Ik heb een hele poos in een buitensportwinkel gewerkt. Iedere softshell ademt beter dan een 'waterdichte' jas.
Je moet het eigenlijk als volgt zien:
Een jas kan een waterdichte (en winddichte) laag hebben, of een winddichte laag of helemaal geen extra laagje. Een jas met een waterdichte laag kan goed ademen, maar daar zit je vaak al in de duurdere merken. Wil je goedkoper dan ademt het al stukken minder tot niet. Een winddichte laag ademt al weer een stuk beter dan een waterdichte laag. Ook hier geldt, hoe beter de jas winddicht is hoe duurdere prijsklasse. Een jas zonder extra laag ademt verreweg het beste.
Softshell is eigenlijk een materiaal. Het is soepel en elastisch. Maar het ademend vermogen hangt af van welke laag (dus waterdicht/winddicht/geen laag) er in verwerkt is.
De warmte die een softshell kan bieden is ook afhankelijk van wat voor een materiaal er voor de voering is gebruikt. Sommige softshells hebben een hoogpolige (dus warme) voering. Daardoor gaat het ademend vermogen echter wel weer een beetje mee achteruit. Het komt de rekbaarheid van de jas ook niet ten goede. Er zijn ook softshells zonder voering, deze zijn veel elastischer en bewegen beter mee.
Handiger is om een jas te kopen waar je zelf een fleece onder kan aantrekken. Dan kun je hem veel meer dragen.
Ik zelf rijd ook met een softshell, een duurder merk, maar wel ideaal voor mij. Ik heb het vrij snel warm als ik bezig ben. Maar in dat jasje ga ik niet zweten. Ik heb hem bijna het hele jaar aan, zelfs in de winter. Dan doe ik er nog een hele dikke trui onder.
Haha, sorry voor het lange verhaal!
Laatst bijgewerkt door Roquen op 23-05-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt