Eigen vervoer nederland duitsland en terug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JanSm

Eigen vervoer nederland duitsland en terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:58

Graag zou ik willen weten of er iemand bekend is met de wetten en regels voor het vervoeren van (eigen) paarden van nederland naar duitsland in een vrachtwagen (C rijbewijs). De vrahtwagen is ook in eigendom van ons.

Ben met name benieuwd naar de eventuele vergunningen en eisen voor de vrachtwagen en naar de heffingen voor vrachtwagens op Duitse (snel) wegen

Marije_jiplover

Re: Eigen vervoer nederland duitsland en terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:52

Bij eigen vervoer hoeft de chauffeur geen certificaat van vakbekwaamheid te hebben mbt het vervoeren van levende dieren.

Wat precies de heffingen etc. zijn in Duitsland, weet ik niet.

Verder wat betreft het regelen van een gezondheidscertificaat staat hier veel nuttige info: http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Noordwest/PRDIU-01.pdf

Je moet een export-aanvraag bij de VWA doen, uiterlijk op de werkdag voorafgaand aan de keuring voor 7.00 uur op een aanvraagformulier dat je bij het VWA-regiokantoor moet kunnen opvragen. De keuring van de paarden dient maximaal 48 uur voor aanvang van het vervoer plaats te vinden.

Oftewel, jij wilt bijvoorbeeld op zaterdag vertrekken met de paarden, moet er op zijn vroegst donderdag of anders vrijdag een exportkeuring plaatsvinden door een VWA-dierenarts. Die moet je uiterlijk 1 dag van te voren voor 07.00 uur aanvragen dmv aanvraagformulier (eerder mag ook).
Op de dag voor de keuring hoor je als het goed is 's middags (per mail of fax, als het goed is) hoe laat de keuringsdierenarts zal langskomen (dit kan nl afwijken van de gewenste keuringstijd die je op de aanvraag zet).

Wat je allemaal moet overleggen (paspoort, etc) staat allemaal in de link hierboven al.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:02

Heffingen voor vrachtauto's op de Duitse snelwegen, zijn alleen voor vrachtauto's zwaarder dan 11,8 ton. Alles wat daaronder zit hoeft niet die aparte autobahnsteuer te betalen.
Je auto is Nederlands en naar ik vermoed goedgekeurd door de APK ;) :D Speciale eisen voor eigen vervoer zijn er verder niet voor de auto. Kwa paarden zou je idd ze vooraf moeten laten keuren om het gezondheidscertificaat te verkrijgen.

JanSm

Re: Eigen vervoer nederland duitsland en terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 14:12

Dank jullie voor de informatie.

alleen ben er vergeten bij te zetten dat de paarden nadien weer mee terug gaan naar nederland het betreft dus geen export

het gaat om merries met veulens waarbij de veulens in het stamboek opgenomen moeten worden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:57

Er is een soort van gedoogbeleid...
ik woon in Duitsland en mijn dochter rijdt in Nederland wedstrijden en lessen... Zou ik voor iedere wedstrijd of les een verklaring moeten ophalen zou het niet te doen zijn.

De entingen etc zijn allemaal in orde, de paarden voldoen aan de I&R regeling van beide landen, en ben al vaker aan de kant gezet, maar nooit geen problemen gehad.

Mischien dat je je licht eens kunt opsteken op een ander gedeelte van dit forum waar de fokkers aktief zijn, er zijn er wel meer die Duits fokken, en hun veulens in dutise stamboeken hebben ingeschreven.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:38

Ik doe hetzelfde als jij, Alane hoor ;) Ik ga ook met regelmaat de grens over met de paarden en ik laat ze echt niet elke keer weer keuren. Ben me daar blond.

Maar naar een off wedstrijd of keuring in Dld. .......... Ik zou even heeeeel goed in het vraagprogramma spitten of er iets van instaat. Sommige wedstrijden wordt nl op het secretariaat nagekeken of het paard (uit het buitenland) ook die gezondheidsverklaring hebben. Er zijn zelfs wedstrijden waarbij je die moet laten aftekenen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:25

Vrachtwagens voor paardenvervoer moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, iig als een duitser een vrachtwagen heeft en daarvoor wil gebruiken. Dan mag je bijvoorbeeld ook op zondag er mee rijden, dat mogen 'gewone' vrachtwagens niet. Weet niet wat de regels zijn voor Nederlandse vrachtwagens.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:35

Esther schreef:
Vrachtwagens voor paardenvervoer moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, iig als een duitser een vrachtwagen heeft en daarvoor wil gebruiken. Dan mag je bijvoorbeeld ook op zondag er mee rijden, dat mogen 'gewone' vrachtwagens niet. Weet niet wat de regels zijn voor Nederlandse vrachtwagens.

Hetzelfde als voor Duitse vrachtauto's ;)