haflinger wil niet voorruit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynneke23

haflinger wil niet voorruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:15

hallo bokkers,

ik verzorg een haflinger, deze is van een meneer die ze heeft aangekocht om gewoon op de wei te lopen en voor de schoonheid. ze is te dik. vorige zomer is ze zadel mak gemaakt en schijnt een paar keer op gereden geweest. dus nu ongeveer een jaar niet gereden en ik legde wat gewicht op haar rug en ze keek en reageerde met een kleine hinnik (ik denk dus wat verleerd!)
ik kan er ook niet op rijden, hebben geen zadel etc. juist een hoofdstel

als ik aan haar wei ben komt ze direkt in een snelle pas.
ze laat haar halster netjes aan doen en tijdens het borstelen staat ze goed stil
soms houd iemand haar vast maar meestal leg ik het touw gewoon over haar nek
( ik kan haar nergens vast maken)
juist snuffelt ze meestal aan 'de op de grond liggende borstels ' en zet dan een stapje
soms als ze dan te ver staat doe ik haar naar achteren stappen dit gaat wel tamelijk vlot

als ik dan met haar even wil gaan stappen aan de hand protesteert ze, ze staat gewoon stil en wil niet voorruit
met kleine snokjes en wat geklak met men tong wil ze in het begin wel voorruit
maar als ik nog maar zeg 'goed zo' staat ze alweer stil
( als ik niets zeg staat ze ook al na 1-2 m stil)
als ik met het touw dan wat naar de achterhand doe draaid ze deze en gaat dan een klein beetje voorruit

ik heb nu wel al ondervonden dat dit allemaal niet lang mag duren want wat teveel getrek of 'op stap' of wat te veel naar de achterhad met het touw geeft ze een minnie bokje of een kleine beginnende hinnik
als ik dan nog even met kleine snokjes dee ging ze wel even goed door, consuquent ben ik wel
ook de vorige keer dat ik bij haar ging trok mijn broer te veel om haar terug even in draf te krijgen en plots stond ze stil en gaf een kleine stijger

waarschijnlijk komt dit omdat ze het nog niet lang gewoon is maar ik doe het wel al een paar maand
(1 keer per week)
de eigenaar heeft echter geen tijd
de laatste keer dat hij in haar weide kwam (voor een uitgebroken kip) stijgerde ze van vreugde!
om naar haar andere weide te gaan, wandelen ze een eindje (langs straat) dus met hem stapt ze wel goed door

heeft iemand tips voor mij om haar gewillig te laten leiden en meestappen?
ik had gedacht aan een zweepje maar denk dan dat ze zeker zal bokken
Laatst bijgewerkt door lynneke23 op 24-05-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Asmaryl

Re: haflinger wil niet voorruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:19

Kan het misschien zijn dat ze hoefbevangen is en dat ze daardoor niet wil lopen? Je zegt zelf dat ze te dik is. En ik lees dat ze soms hinnikt of bokt als je er nog niet eens zo lang op zit. Misschien even in de gaten houden

kurida1

Re: haflinger wil niet voorruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:35

ik dacht eerst dat ze misschien pijn zou hebben in haar benen maar omdat ze wel naar je toekomt maar met hoevbevangen heid zou ze ook niet naar je toekomen, sorry ik denk niet dat ik je veder kan helpen. maar misschien moet de da even komen kijken??

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:38

Marie_X_X schreef:
Kan het misschien zijn dat ze hoefbevangen is en dat ze daardoor niet wil lopen? Je zegt zelf dat ze te dik is. En ik lees dat ze soms hinnikt of bokt als je er nog niet eens zo lang op zit. Misschien even in de gaten houden

ik bedoel als ik aan de hand stap ;)
sorry vergeten bijschrijven :o
maar hoefbevangen is ze niet, de smid is ook nog onlangs gekomen deze zou dat dan ook hebben moeten gezien.