgaat, want dit gaat niet over mij.. Daarom is het moeilijk pijlen.. ik zal even na vragen..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:57

Sorry, maar de fouten die je maakt worden echt wel op de basisschool al geleerd. Ik vind het jammer dat je op je 13e al niet meer fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven. Maar goed,d at is offtopic...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:01

Paard vind het werk overduidelijk saai en gaat afleiding zoeken..
Ga een keer springen, longeren, grondwerken, lange lijnen, naar buiten.. weet ik wat.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:42

@kleinvosje, gaat het hier over een paard, of spelfouten, het is maar waar je je druk om maakt, jammer joh.

@ lotte, het paard springt 2x per week.
en vindt werken overduidelijk niet saai, het is juist een werklustig paard.. En gaat zeker 1x per week naar buiten..
Daar ligt het niet aan..

Ik denk dat de conclusie van 3bengels wel klopt..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:10

T komt op mij eerlijk gezegd over alsof t paard er errug veel lol in heeft om is lekker te klieren bij de deuren.. Oortjes gaan naar voren, is de ene keer bij de ene deur, dan weer bij de andere deur, vervolgens weer een paar rondjes niks aan de hand... Komt op mij niet over alsof het met angst te maken heeft iig, maar kan er natuurlijk naast zitten :)

Ik ga met lotte mee; probeer eens wat anders dan springen en dressuren. Ook een werklustig paard kan zich wel eens vervelen tijdens het rijden hoor :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:21

Als je naar de deuren rijd niet naar de deuren kijken, maar de andere kant op. Of zet een vriendin in de bak ga rijden en tegelijk kleppen met je vriendin als je in de buurt van de deuren komt naar je vriendin kijken en praten.
Ik heb net een politiepaardtraining achter de rug :-). Waar je leert om te gaan met het schrikgedrag van je paard en niet dat een paard niet mag schrikken. Het was een openbaring.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:09

@ Amyz.
Het ligt echt niet aan de angst van de ruiter, dat is zeker.
Ze springt meer dan genoeg, dat had ik al laten weten...
Het blijft geen feest, zo wordt het nog elke dag springen..
2x per week is genoeg.

@ Yarrah
Gaan we proberen!
dankje wel!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:07

Neuh maar bedoelde ook niet dat t met angst van de ruiter te maken heeft... En juist iets heel anders doen dan springen/dressuur. Blijven afleiden, blijven uitdagen wil ook nog wel is helpen :)

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 15:11

Hihi okee.

Dat doen wij 2x perweek, nogmaals.
Niemand een tip bijv. bij die deur volte inlassen tot ze stopt.
bijvoorbeeld?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:00

Nee, want ik vind het effect tegenovergesteld. Hoe meer je op de deuren focust hoe erger het wordt. Gewoon er langs rijden alsof je gek bent, mocht ze terug houden voorkant los, goed voorwaarts rijden en evt. tikje erbij, bij echt staken (het tegen het been inkomen tot en met omhoog gaan) een opmieter geven en volle gas voorwaarts.
Als de merrie hier tijd voor heeft, heeft ze dus nog steeds niet haar gedachten bij de amazone, dus die zal het werk toch nog aan moeten passen om de concentratie vast te houden.

Ik ben het met de conclusie van AmyZ eens, als het paard drie rondjes er langs loopt en dan weer de ene deur kiest en dan weer de andere om van te schrikken, dan is het geen angst maar klieren. Aanpakken die hap en zorgen dat paard zich niet dermate verveelt dat het tijd heeft voor deze flauwekul.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:08

Dankjewel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:12

Als het paard het de ene keer wel doet en de andere keer niet maakt hij er gewoon een heel leuk spelletje van :D
Negeren, gewoon doorrijden en vooral geen aandacht aan besteden.