Ongeveer een maand geleden, zou ik dit jaar voor het eerst weer mijn pony even beweging geven. Het is een springpony en vorig jaar heb ik daar veel mee geoefend. Er staan 2 pony's en meestal geef ik ze dan even beweging door 20-30 minuten ze even te laten draven, galopperen en vrijspringen. Nu deed laatst mijn pony de oren helemaal in de nek en hapte wat naar de zweep. Ik schrok daarvan en ben meteen opgehouden. Nu durf ik niet meer de bak in, en word ik zenuwachtig. Klinkt misschien vreemd, maar kan een pony ook boos op je worden? of zou ze haar dag gewoon niet hebben gehad?
En heeft iemand tips om minder angstig te zijn, want ook als ik moet rijden, ben ik zenuwachtig, want dan moet ik longeren enz. Dat vind ik allemaal wat eng, maar zodra ik erop zit vind ik het niet meer eng.
Misschien is er iets lichamelijks aan de hand. En ik begrijp uit je verhaal dat ze dus een tijdje stil heeft gestaan. Als je haar dan opeens weer aan het werk zet kan het ook een beetje staken zijn.
hrisning
Geplaatst: 28-05-10 13:22
Zelfvertrouwen is dan heel erg belangrijk. Rustig blijven en je paard vertrouwen. Dit kan heel moeilijk zijn, doe anders zelf wat oefeningen om rustig te worden, misschien wat bach. Laat anders iemand anders die dus wel heeft wat met je paard doen.
kurida1
Geplaatst: 28-05-10 14:58
misschien heeft ze geen zin dus een staking zoals Iloveprinses al zegt ??
ik denk dat iets lichamelijks idd een kans is! breng haar anders eens naar de osteopaat!
esthertjeeej
Geplaatst: 28-05-10 16:22
Hay,
Dat is wel vervelend dat je pony ineens zo deed. * Maar doe je je pony iedere keer laten vrijspringen?! * deed ze dit alleen naar de zweep<misschien hekel aan de zweep>? * waarom heeft ze stil gestaan <wanneer je niet kunt rijden in de winter zou je haar ook een aantal keren per week even een rondje aan het halster kunnen lopen dat ze even de benen goed kunnen strekken>?
Misschien moet je de pony een keer niet laten springen, ondanks dat het een springpaard is. Dressuur is ook tijdens het springen een heel belangrijke basis, dus zou ik een dressuurles rijden, je kunt een zweep gebruiken maar dat hoeft niet. Doet ze dan nog boos, zou je wanneer ze dit doet kunnen proberen haar iedere keer opnieuw naar voren te rijden en vooral niet te laten merken dat jij zenuwachtig bent de pony voelt dat ook aan en gaat je dan waar schijnlijk nog meer uitproberen. Blijft ze echt gewoon boos ondanks dat jij vanalles hebt geprobeerd, zou ik haar toch even laten nakijken of ze iets lichamelijks heeft.
Hmm, stel je even in de plaats van je pony. Je hebt enorm lang stilgestaan en dan opeens word je in een bak gezet en opeens moet je weer volop draven, galoperen en vrijspringen. Ik denk eigenlijk dat de spieren nog stijf zijn, pijn doen en dat ze daarom in staking gaat.. Is hetzelfde als een hele week in je luie zetel liggen en opeens moet je een marathon lopen