Chaps (topic aangepast)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tal1977

Chaps (topic aangepast)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:16

Mijn dochter wil graag rijschoenen/jodphurlaarzen met chaps hebben en we zijn net wezen passen. Nu vond ik het advies niet heel overtuigend, dus ik ben benieuwd waar jullie op letten bij de aanschaf. Hoe horen chaps rondom je been/schoen te zitten???
Eventueel met foto's??

En waarom kies je voor chaps ipv rijlaarzen?
Mag ze de chaps wel dragen met wedstrijden? Ik weet dat het bij de FNSR wel mag met chaps zonder franje, maar hoe zit dat bij de KNHS? Of kan ik als ze ook wedstrijden gaat rijden beter kiezen voor rijlaarzen?? Omdat dat wellicht netter staat?
Als ze chaps krijgt worden het deze...
Ze is acht, dus wil het allemaal nog niet te duur maken met echt leren dingen :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tal1977 op 27-05-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LiseFederer

Re: Waar op te letten bij chaps???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:17

met de rits naar buiten
:d
voor de rest rijden maar ^^

Tal1977

Re: Waar op te letten bij chaps???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:19

Ja, dat snap ik, maar dat zegt toch niets over de aanschaf en hoe ze rond je been zitten qua pasvorm??
Lopen ze nog wat uit? Liever iets te klein dan iets te groot??? Dat soort adviezen :D

xxBentexx

Re: Chaps (topic aangepast)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:19

als ze wedstrijden bij de KNHS (officïeel) dan moet je leren chaps
ik heb gekozen voor chaps omdat dat zit fijner
en verder gewoon rijden :D (net zoals LiseFederer zegt!)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:23

Ik rij zelf altijd met chaps, bij mij zitten ze mooi aangesloten aan mijn been.
Geen idee of ze met wedstrijden mogen, die rij ik nooit :D
Mijn chaps komen gewoon van de boerenbond af en ik gooi ze om de zoveel tijd zelfs in de wasmachine.
Ik vind (en zeker in de zomer) rijden zonder laarzen veel fijner, is niet zo warm.

AngelxLava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:52

Hoi,
Ik rijd met chaps omdat ik ze beter vind zitten vooral bij kleinere kinderen sluiten ze ook beter aan en ik vind gewone laarzen schuren.
Over wedstrijden weet ik niets aangezien ik hier niet aan mee doe xD

xx

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:57

Het zit fijner, voor mijn gevoel heb ik meer contact met het paard en als het 's zomers warm is dan kan je na het rijden simpel de chaps uitdoen. Heerlijk :)

Qua pasvorm zou ik zeggen: als het maar lekker zit en goed aansluit.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 21:59

Ze heeft maat 8 en maat 10 aangehad.
Maat 8 zat strak om haar onderbenen, maar zat ook strak over haar schoen heen, met dat driehoekje aan de voorkant.
Maat 10 zat optisch mooier, maar dan gewoon qua uiterlijk. Geen idee of dat te wijd was. Volgens de verkoopster moest ik voor maat 8 gaan, maar ik twijfelde of die niet te strak was. Zal zoiets niet uitlopen? Of juist wel wijder worden?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:02

TE strak zou ik niet doen, er moet nog wel een vinger tussen geduwt kunnen worden......
Te los is ook geen slim plan want dan zakken ze af, het is moeilijk te zeggen zo vanaf internet waar je beter mee bent.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:03

Ik vind chaps verschrikkelijk om mee te rijden.

Maar als het altenatief rubber laarzen zijn dan zou ik hard leren chaps nemen.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:50

Ik weet niet veel over de wedstrijden bij de knhs dus daar kan ik je niet veel over vertellen. Ik heb wel zelf een ruitershop en hoor dus te weten hoe chaps horen te zitten.

De chaps horen netjes aansloten om je been heen te zitten. zitten ze te los,dan zakken ze af en kunnen gaan schuren maar zitten ze te strak dan gaan ze knellen. Als je tussen beide maten twijfelt,ga dan voor maat 10 en wel om de volgende reden: als je dochter gaat rijden,gaat haar kuit wat uitzetten ( opgezette spieren door de doorbloeding, is heel normaal ) als haar chaps dan precies zitten,hebben ze geen ruimte meer voor een iets dikker kuitje en gaat dus logischerwijs knellen met als gevolg dat het pijn gaat doen en dochterlief haar chaps niet meer wil dragen.
Als maat 10 niet veel te los zit ( maar je zei dat het optisch mooier was,dus ga ik er vanuit dat ze goed zaten) zou ik die nemen en niet langer twijfelen.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:57

Ik heb chaps en rijlaarzen.
Chaps vind ik zo lekker soepel om mijn benen (ben nogal krampgevoelig) en in de zomer is het wel wat luchtiger rijden.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:00

ik vind dat ze mooi om je kuit moeten passen, met van die stoffen chaps pas dat natuurlijk snel! ":D

ik rijd zelf altijd met chaps aangezien ik altijd hele dunne kuiten was en laarzen om mijn benen heen zwommen!

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:20

Idd ik heb ook chaps, en vind ze super!!!
Laarzen houden het een paar maanden uit en dat zijn ze gegarandeerd lek! Met chaps en bergschoenen rijd super.
De maat het moet goed aansluiten en bedenk dat kinderen nog groeien... dus maat 10 nemen... Anders dikke sokken eronder en wahla het past:D
Als er weinig prijsverschil is zou ik voor leer gaan vanwege het ademen. Lekker warm in de winter en heerlijk koel in de zomer!
het voordeel is ook dat ik mijn chaps omdoe als ik mijn paard al volledig op gezadeld hebt, dit is gewenning en makkelijk.
Een bijkoment voordeel heeft dat het zo dusdanig "vast" zit ik minder last van me enkels krijg. (Ik heb een vorm van reuma) en dat scheeld weer tapes enzo die er veel makkelijker passen... In laarzen zakken ze meestal af