In welk bos nu buitenrijden i.v.m. vliegjes/mugjes ZH/NB etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unicorn07

In welk bos nu buitenrijden i.v.m. vliegjes/mugjes ZH/NB etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:24

Hoi allemaal,

Vanmorgen zijn we op tijd naar het Mastbos (Breda) geweest om buiten te rijden met onze paardjes, maar dit was niet echt een succes i.v.m. de zwermen vliegjes/mugjes daar. We hadden verwacht dat het nu nog mee zou vallen, maar dat was helaas niet zo. Het is natuurlijk per paard verschillend hoe ze erop reageren, een van de paarden waarmee wij gaan heeft er niet zoveel last van maar het andere paard wordt er helemaal gek van. (heeft ook een heel dun huidje en vacht en zat vanmiddag ook onder de bulten) Op die manier heeft ze het niet erg naar haar zin en dat is toch wel de bedoeling ervan! Zijn er in Zuid Holland, Noord Brabant of ergens anders niet te ver van Dordrecht ZH misschien bossen waar het nog minder erg is met de vliegjes? We hebben de paarden ook ingespoten, dit heeft wel iets geholpen, maar het was toch niet te doen. Of moeten we gewoon naar het strand? Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes!

PBA_

Re: In welk bos nu buitenrijden i.v.m. vliegjes/mugjes ZH/NB etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:51

Een vliegendeken met zadel uitsparing zou misschien kunnen helpen. Dan niet inspuiten met vliegenspray hoor.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:54

Hey PBA,

Ja iemand op stal had het daar ook al over, krijgen ze het dan niet ontzettend warm? Mijn merrie is namelijk normaal gesproken al erg snel warm.
Ik vind het wel een idee om naar te kijken, want ik vind het erg sneu voor haar.
Bedankt voor de tip.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:01

Iets warmer zal het wel zijn maar als je moet kiezen tussen vliegjes of iets warmer dan wist ik het wel. Uiteraard zitten er gaatjes in maar doordat de wind er moeilijker doorkomt heb je geen stroming waardoor het warmer aanvoelt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:50

Vanochtend in het Capelse bos gereden, geen vlieg(je) tegengekomen, maar is natuurlijk niet zo'n heel groot bos.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:55

PBA, ja, je hebt wel gelijk. Ik ga er eens voor kijken, maar houd me evengoed aanbevolen voor plekken voor op het moment minder vliegjes zijn.

Jury, het Capelse bos, dat ken ik niet eerlijk gezegd...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:09

Is een bos park aan de Bermweg in capelle ad ijssel. Lekkere brede paden waar je totaal een uurtje rond kunt brengen.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 23:35

Okee, ja, een uurtje is best kort als je helemaal met de trailer weg moet. Normaal gesproken rijden we dan meestal wel twee uur. Maar het is wel altijd prettig om wat alternatieven dicht bij huis te hebben. Misschien gaan we wel een keertje kijken, bedankt voor je uitleg!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:41

moet ook leuk rijden zijn bij de berg, Bergschenhoek, maar daar ben ik nog nooit geweest. Zooist, ook van bokt wel dus zij kan je daar meer over vertellen.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:43

Ok, bedankt. Heb het al aan haar gevraagd ;-).

Vandaag zijn we een flink rondje door het dorp geweest dat was een stuk beter te doen, ze waren erg braaf, zijn op plekken geweest waar we normaal niet komen omdat het daar dan veel te druk is. Was heerlijk en weinig last van vliegjes enzo.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 03:14

Capelse bos heet officieel het Schollebos. Ik zou er de eerste tijd nog niet rijden eerlijk gezegd. Ze zijn namelijk druk bezig sportvelden aan te leggen. Dus veel lawaai en linten. Ook ligt er aan het ruiterpad een speeltuin, dus niet opkijken als er ineens een kind loopt (=niet goed afgezet). Ook lopen er veel honden, dus flink galopperen kan niet. Het is echt maar een klein bos, als je een uurtje wilt rijden heb je minstens twee keer hetzelfde rondje gedaan.

Niet echt een aanrader als je denkt laat ik eens lekker een ander bos proberen. ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:24

Volg dit ook even heb namelijk een fjord die panisch is voor steekbeesten.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:38

Lous,

Bedankt voor de extra info! Wel handig om te weten, klinkt zo niet echt geweldig, in ieder geval niet op dit moment.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:56

Het is geen slecht bos hoor, heb er vaak gereden. Maar meer iets om lekker uit te stappen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:00

hier een groot bos wat belgie inloop nog geen vliegje gezien en je kan makkelijk 2u rijden

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 16:01

Lous, ja, ik begrijp het. Meer iets voor als je er in de buurt staat met je paard, dat je er ffies heen gaat, stukje stapt en weer terug naar stal stapt bv. Maar geen wereldreis waard zeg maar. Nou ja, we zien het wel. Zondag wordt het ws slecht weer, dus dan hoeven we niet zo nodig naar buiten..

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 16:02

Chelletju, dat klinkt wel goed. Maar waar in Zeeland is het ongeveer??

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:02

in zeeuws vlaanderen bij hulst. is vanaf zwijndrecht (zh) uurtje rijden.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 16:08

Bedankt. Is bij ons vandaan 107 km, denk niet dat ik dat met de trailer achter de auto in een uurtje ga redden...tenzij we veel te hard gaan rijden haha. Maar ik zal t ns bespreken met mn buitenrijmaatjes en houd t in gedachten.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:33

Mijn paard trekt ook enorm veel vliegen aan!

Ik rij altijd met een vliegendeken met zadeluitsparing. Zitten heel praktisch en bedekken ook vrij veel van het lichaam. Daarnaast gebruik ik dan ook nog een vliegenspray voor de benen, onderkant van de buik, ..

Iets warmer zal het wel zijn, maar uit ervaring weet ik dat het niet veel uit haalt om zwetende paarden in te spuiten met een spray, dat nadeel heb je hier dan niet meer natuurlijk...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:28

ik doe hetzelfde als bloempjeh_, ik heb een vliegendeken met hals van hh, is al zeker 3 jaar oud en nog in goede staat en is ook niet zo dik als sommige andere dekens

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:01

Als we weer in het bos willen gaan rijden en er weer veel vliegen zijn, dan ga ik zeker kijken naar zo'n deken met zadeluitsparing, is denk ik toch prettiger voor mn paard dan al die vliegen, bedankt.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:35

Mijn paard kan ook superslecht tegen vliegjes, mugjes enz. Ik heb afgelopen vrijdag door de Loonse en Drunense Duinen gereden en dat was nog heel goed te doen.
Er waren wel wat vliegjes, maar paardlief had er niet zo heel veel last van. Ik heb wel met zo'n oornetje gereden, dat wil ook nog wel iets helpen.
En straks als het te erg wordt heb ik een vliegendeken met zadeluitsparing.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:55

Ik heb toevallig de deken gevonden die ik zocht en dat is met zadeluitsparing en buikflap. Ik reed vorig jaar met een gewone vliegendeken en buiksingels maar natuurlijk gaan ze dan npsies op de buik zitten. Ik heb hemnog niet getest omdat hier nog geen vliegen zijn. Wel enorm veel rupsen! Maar ja das alleen vies in je gezicht zeg maar.

maar hier in Uden zijn er dus nog geen vliegjes..

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:47

peaches schreef:
Ik heb toevallig de deken gevonden die ik zocht en dat is met zadeluitsparing en buikflap. Ik reed vorig jaar met een gewone vliegendeken en buiksingels maar natuurlijk gaan ze dan npsies op de buik zitten. Ik heb hemnog niet getest omdat hier nog geen vliegen zijn. Wel enorm veel rupsen! Maar ja das alleen vies in je gezicht zeg maar.

maar hier in Uden zijn er dus nog geen vliegjes..

Mag ik even zo nieuwsgierig zijn om te vragen van welk merk dit is? Wist zelfs niet dat het bestond!