(dek)Hengst laten ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

(dek)Hengst laten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:25

Hallo mede-bokkers :wave:
Ik zit even in dubio;
Zal ik Jeroen(tje) wel of niet gaan castreren?

Naar andere paarden/pony's toe, is hij best hyper (dat zagen sommige wel @ de castingdag in Ermelo :Y) ).
Maargoed, daar is hij dan ook wel hengst voor. Ik vind het wel grappig om te zien, hoe erg hij zich dan uitslooft :=

In de omgang merk ik wel dat het een hengstje is: ongeduldig en af en toe bijten, maar met consequent zijn probeer ik dit te beperken.
Verder heb ik er niet veel last van :) Als Jeroentje gaat verhuizen moet hij wel gecastreerd worden. Tot dan wou ik misschien nog met hem 'fokken' (dekhengst). Ik had het daar laatst met een kennis over, hij zei dat Jeroentje daardoor vervelend kan blijven worden of nog vervelender worden..
Het allerbelangrijkste vind ik dat ik gewoon met Jeroentje mijn ding kan doen. Nu gaat dat nog maar ik wil niet dat ik in de toekomst beslissingen neem die een blijvende gedragsverandering veroorzaken..

Hier nog wat foto's van mijn knappe, nu nog, hengst <3
Afbeelding
Afbeelding

Wat zou jij doen??

Jessix

Re: (dek)Hengst laten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:28

Hengst laten en goed opvoeden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:28

Ik zou castreren. Waarom wil je perse met hem fokken? Er lopen genoeg minishetjes rond die uiteindelijk in de salami belanden, ga je daar ook een bijdrage aan leveren?

Als Jeroentje papieren heeft, gekeurd is en een verbetering is voor het ras, kun je hem hengst laten. In alle andere gevallen: ballen eraf.

Good stallions make great geldings...

Ik heb een keer een shethengst een klap van een grotemerrie zien krijgen die hem te opdringerig vond. Precies op zijn voorhoofd, bam. Shetje stortte dood ter aarde neer.
Een hengst die stoer doet, is fascinerend om te zien. Grappig vind ik dergelijke acties echter niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-05-10 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:29

Castreren, zeker weten.

Hij is niet goedgekeurd voor het stamboek, dus als je hem een merrie laat dekken help je mee met worst-vermeerderij en het verpesten van de markt.
Daarbij is het voor hem zelf veel fijner, veel meer rust in zijn lijf en hoofd.

Ik heb zelfs mijn definitief goedgekeurde, meervoudig kampioens hengst laten castreren voor zijn eigen plezien (en hij was echt niet vervelen, hij liep altijd al kinderlesjes tussen de merries).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:29

Wat Cassidy zegt :j

Als hij GGK is, goede papieren heeft en idd een verbetering is dan kan je hem hengst laten. En anders hem verlossen van z'n hormonen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:32

Focussed schreef:
Als hij GGK is, goede papieren heeft en idd een verbetering is dan kan je hem hengst laten. En anders hem verlossen van z'n hormonen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:35

Dennis schreef:
Castreren, zeker weten.

Hij is niet goedgekeurd voor het stamboek, dus als je hem een merrie laat dekken help je mee met worst-vermeerderij en het verpesten van de markt.
Daarbij is het voor hem zelf veel fijner, veel meer rust in zijn lijf en hoofd.

Ik heb zelfs mijn definitief goedgekeurde, meervoudig kampioens hengst laten castreren voor zijn eigen plezien (en hij was echt niet vervelen, hij liep altijd al kinderlesjes tussen de merries).

Okee, bedankt iedereen! Vooral deze zin van Dennis geeft de doorslag gevende beslissing :)
Ik weet wat me te doen staat ;)
Hier mag/kan evt een slotje op!