Horsemanship

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:28

doe jij ook aan horsemanship?
en hoe ervaar jij dat?
en heb je ook een pony waarmee
het bij jou beter lukt dan bij andere ponys?

dit is een reageertopic, geen vraag van mij

xd

Joelleee

Re: Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:14

Ik ben helemaal voor het natural horsemanship. Bij mij op de manege staat een pony waar ik een goede band mee heb en daar rij ik altijd zonder zadel op. Het liefste zou ik nog met halster en halstertouw rijden maar helaas mag dat niet.

x

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:26

horsemanship is toch niet iets dat je bij het ene paard wel doet, en bij het andere niet?
en als je zonder bit of zadel ofzo rijd, dan hoeft dat toch ook niet perse horsemanship te zijn, lijkt me. volgens mij is horsemanship echt een manier van omgang met paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:19

Ik start wel horsemanship als ik eens een wedstrijd rijd, maar die bedoel je vast niet.

Ik volg geen 'goeroe's' maar ik ga met mijn paarden om op een manier die ze snappen. Ook zonder parelli enz kun je een goede band opbouwen, als je maar eerlijk en consequent met je paard omgaat. NH kan een manier zijn om je te helpen om hier toe te komen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:07

western horsemanship?
of natural horsemanship?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:18

Rumpleteaser schreef:
western horsemanship?
of natural horsemanship?

maakt niet uit.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:28

Ik wandel wel met allees een neck rope met mijn peerdie.
Ook met het uit de wei halen moet ik eerst door het bos heen.
Dan heeft hij alleen zijn halster om en ga ik gewoon kei hard rennen en dan galopeerd
hij heel hard en bokkend achter me aan :o Als ik dan stop staat hij ook stil.
(bos is wel ''afgesloten'' is een prive bos )

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:31

loveidefix schreef:
Ik wandel wel met allees een neck rope met mijn peerdie.
Ook met het uit de wei halen moet ik eerst door het bos heen.
Dan heeft hij alleen zijn halster om en ga ik gewoon kei hard rennen en dan galopeerd
hij heel hard en bokkend achter me aan :o Als ik dan stop staat hij ook stil.
(bos is wel ''afgesloten'' is een prive bos )

hoeft geen nh te zijn. nh is er vanuit gaan hoe een paard denkt ,
en zo met hem omgaan. maar het kan een begin zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:41

Ehm ik doe gewoon aan de ciska willemse - naam paard methode :P
Parelli etc. ik vind het allemaal mooi en leuk bedacht, maar zijn nog altijd mensen die kunstjes uit een boekje halen en het paard moet het dan maar doen. (Alle respect voor de mensen die het doen maar zo zie ik het nu eenmaal. Het is vind ik nog altijd vooral ontwikkeld voor mensen met paarden. Paarden en de omgang kun je niet uit een boekje begrijpen.)

Voor de rest, tja ik heb drie verzorgpaarden, toch anders dan een eigen. Heb met allemaal wel een soort klik, ik begrijp ze stuk voor stuk, durf mijn hand voor ze in 't vuur te steken als 't moet. Toch is het niet zo dat ik echt een super band met ze heb ofzo. Maar goed dat is wederzijds denk ik, de omgang gaat verder soepel en we hebben echt wel plezier dusja daar gaat het om.

Met Flame heb ik nog de beste band. We rijden altijd bitloos, zonder of met zadel maakt niet uit. Ze loopt met neckrope en halster op kleinste aanwijzing mee, los ook wel, en ik kan haar meestal goed peilen en aanvoelen. Vind het ook altijd machtig mooi om te zien hoe ze op mijn stemming reageert, het is een heel gevoelig paardje wat alles meteen oppikt.

Toch heeft haar eigenaar er een betere band mee vind ik. Zij kan ook geheel zonder tuig rijden, iets wat bij mij nog niet altijd helemaal vlekkeloos gaat. Dat is denk ik toch gewoon iets wat je door de jaren ontwikkelt, en wat je meteen merkt als je een paard gaat kopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:44

Maar kun je zonder tuig en bitloos rijden zien als een goede band hebben? Ik denk dan eerder aan een ruiter met lef en een goed opgevoed paard. Heb je hier perse een goede band voor nodig? Geen kritiek, maar ik vraag het me serieus af :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:46

capopjekop schreef:
Maar kun je zonder tuig en bitloos rijden zien als een goede band hebben? Ik denk dan eerder aan een ruiter met lef en een goed opgevoed paard. Heb je hier perse een goede band voor nodig? Geen kritiek, maar ik vraag het me serieus af :)

Ik denk het wel, anders zou het paard er wel vandoor gaan en zijn ijgen ding doen en niet naar je hulpen luisteren.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:48

capopjekop schreef:

vraag ik me ook weleens af. maar het is natuurlijk wel zo ,
dat als het paard je nog uit moet proberen , dat je dat dan niet zomaar moet doen.
je hoeft er miss geen band voor te hebben, maar ik denk dat je elkaar wel moet kunnen vertrouwen
en de ruiter een onafhangkelijke zit moet hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:49

Hhhm dat is wel een goede ja. Het word meestal onder het kopje natural geschaard, maar het is natuurlijk gewoon een keuze van optoming.
Zelf merk ik wel dat het 't gevoel van een zijn versterkt. Het klinkt heel maf, maar toen ik bitloos ging rijden, ging ik ook bewuster kijken naar de hulpen die ik gaf, en toen ik boomloos ging ook. Gewoon steeds onzichtbaarder en kleiner, en nu hoef ik maar te denken wat ik wil en het gebeurd al. Dat zou ik dan wel een band hebben noemen.

@loveidefix: Ik persoonlijk vind dat ik bitloos niet erg veel aan zeggenschap inlever hoor. Hangt wel van het paard af, sommige daar zou ik het weer niet mee doen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:52

Miss_Malfoy schreef:
Hhhm dat is wel een goede ja. Het word meestal onder het kopje natural geschaard, maar het is natuurlijk gewoon een keuze van optoming.
Zelf merk ik wel dat het 't gevoel van een zijn versterkt. Het klinkt heel maf, maar toen ik bitloos ging rijden, ging ik ook bewuster kijken naar de hulpen die ik gaf, en toen ik boomloos ging ook. Gewoon steeds onzichtbaarder en kleiner, en nu hoef ik maar te denken wat ik wil en het gebeurd al. Dat zou ik dan wel een band hebben noemen.

@loveidefix: Ik persoonlijk vind dat ik bitloos niet erg veel aan zeggenschap inlever hoor. Hangt wel van het paard af, sommige daar zou ik het weer niet mee doen.

dan zou je er misschien een band door kunnen ontwikkelen! net of leest het paard dan je gedachten.
kan ook komen, doordat het paard nu niet meer op het bit hoeft te letten, en jij ook niet dat hij daarom meer op jouw let. en jij meer op hem . tis ook gewoon wel iets heel moois wat niet te beschrijven is tussen mens en paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:01

Tjah ik ben daar mss toch te nuchter voor. Ik keek vroeger ook altijd heel erg op tegen mensen die alleen met een touwtje om de nek reden. Nu rijd ik al een hele poos western en maak ik dus gebruik van neckreining. Nu rijd ik zelf ook regelmatig met alleen een neckrope door de bak. Zegt dat iets over de band met mijn pony? Ik denk weinig. Oke we vertrouwen elkaar, maar ze luistert vooral omdat ze de hulpen snapt. Want toen we nog geen western reden vertrouwde we elkaar net zoveel, maar toen ging het met neckrope rijden niet echt je van het. Ik denk dus dat dat gewoon een kwestie is van het opleiden van het paard. Tuurlijk moet er wel wederzijds vertrouwen zijn, maar ik denk toch dat het sleutelwoord opvoeding is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:09

Ik denk zelf trouwens ook dat horsemanship en opvoeding zowiezo hand in hand gaan. Zonder het ene het andere niet.

Ik zou het zelf denk ik toch vooral zien als dat beetje extra dat sommige paarden je geven als je ze beter leert kennen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:10

Ja dat is waar. Ik zie al die manieren van nh als een hulpmiddel bij het opvoeden van je paard. Dat herinnert me eraan dat ik nog steeds een parelli pakket in de kast heb liggen. Mss toch maar eens beginnen met lezen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:15

Haha ik heb er ooit dvd's van gehad. 10 min gekeken en toen bedacht dat het geldklopperij is. Vind het gewoon opvoeding van je paard, is normaal dat ie altijd netjes volgt/opzij gaat aan de hand. Dus verder als dat heb ik nooit gekeken. Met Flame ben ik het intensiefst bezig op de grond, en ik doe gewoon wat goed voelt voor beiden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:16

Ben ik helemaal met je eens. Helaas heb ik dus een pony die erg lastig te laden is. Ik heb weleens uren staan koekeloeren in de hoop dat ze haar 'angst' zo overwinnen. Nu wil ik dus trailerloading van parelli maar eens proberen. Maar goed, om de dvd's te kijken heb ik wel doorzettingsvermogen nodig. Disk 1 heb ik ook na 10 minuten uitgezet.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:17

een veulen k an je ook wel opvoeden op de manier van horsemanship.
iemand die had eens een eigenwijs veulen. en daar kwam zo iemand bij
en die had hem binnen een kwartier braaf

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:19

Ik zie NH als een omgang en huisvesting in 1.

Ik zit er zelf tussen in;
Mijn paard staat 24/7 buiten in de zomer en winter, ik vind het belangrijk om uit ontspanning en vertrouwen samen te werken, te grondwerken, maar ik laat bijvoorbeeld een traditioneel bekapper komen. Ik heb geen zadel voor mn paard, maar als ik ooit weer koop; een boom of boomloos maakt niet uit, zolang het maar goed zit op het paard.
Hier heeft het zogenaamde 'NH' en het zogehete 'traditionele' allebei wat van weg. Maar ik noem het gewoon 'Normaal', met een hoofdletter N 8-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:21

Haha ik wens je veel succes. Ik weet dat ze het bij flame doen door eerst aan de hand haar aandacht te vragen, wat achterwaarts, opzij, achtjes lopen voor de trailer. Dan op de trailer af, stoppen, achteruit, weer wat lopen, laadklep op, weer achteruit etc. en zo haar aandacht blijven vragen. Uiteindelijk loopt ze er dan zo in.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:25

bij ieder paard moet je anders hanteren.
met paarden omgaan kan ook wel op de niet horsemanship manier,
maar voor het paard is de horsemanship manier fijner.
die manier , verschilt per ruiter, per paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:26

Wat versta je onder wel (natural??)horsemanship en niet horsemanship?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:30

suus_ schreef:
Wat versta je onder wel (natural??)horsemanship en niet horsemanship?

onder horsemanship versta ik , er vanuit gaan hoe het paard denkt. en zo met hem te werk gaan.
onder de niet horsemanship manier versta ik , het tegenovergestelde. juist er helemaal niet vanuit gaan hoe het paard denkt, en hem de dingen leren op een andere manier.