Mijn verzorgpaard is een trauma opgelopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joelleee

Mijn verzorgpaard is een trauma opgelopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:10

Ik heb een verzorgpaard: Elian. Hij is al oud en dampig dus ik kan niet op hem rijden. Ik verzorg hem al 3 jaar. Elian stond 2 maanden geleden ergens anders dan waar hij nu staat. Alleen gingen die mensen scheiden en moesten alle paarden weg. De eigenares van Elian kwam bijna nooit dus die had niet door dat alle paarden al weg waren en Elian helemaal in zijn eentje in de stal stond. Zo heeft hij een week helemaal alleen gestaan. Toen pas kwam ze erachter dat haar paard alleen stond. Hij stond allemaal te gillen omat hij zo alleen was, zei ze. Toen heeft ze per direct een andere stal voor hem gezocht. Daar staat hij nu. Maar als hij in de wei staat en ik wil hem eruit halen om hem te poetsen raakt hij helemaal in paniek. Dan gaat hij springen en steigeren en wringt zich door alle bochten om niet de wei uit te gaan. Ik poets hem dus ook in de wei, voordat er gewonden vallen.
Maar Elian is altijd blij en enthousiast geweest. Helemaal als hij mij aan zag komen lopen. Maar nu... ik krijg een hartverscheurend gevoel als ik hem nu zie staan in de wei...
Hij loopt kreupel, heeft kale plekken en korsten in zijn vacht, zijn ogen staan dof en lusteloos en hij kijkt niet op of om als ik aan kom lopen. Hij is duidelijk doodongelukkig. En zijn eigenares besteed er geen tijd en aandacht aan. Zo zielig!
Weten jullie hoe ik hem op kan vrolijken of Elian van zijn trauma kan verminderen?

Alvast bedankt...
Laatst bijgewerkt door Joelleee op 23-05-10 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Mijn verzorgpaard is een trauma opgelopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:13

wat zielig!
hij is gewoon depressief...misschien als hij wat gewend is dat het beter gaat?
Ik hoop het want dit klinkt niet goed....
Eet hij wel goed?

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:17

laat hem rustig wennen. en ook aan jou. zorg dat je zijn vertrouwen krijg!

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:20

Hij word inderdaad wel mager. Ik maak me zorgen...In de wei eet hij in ieder geval niet veel. Zijn voer(muesli) eet hij wel.

Maar ik heb hem vorige maand nog meegemaakt zoals hij vroeger was. Op dat nieuwe plek nog... Maar daarna is hij alleen maar bergafwaarts gegaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:21

Hoe gaat het tussen hem en de andere paarden?
Wat is er veranderd dus meer of minder buiten.
Kan zijn dat je paard gewoon moeite heeft om te wennen.

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 13:24

Hij kan het goed vinden met de andere paarden. Met lekker weer staat hij de hele dag buiten. en gaan ze laat in de middag weer naar binnen. Met slecht weer staan ze binnen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:27

Weet je waar hij kreupel is en waardoor dat gekomen is? Als hij bij de stress van het verhuizen ook nog ergens pijn heeft valt hij natuurlijk nog meer af. Probeer hem lekker aandacht te geven, te poetsen en hem wat extra vitamines te geven. Dat helpt soms ook. Staat er al wel voldoende gras in de weide? En wat voor voer krijgt hij op de nieuwe stal? Misschien krijgt hij nu wat minder hoogwaardig ruwvoer...

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:33

Geen idee waardoor hij kreupel is. Er staat meer dan genoeg gras in de weide. En nee, hij krijgt gewoon de muesli die hij normaal ook altijd kreeg.

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:27

Is bijvoeren geen idee?
Misschien dat hij dan in elk geval weer wat dikker word.
En inderdaad veel aandacht geven, poetsen, etc.
Zijn vertrouwen opnieuw winnen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:30

probeer hem paarden meel te geven. en muesli vitamines voedingssupplementen brok? kuil?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:37

Als hij kreupel loopt heeft hij pijn, lijkt me verstandig om daar eerst eens naar te laten kijken door misschien eerst een hoefsmid, want ja als hij veel pijn heeft kan hij wel geen trek meer hebben in eten.
En mocht de smid niks kunnen vinden zou ik toch snel een dierenarts bij halen, want klinkt niet goed iig.

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:49

het nadeel is dat het mijn paard niet is dus ik kan dat bijvoeren enzo allemaal niet doen... dat moet ik met de eigenares overleggen...

Nouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:01

misschien kun je fenegriekzaden of verse munt gebruiken om hem wat dikker te laten worden je moet met fenegriek 20 tot 30 gram zaden gebruiken en met verse munt een handje.
Lavendelolie werkt heel goed voor paarden met een trauma, en oranjebloesem voor treurende, verdrietige of depressieve paarden met oranje bloesem moet je het verdund kopen en dan moet je het rond de neusgaten smeren.
en laat hem een tijdje wennen aan zijn nieuwe omgeving want volgensmij moet hij ook nog een beetje wennen aan zijn nieuwe thuis.
Veel succes er mee

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:31

Had het al eerder gemeld maar omdat ik niet echt antwoord gehad had nog maar eens...Ik denk dat je beter eerst kunt gaan uitzoeken waardoor hij kreupel is..Is er iets warm,dik of pijnlijk? Loopt hij in alle gangen kreupel? Hoe loopt hij op harde en zachte ondergrond? Ik snap dat het lastig voor je is omdat het niet je eigen paard is maar een kreupel paard heeft pijn...Vraag eens of de eigenaresse er naar kijkt of anders iemand op stal die er een beetje kijk op heeft..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:02

Hij loopt kreupel en heeft kale plekken en korsten...klinkt niet goed zou ik als paard ook niet vrolijk van gaan kijken.
En hij staat net op de andere wei.
Hopenlijk geen hoefbevangenheid of zoiets, of misschien iets met droge mok, krijgen ze ook kale plekken en korsten van en als de huid heel strak staat kunnen ze daar zelfs kreupel van worden. Is prima te behandelen, maar dat moet dan wel gebeuren.
Kijk eens in zijn kootholtes, zitten daar ook korstjes of kloven? Dat kan dan droge mok zijn.
Als zijn kootholtes soepel zijn, maar heeft hij hele warme hoeven, loopt hij lastiger en staat hij veel stil op een plaats, dan kan het zijn dat hij hoefbevangen is.

Maar hoe dan ook, haal er een dierenarts bij, die kan hem onderzoeken, dit verdient het paardje niet. Zelf niet gaan dokteren, zeker niet met het paard van iemand anders (ook al besteed die persoon er weinig aandacht aan).

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:13

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:33

Nouzzie: Okay die oranje bloesem zal ik maar eens proberen!;-)
Aukelizzy: De kreupelheid is minder geworden!:-D Alleen als hij stil heeft gestaan en hij begint te lopen dan gaat hij eerst 'door zijn enkel' zulen we maar zeggen en daarna loopt hij redelijk,een stuk beter. Hij kreupelt in draf en galop. Hij was nogal speels vandaag! Hij begon allemaal achte de andere paarden aan te rennen:-P Geweldig om hem eens wat levendiger te zien. Er is niks dik en warm.

VanHuisUit: Het is geen mok. Dat had ik al gecheckt voor ik je bericht kreeg. Geen kloofjes of schilfertjes. Hij staat niet veel stil op een plaats. Dus ook geen hoefbevangenheid. Ik heb de eigenares gebeld vandaag en die zei dat hij gewoon stijf was.

vordur: dankje voor de tip!;-)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:42

Gelukkig dat de kreupelheid minder wordt...Als hij nu al wat lekkerder in zijn velletje lijkt te zitten en levendiger is komt het vast allemaal goed. Vooral oudere paarden hebben soms meer tijd nodig om aan een nieuw plekje te wennen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:51

Dit is een paard wat waarschijnlijk goed zou opknappen van Bach bloesem rescue druppels. In de drogisterij te verkrijgen. Dit kan nooit kwaad en heb er al ongelooflijke resultaten mee gezien. Maar een paard met een contact-trauma genezen is niet makkelijk. Het bestaat uit verschillende factoren, alleen op de stal zonder contact met mens of dier, dus ook verlatingsangt, en hij zal zich dan ook twee keer bedenken als je hem van de wei af wil halen logisch. Heb geen woorden voor de nalatigheid van de eigenaresse, wat walgelijk. Maargoed ik kan enkel al als is gezegd herhalen dat je hier een dierenarts bij moet halen, zelf links en rechts een beetje proberen heeft geen zin. Dit paard heeft een specifiek dieet nodig. Mijn inziens moet er ook bloed getrokken worden, kortom gewoon eens van boven tot beneden controleren.

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 22:37

ok, dankje voor de tips;-) Ik heb het alleen niet voor het zeggen om er een dierenarts bij te halen, maar hij was vandaag levendiger dan normaal. Kreupelde wel een beetje maar veel minder dan donderdag. Nog steeds wel duffe blik in zijn ogen en een beetje stilletjes maar hij werd al speelser dus ik denk dat hij aan het wennen is. Hopelijk...