Vervelende haflinger puber.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1992

Vervelende haflinger puber.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:55

Hallo

Ik heb nu sinds een half jaartje een haflinger merrie. die deze maand 5jaar word.
Ik heb haar gekocht van de 1e eigenaarresse de merrie stond toen nog bij haar moeder!

Bij die mensen was ze heel lief en rustig dus ik besloot om haar te kopen.
Toen ik haar bij haar moeder weg hield om haar mee te nemen naar huis was ze helemaal gek!
Dat vond ik wel logische omdat ze voor het eerst van haar moeder gescheiden werd.

Eerst was ze wel rustig (eerste week)
Maar daarna begon ze vervelend te worden.
Tegen je aan schuren/wegduwen,happen,trappen met voorbeen als je haar hoeven wou uitkrabben.

En tot op de dag van vandaag is ze nogsteeds vervelend en het word steeds erger.
Op stal is ze zeer onrustig.
Wegduwen en happen.
Als je haar mee naar buiten wil nemen gaat ze rennen, dreigen met stijgeren en bokken.
En als ik haar loslaat in de bak of wei trapt ze naar me.

Onder het rijden en met longeren is ze wel braaf.

Kortom ik ben haar gedrag helemaal zat ik word er bang van! wie heeft tips.
Ik durf nietmeer met haar naar buiten ! wat lastig is want we hebben alleen een buitenbak en ze moet toch ook in de wei !

Ze heeft volgens mij ook last van verlatingsangst, als ik haar uit de wei haal word ze wild en gaat ze hinniken naar de paarden. kan dat komen omdat ze VEELSTE laat bij de moeder is weggehaald?

Groetjes chantal.
Laatst bijgewerkt door chantal1992 op 23-05-10 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:06

Ik lees een dominant paard die jou de baas is. Je zegt zelf er bang van te worden en dat merkt je paard.
Stijgeren en naar jou bokken is echt niet normaal, groot gebrek aan respect, dit is ook niet normaal puberen imo. Ik kan je geen betere tip geven dan iemand in de buurt zoeken (of iemand die bereid is van verder te komen), die jou kan helpen met de problemen met je paard. Iemand die vanaf de grond al kan zien (evt wat de oorzaak is) waar het mis gaat in de communicatie, aangezien ze daar zo over je heen loopt.
Je moet echt heel consequent te werk gaan, maar ze zeggen, dat dominante paarden de beste leermeesters zijn ;)
Helaas weet ik hoe het is om half de wei uit getrapt te worden (niet door mijn huidige paard hoor)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:12

Denk dat het heel belangrijk is,om te kijken naar je eerste reactie`s toen haar misdragingen begonnen?
Eerste week was ze rustig schrijf je...en toen begon ze met tegen je aan schuren,wegduwen etc. (heb je wel voldoende ingegrepen toen?).
Vooral omdat ze nog bij haar moeder stond,denk ik dat het erg belangrijk is om meteen heel duidelijk te zijn in wat wel en niet mag.

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 00:14

suus_ schreef:
Ik lees een dominant paard die jou de baas is. Je zegt zelf er bang van te worden en dat merkt je paard.
Stijgeren en naar jou bokken is echt niet normaal, groot gebrek aan respect, dit is ook niet normaal puberen imo. Ik kan je geen betere tip geven dan iemand in de buurt zoeken (of iemand die bereid is van verder te komen), die jou kan helpen met de problemen met je paard. Iemand die vanaf de grond al kan zien (evt wat de oorzaak is) waar het mis gaat in de communicatie, aangezien ze daar zo over je heen loopt.
Je moet echt heel consequent te werk gaan, maar ze zeggen, dat dominante paarden de beste leermeesters zijn ;)
Helaas weet ik hoe het is om half de wei uit getrapt te worden (niet door mijn huidige paard hoor)

Ik heb hulp gezocht een oudere vrouw en als die vrouw erbij is gaat het wel goed.
Maar zodra ze weer weg is .. ;(
Ik denk dat ze zo dominant is geworden omdat een maand nadat ik haar had gekocht bleek ze onder de luizen te zitten.
Was echt een heel sneu gezicht ze had de heeeeeeeleeetijd jeuk !
Dus toen dacht ik dat ze daarom zo vervelend deed, ik zou ook chagie worden als ik de heledag jeuk had.
En toen kreeg ik medelijden met haar dus ging haar minder straffen enzo, vanaf toen is het gedrag ook erger geworden.
Tegen de luizen is ze behandeld daar is ze (gelukkig) van af!
Maar het gedrag word erger.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:23

Hoi.

Ik ken het. Mijn haflingermerrie meende ook dat zij de baas was. En heeft een hele tijd over me heen gelopen, zo erg dat ik haar fijn in de wei liet staan en eigenlijk niet echt meer naar haar om keek.

Waar je nu vooral goed om moet denken, is het consequent zijn in, wat ze wel en wat ze niet mag.

Vooral, als ze wel braaf is moet je dit goed belonen.
Maar vergeet niet haar "af te straffen" als ze dingen doet die echt niet mogen. Wees hierin wel duidelijk.

Wat je vooral niet moet doen is angstig zijn wanneer je met haar bent. Dit voelt ze, en daar zal ze misbruik van gaan maken.

Probeer eerst goed een relatie op te bouwen met je paardje, door haar uit de stal te halen,(niet te ver, en haar vlakbij de stal vast te zetten) te poetsen, en vertrouwen op bouwen.

Succes!

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 00:24

ik weet niet precies hoe ik weer de baas over haar kan worden.
wat zijn de tips?

ik heb hier weinig ervaring mee ik heb hiervoor een haflinger gehad waar je echt alles mee kon en die geen vlieg kwaad deed.

chantal1992

Re: Vervelende haflinger puber.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 00:27

eerst ging ik altijd met haar in de buitenbak een beetje spelen samen lopen rennen en sprongetjes maken.

maar nu durf ik nietmeer zonder een zweepje de bak in te lopen, omdat ze altijd direct naar me toe rent en ik bang ben dat ze dan wil trappen ofzo, het geeft me gewoon een onveilig gevoel.
en hierdoor vertrouw ik andere paarden ook nietmeer als ik een wei inloop met onbekende paarden voel ik me echt niet veilig

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 01:14

Consequent en duidelijk zijn is echt belangrijk. Je geeft zelf al een beetje aan waar het probleem begonnen is.
Vraag hulp! Het is geen schande dat je dit niet in je eentje op kunt lossen, maar als je het z'n gang laat gaan kan het van kwaad tot erger gaan.
Je zal echt moeten proberen haar niet te vergelijken met je vorige paardje. Met haar begin je weer bij af en is het echt belangrijk om met alle kleine beetjes blij te zijn!

Als het met 'de oudere vrouw' wel goedgaat zou ik vragen of zij je verder wil helpen. Waar zit het hem in dat ze zich bij haar wel gedraagt? Wat zijn de verschillen tussen jou en haar?
Vraag aan haar wat zij doet en waarom en kijk of ze samen met jou met je paardje wil werken, waarbij je toewerkt naar dat zij steeds meer aan de zijlijn staat en jij steeds meer zelf doet.

Op het moment dat jij haar genoeg vertrouwen kan geven dat ze het aandurft zich door jou te laten leiden kun je ook werken aan haar onzekerheid, haar verlatingsangst.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:04

Jammer, dat het niet goed gaat tussen jou en jouw haf. 5 jaar is een echte haflinger puber leeftijd.

De tip om hulp te zoeken is inderdaad een hele goede.
Je zou ook samen een cursus freestyle kunnen gaan doen, waardoor jullie relatie zeker goed kan verbeteren.
bijv. bij Emiel Voest of een van zijn instructeurs. Dan leer je beter je paard te begrijpen en leer je hoe je bij je paard respect kan afdwingen.

Ik heb zelf deze cursus als heel leerzaam ervaren. http://www.emielvoest.nl/

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:15

Ik had net zo'n draak vorig jaar. Nu met een paar maanden Parelli knapt ze heel hard op.
Parelli (of een andere natural manier) geeft je de handvaten en tips hoe je dit op kan lossen. Het heeft mij en mijn paard enorm geholpen.

Waar in Groningen zit je?

(PS deze merrie heeft ook een tijd op marktplaats gestaan toch? Je wilt haar nu toch houden en hier aan werken?)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:02

zou kunnen dat ze te laat bij haar moeder is weggehaald.
misschien ziet ze het ook wel zo dat jij haar van haar
moeder gescheiden hebt , dat ze nu boos op jouw is.
dan moet je haar goed laten merken dat jij de leider bent.
ze probeert je m isschien ook wel uit. ik zou gewoon eerst proberen
haar te laten merken dat jij de baas bent.of probeer eens horsemanship
met haar te doen op jouw manier.

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:00

grietje14 schreef:
zou kunnen dat ze te laat bij haar moeder is weggehaald.
misschien ziet ze het ook wel zo dat jij haar van haar
moeder gescheiden hebt , dat ze nu boos op jouw is.
dan moet je haar goed laten merken dat jij de leider bent.
ze probeert je m isschien ook wel uit. ik zou gewoon eerst proberen
haar te laten merken dat jij de baas bent.of probeer eens horsemanship
met haar te doen op jouw manier.

dat heb ik idd vaker te horen gekregen, dat het heeel slecht is als een veulen pas zo laat bij de moeder word weggehaald.
Haar moeder heeft haar al die tijd beschermd en verwend.
En ik heb haar er zo in 1x bij weg moeten halen dus ze zou idd wel boos kunnen zijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:04

Je paard is de baas over jou, daar moet verandering in komen.
Ga bijv. grondwerk doen, en straf haar als ze je bijt, tegen je schuurt, trapt etc.
Dit hoort een paard niet te doen tegenover jou.
Beloon hem waneer hij het goed doet ;)

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:05

Mieperdepiep schreef:
Ik had net zo'n draak vorig jaar. Nu met een paar maanden Parelli knapt ze heel hard op.
Parelli (of een andere natural manier) geeft je de handvaten en tips hoe je dit op kan lossen. Het heeft mij en mijn paard enorm geholpen.

(PS deze merrie heeft ook een tijd op marktplaats gestaan toch? Je wilt haar nu toch houden en hier aan werken?)

ik zit in nieuwe pekela.

ja de merrie heeft te koop gestaan, maar ik heb haar toch weer van marktplaats afgehaald omdat
ik haar toch nog een kans wil geven, en omdat het verder wel een heel mooi paardje is.
Wat het waarschijnlijk ookwel goed zou kunnen doen in de sport.

Het word wel lastig blij te zjin met de allerkleinste vorderingen, ik erger me namelijk dood aan haar.
Ik heb vaak nieteens zin om naar haar toe te gaan.
Tenminste niet als ik alleen met haar aan de gang moet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:07

chantal1992 schreef:
Mieperdepiep schreef:

ik zit in nieuwe pekela.

ja de merrie heeft te koop gestaan, maar ik heb haar toch weer van marktplaats afgehaald omdat
ik haar toch nog een kans wil geven, en omdat het verder wel een heel mooi paardje is.
Wat het waarschijnlijk ookwel goed zou kunnen doen in de sport.

Het word wel lastig blij te zjin met de allerkleinste vorderingen, ik erger me namelijk dood aan haar.
Ik heb vaak nieteens zin om naar haar toe te gaan.
Tenminste niet als ik alleen met haar aan de gang moet.

Als je paard de lol van het paardrijden en omgaan met paarden afneemt, zou ik echt goede hulp gaan zoeken zoals Two Moons etc ;)
Je kunt wel mensen laten komen en daar steets een beetje geld aan geven, maar je kunt beter 1x goede hulp laten komen dat wat duurder is :)

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:10

misschien een beetje een domme vraag.
maar wat moet je precies doen bij grondwerk ik snap niet echt waar ik moet beginnen.

ik probeer nu .. met haar lopen omdraaien ho zeggen en dan moet ze stoppen.
als ze een pas naar voren zet haar straffen door haar weer 2 passen achteruit te laten lopen.
1 stap vooruit = weer 2 naar achteren.

maar helaas helpt dit niet ze heeft haar halster + touw al gesloopt.
omdat ze doorheeft dat als ze gewoon gaat rennen inplaats van stoppen ik wel aan de kant ga inplaats van voor haar blijf staan.

Longeren etc gaat trouwens verder wel goed,, dan luisterd ze wel supper ook naar mijn stem enzo.

chantal1992

Re: Vervelende haflinger puber.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:11

zit er ook iemand in de buurt van groningen?
die me hier proffesioneel mee kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:26

Het is altijd goed om te kijken naar je eigen rol in deze relatie (want zo kun je het zien) en je eigen aandeel in het gedrag van je paard.
Zie ook mijn website onder 'Coaching'.

Is je paard trouwens ook nooit afgespeend geweest?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:33

Dit is geen pubergedrag, maar dominantie. Paarden testen je eigenlijk steeds een beetje uit en als je dat niet herkent en/of corrigeert krijg je gedrag zoals jij beschrijft. Ik heb het zelf in lichte mate met mijn paard meegemaakt en ik kan je Janet Bos in Engelbert aanraden (http://www.incontactmetpaarden.nl). Je moet dit wel snel zien te doorbreken, anders wordt het voor jezelf gevaarlijk!!
Succes

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:09

JoviBan schreef:
Het is altijd goed om te kijken naar je eigen rol in deze relatie (want zo kun je het zien) en je eigen aandeel in het gedrag van je paard.
Zie ook mijn website onder 'Coaching'.

Is je paard trouwens ook nooit afgespeend geweest?

Volgens mij is ze wel ooit afgespeend geweest maar later weer teruggezet bij de moeder.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:17

chantal1992 schreef:
zit er ook iemand in de buurt van groningen?
die me hier proffesioneel mee kan helpen?

Stuur eens een pb naar quintusgl hier op bokt! Ze woont in Glimmen. (weet niet of dat ver van jou af is?)