Kun je een paard van ongeveer 13 jaar nog hulpen leren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joelleee

Kun je een paard van ongeveer 13 jaar nog hulpen leren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:39

Ik ben van de mei op ponykamp geweest. Daar kreeg ik een pony toegewezen. Ik was zo gek op die pony en er zo kapot van dat ik weer weg moest en die pony achter moest laten...
En nou twijfel ik om haar te kopen. Alleen is ze gewend om achter andere paarden aan te lopen en dan denkt ze: 'Als zij in galop gaan ga ik ook in galop.' Ik heb het op ponykamp geprobeert om haar zelf in galop te krijgen maar nou blijkt: Ze kent de galophulp niet!
En nu vraag ik me af, kan je een paard van haar leeftijd(tussen de 10 en 15 jaar) de galophulp nog leren???

Cheetahfan

Re: Kun je een paard van ongeveer 13 jaar nog hulpen leren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:40

Als je les neemt, is dat vast wel mogelijk.
Maar heb je goed nagedacht over het kopen van een pony?
En staat die pony uberhaupt wel te koop?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:41

Tuurlijk! Je kunt een paard van die leeftijd alles nog leren hoor, geen probleem.
Mijn oude ruin kocht ik toen hij 11 jaar was, hij liep een B-niveautje toen en ik ben er nog M2 met winst mee geworden.

Brainless

Ja hoor dat kan best.
Maar omdat ze al een geruime tijd het verkeerde heeft geleerd kan het wat langer duren (omdat ze ook dingen moet afleren).

shanalover

je kan ze eventueel de stemhulp aanleren om te galoperen. Als je dan wil galloperen geef je gewoon de stemhulp samen met de galophulpen. Zo doe ik het met mijn verzorghaflingers (zij lopen normaal enkel in de kar en kennen dus ook totaal geen beenhulpen)

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:47

cheetahfan: Het zit eigenlijk zo... Ik droom al jaren van de perfecte pony. Nu heb ik haar eindelijk gevonden. Het duurt nog wel ff voordat ik de beslissing maak, maar we hebben ook het geld nog niet. Ik heb wel al weken het gevoel dat er veel geld aan zit te komen. Je vind me nu vast raar. Maar ik heb gewoon het gevoel dat er goed nieuws komt. En als dat zo is: Ik zit al 2 weken alle ziekten en gebreken uit mn kop te leren. Ik denk gewoon dat ik er klaar voor ben;-)

En nee ze staat niet te koop. Als de eigenaar haar niet wil verkopen houd het gewoon op.
Laatst bijgewerkt door Joelleee op 24-05-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:48

Dus jullie denken dat het kan? Ze is wel eigenwijs hoor...ik weet niet of ze naar de stem zal luisteren..
:=

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:57

Je zegt het zelf; ze is eigenwijs!
Betekend dus niet dat ze het niet kán...
13 is nog lang niet bejaard, ze kan nog heel wat jaren mee en nog heel veel dingen leren, míts je dit haar op de goede manier aanleert.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:58

Consequent zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:59

Mijn shetlander is nu 11 en die ben ik nu nog aan het beleren voor de wagen. Ze pakt het super op. Het spreekwoord: je bent nooit te oud om te leren is er niet voor niks. En dat geld ook voor paarden :D

Als jij goed begeleid wordt dan kan ze nog makkelijk dingen leren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:59

Ik heb een paar jaar terug een 13 jarige gekocht die nog helemaal niets kon (dus niet eens zadelmak was).

Die loopt nu super braaf onder het zadel en voor de wagen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:01

Eigenlijk verwacht ik niet dat die pony niet in galop wilde omdat ze de hulpen niet kent maar simpelweg niet luisterde omdat ze jou niet als baas zag.. Je hebt dit dier maar heel kort gereden dus dat is knap waarschijnlijk. Wat betreft nieuwe dingen leren, dat kan ieder dier tot op hoge leeftijd maar het kan wel wat langer duren en je zal goed consequent moeten zijn.
Wat betreft geld, vergis je niet in hoe duur paarden/ponies zijn en dan is het aankoopbedrag nog maar het begin. Als je niet iedere maand rond de 200 euro kan missen moet je er echt niet aan beginnen dan kun je je verantwoordelijkheden als pony eigenaar niet nakomen en wordt je pony de dupe en dat is wel het laatste wat je wilt als je om je dier geeft!

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 22:40

ja troi ik snap je;-) nooit over nagedacht dat dat ook een optie kon zijn:-O

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:26

Natuurlijk kan dit, je kan met een goede lesgever, je pony andere hulpen leren ;)

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:39

Mijn paard is al ruim 25 en we leren nog steeds nieuwe dingen samen ;) Je moet er natuurlijk wel extra tijd en aandacht in stoppen en niet alles in één keer verwachten, maar dat geldt voor een 4-jarige net zo goed :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:41

Ja hoor, een ouder paard kan nog steeds dingen bijleren. Of je de eenmaal verkeerd aangeleerde dingen weer afgeleerd krijgt, is een tweede.

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:41

okay, dankje allemaal;-)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:12

Ik zou eerst maar eens informeren, of deze pony wel te koop staat, voor welk bedrag. Dan flinke sparen... en dan nog eens verder kijken!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 03:26

Voor ieder paard geldt en dus ook voor 'jou' paard... Alles valt te beleren. Bij de een gaat het sneller als bij het andere paard, maar op den duur gaat het lukken.
Neem er de tijd voor, wees consequent, neem goede les, beloon uitbundig bij goed gedrag ed.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:28

ik heb die van mij pas met 16 jaar goed doorgereden onder het zadel, en ze pikte het zo op hoor. je paard is nooit te oud om te leren. het zal alleen in jou geval wel wat langer duren en een hop geduld vergen, omdat ze een hoop dingen zal meoten afleren, maar met goede begeleiding zal dat zeker lukken.

ik zou alleen eerst eens gaan informeren of de eigenaar het paard uberhaupt wel wil verkopen en tegen welke prijs. dan weet je in ieder geval welk bedrag je moet gaan spraren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:39

Maar, als je een maandbedrag van 200 euro niet 'zomaar' kan missen moet je je misschien afvragen of je er voor moet willen gaan sparen..

Ik ken TS niet hoor, maar ergens bekruipt me een gevoel dat dat wel eens lastig zou kunnen zijn

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:27

200 is nog goedkoop denk ik, weet niet in welke regio ts woont. maar als je dat bedrag maandelijks al niet kan missen moet je inderdaad geen eens een paard willen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:17

Ik ken een paard die is op 14 jarige leeftijd nog beleerd voor de kar :)

200 euro is nog goedkoop ja..
Een oudstalgenootje heeft een keer uitgerekend dat ze gemiddeld over een heel jaar genomen rond de 500 euro per maand kwijt is.
En die deed geen rare dingen, geen wedstrijden ofzo. Deze berekening was puur op basis van stalling, spullen, va, hoefsmid en lessen.

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:44

weet je... ik ga de pony niet kopen. Denk niet dat ze dan gelukkig is. Dankjullie voor de reacties. Maar ik ben bang dat dit forum dus nu niet meer nodig is. :(:) ;(