shetlander blijft ontsnappen uit weiland tips graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje4

shetlander blijft ontsnappen uit weiland tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 00:14

hoi heeft er iemand tips onze shetlander is superlief maar in de wei blijft die ontsnappen maakt niet uit wat voor omheining prikkeldraad en lint met stroom en hij springt er gewoon doorheen hij staat nu verplicht op stal wat ik zielig vind maar kan nie hebben dat die zn benen openhaalt of dat die de weg oploopt.

groetjes nicole

TheHorseInn

Re: shetlander blijft ontsnappen uit weiland tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:21

gewoon ff op stal laten staan ;)

en anders 2 rijen lint??

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 00:25

jaa maar op stal is ook niet wat hij gaat overdag in de bak even maar zelfs daar wilt die eruit breken en ik zal even uitleggen hoe het draad is onderste 2 is prikkeldraad en daarboven zit 4 rijen lint met stroom maar hij doet gewoon zn hoofd erdoo benen eroverheen en weg is die de boer waar die staat heeft m gister 7 keer lopen vangen. wil m gewoon op wei hebben in de stal loopt die hele dag te hinneken en te trappen te steigeren tegen de deur en is helemaal zenuwachtig als die eruit mag terwijl hij normaal geen stap verkeerd doet.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:29

Oh, dit probleem hadden/hebben wij ook.
Wij hebben dan gewoon twee schrikdraden en toch wel gras, dus ze wil er niet eens uit.
Voor jou zit er niets anders op dan een houten hek maken, of nóg extremer met draad afzetten. Flinke stroom erop, houdt hem wel tegen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:31

TheHorseInn schreef:

en anders 2 rijen lint??

da's toch geen oplossing? :?

en als je van die paddockplanken zet? of ijzeren hekwerk waarvan de baren dicht bij elkaar zijn?

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 00:35

jaa is wel een optie om een houten omheining te maken maarja ik huur het weiland op een ranch dus ga niet zoveel geld uitgeven terwijl het niet voor mezelf is en van de boer mag die niet in de wei zolang die uitbreekt dus staat al 2 dagen op stal zich tevervelen hij mag wel naar buiten maar dan moet die aan de ketting hij is dat op zich wel gewend maar weet niet of het dan goedgaat ben echt ten einde raad had vorige eigenaar al gemaild aangezien we hem pas hebben daar heeft die met eenhouten omheining gestaan en achter van dat gaas met stroom

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:39

Vervelend gezegt waarschijnlijk maar zou wat meer stroom op de draad/lint zetten.
Hoeveel staat er nu op?
Heb je trouwens gekeken of de stroom wel goed doorloopt kan zijn dat de lint ergens versleten is en de stroom dus niet goed rond gaat en verminderd en dus weinig/geen stroom meer opstaat.
En anders misschien een andere wei zoeken waar het beter omheind is?

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 00:44

ik weet niet precies hoeveel erop staat zal het is navragen morgen de stroom loopt wel goed door hij heeft alle kanten van het weiland al gehad om eruit te komen hij stond zelfs gezellig tusse de grote paarden je zag m helemaal niet meer weer ertussen. andere wei zoeken is wel een optie maar wel moeilijk te vinden want overal hier hebben ze allemaal alleen lint eromheen hoop dat we snel een oplossing vinden

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:48

als eerste prikkeldraad weghalen! echt levensgevaarlijk!!
mijn shet kan ook behoorlijk goed uitbreken gaat liggend onder lijntjes door.
gewoon hoge palen en om de 20 cm een stroomdraadje met goed stroom erop. en zorgen dat het stroom niet de grond in kan lopen.

en zorgen dat hij wat te eten heeft en een kameraadje om elkaar bezig te houden.

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 00:56

jaa omdat dat prikkeldraad er zit staat die ook in de stal kan niet hebben dat hij er vast in komt te zitten of aangerede wordt als die de weg op komt. er is gras genoeg en er staan nog 2 shetlanders in de wei die wel netjes blijven staan grrr haha snap ook echt niet waarom hij het doet. als je hem poetst longeert of als die gerede wordt is die zo sloom als wat en wil bijna niet in beweging komen zet geen stap verkeerd bijt niet trapt niet niks totdat die op wei komt dan wordt hij ineens actief snap je toch niet

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 07:26

kippengaas..... :D daarnaast helpt een extra lintje met stroom ook. Als het je eigen wei zou zijn, zou je er een haagje langs kunnen zetten (beuken b.v.)

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 07:38

dit probleem hadden we ook, onze jack liep dan op het voetbal veld, wij hebben schapen gaas gezet met afstandhouders en stroomdraad, toen was het over.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 07:49

http://www.stefal.nl/N_grp_26_41-1.html

investeer 100 euro in een electrisch schapennet, dan kan je een stuk weiland voor hem afzetten en gemakkelijk verplaatsen als het gras op is. En gewoon meenemen naar een andere wei.
Wij gebruiken dit net ook voor ontsnappende lammetjes of om gevaarlijke sloten mee af te schermen. Stroom erop en klaar.

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:24

Ik zou eerst eens kijken of de stroom nog goed doorloopt( heb je metertjes voor), die andere schets staan er al langer dus die hebben waarschijnlijk al eens een goeie tik gehad en proberen het nu niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:39

Idd even nalopen met een metertje. Als de draad ouder wordt of gaat doorhangen dan kan de stroom afnemen. Ook lang gras heeft er invloed op. Ik heb thuis ook 2 houdini's, maar met genoeg stroom houd ik ze wel in hun weitje met maar 2 linten.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:50

Ayasha schreef:
TheHorseInn schreef:

en anders 2 rijen lint??

da's toch geen oplossing? :?

jawel hoor

Hebben wij ook gedaan met oude pony
weekje op stal en toen heeft ie het nooit meer gedaan hoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:53

Ik denk niet dat dat bij die van mij gaat werken hoor. Een paard gaat echt niet denken van goh ik word op stal gezet als ik ontsnap. Die van mij zou net zo hard weer ontsnappen als hij het gras aan de overkant groener vind :D

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:55

:=

je kan het in ieder geval proberen ;)

die houten hekken :\

Daar kunnen ze ook zo doorheen breken...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:56

even heel gemeen:
een halster met een ijzerdraadje wat uitsteek. Soort teletubbie van maken. Het draadje ijzer langs het halster naar de neus lijden. Zodra hij onder het draad door wil, dan raakt het ijzer het stroomdraad en plets een dreun op zijn neus. Dit misschien een poosje volhouden en dan stopt het hopelijk vanzelf

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:57

TheHorseInn schreef:
die houten hekken :\

Daar kunnen ze ook zo doorheen breken...

Hier hebben ze toch wel gezag voor een houten hek, ze zijn er nog nooit doorheen gegaan en anders kun je er een draadje voor spannen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:57

Ik heb precies hetzelfde, we zijn radeloos, nu hebben we heel de wei met van dat schapengaas afgezet, en jahoor, gister was ik niet thuis en ik werd gebeld, de paarden zijn weer uitgebroken, de shet had het hek gemold en de ander volgde, bij ons thuis is iedereen hem zó zat

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:31

aan de stik zetten dan, je schreef dat je dat niet durfte of iets in die strekking.
zolang hij niet ontdekt dat de pin los wil als hij een paar keer hard aan het touw trekt :+ (de mijne heeft dat helaas dus al wel door) blijft hij aan de stik vast wel staan.
dat lostrekken gebeurd eerder als de grond nat is, nu het weer zo droog is gaat het met onze pony goed, ze komt dan niet los, probeerd dat meestal ook niet (als er maar gras genoeg is).

verder zorg ik er nu voor dat ze regelmatig wat geplukt gras krijgt in de wei, een appel 's avonds, de draden allemaal goed strak.
er zit nog geen stroom op maar binnenkort waarschijnlijk wel.
ze breekt niet bewust uit maar raakt min of meer per ongeluk uit de wei als ze tussen de draden door hangt om grasjes te pakken, en dan doorschiet, of als er dan een draad breekt of soms een paaltje knapt.
dat gebeurd zo af en toe, daarom moet er maar beter wel stroom op het draad.
ik zorg er nu dus vooral voor dat het weiland een leuke plek is (daar krijgt ze eten etc), en dat er zo weinig mogelijk lekker gras te zien is aan de andere kant van het draad.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 24-05-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:32

doe anders gewoon speeltjes in de wei zoals een jollybal of zoon appel ding of zet de schokdraden ook vertikaal neer dat hij er niet meer doorheen kan of zet een dubbel hek neer

fuente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:40

ik heb ook een schet en die brak vroeger ookaltijd uit maar nu ne meer we hebben houten palen gezet en een de binnekant van de wei wit lint in 4 rijen en aan de buitenkant 3 rijen prikkeldraad

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:04

zoo wat een tips:D over dat gras het is niet groener in de andere wei is overal hetzelde en ze hebben genoeg zon bal ligt in het weiland maar die vind die niks aan. maar had er al wel overna gedacht hij heeft altijd bij andere paarden en ponys gestaan nu met 2 shetjes dus hij zal wel bij de groten willen blijven ofzo hij is niet tegen te houden staat nu ook in een grote paardenstal omdat die de kleine stal de benen er vast op had zitten hij wou er overheen. dus denk dat die stik dan de enigste oplossing zo snel is wnt met dit weer binnen is ook niet leuk heb m vanmiddag 3 uur lang eruit gehad beetje rennen en dollen in de bak en even lekker gewassen toen was die ook wel weer lekker rustig toen die de stal inging dus hoop dat die snel weeer na buiten kan. ik zal het laten weten als ik de oplossing heb. in ieder geval bedankt voor al die tips ik ga ze goed onthouden.

groetjes