Paard doet vreemd op nieuwe stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xlaikax

Paard doet vreemd op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:23

Ik heb samen met een vriendin onze merries 18 en 24 jaar enkele dagen geleden verhuisd. De paarden komen hier alle dagen een hele dag op een grote wei in kudde (ongeveer 15 paarden). De eerste twee dagen hebben ze apart naast de kudde gestaan, en nu voor de eerste keer erbij. Nu is het zo dat telkens ik mijn paard (of wij onze paarden) van de wei halen ze het stalgebouw niet meer inwillen, krijgen we ze er toch in willen ze hun stal echt niet in en poetsen is echt een ramp. De paarden zijn echt zenuwachtig als ze niet op de wei staan en als we er mee willen rijden. 's avonds krijgen de mensen van de stal ze ook amper in hun eigen stal, en dan draaien ze rondjes en zijn echt nerveus. Nu vandaag stonden ze voor de eerste maal in de kudde, met als gevolg dat ze vol beten staan. Ik heb de mijn er apart afgehaald, en dit was echt zielig, ze wou echt naar haar vriendinnetje toe en wou ze beschermen. Ik heb ze even aan de lounge gezet en hierna was ze iets rustiger, de stal wil ze echter nog niet in. Nu hoop ik dat dit echter iets of wat normaal is. Ik heb ook schrik dat het wat teveel voor hen wordt, ze zijn echter al op leeftijd. Vandaag hebben ze echt moeten lopen voor hun leven (dit is misschien wel wat overdreven), maar ze waren echt nat en vrij moe. Toen we doorgingen stonden ze rustig in een hoekje ver van de kudde. Het is zo dat deze merries zeer rustig waren op hun vorige twee stallingen, ze stonden er wel altijd binnen (vorige zomer kwam de mijn wel 3 dagen in de week enkele dagen buiten, en dit deed ze eigenlijk niet graag, ze deed niets liever dan in haar stalletje staan).
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit beteren, en zou het niet wat teveel worden voor hen. Ik zou graag rustig met mijn paardje kunnen bezig zijn. Of is het gewoon een kwestie van rustig blijven en het wat tijd geven.
Alle hulp is welkom. :D

DeHP

Re: Paard doet vreemd op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:27

Geef het gewoon even de tijd. Sommige paarden hebben meer tijd nodig om te wennen. Het is ook wel een behoorlijke overgang voor jullie paarden. Is het stalgebouw vrij donker Of is de ingang vrij klein? Dan willen sommige paarden ook minder graag naar binnen.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:30

geef het tijd een laat haar wennen (:
En anders kan je iets aanpassen in je stal waardoor het lijkt op de stal
waar je paard eerst stond.
Hang bijvoorbeeld een speelbal op dezelfde plek,
gebruik hetzelfde voer enz.
Succes!

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:30

De ingang is zeer groot en de stallen zijn heel licht, ze kunnen zelfs hun kopje door de tralies steken. Het is gewoon zo vreemd ze was altijd de rustigste en deed niets liever dan in haar stal staan. Is het eigenlijk goed voor je paard om in een kudde te staan?

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:32

Het vreemde is ook nog geen maand geleden hadden we ze al eens verhuisd (dit bleek niet echt zo een goede optie) en hier waren ze vanaf dag 1 zeer kalm. Daar kwamen ze slecht 1 of 2 maal per week op een zandpaddok.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:37

voor de meeste paarden is het heel goed om in een kudde te staan. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, soms heeft dat te maken met waar ze zijn opgegroeid, wel of niet in een kudde. Soms hebben ze last van een bepaalde allergie waardoor buiten staan niet bevorderlijk is.
Als ze twee keer binnen een korte periode verhuisd zijn kunnen ze daar ook nog moeite mee hebben. Kijk het gewoon even aan en als het echt niet beter wordt kun je altijd nog een allergie test gaan doen zodat je weet of het beter is haar binnen te houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:40

Persoonlijk zet ik nooit een nieuw paard na 2 dagen al in een groep. Dat kan alleen als de groep in 1 keer samen op een nieuw stuk komt, maar niet 2 paarden achteraf tussen een al gevestigde groep gooien. Dat is vragen om moeilijk heden!
Dan laat ik ze sowieso de eerste dagen wennen aan hun nieuwe stal..lekker hooi en voer, zodat ze weten dat het daar goed is.
Overdag wel buiten en liefst naast de kudde waar ze later in moeten.
Dan gaat eerst de leider van de groep bij het nieuwe paard, gaat dit goed, dan de volgende dag een ander erbij en zo tot de hele groep samen staat.
We staan er ook altijd met meerdere mensen bij met longeer zwepen, zodat, als het mis gaat we in kunnen grijpen!
Mijn advies is om ze eerst nog met z'n 2 tjes te laten staan en ze te laten wennen aan hun stal. Pas als ze zonder angst de box in lopen, kijken of er een paard uit de kudde bij kan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:49

Ik vind van alleen of met z'n tweeën staan naar een (vaste?) kudde van 15 paarden wel een grote overgang. Zeker als het oudere paarden betreft van 18 en 24 jaar. Als ze nog nooit in een grote kudde hebben gestaan is dat wel erg wennen na al die jaren....Soms kan weken duren voordat alles weer in de juiste rangorde staat - meestal gaat het goed, maar ik weet niet of ik het risco zou durven nemen.

Over die stallen durf ik niet zoveel zinnigs te zeggen, staan ze wel naast elkaar en kunnen ze elkaar zien? Misschien zijn ze bang dat ze gescheiden worden? Dat ze wat onwennig en zenuwachtig zijn vind ik niet vreemd, paarden zijn gewoontedieren en het opbouwen van een nieuw ritme kost nu eenmaal tijd.

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:49

De mensen hier blijven er ook niet echt een hele dag op zien, 's morgens was alles vrij ok, maar toen we in de namiddag aankwamen was het crossen en vechten. Nu zeggen de mensen ook van ja nu staat ze bij de kudde is het niet best om ze gewoon te laten staan. Zou het probleem van de stal zich vanzelf oplossen, want ze binnen latn staan is echt geen optie dan breekt ze gewoon de boel af.

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:50

En ja het is een vaste kudde.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:54

Ze hebben toch al met z'n tweetjes gestaan? Dan maar even geen gras en hooi in een paddock!
Ik denk dat je ook niet zit te wachten op een paard met een gebroken been of diepe wonden.
Nogmaals..jullie paarden komen in een gevestigde groep waar alles al zijn plek heeft veroverd.

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:55

Ja met zen tweetjes is geen probleem, de mijn (24) beschermt ook echt de andere.
En wat zou jij dan concreet doen nu?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:47

Als het echt vechten is in de groep, zou ik ze er tussen uit halen en apart zetten.
Dan zoals ik al zei, steeds een paard erbij zetten om aan elkaar te wennen.
Liefst eigenlijk 1 op 1 dus niet de 2 merries samen met een nieuwe of 2 bij 2.
Ik weet niet of de paarden binnenkort worden omgezet naar een nieuw ander land?
Grote kans dat als je ze er dan tussen zet, dat het beter gaat.
Het blijft altijd een probleem om een nieuwe in een groep te plaatsen omdat natuurlijk niemand zit te wachten op een kreupel paard.

Lucky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:06

weet je het is altijd een risico maar het blijven kudde dieren. Mijn paardje is ook onlangs in een bestaande kudde gezet en die heeft een behoorlijke klap opgelopen. Zij staat nu apart en is al een week herstellende. Het gaat gelukkig goed. Ik zou je aanraden, denk goed na wat je wilt.