ademt softshell genoeg ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

ademt softshell genoeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:58

Hoi,

Een softshell jasje ademt dat wel genoeg ?
En is het warm ?

Groetjes,

Maris

laura1987

Re: ademt softshell genoeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:59

Ik heb een softshell jasje gehad, maar had niet echt het gevoel dat het ademde.
Het was wel erg warm....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:14

Ik heb een softshelljasje van Kingsland. Fijn ding. :j Ademt goed, en is warm genoeg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:30

Misschien dat het per merk verschilt dan, hoe goed het ademend vermogen is ?
Is softshell te vergelijken met een windstopper ?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:54

Als een windstopper ook niet waterdicht is, kun je 't wel vergelijken, denk ik. :j

Geen idee of het per merk verschillend is. Iedereen ervaart het ook weer anders. Zo zijn er mensen die zweren bij het bomberjack van Equiteme, model Oxer... en ik vind 't een vreselijke jas.

Een softshelljas moet je niet vergelijken met een zomerjackje, ze zijn iets warmer, vind ik. Maar met echt mooi weer heb je toch geen jas aan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:06

Jassen van softshell kunnen best waterdicht zijn hoor, licht eraan hoe het is behandeld.

Softshell is fijn spul... maar denk dat je ook even naar de kwaliteit moet kijken, het ene jasje/merk is de andere niet.
Ik vind het heerlijk omdat het dun is en je toch goed warm houdt, wind en waterdicht, heb nooit het idee gehad dat de stof niet ademde. Gebruik het jasje bijna het hele jaar door, op frisse zomeravonden en kille herfstdagen. Alleen met echt koud winterweer pak ik een dikkere jas. Daarbij gaat het jasje (ANKY) al jaren mee nu...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 14:55

Bedankt iedereen !
Ik had idd begrepen dat softshell ook gewoon waterdicht kan zijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:56

Waterdichte jas, maar ademt voor geen meter. Ik zweet van mijzelf helemaal niet snel, maar het zweet breekt me uit in zo'n jas.

Heb zelf een oranje maat M, maar ga hem weg doen....vind hem echt vreselijk!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 15:01

Van welk merk skess ?

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:06

Laat je eens goed informeren in een buitensportzaak. Daar kunnen ze je het verschil tussen de verschillende "ademende" jassen vast goed uitleggen. Net zoals bij goretex en bij fleece zit er ook bij softshell veel verschil in de kwaliteit. Ik weet dat duurder niet altijd beter is, maar helaas in dit geval toch wel. Succes

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:09

Overigens is waterdicht ook maar een begrip. Ook hier zijn veel verschillen in. Waterdichtheid wordt gemeten met een bepaalde druk op het fabrikaat. Hoe hoger de druk voordat er vocht doorheen komt, hoe meer waterdicht de jas is. Je kunt je dus voorstellen dat een jas waar je bijv. een rugzak op draagt een hogere druk moet hebben om waterdicht te blijven als een jas die los om je lichaam zit. Voor ademend geldt weer wat anders. Over het algemeen "ademt" iets beter wanneer het strak tegen je huid aanligt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:41

Van een bekend buitenmerk dat ze bij de Welkoop verkopen, geen goedkope dingen....Ben het merk zo even kwijt...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:47

Ik heb er een van Regatta. Prima ding en redelijk ademend. Hou er wel rekening mee dat je er apart wasmiddel voor moet gebruiken, anders plamuur je de membranen dicht. En dat spul is best prijzig.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:47

Björnson misschien? Dat verkopen ze hier bij de boerenbond ook. Die valt dus onder de categorie "goedkoop" en daarmee minder technisch en dus minder ademend (mijn moeder heeft die en vond het een regelrechte miskoop).

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:50

Ik heb al jaren verschillende softshell jassen. En ze verschillen heel erg qua ademen en waterdichtheid.
Mijn zusje had er één in Frankrijg gekocht en dat was echt een snert ding, maar die ik heb van CRW is echt geweldig, evenals die van een zeilmerk die ik heb. Maar anderen zijn weer helemaal niks...

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:57

Ik heb een hele poos in een buitensportwinkel gewerkt. Iedere softshell ademt beter dan een 'waterdichte' jas.
Je moet het eigenlijk als volgt zien:
Een jas kan een waterdichte (en winddichte) laag hebben, of een winddichte laag of helemaal geen extra laagje. Een jas met een waterdichte laag kan goed ademen, maar daar zit je vaak al in de duurdere merken. Wil je goedkoper dan ademt het al stukken minder tot niet. Een winddichte laag ademt al weer een stuk beter dan een waterdichte laag. Ook hier geldt, hoe beter de jas winddicht is hoe duurdere prijsklasse. Een jas zonder extra laag ademt verreweg het beste.
Softshell is eigenlijk een materiaal. Het is soepel en elastisch. Maar het ademend vermogen hangt af van welke laag (dus waterdicht/winddicht/geen laag) er in verwerkt is.
De warmte die een softshell kan bieden is ook afhankelijk van wat voor een materiaal er voor de voering is gebruikt. Sommige softshells hebben een hoogpolige (dus warme) voering. Daardoor gaat het ademend vermogen echter wel weer een beetje mee achteruit. Het komt de rekbaarheid van de jas ook niet ten goede. Er zijn ook softshells zonder voering, deze zijn veel elastischer en bewegen beter mee.
Handiger is om een jas te kopen waar je zelf een fleece onder kan aantrekken. Dan kun je hem veel meer dragen.

Ik zelf rijd ook met een softshell, een duurder merk, maar wel ideaal voor mij. Ik heb het vrij snel warm als ik bezig ben. Maar in dat jasje ga ik niet zweten. Ik heb hem bijna het hele jaar aan, zelfs in de winter. Dan doe ik er nog een hele dikke trui onder.

Haha, sorry voor het lange verhaal! :P
Laatst bijgewerkt door Roquen op 23-05-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:58

Het is geen Björnson, zal het thuis morgen eens nakijken. Hij koste mij iets van 89,95,- geloof ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:39

Sushilla88 dank je wel voor de uitleg !
Ik ga maar eens kijken naar een 2de hands softshell dan, welke merken ademen wel goed ?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:46

Welkoop verkoopt o.a. Life Line... is dat het merk wat je bedoeld, Skess?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:34

Ja klopt!! Die heb ik ;)!

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:56

Ik had eerst een softshel jas van Equitheme. Daarin kreeg ik het warm en het ademde totaal niet. Mijn shirt eronder werd gewoon klammig, voelde niet echt lekker. Wel was deze waterdicht.

Na enige twijfel toch weer een sofshel jas gekocht, dit keer van Pikeur. Kost 2x zoveel, maar wat een topjas is dat! Wat een verschil. Het ademt super en is waterdicht. Nu als ik rijd en ik krijg het warm heb ik geen last meer van klamme shirts. Echt super.

Deze heb ik in de roze kleur (de rechter dus):
Afbeelding

Ik denk dat je er goed aan doet, als je zo'n jas wil aanschaffen, een duurder merk te kopen en dat je er dan veel plezier van zult hebben!

Irvineeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:05

Oeii, die zijn echt heel heet!

Mijne dan.