Dettol (verdund) tegen paardenluisvlieg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Dettol (verdund) tegen paardenluisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:22

Gisteravond mijn eerste confrontatie gehad met deze k*tbeesten (Veluwe, Elspeet). Niet dood te krijgen en ze trekken zich niks aan van dazenspray. Ze gaan tussen de billen en op de anus zitten. De paarden worden echt compleet gek ervan. Het wordt op een gegeven moment gewoon gevaarlijk...
Nu kreeg ik als tip van de staleigenares om Dettol te verdunnen en dat op de bilpartij aan te brengen.
Ik moet het zelf nog proberen, maar zij zegt dat dat het enige is wat helpt.

Rilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:25

Inderdaad......heel vervelend :( maar wat nog erger is dat ze heel gevaarlijke situaties veroorzaken....ook (N'speet) onze paarden raken helemaal in de stress en dat alleen door 1 beestje en inderdaad tussen de billen en op de anus.
Vorig jaar sloeg het normaliter superbrave paard van 'n kennis op hol terwijl ik aan 't mennen was. Deze beesten schijnen niet te steken maar te bijten en 't moment dat ze bijten is erg pijnlijk, daarna blijven ze zitten maar dat is voor 't paard minder erg. Bij een van onze paarden trof ik laatst 4 van zulke beesten aan. Nu is dat 'n erg braaf paard maar onze andere heethoofd slaat alles en iedereen kort en klein wat in de buurt is en ik moet er ook niet denken dat zo'n beest op haar gaat zitten tijdens 'n rit.
Ik ben ook van alles aan 't proberen om ze te weren ..... dus ook jouw tip van Dettol was welkom. Mocht ik resultaat hebben met iets anders, laat ik 't weten. Vooralsnog 'n waarschuwing voor iedereen (en zeker voor diegene die naar de Veluwe (ook deelnemers van de Eperpaardenvierdaagse) komen).....hou er ernstig rekening mee, want nogmaals het allerbraafste paard herken je niet.

Gr. Marleen

amoebje

Re: Dettol (verdund) tegen paardenluisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:16

Heb je al ervaring met de Dettol? Ik zou dat niet zo snel op mijn paard smerig... maar ben echt op zoek naar iets wat kan helpen, want inderdaad.. mijn Oh zo lieve paardje wordt knetter gek van die beesten...

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 08:56

Ja, inmiddels al gereden met Dettol.
Het scheelt enorm, maar ze blijven niet helemaal weg. Zodra je paard gaat zweten wordt de werking ook snel minder. Maar verder helpt het veel beter dan Atex.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:05

Wij spuiten dettol verdund met azijn in de staart. Dat blijf je best lang ruiken. Lees: vaak langer dan een dag. Of het helpt tegen het beest waar jij last van hebt durf ik niet te zeggen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:38

Ik had het in het andere topic over vliegenspray al gezet, maar kijk uit met die Dettol! Op de manège maakten de meesten vroeger zelf vliegenspray met 1/3 Dettol/azijn/water, je wilt niet weten hoeveel paarden er met (serieuze) brandwonden terugkwamen, combinatie van de Dettol met zon...

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:39

Ik heb net de dierenarts gebeld en die raad mij Butox aan, ik mag het vanmiddag ophalen. Iemand hier ervaring mee?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:41

Welke kleur zijn die beestjes?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:43

Stinkt een combi van teatree oil met hertshoornolie niet genoeg?
Ik heb geen ervaring denk ik met deze beesten, maar de rest bleef allemaal op flinke afstand vorig jaar.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:47

hierro zwart/ heel donkerbruin

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:24

Ik maak zelf een mengeling van water, Dettol en azijn. Helpt érg goed! Zodra je het opspuit, zie je de beestjes zich zo omkeren en ergens anders naartoe vliegen! Ik weet enkel de hoeveelheden niet meer...

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:42

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:05

mischien een apparte vraag,
Zou het niet helpen als je verdunde Dettol met water in de gangen zou sproeien? Op een stal waar ik pas was deden ze dat en ik heb nu ik er over nadenk weinig vliegen ect. gezien. Ook rook de stal erg hygienisch en was er veel minder stofvorming...