Shetjes uit de wei halen lukt niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xChristaa

Shetjes uit de wei halen lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:29

haaaai,
ik heb sinds kort 5 verzorg-shetjes,, gewoon om te poetsen en vertroetelen enzo. Maar ik zit een klein beetje met een probleem.
Als ik ze wil poetsen, moet ik ze een halster om doen,, maar dat lukt me niet! Ze rennen van me weg als ik ze bijna heb, & ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.
Ik heb al geprobeert om ze dan eerst met een halstertouw te pakken, maar dit werkt niet bij allemaal.
iemand tips/ideeen?

liefs,,

NZ92

Re: Shetjes uit de wei halen lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:31

misschien kun jeze lokken naar een kleiner stukje? waar je ze dan klemzet?

rindaronda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:31

ik probeer het altijd met brokjes dan komen ze meteen :P

xChristaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:35

uhm,, ik heb wel geprobeert ze in een hoekje te lokken, maar dan rennen ze gewoon weer weg. Met brokjes lukt het wel, maar het moet gewoon zonder brokjes kunnen,, :P

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:37

heb je de mogelijkheid om een klein stukje af te zetten in je land, dmv een draadje en een paar prikpaaltjes? dan kan je ze allemaal daar heen lokken met voer, degene die je nodig hebt halster om, en een touw er aan. de rest weer wegsturen naar het grote stuk. en die ene die je hebt gevangen wat lekkers geven.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:38

Oeiii, shetten streken :+
Het enige wat werkt is zonder iets gewoon midden in de wei gaan zitten
met een appeltjes. Ga gewoon zitten en begin een appel te eten, ze komen dan
vanzelf naar je toe en worden nieuwschierig. Gewoon ook stukjes geven en beetje vertroetelen
enzo, dit gewoon een paar keer herhalen en dan een keer een halster touw mee nemen. Probeer die
dan al aaiend om de nek te slaan en bij de neus te pakken (als ze zich omdraaien heb je niets meer, dus neus
vast houden) en dan als ze braaf en rustg staan gewoon lekker appeltje geven en eventueel even snel poetsen en dan gewoon weer
los laten. Ik weet niet hoe mak ze zijn hoor (dee methode gebruik ik bij de ''wilde'' varianten die nog nooit een mens hebben gezien),
maar als het gewoon beetje dollen is kun je ze het beste gewoon een beetje nieuwschierig maken en eigenlijk ook deze bovenstaande manier gebruiken :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:39

xChristaa schreef:
uhm,, ik heb wel geprobeert ze in een hoekje te lokken, maar dan rennen ze gewoon weer weg. Met brokjes lukt het wel, maar het moet gewoon zonder brokjes kunnen,, :P

Mischien toch wat minder bezig zijn met het vangen, meer met het vertrouwen.
Als ze weten dat als jij komt er leuke dingen gebeuren zullen ze komen, als je ze
elke keer moet opjagen en doen om ze te vangen en dan ''moeten'' gepoets worden
zullen ze het niet als prettig ervaren

xChristaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:40

@loveidefix - Klinkt heel goed! hihi, ga ik proberen,, (:

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:48

goedzo :D

En probeer gedult te hebben :o Echt wachten met aaien tot ze dichtbij zijn,
maar meestal als je geen touw of halster bij je hebt straal je dat ook uit en voelen
ze dat je daar gewoon een appel zit te eten haha :+
Als je dat een paar keer doet zullen ze op en duur als ze jou zien denken hee, we krijgen weer aaitjes
en appeltjes en joepy :P als je zonder dat ze weg willen over de hals kan aaien dan word het al makkelijker ;)

Sucses en hou me op de hoogte ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:20

Gewoon rustig achter ze aan blijven lopen. Die van mij hebben soms ook zo'n bui en de lol is er snel af als je op een rustig tempo achter ze aan blijft lopen. Niet gaan rennen of ze opjagen, soms moet je even geduld hebben.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:44

Weidegenootje van mij 'jaagt' der paard expres op als ze van haar wegrent tijdens het uit de weide halen.
Zo neemt zij het spelletje over en is het al snel niet leuk meer voor het paard en kan ze der zo pakken.

Andere tactiek is uitgebreid met een ander paard gaan kroelen, sommige paarden zijn te nieuwsgierig en komen dan vanzelf wel kijken. :Y)

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:54

Luisteren ze ook niet naar hun namen dan??

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:59

of met een snoepje of hooi ofzo :P of je drijft ze in een hoekje en pakt ze dan alleen is dat slim als je dat met meerdere mensen doet :D

of je probeert de schet die de boel een beetje opjut eerst te pakken en dan de rest van de schetlanders dan zijn ze vaak minder vervelend :P

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:54

Haha, herkenbaar dit! :D
Voor mij is er maar 1 methode. De eerste paar keer gaf ik een snoepje als ik het weiland in kwam, deed het halster om en gaf nog een snoepje. Op een gegeven moment weten ze precies dat ze een snoepje krijgen als je met het halster komt aanzetten en dan doe ik alleen nog het halster om en krijgen ze daarna een snoepje. Dan beloon je het feit dat ze zelf naar je toe zijn gekomen of in ieder geval dat ze stil zijn blijven staan en dat je het halster rustig hebt om kunnen doen.
Je lokt ze dus niet, maar beloont ze voor het goede.

Heel soms denken ze dat ze weg kunnen lopen, dan loop ik er rustig achter aan. Niet jagen! Dan krijg je ze sowieso niet te pakken. Gewoon lopen en never nooit niet rennen. Gaan ze vanzelf stilstaan en kun je ze rustig het halster om doen. Als ze het halster om hebben wel gewoon weer belonen met een snoepje.

Werkt hier prima. En niet alleen bij de eigenwijze shetlanders, maar ook bij de rest. En in elke situatie. Zelfs als ze net 5 minuten op de volle weide staan.

Verder hebben shetlanders voor noodsituaties een hele praktische baard. Gewoon je hand erin vastgrijpen en ze kunnen geen kant op. Of een halstertouw om hun nek.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:21

Hoe loop je op ze af als je ze wilt 'vangen'?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:50

Ik had mijn shet geleerd te komen als ik fluit.
In het begin zonder halster de wei in, fluiten, en als ze kwam een aai en een snoepje.
Dan mocht ze weer haar eigen gang gaan.
later deed ik mjn hand door het halster heen, als ze dan het snoepje at kon ik het zo over haar neus trekken :+
Na dit een poosje volgehouden te hebben moest ze eerst het halster om en dicht hebben voor ze een snoepje kreeg.
Deed ze dit niet dan kreeg ze ook geen lekkers en geen aandacht, dat hebben ze na 2 keer door hahaha
Na een poosje dat gedaan te hebben komt ze nu graag naar me toe, steekt zelf haar neus in het halster en beloon ik haar met een uitgebreide kroelbeurt, geen snoepje meer.
Shetten zijn leuk maar je moet zelf net even iets slimmer zijn dan zij. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:34

loveidefix schreef:
ze dat je daar gewoon een appel zit te eten haha :+
Als je dat een paar keer doet zullen ze op en duur als ze jou zien denken hee, we krijgen weer aaitjes
en appeltjes en joepy :P als je zonder dat ze weg willen over de hals kan aaien dan word het al makkelijker ;)

Zorg wel dat die appel in jouzelf verdwijnt en niet in de shetten, die moet je liever niet met appeltjes, worteltjes en snoepjes gaan lokken, want voor je er erg in hebt zijn ze hoefbevangen. In appels en wortels zit meer suiker dan je zou denken en dat is dus heel slecht voor ze.
Leer ze dat je lekker kunt krabbelen op plekjes waar ze zelf slecht bij kunnen, dan vinden ze je al heel gauw heel erg aardig ;)

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:49

longeer touw stukje afzetten in jagen en dicht maken
doe ik met die van mij ook als die gaat trappen en wegrenne

psycholove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:59

ik denk dat je eerst even hun vertrouwen moet gaan winnen
met snoepjes en aaien etc
als je er langer komt wennen ze ook aan je
en zullen ze zich eerder laten pakken
gewoon geduld hebben denk ik
succes!

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:23

Ik had dat probleem ook altijd met mijn merrie
Ik heb een join up gedaan in het land en sinds dien geen problemen meer!
Maarja voor jou is het lastug dat het er 5 zijn, miss moeten ze nog een beetje aan je wennen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:31

Join up moet je zeker niet zomaar doen. Gebruik de zoekfunctie op bokt maar eens, dan lees je dat het meer kwaad dan goed doet. Dus ik wil je aanraden dat niet meer te adviseren aan mensen jenni_boy :)

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:43

alison_belle schreef:
Ik had mijn shet geleerd te komen als ik fluit.
In het begin zonder halster de wei in, fluiten, en als ze kwam een aai en een snoepje.
Dan mocht ze weer haar eigen gang gaan.
later deed ik mjn hand door het halster heen, als ze dan het snoepje at kon ik het zo over haar neus trekken :+
Na dit een poosje volgehouden te hebben moest ze eerst het halster om en dicht hebben voor ze een snoepje kreeg.
Deed ze dit niet dan kreeg ze ook geen lekkers en geen aandacht, dat hebben ze na 2 keer door hahaha
Na een poosje dat gedaan te hebben komt ze nu graag naar me toe, steekt zelf haar neus in het halster en beloon ik haar met een uitgebreide kroelbeurt, geen snoepje meer.
Shetten zijn leuk maar je moet zelf net even iets slimmer zijn dan zij. ;)

Deze ga ik onthouden! Klinkt als een super tactiek!!

Nu nog niet nodig maar je weet nooit hoe dingen zich ontwikkelen