Een cursus, voordat je paardeneigenaar mag worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Een cursus, voordat je paardeneigenaar mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 23:55

Ik hoorde een stukje op de radio.
Over het wel of niet moeten volgen van een cursus voor aanstaande moeders.

Toen kwam ik op het volgende idee:
Vinden jullie dat er een basiscursus moet komen voor aankomende paardeneigenaren?

Mij lijkt zoiets helemaal niet verkeerd, het kan een wapen voor aankomende eigenaren zijn tegen oplichters, ze bv. een stukje huisvesting, voeding, verzorging en omgang leren en het kan dus ook ten goede voor de paarden komen.

Ik ben voor :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 25-05-10 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: poll verwijderd, heeft te weinig opties

Annetje

Re: Een cursus, voordat je paardeneigenaar mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:59

Ik geloof dat er weinig rijtechnisch aan deze vraag is :P

Maar ik vind het op zich niet verkeerd om toekomstige eigenaren eerst in te lichten over alles wat belangrijk is, het probleem is echter dat iedereen iets anders belangrijk vindt. Je hebt de mensen die een paard 24/7 op het land MOETEN hebben, mensen die vinden dat je het paard elke dag een uur intensief moet trainen en weer anderen vinden het een must dat je paard op ijzers staat.
Ik denk dat de meningen over welzijn te verdeeld zijn om er een echt goede cursus aan te kunnen binden. De FNRS heeft ook een boek gemaakt over het welzijn van het paard, maar daar staan ook diverse onderdelen in die te bediscussieren zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:05

Teveel verschillende stromingen in de paardenwereld, plus dat verschillende rassen nogal eens specifieke aanpassingen qua dieet, etc. vereisen.

Bij elke cursus kom je alleen mensen tegen die zichzelf al vragen stellen en al op zoek zijn naar kennis, de mensen die je zou willen/moeten bereiken die komen niet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:08

Dat wordt inderdaad een lastig groot verhaal.

Behalve dat er voldoende drinkwater aanwezig moet zijn, de rest wordt erg complicated.

Wel kan er misschien een rode draad worden gebruikt, waarbij ieder zijn eigen weg kan kiezen.
Het is inderdaad erg moeilijk om zoiets beknopt over te brengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:19

Nee, ik ben principieel tegen dat soort betutteling. Niet alleen voor paardenhouders trouwens maar ook voor aanstaande moeders. Het is wel prettig dat er cursussen aangeboden worden, maar dan op vrijwillige basis en niet als verplichte kost.
Wie beslist voor wei of stal, voor borstvoeding of flesvoeding, voor ijzerloos of hoefsmid, voor op verzoek of Ria Blom, voor preventief ontwormen of mestonderzoek, voor Rapley vanaf 6 maanden of Olvarit vanaf 4 maanden... dat is toch je eigen overtuiging?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:32

Ik vind het op zich niet zo'n slecht idee. Het gaat uiteindelijk om een BASIS cursus .. Ijzerloos of niet, dat beslis je aan het eind van de dag nog altijd zelf, maar dan moet je eerst wel weten dat die optie er is. En zo gaat dat -voor mij- voor alles wat met paarden te maken heeft. Nee, ik vind het geen slecht idee! Hoe vaak komen we tegenwoordig negatieve nieuwsberichten op Bokt tegen? Paard verwaarloosd, paard ontsnapt, paard mishandeld etc. Ik zeg niet dat zo'n basis cursus daar meteen iets aan zal veranderen, maar het KAN. Uiteindelijk mag je toch ook niet met een auto rondrijden zonder rijbewijs?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:49

RT-->TAO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:55

Hoe rot het ook is dat er paarden zijn die niet goed behandeld worden, ik denk dat er betere prioriteiten te stellen zijn qua regelgeving omtrent verzorging en gedrag. Richting kinderen bijvoorbeeld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:16

Shanelle schreef:
Uiteindelijk mag je toch ook niet met een auto rondrijden zonder rijbewijs?

Maar je mag wel een auto bezitten zonder rijbewijs ;)

Hetzelfde geldt voor hondeneigenaren. En eigenaren van kettingzagen. Of drumstellen, als ik sommige bokt-topics moet geloven :D Of zeilboten, tenzij ze meer dan 10 meter lang zijn. En je moet ze zien stuntelen in de sluizen bij Muiden...
Veel mensen kopen dingen (of dieren) zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken. Ik denk niet dat een cursus daar iets aan gaat veranderen. En ik weet wel dat de markt (die toch al op z'n gat ligt) er grondig door zal worden verpest...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:00

Volgens mij wordt er in Barneveld al zo'n kursis Basis Paardhouden gegeven.
Ik denk alleen dat niet veel mensen daar een paar honderd euro voor over hebben.

Persoonlijk zie ik meer in een soort 'statiegeld/afvoerbijdrage'regeling, waarbij je een soort van verzekering afsluit voor als het paard oud is en de eigenaar er niet meer voor kan/wil zorgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:05

Mijn kids hebben onlangs een hamster gekocht, kregen er een tekst, uitleg, pasport etc bij bijaankoop...
Alleen het koop-dit-erbij-advies was erg vervelend.

En hoe meer regels, des te meer mazen.

Handiger zou een leidraad zijn hoe een paard te kopen, hoe weet je wat bij je past, waar te zoeken en op te letten.
Paard gevonden en dan?
De keuring, verzekering, betalen, paspoort.
En dan geen boekje als het dier met zijn linkeroog knipperd doet zijn rechterachterbeen pijn als er tegen schopt....
Maar het belang van een keuring mocht er op korte termijn iets zijn.... wat is een stamboekpapier en wat kun je er mee.

een verplichte cursus... zal geen kans van slagen hebben... tenminste is mijn mening.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:45

Nou voorheen zou ik gezegd hebben dat het niet echt nodig is. Meestal komt het paard wel ergens terecht waar je begeleiding krijg. Maar nu er bij mij een paard staat waarvan de eigenaren 1x in de week de inhoud van de gft bak komen voeren. Lijkt het me toch geen slecht idee..... Maar goed, ze nemen niets aan dus ik denk van een curcus ook niet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:51

Ik vind het niet zo'n heel slecht idee. Maar dan met een paar regeltjes. Bijvoorbeeld een cursus onder de 18/21 jaar oid. Of dat de cursus niet verplicht als je een opleiding veearts, paardenhouderij ed gedaan hebt.
Maar ik denk niet dat dit te realiseren is eerlijk gezegt.